"Dreamhack en fristad för fildelare"

Medlem

De lyckades inte få stopp på 80-talets copypartyn i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av TruB:

skulle aldrig tänka mig åka till DH igen, var senast där när dom visa upp Halo, varit där på besök ett par gånger, men åka dit skulle aldrig fall mig in.
det är ett jäkla jippo, och nu har jag hört att dom spelar musik dygnet runt, när man var där så var det bara på dag tid och lite in på kvällen men att under dom största delarna av sov tiderna så var det tyst.

har väl varit där 4 gånger eller nåt. also innan dh summer kom.

var på ett lan för bara nån månad sen, dock bara för att tävla, dom bästa svenska bf2 lagen var där. och hade turnering, bara 80 pers men det var å andra sidan inte så mycket löst folk som det är på dh.

mycket roligare än något dh jag varit på.

Håller med, hellre ett Pubben-Lan än ett Dreamhack-Lan

Medlem

Pirate Pontén heter han väl?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Nuvarande statestik visar 20% intresse att piratkopiera (trodde det var bra mycket färre som inte hade bredband...).

På motorvägarna är det lugnt mer än 20% som kör för fort, borde Vägverket få skit för detta? Är det Vägverket Polisen försöker smiska och sätta dit? Biltillverkarna? Eller är det själva förövarna?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ser att redmac är framme igen med ny avatar och nya värdelösa argument och osanningar.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Kartraith:

Fel. Marknaden vill inte köpa hutdyra produkter som blivit utrushade av förläggarna och dessutom innehåller skadlig kod som DRM vilket straffar "lagliga" kunder mer än oss kulturspridare.

Se bara på Steam.

Piratkopiering har funnits sedan första spelet till pcn, ändå är spelindustrin idag en multimiljardindustri.

Haha, "kulturspridare". Sluta hyckla.

Steam är ett stort DRM, långt mer djupgående DRM än många andra kopieringsskydd. Dessutom finns det spel på Steam som utöver "Steam DRM" även har sitt egna skydd. Till exempel Crysis Warhead som även har SecuROM onlineaktivering.

Spel till PC kommer snart att bestå mest av WoW, Sims, konsolportar och en mindre del andra spel. Marknaden tjänar mer pengar på spel till konsoller, och har därför börjat migrera dit.

Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd

Vad vet du om att andra ENBART piratar och aldrig köper. Det är er äckliga lögn om att pirater inte betalar för sig.
Det ni stör er på är att ni lägger ut pengar som andra inte alltid gör (folk kan dela med sig av stora mängder köpta verk mellan vänner och familj som du inte får ta del av, vilket gör dig avundsjuk), och med glädje skulle ni ange någon som delar filmer även mellan polarna (som i fallet med den lösenordsskyddade ftp'n). Hade jag varit jude och du en vanlig tysk i Nazityskland hade jag inte väntat på att du som god medborgare anger mig, utan flytt redan igår. Så mycket äcklas jag av dig och dina antipiratmedborgare med s.k. hög moral...

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Hade jag varit jude och du en vanlig tysk i Nazityskland hade jag inte väntat på att du som god medborgare anger mig, utan flytt redan igår. Så mycket äcklas jag av dig och dina antipiratmedborgare med s.k. hög moral...

http://media.photobucket.com/image/goodwin%252527s%20law/Matt...

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Hade jag varit jude och du en vanlig tysk i Nazityskland hade jag inte väntat på att du som god medborgare anger mig, utan flytt redan igår. Så mycket äcklas jag av dig och dina antipiratmedborgare med s.k. hög moral...

http://media.photobucket.com/image/goodwin%252527s%20law/Matt...

Men att det skulle vara fel på något sätt att använda sig av en sådan jämförelse ser jag personligen inte i det här fallet även om den ofta används och kanske missbrukas. Anledningen till detta är självklar - Budskapet går fram och illustrerar klart och tydligt vad det är man känner för dumheterna man läst.

Medlem
Skrivet av Ondo:

Antagligen är APB en frizon för mutor och andra ekonomiska oegentligheter.

