Medlem
HDMI kabel

Vilken HDMI kabel är bäst att köpa till PS3 just nu. Jag har kollat på dom här två.

Monster Fiber Optic Cable PS3

Hama Gameline - HDMI Kabel 2m (guldpläterade kontakter)

vilken av dom är bättre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tjacka den billigaste du hittar. Det är ingen skillnad mellan en 99kr och en 299krs HDMI-kabel.

Medlem

men det är skillnad mellan 99-299 mot 700.

Medlem

du är en hdmikabel hubbe

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

men det är skillnad mellan 99-299 mot 700.

hahaha nae. Ärligt talat ,det är INGEN skillnad. min hdmi kabel för 219;- är tillverkad i SAMMA FABRIK som en jävla monste kabel för 999, de som säljer kablarna säger själva att det inte är någon skillnad dessuom.
Så, var bara tyst när du inte vet,

Medlem

Man tycker ju det borde vara skillnad med en såndär super ultra kabel med guldplätering och hela kittet jämfört med en sunkig råttgnagdkabel hdmikabel ifrån clas ohlsson. Men man får väl lita på Nikie han verkar ju säker på sin sak.

Medlem

Om du köper en HDMI sladd på 2m för 200:-, och sedan köper en sladd på 10m från samma tillverkare för 500:- så får du en skillnad. Köper du dock en riktigt bra sladd med allt det där bra(Vad det nu är), för 1000:- så får du en stor skillnad i signalstyrka.
Men jag vet inte, jag var inne i en butik igår och fick allt föklarat för mig om HDMI sladdar då jag skulle ha en till min TV.
Det är ingen skillnad mellan olika märken och priser om sladden håller sig till 2m och under, men måste man ha en lång sladd så skall man inte köpa det billigaste.

Medlem

Vad är det du vet och inte jag då Nikie?

Medlem

"men det är skillnad mellan 99-299 mot 700. "

att signalen skulle försvagas på 10 meter, när det är en DIGITAL signal r ju bara bs? fetta ska googlas , NU.

Medlem

detta* det går inte a tt editera av någon anledning >.<

Medlem

Det har inte att göra med att kablar är tillverkade i samma fabrik utan att det är digitala signaler (ettor/nollor) som skickas och till skillnad från analoga signaler som blir sämre i kvalitet då priset är lägre visar TV:n precis samma sak oavsett märke/kvalitet/prislapp på HDMI. Usch va lång mening... Så köp ni era guldplätterade kablar för en halv förmögenhet men det kommer inte att bli någon som helst skillnad i kvalitet mot Clas Ohlssons kablar.

Frågor? Försent. Försvinn.

Edit: stavfel

Medlem
Skrivet av Hubbe:

Det har inte att göra med att kablar är tillverkade i samma fabrik utan att det är digitala signaler (ettor/nollor) som skickas och till skillnad från analoga signaler som blir sämre i kvalitet då priset är lägre visar TV:n pris samma sak oavsett märke/kvalitet/prislapp på HDMI. Usch va lång mening... Så köp ni era guldplätterade kablar för en halv förmögenhet men det kommer inte att bli någon som helst skillnad i kvalitet mot Clas Ohlssons kablar.

Frågor? Försent. Försvinn.

word

Medlem

Beställde Hama Gameline - HDMI Kabel får se om den är bra eller inte.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Va ni in på elgiganten å fråga om det va nån skillnad?

Medlem

Köp sonys egna HDMI kabel. Det gjorde jag och den fungerar utmärkt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=69221

Medlem

Håller mig, jag drar mig från att köpa no-name delar med kass garanti.

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

Håller mig, jag drar mig från att köpa no-name delar med kass garanti.

Kass garanti? Det är en kabel vi snackar om! Inte så jäkla många saker som kan gå sönder på en sån förutsatt att du inte tappar den i kaffekoppen.

Medlem

Som sagt Sonys egna fungerar utmärkt. Man behöver inget superdyrt och avancerat märke. Sonys egna hdmi är 100% OK!

Medlem

Klart dom är, det är ju Sony. Men köp du en från Clas Ohlson så får du se på kvalité. Visst den kanske klarar att skicka lika många ettor och nollar som en Sony. Men om du råkar missa hålet och gnider lite kring grottan så går den rakt av, precis som alla andra kablar dem säljer

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

Klart dom är, det är ju Sony. Men köp du en från Clas Ohlson så får du se på kvalité. Visst den kanske klarar att skicka lika många ettor och nollar som en Sony. Men om du råkar missa hålet och gnider lite kring grottan så går den rakt av, precis som alla andra kablar dem säljer

Sitter på en hel hög med diverse kablage från ClasOhlsson sedan en massa år tillbaks och de gör det de ska...

Är så trött på alla dessa kabel-talibaner, men visst gör som ni vill, det är ju era pengar...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

Klart dom är, det är ju Sony. Men köp du en från Clas Ohlson så får du se på kvalité. Visst den kanske klarar att skicka lika många ettor och nollar som en Sony. Men om du råkar missa hålet och gnider lite kring grottan så går den rakt av, precis som alla andra kablar dem säljer

vet inte hur det är med dig, men jag är ganska försiktig med min 23k;- skärm etc.

