Assistans med införskaffande av Ps3an

Inaktiv
Assistans med införskaffande av Ps3an

Hej hej, hade tänkt att uppdatera mitt hem en smula nu inom en snar framtid och ber därför om en gnutta assistans i elektronik djungeln.

Det jag har tänkt införskaffa är: en småfräsig tv, en Ps3a och en trådlös router.

När det gäller TVn har jag mer eller mindre bestämt mig för att köra 32 tums, lägger hellre ned pengarna på kvalitet än storlek. Vill inte lägga ner 15000 på en 42a liksom. Så då verkar en LG 32LC51 vara ett bra val, full HD osv. Såg den hos en polare och bilden verkade vara helt klockren^^

Ps3an är det inte så mycket snack om.. har försökt vänta in i det sista på eventuella prissänkningar och att skakdosarna ska komma men pallar nog inte att vänta längre. Och den bör det ju inte vara så mycket tekniska specifikationer att bråka om? Förutom just extra sladdar som krävs till tv, antar att en HDMI-sladd räcker?

Routern däremot, urk vilken djungel. Kollat runt på lite olika forum och det verkar som linksys är en av de stabilare märkena? Ska försöka ligga runt en inte alltför stor budget när det gäller denna, behöver så mycket, eller? Vill ju dock inte att internet ska slöas ner fööör mycket men lite gör inte så mycket. Stabiliteten e prio 1 på denna front.

Ok så jag har i teorin tv,ps3 och router i denna setup.. fattas det något vitalt? Högtalare har jag redan.. tänkte mest om det var nå tillbehör som saknades?

Är tacksam för alla tips / Fonze

Inaktiv

När det gäller router så köpte jag nyligen en WGT624IS+WG311TIS Netgear på komplett.se som du finner här och den fungerar utomordentligt (jag köpte paket med trådlöst nätverkskort eftersom jag inte hade något till PCn) och jag har inte haft några problem alls med ps3an vare sig när det gäller tanka eller spela online!

HDMI sladd till TVn duger alldeles utomordentligt och ger exceptionell bild, t.om. på min billiga 32" Hyundai LCD TV i 720p


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

TVn du beskriver är inte en Full-HD, tittar du under "teknisk data" så ser du att upplösningen är standard 1366x768 pixlar. (Finns såvitt jag vet inga Full-HD under 37")

Däremot verkar TVn fortfarande riktigt bra för priset.


signatur
Inaktiv

Ah jag tänkte mer på att den stödde inte bara formatet 1080i utan också 1080p som ska va snäppet värre?

Inaktiv
Skrivet av thefonze:

Ah jag tänkte mer på att den stödde inte bara formatet 1080i utan också 1080p som ska va snäppet värre?

en kompis till mig har köpt den tvn.
och den har massvis med diverse inställningar för olika sorters bildkvalitet.

en inställning var nåt digitalt och då blev bilden overkligt skarp.
vad man än körde på tvn i det läget så blev det overkligt klar och skarp bild.
värsta direkt sändnings bild.

ska sälja min gamla lcd tv och köpa just den du tänkt köpa också så snart som möjligt.

2 st hdmi uttag har den också och det är jättebra.

Medlem

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

Medlem

Alla kan inte vara lika självgoda heller, tur det.

Medlem

Köp http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=124923 eller 42" aren som är några tusenlappar billigare.

Jag har själv 42", riktigt riktigt bra tv, Full-HD med.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

46an ska man akta sig för tycker jag.
Ska lämna tebaks min. Det låter om den när den är igång. Ett väldigt vanligt problem på dom.
En del har fått byta tv 3-4 gånger innan dom fått en som funka riktigt. Kände att det orka jag inte med så blir pengarna tebaks istället. Väntar tills det kommer nått bättre. Min 40 lcd 720 får räcka ett tag till.

Inaktiv

Nja 32 tums får räcka för min del, känns som det blir för mycket stålar att lägga ut annars. Runt 7000 ligger budgeten för tv.. blir den LGn eller Samsung LE-32S81B vilken av dem kan jag dock inte riktigt bestämma mig om.. har bett om råd på www.minhembio.com förhoppningsvis kan de leda mig rätt där.
Det där med stöd för 1080p.. ja det var ju en djungel när man började läsa om det.. men av det jag fattade på forumet verkar det som om de skalar ner Full HD upplösningen till den som det är på TVn dvs 1366x768 iställer för 1900 nånting som det bör vara annars för att det ska räknas som Full eller True HD. Det säger väl att TVn klara Full HD eftersomd en kan köra progressive scan den med även om de gör det vid en lägre upplösning. Men är lite osäker om detta är nödvändigt på en 32tums tv, skillnaden kanske inte blir märkbar..