Exakt, enda anledningen till att vapen industrin, inte har fått samma skit, är att dom har pengar att betala lobbyister och muta politiker.

Välkommen, till en korrupt värld.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Jag är ganska förvånad att inte nån missledd fjortis-pirat inte tagit ner den där Pirate Pontén för gott ännu. Fattar fan inte hur han kan ha mage att jaga ungdomar som bara vill ha lite kul när det begås betydligt värre brott dagligen - som snuten inte har resurser att utreda ordentligt då de måste lägga tid på sånt här jefla tjafs.


signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Buio:

Haha, "kulturspridare". Sluta hyckla.

Steam är ett stort DRM, långt mer djupgående DRM än många andra kopieringsskydd. Dessutom finns det spel på Steam som utöver "Steam DRM" även har sitt egna skydd. Till exempel Crysis Warhead som även har SecuROM onlineaktivering.

Spel till PC kommer snart att bestå mest av WoW, Sims, konsolportar och en mindre del andra spel. Marknaden tjänar mer pengar på spel till konsoller, och har därför börjat migrera dit.

Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd

Vad vet du om att andra ENBART piratar och aldrig köper. Det är er äckliga lögn om att pirater inte betalar för sig.
Det ni stör er på är att ni lägger ut pengar som andra inte alltid gör (folk kan dela med sig av stora mängder köpta verk mellan vänner och familj som du inte får ta del av, vilket gör dig avundsjuk), och med glädje skulle ni ange någon som delar filmer även mellan polarna (som i fallet med den lösenordsskyddade ftp'n). Hade jag varit jude och du en vanlig tysk i Nazityskland hade jag inte väntat på att du som god medborgare anger mig, utan flytt redan igår. Så mycket äcklas jag av dig och dina antipiratmedborgare med s.k. hög moral...

Var någonstans skrev jag att andra enbart piratar och inte betalar? Försökte leta i mitt inlägg flera gånger men kunde inte hitta det.

Citerade du fel inlägg, eller fick du bara lust att spy ut en massa galla på slumvis valt inlägg?

Att du helt utan anledning också drar upp en helt sanslös liknelse med nazityskland är chockerande.

Du borde söka hjälp.

Inaktiv

Men gör det då förfan! Se till att ta allt vi har. Men då vill vi sabba allt ni har med! Pirat hysteri!


signatur

Please be patient. This update may appear to take a long time to complete. It is updating and installing very large data. <OFP, ARMA & ARMA II

Medlem

Jag gillar inte den där jäkla wajnaren Henrik Pontén


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tycker man inte om DH finns det ju massor av alternativ till det.

Men om man nu är på DH och vill sova gör man det i sovsalen, där det är tyst. Vill man inte ha musik när man spelar sitter man inte i D-salen.

Folk har hört och fått för sig alldeles för mycket. Det räcker ju med att läsa SvD och deras DH-serie för att märka att TruB är i gott (eller dåligt kanske) sällskap.

Medlem
Skrivet av redmac:

Varför skulle han ge upp? Han står för något som borde vara självklart för alla: man betalar för sig. Tyvärr tror dagens generation att man ska kunna få allt gratis och att de som skapar kultur får pengar från ovan för att finansiera sina projekt.

Vänta lite nu.
Måste bara kommentera detta och dina övriga inlägg.
Vem är du att dra hela "generationen" över samma kam?
Lägg ner översittarfasonerna, finns inget värre än "holier than thou" attityden.

Jag själv är 80-talist, utbildad och heltidsarbetande med fru och barn.
Jag är ingen girig snorunge som tycker att allt ska vara gratis så som man ofta utmålas.

Visst finns det problem med fildelningen som måste lösas, men att sitta och försvara Ponten som du gör är bara skrattretande och patetiskt.

Tycker du att hans betende är acceptabelt?
Har du sett klippet när han gör husransakan och säger "du är gripen"? Tränger sig in i folks hus genom att använda skrämseltaktik och framställa sig som en myndighetsperson.

