Står spelbranschen inför ett vägval?

Robot
Medlem
Står spelbranschen inför ett vägval?

Tror ej på 50% av marknaden.

Fast jag känner enbart till Svenska konsumenter.

MFC
Medlem

What EA wants... EA gets


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Detta är min värsta mardröm... man hade Wii tröttnate och skaffade ps3 och 360, nu blir dom också Wii skadade,
viftandet får bara inte ta över helt,
då är min tid som gamer över för börja vifta igen gör jag aldrig.

Inaktiv

Natal är ju stengammalt koncept, som barnprogrammet på SVT för flera år sen lol vilken skit, tangentbord eller handkontroll ska det va.

Medlem

Ge mig ett holodeck ala Star Trek. Då kan jag gå med på att röra mig när jag spelar. Annars tror jag handkontroll/tangentbord+mus kommer vara dominerande ett bra tag till.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Detta är min värsta mardröm... man hade Wii tröttnate och skaffade ps3 och 360, nu blir dom också Wii skadade,
viftandet får bara inte ta över helt,
då är min tid som gamer över för börja vifta igen gör jag aldrig.

Eyetoy förstörde ju hela spelutbudet för PS2... Eller hur var det?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Inaktiv

Mus och tangentbord duger fint

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av Hizzi:

Detta är min värsta mardröm... man hade Wii tröttnate och skaffade ps3 och 360, nu blir dom också Wii skadade,
viftandet får bara inte ta över helt,
då är min tid som gamer över för börja vifta igen gör jag aldrig.

Eyetoy förstörde ju hela spelutbudet för PS2... Eller hur var det?

Nej, men nu är det krig, både ms och sony vill ju ta en bit av nintendos kaka, och för att få över Wii folk till ps3 och 360 då behövs det en hel del röreslse spel,
så detta kommer bli verkligt stort.

Så till viss mån lär nog traditionella gamers bli lidande när spelföretagen gör mycke mer rörelse spel.

Medlem
Skrivet av Tingström:

Mus och tangentbord duger fint

:heart:


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Äh, detta är ju bara konsoll-tjafs. Ett stort skämt till plattformar med strikta begränsningar, löjliga standarder och höga priser där de giriga utvecklarna har precis all makt.

Länge leve den fria PC'n och de än överlägsna mus+tangentborden!

Medlem

Hah, jag säger då det.

Konsollerna försöker desperat komma upp i samma kontrollmöjligheter som en enkel mus+tangentbord ger till PCn.
Good luck.

Rörelsekontroller är och förblir mest en gimmick, som passar casual och partyspel. Inget för seriös gaming, även om PS3's variant verkade mer exakt. Fast framtiden får berätta mer om det, då den inte är färdigutvecklad än.

Om man däremot ska snacka seriös utveckling av kontrollerna, så tror jag istället stenhårt på den svenskutvecklade kameran, som möjliggör styrning med ögonen. Måtte man se spel med stöd för det redan nästa år.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Vi PC-spelare har ju annars TrackIR som är väldigt populär i samband med simulatorer och ArmA/2. Jag och några polare beställde ett gäng förra veckan inför ArmA2 releasen och får förhoppningsvis hem dom imorgon Skall bli mycket intressant att prova på!

Ganska enkel grej i jämförelse egentligen, men den befriar en från en massa knappar på tangentbordet som tex "lean" och "zoom" eller vad man nu vill använda den till, samtidigt som man kan få en fri "look around"-funktion utöver siktandet med musen. Smidigt och jävligt stor fördel när man väl har vant sig, säger folk

Detta känns mer som rätt inriktning på kontroll-utvecklingen då det kan utnyttjas på seriösa nivåer utan att fördumma spelandet, utan snarare motsatsen.

Medlem

Säger det igen, återstår att se hur poppis det blir då man har Virtual reality i åtanke.

Jag kan inte förstå hur detta skulle kunna lyckas förutom i spel a la Singstar. Hur skulle spelen balanseras utan att fördummas totalt? Vi är ju alla olika som människor liksom.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Vi PC-spelare har ju annars TrackIR som är väldigt populär i samband med simulatorer och ArmA/2. Jag och några polare beställde ett gäng förra veckan inför ArmA2 releasen och får förhoppningsvis hem dom imorgon Skall bli mycket intressant att prova på!

Ganska enkel grej i jämförelse egentligen, men den befriar en från en massa knappar på tangentbordet som tex "lean" och "zoom" eller vad man nu vill använda den till, samtidigt som man kan få en fri "look around"-funktion utöver siktandet med musen. Smidigt och jävligt stor fördel när man väl har vant sig, säger folk

Detta känns mer som rätt inriktning på kontroll-utvecklingen då det kan utnyttjas på seriösa nivåer utan att fördumma spelandet, utan snarare motsatsen.

har bara hört talas om det innan, och jag har länge hoppats på att det skulle komma nåt sånt här, fast jag räknade med att man var tvungen att ha en rörlig skärm för att det ska fungera vilket man tydligen inte behöver, vad kostar den här prylen? ligger den på som en webkamera så är det absolut värt det. och förhoppningsvis så kommer det fler spel som stöder det.

edit
2000 kr med TrackClip Pro som tillbehör.
väntar nog tills det går ner i pris..

