köpa ps3 eller 360 ?

Inaktiv
köpa ps3 eller 360 ?

hej alla,

här kommer en tråd som ni säkert har sett flera gånger om...

jag har precis blivigt pappa och har således slutat spela WoW helt, dock så känns mina gamla konsoller helt ute nu, allt nytt är ju 360 eller ps3 (jag har redan en wii)

så jag undrar, ska jag köpa en 360 eller en ps3a ?

jag har hittils vart väldigt emot MS av ren princip men om man ser på fakta så verkar dom ju ha fattat galoppen nu och har en del riktigt trevliga titlar redan ute, en gammal kollega säger t ex att gears of war är otroligt roligt, nästan bättre än Restident Evil 4... och RE4 håller jag som ett av de bästa spelet jag någonsin har spelat.

jag är även en stor fan av racing spel och efter att ha testat forza till vanliga boxen är jag grymt impad, klart roligare än GT4.

till historien hör att jag har ett biorum hemma, så jag kommer lira på proj, men att få alla spelen i HD är väl inget problem med någon av dessa maskinerna antar jag.

Fördelen med PS3an är ju då att man garanterat har en hårddisk och bluray, eftersom vi ser på rätt så mycket film hemma så "sparar" man ju lite pengar på att slippa köpa en dedikerad BRspelare.

hjälp mig fatta mitt beslut genom att räkna upp vad ni tycker att de 2 konsollerna har för fördelar/nackdelar sant gärna några erfarenheter från spelen...

har t ex hört att det inte alls är ovanligt att 360n går sönder ?

Medlem

Har både 360 och PS3 och kan väl säga så här, spelen till 360 är kanon javisst, men efter jag fick min ps3 så pallade jag inte spela lika ofta me 360 då den är på tok för högljudd, speciellt nu när det blev så varmt jag håll på att bli tokig.

Och ps3n är i princip tyst, sitter jag några meter ifrån kan jag inte ens tro den är igång.
Och blu-ray är en upplevelse: hade ps3 kommit före eller samtidigt som 360 hade jag aldrig köpt den.

Medlem

köp båda om du har råd.

Inaktiv

för ett år sen skulle du lätt köpt x360 då jag tror att den är den bättre av dom två just nu.

men nu när ps3an kommit och börjar få igång momentum så kommer den säkert bli hur bra som helst i framtiden.

i dagsläget säger jag nog ps3, för dess möjligheter i framtiden.

Inaktiv

Tänk på att du ställer frågan i Platstation-forumet.

Och som Drunken_monkey_boxer sade, köp båda två om du har råd.

Äger själv endast PS3 av de två, kommer inte införskaffa X360 på ett bra tag om inte jag vinner på lotto pga personlig budget.
Därmed inte sagt att jag inte skulle köpa en X360.

Bägger konsolerna kommer/har ju sina "killer-apps", vill man spela alla så måste man ha alla, så är det bara. Jag vill i princip spela alla dem.

Men om du ska köpa något nu, så citerar jag F3D, "ps3, för dess möjligheter i framtiden".

Besides, om du verkligen hade velat ha en x360, hade du nog köpt för länge sen, har ju vart ute ett bra tag nu.

Inaktiv
Skrivet av F3D:

för ett år sen skulle du lätt köpt x360 då jag tror att den är den bättre av dom två just nu.

Klart som fan att han hade valt en 360 framför PS3 för ett år sen. Lite svårt att få tag på en PS3:a för ett år sen jue

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av Picke:

Klart som fan att han hade valt en 360 framför PS3 för ett år sen. Lite svårt att få tag på en PS3:a för ett år sen jue

jo förlåt

menade väll att man som jag kunde valt att vänta, vilket jag nu anser inte kanske var den bästa planen då man missat och kommer missa massa stört bra (?) spel
.....at that time

Inaktiv

nuförtiden så missar man inte så tokmycke spel om man satsar på en konsoll,
spel tillverkarna verkar ha förstått det.

i och med att konsollerna blir dyrare och dyrare och spel tillverkarna vill sälja mycket.