Han är en pajas och avskum.
Det ända han bryr sig om är den FETA checken han får från amerikanska filmindustrin, säkerligen med provison på hur många "fall" han dragit fram.

Det är inte okay i ett rättsamhälle och en demokrati.
Detta är tack och lov inte USA (där jag bott i 10 år) utan här styr INTE företag och pegnar allt, här har den lilla människan en chans.

Förstår inte hur svårt det skall vara att ANPASSA sig och sälja spel/musik/filmer på nätet till priser man faktiskt är villig att betala.
200:- för en sketen dvd, men just det Mel Gibson ska ju ha sina 200 mille för de där 6 månaderna han la ner på den.

Lägg av och dra alla över samma kam.
Jag röstade på piratpartiet för min 2 åriga sons skull.
De frågorna är viktigare än vård, skola och omsorg, för har man inte demokrati, frihet och ett skrupelfritt rättsamhälle, då spelar ovanstående ingen roll.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Buio:

Haha, "kulturspridare". Sluta hyckla.

Steam är ett stort DRM, långt mer djupgående DRM än många andra kopieringsskydd. Dessutom finns det spel på Steam som utöver "Steam DRM" även har sitt egna skydd. Till exempel Crysis Warhead som även har SecuROM onlineaktivering.

Spel till PC kommer snart att bestå mest av WoW, Sims, konsolportar och en mindre del andra spel. Marknaden tjänar mer pengar på spel till konsoller, och har därför börjat migrera dit.

Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd

Vad vet du om att andra ENBART piratar och aldrig köper. Det är er äckliga lögn om att pirater inte betalar för sig.
Det ni stör er på är att ni lägger ut pengar som andra inte alltid gör (folk kan dela med sig av stora mängder köpta verk mellan vänner och familj som du inte får ta del av, vilket gör dig avundsjuk), och med glädje skulle ni ange någon som delar filmer även mellan polarna (som i fallet med den lösenordsskyddade ftp'n). Hade jag varit jude och du en vanlig tysk i Nazityskland hade jag inte väntat på att du som god medborgare anger mig, utan flytt redan igår. Så mycket äcklas jag av dig och dina antipiratmedborgare med s.k. hög moral...

Var någonstans skrev jag att andra enbart piratar och inte betalar? Försökte leta i mitt inlägg flera gånger men kunde inte hitta det.

Citerade du fel inlägg, eller fick du bara lust att spy ut en massa galla på slumvis valt inlägg?

Att du helt utan anledning också drar upp en helt sanslös liknelse med nazityskland är chockerande.

Du borde söka hjälp.

Okej då citerar jag det igen.

- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.

Edit: Ser att jag hade fel här på en punkt. Du gjorde en tolkning av hans moral. Så du sa inte det rakt ut egentligen och jag ber om ursäkt för detta. Dock är din "moralbeskrivning" ofta det mantra som antipirater upprepar. Att pirater aldrig betalar för sig... Den tolkningen, oavsett i vilken form den kommer, är fruktansvärt irriterande.

edit: Jag ångrade mig. tar tillbaka min ursäkt. För jag ser inte hur du kunnat komma fram till den moralbeskrivningen ur vad Kartraith skrev. Verkar mer som att du packade skit i hans mun.

Skrivet av Buio:
Skrivet av Kartraith:

Fel. Marknaden vill inte köpa hutdyra produkter som blivit utrushade av förläggarna och dessutom innehåller skadlig kod som DRM vilket straffar "lagliga" kunder mer än oss kulturspridare.

Se bara på Steam.

Piratkopiering har funnits sedan första spelet till pcn, ändå är spelindustrin idag en multimiljardindustri.

Haha, "kulturspridare". Sluta hyckla.

Steam är ett stort DRM, långt mer djupgående DRM än många andra kopieringsskydd. Dessutom finns det spel på Steam som utöver "Steam DRM" även har sitt egna skydd. Till exempel Crysis Warhead som även har SecuROM onlineaktivering.