Ger det ngn dag till sen blir det nog en av de två jag nämnt hittils^^ Förresten, tips om vart man bör köpa en Ps3a? Och svaret är inte " Inte alls köp en 360 istället din fanboy" ^-^
Verkar va schysst att man köpa såna "bundles" , får man ju oftast med Motorstorm,Resistance och extra dosa

Tacksam för alla råd o tips / Thefonze

Inaktiv
Skrivet av Nikie:

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

ok då.
hur många tv apparater är full HD då ?

för jag har bara sett HD ready vart jag än vart.

och vadå en riktig 1080 p apparat ?
den där http://www.expert.se/product/product.aspx?id=924779
har en kompis till mig och han kör 1080p på den.

så du menar att även om man kan köra 1080 p så behöver det inte vara en riktig 1080 p apparat ?

Inaktiv

Ehm... ni vet att det egentligen, rent teoretiskt, inte finns något som heter "Full HD" va? Rätta mig gärna om jag har fel men är inte det uttrycket något som Sony själva hittat på?

Nästan samma sak som "Disney DVD". Jag har då inte hittat en enda dvd spelare där det står att det formatet stöds

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Nikie:

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

ok då.
hur många tv apparater är full HD då ?

för jag har bara sett HD ready vart jag än vart.

och vadå en riktig 1080 p apparat ?
den där http://www.expert.se/product/product.aspx?id=924779
har en kompis till mig och han kör 1080p på den.

så du menar att även om man kan köra 1080 p så behöver det inte vara en riktig 1080 p apparat ?

Full-HD är en icke officiell klassificering av HDTV. Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

En ?vanlig? HD-ready skärm har en upplösning som kan variera, delvis beroende på om det är en plasma eller lcd-tv. Men för det mesta handlar det om en upplösning på 1366x768 pixlar eller 1024x768 pixlar. Det betyder att en sådan tv har en upplösning på cirka 1 megapixel eller strax under det.

Den du länkar till har en upplösning på 1366x768

Inaktiv

då gissar jag att antalet tv apparater som kan köra 1920x1080 pixlar är ganska få just nu då.

hursomhelst är den där LG lcd tvn jäkligt fin.
även om den nu inte är full HD

Medlem

Elgiganten har en fin bundle med 3 spel och en extra dosa för 5799 om jag inte kommer ihåg fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Picke:
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Nikie:

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

ok då.
hur många tv apparater är full HD då ?

för jag har bara sett HD ready vart jag än vart.

och vadå en riktig 1080 p apparat ?
den där http://www.expert.se/product/product.aspx?id=924779
har en kompis till mig och han kör 1080p på den.

så du menar att även om man kan köra 1080 p så behöver det inte vara en riktig 1080 p apparat ?

Full-HD är en icke officiell klassificering av HDTV. Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

En ?vanlig? HD-ready skärm har en upplösning som kan variera, delvis beroende på om det är en plasma eller lcd-tv. Men för det mesta handlar det om en upplösning på 1366x768 pixlar eller 1024x768 pixlar. Det betyder att en sådan tv har en upplösning på cirka 1 megapixel eller strax under det.

Den du länkar till har en upplösning på 1366x768

Nej, för att få klassificeringen "Full-HD" krävs att den klarar 1080p, men en riktigt "Full-HD" klarar att visa detta i 1920x1080. Om den inte klarar detta är det en såkallad "Ful-HD".


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Snor tråden lite. Planerar att köpa en projektor till vintern nu som skall komma. Det finns både 720p och 1080p projektorer, dom senare väldigt dyra. Men om man bortser från priset, blir det verkligen en sådan stor skillnad på 720p och 1080p ändå?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

mm och jag är en dom olyckliga tomtarna som köpte en HD Ready lcd och inget hdmi uttag har den heller.
fast det var för säkert 1 år sen nu och då hade man ingen aning om sånt.

blir till att skaffa ny lcd igen snart när man skaffat 360 elite för den har ju hdmi uttag och då vill man gärna ha en tv med hdmi uttag. + då naturligtvis kan köra 1080 p.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

mm och jag är en dom olyckliga tomtarna som köpte en HD Ready lcd och inget hdmi uttag har den heller.
fast det var för säkert 1 år sen nu och då hade man ingen aning om sånt.

blir till att skaffa ny lcd igen snart när man skaffat 360 elite för den har ju hdmi uttag och då vill man gärna ha en tv med hdmi uttag. + då naturligtvis kan köra 1080 p.

