The Sims 3 sätter rekord

Robot
Medlem
The Sims 3 sätter rekord

nån som är förvånad? inte jag i alla fall.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv

Ja fyfan lär ligga på topplistan tills 4an kommer ut, sortera det som interaktiv multimedia och inte spel snälla.

Medlem

ja, det var ju verkligen synd på all piratkopierande,, ännu ett spel som alla pirater förstört. Nu blir det ju ingen mer support för spelet, och troligtvis aldrig mer en uppföljare, och blir det en uppföljare så blir det till konsol för där finns minsan ingen piratverksamhet. Till konsol betalar alla glatt 800kr för ett spel..

Ska jag fortsätta vara sarkastisk, eller har ni "pirater-förstör-världen"-lobbyister förstått att det trotts allt piratande även finns de av oss som betalar för spel?

Medlem

Haha. Nice Forrestfox.

Medlem

tss, svammel.

Medlem

Det är ett bra spel men dom har fortfarande missat en hel del...

Medlem

ForrestFox: Det finns ingen som argumenterar mot att det finns kunder som är beredda att betala för spel, snarare tvärtom.

Men bara för att ett spel blir ekonomiskt framgångsrikt så innebär det inte automatiskt att man får en moralisk rättighet att ladda hem det utan att betala för sig. Det är lika mycket fel, oavsett.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Resonemanget ForrestFox pekar på är ju allt ylande om piratkopieringens skadeverkningar som om det vore friställt från försäljningsframgångar. Det är ju snarare så att ett spel piratkopieras mer ju mer det säljer. Det finns inget spel på denna jord som skulle piratkopieras 10 miljoner gånger och endast sälja i 3 ex, och det gäller även tvärtom. Ett spel piratkopieras mycket för att det säljer mycket, är en populär produkt. Det får man acceptera även om man inte gillar det, och man kan inte ta en piratkopia lika med en utebliven försäljning.

Det blir ju knepigare med nischprodukter, där är det svårare att få igen utvecklingspengar, men det betyder inte att de som piratkopierade ett sånt spel hade köpt det i verkligheten. De kanske slangade det och lirade lite och tyckte "mjäh". Skulle du tyckt det var toppen skulle du förmodligen tjackat det. Säljer du för dåligt har du kanske som utvecklare missbedömt spelbasen för ditt koncept, och då är det en dålig affärsmodell som är problemet (att skyffla XX miljoner dollar i utveckling av ett spel som kanske har ett tänkbart köpunderlag på under 10% av spelcommunityt, dvs alla som spelar spel).

De som ska ta sig en funderare på vad de håller på med är de som slangar hem alla spel som de tycker är toppen och spelar dem som fan och hänger i communityt, utan att någonsin skyffla en spänn i uppskattning till de som utvecklade spelet. De som däremot slangar hem Sims 3 och lirar det till och från en vecka och sen aldrig mer, ja det må väl vara hänt då. Det är inte ett tillräckligt skäl till att Pontén & Co ska få terrorisera en hel befolkning.

Medlem

T0rteX, jag håller med dig i nästan allt du skriver. Precis så är problemet. Båda sidorna gör sina fel och har båda sina knäppa argument som inte håller när man granskar dem närmare.

Hos piratlobbyisterna så är det dock konstig argumentation oavsett om spelet är populärt eller inte. Om utvecklarna grinar över att ett spel säljer dåligt pga piratkopieringen så säger piraterna "Ni får skylla er själva, hade spelet varit bättre så hade folk köpt det!". Om istället spelet går väldigt bra och utvecklarna grinar över det så heter det "Ni får skylla er själva, ni tjänar ju ändå så bra på spelet så ni ska inte gnälla!".

Det är exakt lika skev verklighetsuppfattning som när utvecklarna räknar "1 piratkopia = 1 tappad försäljningsenhet".


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:

T0rteX, jag håller med dig i nästan allt du skriver. Precis så är problemet. Båda sidorna gör sina fel och har båda sina knäppa argument som inte håller när man granskar dem närmare.

Hos piratlobbyisterna så är det dock konstig argumentation oavsett om spelet är populärt eller inte. Om utvecklarna grinar över att ett spel säljer dåligt pga piratkopieringen så säger piraterna "Ni får skylla er själva, hade spelet varit bättre så hade folk köpt det!". Om istället spelet går väldigt bra och utvecklarna grinar över det så heter det "Ni får skylla er själva, ni tjänar ju ändå så bra på spelet så ni ska inte gnälla!".