Spel till PC kommer snart att bestå mest av WoW, Sims, konsolportar och en mindre del andra spel. Marknaden tjänar mer pengar på spel till konsoller, och har därför börjat migrera dit.

Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd

När du förklarat hur du tänkte där med ditt svar till honom kanske jag ber om ursäkt. Annars får du leva med nazist/angivar-analogin och otrevligheterna. :>

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Varför blir alla så upprörda? Finns det inte viktigare saker att bli upprörda för här i världen? Låt Pontén göra sitt jobb om han tycker det är kul, det rör ju inte Er, eller?

Varför blir inte jag upprörd? Jag piratkopierar inte, kan det vara därför?

Jag piratkopierar inte men jag blir ändå irriterad på såna som Pontén.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Okej då citerar jag det igen.

"- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala."

Edit: Ser att jag hade fel här på en punkt. Du gjorde en tolkning av hans moral. Så du sa inte det rakt ut egentligen och jag ber om ursäkt för detta. Dock är din "moralbeskrivning" ofta det mantra som antipirater upprepar. Att pirater aldrig betalar för sig... Den tolkningen, oavsett i vilken form den kommer, är fruktansvärt irriterande.

edit: Jag ångrade mig. tar tillbaka min ursäkt. För jag ser inte hur du kunnat komma fram till den moralbeskrivningen ur vad Kartraith skrev. Verkar mer som att du packade skit i hans mun.

När du förklarat hur du tänkte där med ditt svar till honom kanske jag ber om ursäkt. Annars får du leva med nazist/angivar-analogin och otrevligheterna. :>

Felet med ditt tidigare svar, det är fanatiskt och att det saknade rimliga proportioner. Jag är inte perfekt, ibland så kan jag överdriva men jag håller mig på en nivå som är rimlig. Det gjorde inte du.

Jag tog dessutom bort del från hans inlägg eftersom jag inte gillar långa quotes.

Citat:

Fel. Marknaden vill inte köpa hutdyra produkter som blivit utrushade av förläggarna och dessutom innehåller skadlig kod som DRM vilket straffar "lagliga" kunder mer än oss kulturspridare.

Se bara på Steam.

Han säger på annat ställe att han är en pirat och att DRM straffar lagliga kunder mer än pirater och drar sen upp Steam, så jag förklarar för honom att Steam är ett större DRM än många andra kopieringsskydd.

Citat:

Personligen har jag varit en kulturspridare(ja, jag kallar det kulturspridning och inte "illegal fildelning") i över 10 år, och jag har upplevt så himla mycket mer kultur än om jag skulle ha levt mitt liv framför tvn.

Han säger att han varit pirat i 10 år.

Citat:

Piratkopiering har funnits sedan första spelet till pcn, ändå är spelindustrin idag en multimiljardindustri. Finns dessutom inga legitima siffror på att piratkopiering minskat köpandet av biobiljetter/dvd/spel, tvärtom visar de på en stabil ökning.

Han säger att spelindustrin är en miljardindustri, och att att pirata inte minskar deras inkomster. Med andra ord så är det ett försök att rättfärdiga sig. Det är inte så långt att härifrån dra slutsatsen jag gjorde (se nedan) även om den antar vissa saker. Men de baseras på hans uttalanden.

"Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd"

I övrigt så är jag inte absolut inte antipirat på korståg, men jag anser själv att man ska försöka göra rätt för sig. Så retar mig på de vanliga försök till rättfärdiganden som många pirater använder sig av.

Jag gillar verkligen inte FRA eller IPRED, gillar inte Antipiratbyrån eller den häxjakt som många bolag driver. De borde hålla sig på en rimlig nivå. Angående piratebay domen så är det upp till rätten att döma, men de måste se till att inga jävdomare är inblandade på något sätt annars tappar de helt förtroendet.