Om den är HD Ready utan HDMI så har du antagligen en DVI ingång istället, då är det bara att köpa en HDMI>DVI sladd och sen koppla in ljudet i t.ex förstärkaren. Eftersom det är samma sak förutom att där finns ljud i en HDMI och inte i DVI.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

då gissar jag att antalet tv apparater som kan köra 1920x1080 pixlar är ganska få just nu då.

hursomhelst är den där LG lcd tvn jäkligt fin.
även om den nu inte är full HD

precis, det är inte många som har det, jag har dock 2 ^^

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

fast det var för säkert 1 år sen nu och då hade man ingen aning om sånt.

Hehe, du får det att låta som att det för ett år sen var 1800-talet


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Inaktiv
Skrivet av Jolmen:
Skrivet av BangBoomBang:

mm och jag är en dom olyckliga tomtarna som köpte en HD Ready lcd och inget hdmi uttag har den heller.
fast det var för säkert 1 år sen nu och då hade man ingen aning om sånt.

blir till att skaffa ny lcd igen snart när man skaffat 360 elite för den har ju hdmi uttag och då vill man gärna ha en tv med hdmi uttag. + då naturligtvis kan köra 1080 p.

Om den är HD Ready utan HDMI så har du antagligen en DVI ingång istället, då är det bara att köpa en HDMI>DVI sladd och sen koppla in ljudet i t.ex förstärkaren. Eftersom det är samma sak förutom att där finns ljud i en HDMI och inte i DVI.

jo har faktiskt en DVI ingång på tvn.

finns det sån sladd att köpa som har HDMI kontakt i ena ändan och DVI kontakt i andra ändan ?

fast tvn är sjukt nog redan efter 1 år tok gammal med tanke på att den är inte full HD och kan som bäst köra i 1080i.

och endast ett DVI uttag räcker ju inte långt.
för det blir väl mer och mer apparater som ansluts till tv via HDMI..
och det är ju den ulimata anslutningen om jag inte har fel.

så om man vill kunna få ut det mesta ur både konsol och annat så lär man behöva ny tv igen.

lol...

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Snor tråden lite. Planerar att köpa en projektor till vintern nu som skall komma. Det finns både 720p och 1080p projektorer, dom senare väldigt dyra. Men om man bortser från priset, blir det verkligen en sådan stor skillnad på 720p och 1080p ändå?

Funderar samma sak.
BenQ W9000 Ska vara grymt bra. Bäst i test i senaste Hemmabio.
Funderar verkligen på den.
Den är nästan samma kvaliten på bilden som på Pioneers nyaste plasmor. Så det klår vilken lcd som helst mao.

Inaktiv
Skrivet av Nolite:
Skrivet av BangBoomBang:

fast det var för säkert 1 år sen nu och då hade man ingen aning om sånt.

Hehe, du får det att låta som att det för ett år sen var 1800-talet

jo när det gäller LCD tv så verkar utvecklingen gå tokfort.

min lcd tv är drygt 1 år gammal.
tror det inte fanns lcd tv då som hade HDMI uttag och var full HD.

den 32 tums lcd tv man köpte för 1 år sen kostade 13.000.

då vågar man inte ens gissa vad en full hd med HDMI uttag kostade då, om det ens fanns.

man är nog inte ensam om att ångra sitt val av lcd tv..

Inaktiv
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Picke:
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Nikie:

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

ok då.
hur många tv apparater är full HD då ?

för jag har bara sett HD ready vart jag än vart.

och vadå en riktig 1080 p apparat ?
den där http://www.expert.se/product/product.aspx?id=924779
har en kompis till mig och han kör 1080p på den.

så du menar att även om man kan köra 1080 p så behöver det inte vara en riktig 1080 p apparat ?

Full-HD är en icke officiell klassificering av HDTV. Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

En ?vanlig? HD-ready skärm har en upplösning som kan variera, delvis beroende på om det är en plasma eller lcd-tv. Men för det mesta handlar det om en upplösning på 1366x768 pixlar eller 1024x768 pixlar. Det betyder att en sådan tv har en upplösning på cirka 1 megapixel eller strax under det.

Den du länkar till har en upplösning på 1366x768

Nej, för att få klassificeringen "Full-HD" krävs att den klarar 1080p, men en riktigt "Full-HD" klarar att visa detta i 1920x1080. Om den inte klarar detta är det en såkallad "Ful-HD".