är säkert ruskigt dyrt att få ett tokbra spel exklusivt till en viss konsol , blir mycke att konsol tillverkarna själva gör egna titlar.

för min del så hoppas man inte att Wii har sett till å roffa åt sig rättigheterna till segas retro spel.

för det släpps en massa till Wii vc medans det hittils inte släppts nåt till ps3,
och har det släppts nåt sega megadrive spel till 360 arcade ?

sega sitter på en guldgruva med retro spel.
drömmen vore om sega saturn och sega dreamcast spelen kom ut retro.

Medlem

Kan egentligen inte säga vad som är bäst för dig, men själv har jag aldrig gillat xbox pga av deras oversized kontroller och spel som inte är i min smak.

I mars kom valet mellan PS3 och Wii, ingen Wii fanns i butik så slog till med en PS3a vid release(Kommer köpa Wii när jag anser att jag har råd och behov)...kan ju säga att jag inte har lirat lika mkt PS3 som jag gjorde vid N64 release(zelda kom bland annat) så i spelväg är PS3an inte något speciellt just nu.

Värt att tillägga är att jag köpte en 32" LCD i september men ingen DVD spelare eller ljudanläggning så innan köpet av PS3 hade jag bara en TV i stort sett
Det som gjorde att jag köpte PS3 framför XBOX360.

* DVD spelare
* Blu-ray spelare (Gillat och gillar BR mer än HD-DVD)
* En sjysst spelkonsol "På köpet"

I efterhand kan jag tillägga

* Playstation STORE fungerar riktigt nice med flera sjyssta "små spel"/arkad spel
* Tyst maskin


signatur

"All right, they're on our left, they're on our right, they're in front of us, they're behind us... they can't get away this time."

Inaktiv

enligt rykten så ska ms börja tillverka blu ray spelare till 360.
så om du ska köpa 360, köp inte direkt hd dvd till 360 om du tänkt det .
vänta och se om ryktet är sant att ms ska börja göra bluray. för bluray har tydligen vunnit hd kriget.
och vill du se film på dvd med extern hd läsare till 360 då är givetvis bluray att satsa på.

står till och med att bluray spelaren + 360 kommer vara billigare än en ps3. fast bluray spelaren den externa är bara till för att köra film, samma som hd dvdn som nu tydligen förlorat kriget.

allt enligt tidningen gameractor juni/ juli nummret.

Inaktiv

I dagsläget mycket svårt val.
(Jag har alla, PS3, 360 och WII)

MSkulle jag enbart köpa en idag så skulle det bli PS3.

360 har jag inte rört sedan wii släpptes förutom en gång då jag skulle testa Castlevania på xbla men eftersom xbox kontrollens styrkors är helt fuckat så är det ospelbart. 360n var ett bra lungnaned medel fram till wii och ps3

WII'n har jag inte rört sedan jag blev klar med zelda i typ januari. Detta betyder dock inte att jag är missnöjd det är helt klart värt att köpa wii bara för att lira zelda men sedan vet jag att annat från nintendo är på g också så jag är nöjd.

PS3 har lite tort med spel nu men tackvare R6 Vegas tror jag att jag klarar mig fram till september då lite hetare titlar tittar fram och denna julen kommer bli helt uber. Och som tidigare sagts har nog bäst framtidsutsikter.

Så det bästa för dig är att köpa alla det är det enda riktiga valet.


signatur

//Matelm
PIRAT - www.piratpartiet.se

Inaktiv

om vi börjar med 360 så e den bra ``idag`` liksom bra spel som gow guitar hero2 halo 2 och då forza men ska du titta på film i hd upplösning så måste du köpa extern hd-dvd om du hittar ngn visst sköna kontroller om du e van vid dom (rumblepack tilskillnad från ps3an som int har det än)bra online läge men int bättre än psn (playstation network) jag menar gratis är bäst xbox live får du betala för i månaden så

+spel
+biligare (utan hd-dvd)
+kontroller
+marketplace

-hd-dvd
-framtids utsikten (i jämnförelse med ps3)
-kontroller
-högljudd

nu till ps3 int många spel än men spel som killzone 2 gt5 haze lair och home för man ju inte glömma sen har du bluray spelare bd som kommer att vinna hd kriget. kontrollerna har gyro asså du styr genom stt luta kontrollen (lite som wii) men ingen rumble pack (än) tror det kommer till höst/vinter gratis online spelande kompatibiliteten med psp strömma film musik bilder från ps3 till psp överallt dessutom i mitt tycke mycket snyggare än 360 så