Medlem

Kan Henrik Pontén ta och dö i en eldsvåda? That would be great.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av redmac:

Denna generation måste lära sig att allt i livet kan inte vara gratis. De måste förstå innebörden av moral och solidaritet. Idag finns det riktigt bra alternativ att köpa spel digitalt, musik börjar bli bättre med exempelvis spotify och film kan man snart köpa eller hyra digitalt via xbox360 eller PS3.
Dock är det värt att köpa en fysik blu-ray film då det erbjuder överlägset bäst bild och ljudkvalité.

Spotifys utbud suger. iTunes är sjukt begränsat vad avser filmer och tv-serier för oss svenskar. NetFlix finns inte ens i Sverige.

Du förespråkar om att det är rätt att ladda ner olagligt, eller något. Jag föreslår att du då kommer med argument för saken, eller åtminstone gör inlägg som handlar om trådämnet.

Skrivet av Kartraith:
Skrivet av redmac:

Det finns intärna nätverk på DH där de som jobbar kan snylta hem saker. Deras PR är ren skitsnack och inte undra på att de ser mellan fingrarna. Det bara flödar piratkopierat material där.

*ser fram mot de hätska diskussionerna*

Skrivet av Snigelapa:

Men va löjliga Ponten och hans maffia är. Hela det här kriget mot fildelare (vilket tydligen har blivit synonymt med illegal fildelning) kommer aldrig att föda något gott.

Så om du skulle skapa ett spel eller film för 100 miljoner, skulle du vara glad om alla tankar hem det utan att betala för sig? Tycker ditt resonemang att deras jobb är löjligt är anmärkningsvärt.

Det är deras jobb att anpassa sig efter marknaden, inte marknaden att anpassa sig efter dem.

SNÄLLA, skaffa hjärna, det är ju sinnessjukt.
Det är fildelarnas jävla jobb att SLUTA STJÄLA. Vad pratar du ens om!?

Skrivet av Jarulf:
Skrivet av Thanatos84:

Måste vara lagom kul för Henrik Ponten att konstant hotas, nedvärderas och allmänt demoniseras bara för att han vågar drista sig till att påstå att svensk lag borde gälla. Är det bara jag som tycker att all skit som spys ut på det här och många andra forum är rätt sjuk?

Jag håller med dig. Samtidigt så verkar inte Pontén anstränga sig särskilt mycket för att få till en vettig debatt. Han är nästan lika fundamentalistisk som många som står på motsatt sida.

Om han nu bara säger att ladda hem saker är olagligt och att dom ska straffas vad ska han då debbatera?

Medlem
Skrivet av Buio:

Han säger på annat ställe att han är en pirat och att DRM straffar lagliga kunder mer än pirater och drar sen upp Steam, så jag förklarar för honom att Steam är ett större DRM än många andra kopieringsskydd.

Hur vet du att han inte menar att steam är ett DRM-verktyg?

Skrivet av Buio:
Citat:

Personligen har jag varit en kulturspridare(ja, jag kallar det kulturspridning och inte "illegal fildelning") i över 10 år, och jag har upplevt så himla mycket mer kultur än om jag skulle ha levt mitt liv framför tvn.

Han säger att han varit pirat i 10 år.

Som många andra alltså som hade internet ~96. Dessförinnan piratkopierades t.ex. amigaspel, musik och film i drivor. Spridningen var dock långsammare när det gäller spelen, men filmer kunde vem som helst hyra och sedan kopiera. Musik gick att spela in från radion dygnet runt.

Skrivet av Buio:
Citat:

Piratkopiering har funnits sedan första spelet till pcn, ändå är spelindustrin idag en multimiljardindustri. Finns dessutom inga legitima siffror på att piratkopiering minskat köpandet av biobiljetter/dvd/spel, tvärtom visar de på en stabil ökning.

Han säger att spelindustrin är en miljardindustri, och att att pirata inte minskar deras inkomster. Med andra ord så är det ett försök att rättfärdiga sig. Det är inte så långt att härifrån dra slutsatsen jag gjorde (se nedan) även om den antar vissa saker. Men de baseras på hans uttalanden.