Men excuse me, men det finns väl inga paneler som har "Full-HD" märkning och en upplösning som ligger under 1920x1080?

Varifrån tror du de har fått siffran 1080p ifrån?

Medlem
Skrivet av Picke:
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Picke:
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Nikie:

Den är INTE full HD. Går inte ens att jämföra med en RIKTIG 1080p apparat, herregud. Är så jäkla trött på dessa "expert" och "elgiganten" butiker med sina fejk paneler.

Med stöd för 1080p ( progressive ) så , ja vettifan vad de menar men är ju inte alls samma sak.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159309

men men, jag förstår er, alla kan ju inte hålla samma budget som mig :/

ok då.
hur många tv apparater är full HD då ?

för jag har bara sett HD ready vart jag än vart.

och vadå en riktig 1080 p apparat ?
den där http://www.expert.se/product/product.aspx?id=924779
har en kompis till mig och han kör 1080p på den.

så du menar att även om man kan köra 1080 p så behöver det inte vara en riktig 1080 p apparat ?

Full-HD är en icke officiell klassificering av HDTV. Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

En ?vanlig? HD-ready skärm har en upplösning som kan variera, delvis beroende på om det är en plasma eller lcd-tv. Men för det mesta handlar det om en upplösning på 1366x768 pixlar eller 1024x768 pixlar. Det betyder att en sådan tv har en upplösning på cirka 1 megapixel eller strax under det.

Den du länkar till har en upplösning på 1366x768

Nej, för att få klassificeringen "Full-HD" krävs att den klarar 1080p, men en riktigt "Full-HD" klarar att visa detta i 1920x1080. Om den inte klarar detta är det en såkallad "Ful-HD".

Men excuse me, men det finns väl inga paneler som har "Full-HD" märkning och en upplösning som ligger under 1920x1080?

Varifrån tror du de har fått siffran 1080p ifrån?

Inte märkningen nej, men återförsäljarna "lurar" kunder genom att säga att 1080p är full hd ^^

Medlem
Skrivet av ZereCool:

Funderar samma sak.
BenQ W9000 Ska vara grymt bra. Bäst i test i senaste Hemmabio.
Funderar verkligen på den.
Den är nästan samma kvaliten på bilden som på Pioneers nyaste plasmor. Så det klår vilken lcd som helst mao.

Det verkar vara den som är den biliigaste på marknaden nu, men jag oroar mig för DLP tekniken då man kan få huvudvärk eller regnbågseffekt. Har varit sugen på en Epson TW1000 med 1080p och LCD-teknik, lite dyrare dock. En annan jag funderar på starkt nu är Epson TW700 med 720p teknik, som nästan är tre gånger så billigare! Har varit hos hemmabiocenter men tycker inte att det verkar vara så stor skillnad mellan dessa. Dock satt jag bara och titta på film. Undrar om det blir så sån stor skillnad när man spelar ett PS3-spel typ 3-4 meter från väggen. Skitsvårt det här!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Det verkar vara den som är den biliigaste på marknaden nu, men jag oroar mig för DLP tekniken då man kan få huvudvärk eller regnbågseffekt. Har varit sugen på en Epson TW1000 med 1080p och LCD-teknik, lite dyrare dock. En annan jag funderar på starkt nu är Epson TW700 med 720p teknik, som nästan är tre gånger så billigare! Har varit hos hemmabiocenter men tycker inte att det verkar vara så stor skillnad mellan dessa. Dock satt jag bara och titta på film. Undrar om det blir så sån stor skillnad när man spelar ett PS3-spel typ 3-4 meter från väggen. Skitsvårt det här!

Ok, ska försöka komma iväg å kolla på Benq. Ska ta med mig ps3an och 360 å testa att spela å se hur det funkar.
Det jobbiga är att jag har nog minst 20 mil till närmaste ställe för att kolla på den. Men om den är riktigt bra så är det lätt värt det.

Medlem

Den här projjen är intressant också:
Sony AW15
Den stödjer 720p/24, vilket inte TW700 gör, och så vitt jag vet många andra projjar.

För de som inte förstår vad jag menar med 720p/24 så innebär det att projektorn stödjer standardformatet med 24 bilder per sekund, vilket många andra projjar inte gör. Detta kan leda till att t.e.x. mjukt panorerande filmer kan hacka till med jämna mellanrum. Detta sker inte med denna projektor då den stödjer jämnt upp uppdateringsfrekvensen 24Hz.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

12
Skriv svar