Inaktiv

Jag får bara ljud ingen bild med min Hama sladd, måste man ha en speciell spel hmdi sladd eller funkar det med audio/video hdmi sladd?.

Edit: min nya LG 37" LCD-WS TV modell 'LC51-2A' tv som jag inte ska använda till nåt annat än PS3 verkar inte ha DCHP avdekodningsteknik implementerat, även efter fråga till försäljaren om den funkar med PS3, smartass till försäljare kanske får provision, är tvungen returnera den.

Edit: heh hadde inte valt hdmi i ps3's settings.

Medlem

Hade vi bott i USA skulle du stämt skiten ur försäljaren och vart lycklig. Trist att det ska finnas okunniga idioter som inte vet bättre.

Inaktiv

ALLA kablar har signalförluster. Fördelen med digital överföring är att större förlust tillåts innan det ger en märkbar försämring av det som skickas.

Man tänker att "en etta är ju alltid en etta och en nolla är ju alltid en nolla" oavsett kabel MEN problemet är att det är ju inte en etta här och en etta där som ska skickas nån gång ibland utan det är STORA dataströmmar. Är kabeln lång och billig kan det spela det roll.

Så, det är inte riktigt så enkelt att alla kablar garanterat ger exakt samma bild/ljud bara för att det är digitalt.

Medlem

Jag är inget geni på området men det lilla jag tror mig veta är att en digital signal inte funkar som en analog......

Om det nu skulle råka falla bort någon etta eller nolla i en "dålig" kabel så snackar vi inte om en liten störning utan totalhaveri av bilden precis när felet kommer. Hade det varit en analog signal hade det synts som distrution av bilden på något sätt.
Det jag vill komma fram till är att man inte ska gå på någon nolla i en HiFi butik som dillar om "du måste köpa denna monster hdmi kabel för bästa bild, classes kablar suger".
Jag gick på det snacket och köpte 1,5m hdmi-kabel för 500:-, totalt meningslöst. Fast den försäljaren fick käka upp den kabeln dagen efter han "blåst" mig.
För med min erfarenhet är det ren BS när vi snackar digitala signaler.
Så som Sir Duke säger att det kan spela roll på långa billiga kablar kan jag köpa, men då skuille man slänga kabeln på en gång pga skulle få stå ut med konstanta avbrott i bilden hela tiden, vilket jag aldrig upplevt med en digitalkabel från typ classe.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Asså det är ju inte helt fel att säg att en dyrare kabel är en bättre kabel. Man får en bättre KABEL, men man får inte bättre BILD. Kabeln kanske är tåligare för slitage, glappar inte i kontakter lika mycket och så vidare, men så länge man inte ser helt klara fel på bilden så blir det inte bättre.
Fel man ska se ut för är tex som det ser ut då man kollar på en film nedladdad med torrent och man tittar på filmen då den inte är färdig, alltså massa hack som inte går att missa.
Man kan också få färgfel ofta typ rött regn eller att bilden låser sig eller dylikt.
Dessa fel går dock inte att missa och har man de problemen får man byta ut kabeln även om det är en billig Biltema HDMI.
De fel ni verkar tro att HDMI kablar har är något som kallas Graceful Degradation och finns bara i Analoga signaler.
Skulle gärna förklarar mer men måste koda lite VHDL om 5 minuter så ska dra nu.

Student sista året - Högskoleingenjör i Elektroteknik med inriktning Elkonstruktion vid LITH
Hänvisar även till min Professor i Analog och Digital Elektroteknik

Kort och gott: köp den billigaste ni hittar


signatur

Sol är bäst på radio.

Medlem

^--Wörd!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Måste bara påpeka att ingen signal kan vara helt digital. Det finns alltid förluster i en överföring. Du kan inte få en bild med en 100 m HDMI kabel och därför är den inte helt digital. Rekommenderad längd är ca 10 m. Om du ska ha en längre så _kan_ det vara bättre att köpa en dyrare kabel. Speciellt om du ska skicka en 1080p signal i 60Hz. Viket är mycket information.

Oftast om det finns tillräckligt med förluster så får du ingen blid alls. Men om det funkar så är det oftast digitalt enda fram till tvn, utan förlutser.

Hittade en graf som visar en digital signal. Som du ser så är 1 över sträcket och 0 under sträcket. Men i den undre bliden så missar den en 1 som blir en 0 och då förstår inte tvn informationen.

Medlem

Sant, signalen är massa analoga sinuskurvor som läggs ihop och bildar fyrkantvåg, men informationen är helt digital därför kallar man det digital signal.
Ska man ha en längre kabel än 10 meter så kommer man troligen behöva lägga ut mer pengar ja, men man ska första testa med en billig kabel. Funkar det inte har man rätt att få pengarna tillbaka för då funkar inte kabeln.


signatur

Sol är bäst på radio.

1
Skriv svar