"Sen är det roligt med din moral:
- Eftersom spel är en miljardindustri så är det helt ok att vara en pirat och låta andra betala.
- Då spel har kopieringsskydd så piratar jag dem eftersom jag inte gillar kopieringsskydd"

I övrigt så är jag inte absolut inte antipirat på korståg, men jag anser själv att man ska försöka göra rätt för sig. Så retar mig på de vanliga försök till rättfärdiganden som många pirater använder sig av.

Jag gillar verkligen inte FRA eller IPRED, gillar inte Antipiratbyrån eller den häxjakt som många bolag driver. De borde hålla sig på en rimlig nivå. Angående piratebay domen så är det upp till rätten att döma, men de måste se till att inga jävdomare är inblandade på något sätt annars tappar de helt förtroendet.

Tycker inte att det är ett försök till att rättfärdiga något. Det är bara det att en del inte ser att illegal fildelning faktiskt gynnar artisten. Men spridning av verk (=gratisreklam) med ljusets hastighet är inte nödvändigtvis ett problem. Man får mängder med fler potentiella köpare på det sättet.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

1) Hur vet du att han inte menar att steam är ett DRM-verktyg?

2) Som många andra alltså som hade internet ~96. Dessförinnan piratkopierades t.ex. amigaspel, musik och film i drivor. Spridningen var dock långsammare när det gäller spelen, men filmer kunde vem som helst hyra och sedan kopiera. Musik gick att spela in från radion dygnet runt.

3) Tycker inte att det är ett försök till att rättfärdiga något. Det är bara det att en del inte ser att illegal fildelning faktiskt gynnar artisten. Men spridning av verk (=gratisreklam) med ljusets hastighet är inte nödvändigtvis ett problem. Man får mängder med fler potentiella köpare på det sättet.

1) Det verkar så med tanke på att han förespråkar liknande tjänster. Det går förstås inte att utesluta tvärtom, men det verkar långsökt.

2) Det var mest ett konstaterande att han säger att han är pirat och inget annat.

Självklart har man långt tidigare än internet kunnat spela in musik från radion, låna skivor och spela in på kassett m.m. Men oftast var det någon i närheten som hade "originalet", dvs ratio mellan ett köpt orginal och antal kopior var inte så hög. Idag med internet så är den enorm.

3) Så länge det är ett brott att piratkopiera så tycker jag det är ett försök till rättfärdigande. Det är förstås inte något allvarligt brott om man kopierar för personligt bruk. Tillhör väl snarare samma vardagskategori som t.ex. att köra lite för fort.

Citat:

Det är bara det att en del inte ser att illegal fildelning faktiskt gynnar artisten.

Det är fritt att ha olika åsikter, men försök inte få dina egna åsikter att verka som de enda rätta när det uppenbart finns många som inte delar dem.

Bolagen kommer säkert att anpassa sig till marknaden, men det kommer inte att ske snabbt. Däremot kommer det se väldigt annorlunda ut om 10 år.

Inaktiv

Denna tråd har verkligen fört stora diskussioner kring det hela. Och 200 inlägg är inte illa.

Intressant att pirat sidan "oftast" ägnar sig åt helt vansinniga personangrepp och helt bisarra jämförelser med andra brott eller tom. fascister och nazister.. när någon yttrar sig om att hota deras påhittade rätt att konsumera film och musik ostraffat.

..det skrivs inget kreativare än att alla som yttrar sig emot pirater är antingen helt dumma i huvudet eller kapitalister etc etc.. och alla blir upprörda på Ponten.

Är pirat kopiering mer än bara ett simpelt brott, ..är det en generationfråga eller tom. en klass samhällsfråga?

Skrivet av BigD:

Förstår inte hur svårt det skall vara att ANPASSA sig och sälja spel/musik/filmer på nätet till priser man faktiskt är villig att betala.
200:- för en sketen dvd, men just det Mel Gibson ska ju ha sina 200 mille för de där 6 månaderna han la ner på den.