Medlem

TrackIR hade väl varit intressant om den istället trackat ögonen på riktigt istället för att det kräver att man fäster ett stativ på huvudet, samt att det skulle stödja några vettiga spel.
Spelar själv inte ArmA2. Det är säkert ett jättebra spel, men inget jag spelar och spelar heller inget annat på deras stödda-spel-lista, så hela prylen känns därför rätt bortkastad för mig :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Rörelsefrihet i all ära. Men man måste utgå från spelen ifråga. Jag är rädd att det blir som Wii, där många spel rider på funktionen och inte nöjet.

Mer roliga spel än "rörelseanvändande".


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

TrackIR hade väl varit intressant om den istället trackat ögonen på riktigt istället för att det kräver att man fäster ett stativ på huvudet

trackar ögonen? hur tänkte du egentligen, om du tittar ifrån skärmen så ser du ju inte vad som händer.

Medlem
Skrivet av TruB:

edit
2000 kr med TrackClip Pro som tillbehör.
väntar nog tills det går ner i pris..

Det finns äldre versioner man kan köpa och prova annars. Den nya har lite bättre känslighet och ny programvara bara. De äldre modellerna som är väl beprövade har fått mycket bra omdöme dom också

Skrivet av HYBRiS:

TrackIR hade väl varit intressant om den istället trackat ögonen på riktigt istället för att det kräver att man fäster ett stativ på huvudet, samt att det skulle stödja några vettiga spel.
Spelar själv inte ArmA2. Det är säkert ett jättebra spel, men inget jag spelar och spelar heller inget annat på deras stödda-spel-lista, så hela prylen känns därför rätt bortkastad för mig :S

Att spåra ögonen känns lite väl bökigt Man har ju inte samma kontroll på dom som på huvudets, särskillt inte under längre spelrundor när ögonen börjar bli trötta och irriterade. Sen har jag faktist svårt att föreställa mig hur det skulle funka, iom att du flyttar på ögonen för att koncentrera dig på något annat på skärmen, men om hela skärmen då flyttar sig samtidigt så kommer det ju bara bli sjukt. Nja, då hade jag hellre föredragit att styra huvudets rörelser i spelet med just huvudet, och sen titta på vad jag vill med ögonen Precis som det funkar i verkligheten.

TrackClip Pro till TrackIR är ju en enkel och smidig lösning jämfört med den tillkommande keps-grejen, bortsett från att den kräver usb-sladd för ström än så länge, men det går ju att modda till batterier
Sen är det klart att den inte stöds av så många spel än, då den är som lämpligast för just simulatorer och dylikt, vilket den stödjer väldigt många av. Men iom att det blir allt populärare så kommer fler spel stödja det, och priset går ner med tiden. Det är ju samma process som alla dessa rörelse-känsliga tillbehör kommer behöva gå igenom. Så TrackIR har ju ett stort försprång redan nu.

Medlem

vilket fps spel som helst skulle vara suveränt att ha det med på, kanske inte quake och såna spel, men i battlefield och modern warfare våre det riktigt skönt. i battlefield finns det ju även flyg där man gärna tittar sig omkring.

Medlem

Jag har ingen förståelse för detta med motion sensing. Det finns ju inget mer irriterande, dåligt, oprecist, allmänt jobbigt och störigt. Hoppas de inser att detta bara är en fluga och återgår till att lägga RnD-pengar på konventionella grejer snart. Finns det nåt störigare än PS3-spel där man ska hålla på och vrida kontrollen i luften? Jag vill sitta still och styra med knappar och spakar!!!

Medlem

tror lätt inte det kommer slå igenom så pass mycket. Kanske så mycket som 10-15 % max kommer rörelsetekniken stå för tror jag (och hoppas). Jag föredrar lätt att spela med någon sorts handkontroll.

Natal är inte särskilt nytt koncept enligt mig ändå. Kolla Playstation eye bara. Jag har inte själv provat eye men tycker det verkar slående likt natal bara det att natal är det "nya" lite mer uppiffade.

Medlem

Folk än nog vana att spela på sitt sätt, vilket nu det än är, det tar tid att ändra på gamers vanor, även de vana...

Medlem
Medlem

Jag tror marknaden kommer att bli större med tidens gång, och att 80% av det nya kunderna kommer vara "casual gamers", därmed är min slutsats att rörelsekänsliga leksaker kommer bli långt större än marknaden för gamers.

Väg val kan man väll kalla det, jag tror i slutändan kommer den ena inte ha något med det andra att göra, typ som warhammer dator spel inte har något med den vanliga modell kretsen att göra, eller mmo's har något med pen&paper d&d spel att göra.

Tillslut kommer det ena vara spel, å det andra lek.

1
Skriv svar