Det är exakt lika skev verklighetsuppfattning som när utvecklarna räknar "1 piratkopia = 1 tappad försäljningsenhet".

Det finns också en hel del som använder sig av nedladdning för att kolla om spelet faktiskt är värt att köpa. Demon brukar vara sjukt vinklade för att väcka intresse så de brukar aldrig vara bra. Därför tar många ner spelet och provar fullversionen, är det bra ja men bra då köper jag det. Om inte så kör jag klart det och tar bort det.

Medlem

Det enda som igentligen behövs för att ett spel ska sälja bra är förutom då ett BRA spel i grund och botten, Se till att ge mervärde till dom som faktiskt köper spelet genom suvverän support, återkommande content updates, patches och bra kommunikation från utvecklarna,etc samt lägg till en klockren online del (räcker med ett serial som kopplas mot ett konto som spelaren får skapa för detta) så blir det genast MYCKET mer intressant att köpa spelet för dom som har piratkopierat den. Förutsatt att piraten då gillade vad han såg redan från början och inte raderar spelet från hårddisken efter 10 min's spelande.

Skippa även DRM. Det blir ändå bara knäckt av piraterna och stör bara betalande kunder i slutändan och gör absolut inget för att locka piraterna till att köpa spelet, snarare tvärtom.

Men det är klart det är VÄLDIGT enkelt för utvecklarna att skylla på pirater när dom gjort en medioker produkt och/eller inte lockat med tillräckligt mkt mervärde för köpet av produkten.

I slutändan handlar det igentligen bara om att företagena måste följa hur marknaden är och inte försöka forma marknaden till hur företagen vill den ska vara (IPRED..) Piraterna/kopieringen är en del av konkurrensen skulle man kunna säga och alltså en del av marknaden vare sig dom vill eller inte. Så istället för att försöka kriminallisera potensiella kunder så bör dom försöka locka piraterna till att köpa istället med ovan nämnda sätt. Det skulle ALLA parter tjäna på.

Som tur är verkar det bli fler och fler utvecklare som börjar förstå det hära så fhv om inte allt för många år så slipper vi den hära diskussionen helt.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

ja, det var ju verkligen synd på all piratkopierande,, ännu ett spel som alla pirater förstört. Nu blir det ju ingen mer support för spelet, och troligtvis aldrig mer en uppföljare, och blir det en uppföljare så blir det till konsol för där finns minsan ingen piratverksamhet. Till konsol betalar alla glatt 800kr för ett spel..

Ska jag fortsätta vara sarkastisk, eller har ni "pirater-förstör-världen"-lobbyister förstått att det trotts allt piratande även finns de av oss som betalar för spel?

Jag orkar inte att återigen sätta igång en diskussion. Men så här ser jag på saken.

Det är lite vilseledande när du skriver på det här sättet. SIMS-serien säljer ju som vi alla vet alltid väldigt bra. Piratkopierandet påverkar ju därför inte utvecklarna särskilt mycket.

MEN! Vi måste ju alla vara överens om följande: SIMS 3 hade ju självklart sålts i fler exemplar om inte piraterna hade laddat hem spel. Självklart finns det många pirater som inte har lust att köpa spelet efter att de laddat hem det, trots att de älskar spelet??

Så frågan är vad du egentligen insinuerar.

Tycker du att utvecklarna är kapitalistsvin som får nog med pengar ändå?

Eller...

Tror du verkligen att pirater som är nöjda med spelet rusar till affären och köper det?

Oavsett vilket du antyder, så är det inte rätt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Men bara för att ett spel blir ekonomiskt framgångsrikt så innebär det inte automatiskt att man får en moralisk rättighet att ladda hem det utan att betala för sig. Det är lika mycket fel, oavsett.

TACK!

De som anser sig berättigade att tanka hem utan att betala för sig lever i en fantasi värld.

Undra hur många miljoner människor som tankat hem och inte betalt för sig. Lär vara en enormt antal människor.
Känner flera på jobbet som tankade hem sims3 och spelar det dagligen. Ingen av dem vill betala för det, de är fan tragiska.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

konstigt eller ? varenda jäkla unge köper ju detta spel..

Inaktiv

Jag är knappast förvånad... Men kommer att vänta tills spelet har sjunkit i pris innan man sätter klorna i den

1
Skriv svar