Lägg av och dra alla över samma kam.
Jag röstade på piratpartiet för min 2 åriga sons skull.
De frågorna är viktigare än vård, skola och omsorg, för har man inte demokrati, frihet och ett skrupelfritt rättsamhälle, då spelar ovanstående ingen roll.

Ja du, om du inte kan accepera att Mel tjänar så mycket pengar och ändå skall ha dina 200:- ifrån dig.. så skulle jag inte titta på "Mel" filmer i överhuvudtaget.. hur kan du njuta av filmen även om du tankat hem den när du sitter och tänker på vad Mel tjänar?.

Vad får din 2 åriga son ut av att du röstade på PP?.. Jag skulle nog tänka tvärtom om det var han du tänkte på? ..han skiter nog i om Mel tjänar 200miljoner och behöver inte se hans filmer heller, men skulle däremot säkert uppskatta att få sjukvård och en utbildning?.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Intressant att pirat sidan "oftast" ägnar sig åt helt vansinniga personangrepp och helt bisarra jämförelser med andra brott

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Jag vill ha min TV idag men i butiken står det säljstart om en vecka, självklart så gör jag inbrott i butiken och tar butiks TV'n för ingen skall föringa mig rätten till att konsumera vad som helst när som helst.. ?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Bättre liknelse är väl smågodis lådorna i i tex ICA affären, det är ju bara att ta utan att åka fast. Skall ICA vara skyldiga då till brott för att dom ställer ut godiset så obevakat..

Nää men om du tar 3st lådor ur affären och ställer dig och delar ut dom på gatan med en massa reklam banners bakom dig.. så börjar liknelsen bli bättre.

edit: citat från denna tråd.

Skrivet av unavailable:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Intressant att pirat sidan "oftast" ägnar sig åt helt vansinniga personangrepp och helt bisarra jämförelser med andra brott

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Jag vill ha min TV idag men i butiken står det säljstart om en vecka, självklart så gör jag inbrott i butiken och tar butiks TV'n för ingen skall föringa mig rätten till att konsumera vad som helst när som helst.. ?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Bättre liknelse är väl smågodis lådorna i i tex ICA affären, det är ju bara att ta utan att åka fast. Skall ICA vara skyldiga då till brott för att dom ställer ut godiset så obevakat..

Nää men om du tar 3st lådor ur affären och ställer dig och delar ut dom på gatan med en massa reklam banners bakom dig.. så börjar liknelsen bli bättre.

http://i44.tinypic.com/idf6ty.gif

edit: citat från denna tråd.

Du glömde ju din bästa ifrån den tråden där du förde en fin debatt..

Skrivet av unavailable:

swe.-SiOUX-.swe, zauii89 och redmac. Det är folk jag vill se i riksdagen! Aldrig tidigare har jag sett maken på så djupgående och välslipade argument. Ord kan inte beskriva; låt denna bild hjälpa.

Ni har missat poängen med mil redan. Sjunk inte lägre nu. Snälla?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av Oconaghan:

För att klargöra, jag säger inte att fildelning är vare sig rätt eller fel, jag väljer att inte ta ställning till det, jag undrar enbart varför, av alla saker i denna värld som är helt åt helvete, väljer man fildelning som sitt kall i kampen för rättvisa? Känns inte det lite fånigt ändå?

Man väljer detta kall därför att man får en ruggigt fet check av industrin varje månad för att jaga folk som vil göra det snällaste som finns, dvs DELA med sig av sitt överflöd till dom som inte har råd

Inaktiv

Efter att ha läst hela tråden så saknar jag debatten om kultur som en mänsklig rättighet och inte bara ett knark för de rika.
Skall det vara så att musik, film och spel blir en klass-fråga ?
Nu kommer många tycka att dessa kultur yttringar är en sorts lyx som man unnar sig när man har råd med det.
För mig är dock kultur något mer än lyx, det är något människan som ras behöver för att överleva och utvecklas, antagligen lika viktigt som mat i magen och tak över huvudet, och ärligt talat, om valet står mellan att svälta eller bryta mot en lag för att föda sig så är valet ganska enkelt.

Skriv svar