+framtiden
+inbyggd bluray spelare
+nästan ljudlös
+psp-ps3
+ps -store (kanske int mycket än)

-spelen idag
-ingen rumble än
-får inte hdmi sladd lr optisk osv med bara basic
-(pris)

så valet e ditt

Medlem

Om de vore jag så skulle jag ha väntat till sommarn är slut och sen köpt en PS3. På sommarn ska man vara ute så mycket som möjligt och de är ju ändå till hösten som alla bra spel börja komma.

Inaktiv

va ute så mycke som möjligt och få hudcancer ?

Medlem

Sommaren håller ju på att regna bort i vanlig ordning, gött o ha nåt o spela då .

Medlem

Vill du ha något som du direkt kan kasta dig in i under pappaledigheten så rekommenderar jag en 360
De har en otrevlig vana att gå sönder men sålänge de funkar är de riktigt trevliga. Det finns tonvis av spel och du kan direkt hitta mer spel att spela än du har tid till. Allt till relativt billig peng också!

Dessutom är Gears of War ett måste!

Däremot ska du nog göra dig beredd på att antingen byta, eller komplettera med en PS3 under hösten för det kommer massor till den som du inte heller vill missa.

Eller köp båda

Där har du iaf mitt råd.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

finns en del guldkorn på ps2 som du kan köra på ps3 också.

liksom det finns guldkorn på gamla xbox som du kan köra på 360

fast kan nog utan att överdriva säga att det är mer guldkorn på ps2 än på gamla x box.

Medlem

^- Beror helt på vilken genre man är intresserad av.

Inaktiv

Jag har suttit i samma situation nu någon månad, och jag kan säga direkt att jag inte lyckats bestämma mig. Några saker jag har lärt mig:

* Priset debatteras mycket. Billigaste Xbox360 premium edition jag hittar är 3290:-. En PS3 på den där danska sidan (minns ej namnet, finns en tråd om det), gick på ca 4430:-. Avståndet är inte alls lika stort som det varit, och lägger man till att PSN är gratis medan live kostar en femhundring per år så handlar det om ett par års användning för att priset ska vara på samma nivå. Det har spekulerats i att Sony snart kommer införa en liknande kostnadsmodell som Lives, men för stunden -- och säkert ett bra tag till -- verkar PSN gratis.

* PS3 har påståtts vara den kraftigare maskinen av dem båda, men det är inte helt sant. Även om vi bortser från att det verkar betydligt svårare att programmera effektivt för cell-arkitekturen, så har 360:n ett bättre grafikkort och har unifierat minne så att grafikkortet kan använda mer än 256MB (som PS3:an har för grafiken) ifall det behövs. Och tydligen behövs det för att ha riktigt stora texturer. Vad jag vill komma till är att rent prestandamässigt står konsollerna närmare varann än vad många verkar tro -- dock är det svårt att jämföra enskilda spel eftersom arkitekturerna är så olika.

* Om man litar på nexgenwars siffror, vilket man kanske inte bör, så har 360:n sålt 50%-100% mer än PS3:an de senaste fyra månaderna. Faktum är hur som helst att 360 har ett stort försprång i antalet enheter, och det är något speltillverkarna vet om. De som inte utvecklar för båda plattformarna får en större marknad om de väljer 360.

* Live vs PSN? Jag kan inte svara på det själv, men när man läser på forum och liknande låter det som att Live är mer mogen och fungerar allmänt bättre. (Att det kostar pengar är redan av klarat i första punkten.)

* 360:n verkar ha smärre problem med att gå sönder. Senast var det en artikel om failure rates för 360-enheter köpta på EB games, och innan dess pratades det om 2500 enheter per dag. Det senare är definitivt överdrivet och kanske även det första, men det låter alarmerande. MS säger att det inte är värre än andra enheter, men går inte ut med siffror. Fast det är samtidigt möjligt att de nya enheter som man köper i dag fungerar bättre. Det har dock nästan inte varit något snack om att PS3:or skulle gå sönder.

* Blu-ray-spelare. Det har redan nämnts men jag tar upp det för att täcka allt. För varje månad som går så verkar blu-ray öka sin ledning till konkurrenten. Jag vet dock ingenting om kvalitén på spelaren som kommer med PS3:an eller om det finns andra alternativ.

* En mindre punkt: UT3 ska tydligen komma före till PS3 eftersom MS inte vill ha användarskapat innehåll på live. Jag är säkert helt ute och cyklar nu, men om detta är en policy de ska köra för alla sina spel så ser jag det som en stor nackdel.

* Den sista och viktigaste punkten är spelen. Två intressanta listor: PS3-spel samt 360-spel. Båda innehåller massor med spel som bara antytts till i någon intervju för flera år sedan, men det kanske ändå kan ge en överblick. Det gäller nog att sätta sig och titta igenom vad som kommer och vad som finns och bestämma sig utifrån det. E3 blir för min del extra spännande i år.

Medlem

^- Grymt bra summering!


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Om alla utbytes maskiner ingår i försäljningssiffrorna så säljer nog inte xbox mer än ps3 .

Fick sin Xbox 360 utbytt 11 gånger

http://www.idg.se/2.1085/1.114148

Medlem

om du frågar mig så köp Xbox 360 ska själv göra det:P


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

undrar hur mycket Justin Lowe har slösat på att köpa Xbox 360:P


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Inaktiv

Nu kanske det är bäst att köpa xbox 360. Men om man tänker efter lite så.. 2 år sedan den kom ut. Ps3 har blu-ray. osv.

Förresten så kommer inte rumble komma till ps3-dosorna. Tyvärr.

Och, den som säger att den är dyr, den är dyr jo. Men om man kollar som finns där inne så blir den "billig"


signatur

My way is better than yours :D

Inaktiv
Skrivet av Shampa:

Nu kanske det är bäst att köpa xbox 360. Men om man tänker efter lite så.. 2 år sedan den kom ut. Ps3 har blu-ray. osv.

Förresten så kommer inte rumble komma till ps3-dosorna. Tyvärr.

Och, den som säger att den är dyr, den är dyr jo. Men om man kollar som finns där inne så blir den "billig"

den har bluray och så vidare ?
den har inte mer än just bluray som är speciellt i den.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Shampa:

Nu kanske det är bäst att köpa xbox 360. Men om man tänker efter lite så.. 2 år sedan den kom ut. Ps3 har blu-ray. osv.

Förresten så kommer inte rumble komma till ps3-dosorna. Tyvärr.

Och, den som säger att den är dyr, den är dyr jo. Men om man kollar som finns där inne så blir den "billig"

den har bluray och så vidare ?
den har inte mer än just bluray som är speciellt i den.

Ännu en expertkommentar av vår gycklare BBB.

Cell är en av marknadens mest avancerade processorer. Eller förlåt, de finns inte ens på marknaden.

Bluray bleknar i jämförelse med Playstation 3s CPU.


signatur
Inaktiv

fast cell är bara brukbar på ps3 och lär väl inte hamna i datorer ?
360s dubbla processorer är inte direkt skrot det heller.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

fast cell är bara brukbar på ps3 och lär väl inte hamna i datorer ?
360s dubbla processorer är inte direkt skrot det heller.

Fast nu var det ju inte en fråga om huruvida cell hamnar i datorer och heller inte om vad det sitter för hårdvara i 360.

Medlem

Jag sålde Tresextion för att ingen spelade på den... Har tre ungar+flickvän som numera alla slåss om att spela!?!?

Tresextions ljudnivå var under all kritik, min PS3a är tyst... Använder den även som DVDspelare vilket jag anser att den gör mkt. bra... Tresextions DVDspelare vägrade av ngn. anledning att spela upp film på DVD-RW???

PS3 har inbyggt trådlöst nätverkskort, ska du ha det till tresextion får du punga ut med åttahundra spänn...

PS3 har inbygd Bluetooth, vilket iaf jag tycker är jävligt praktiskt, tangentbord, headset m.m...

Dessutom kommer en massa spel som funkar även till ungar, inte bara en massa jävla shooters...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

12
Skriv svar