Universalis Rome

Medlem
Universalis Rome

Skulle vilja höra från er vad ni tycker..

Själv tycker jag att spelet var en besvikelse. Det känns som att dom har tagit EU3, skalat av 50% av spelet, ändrat namn på länderna, byggnaderna och trupperna, gjort ett nytt interface och släppt ett helt nytt spel.

Älskar spel baserade på Rom och EU spelen. Hade kanske för stora förväntningar på just det här spelet, men får väl hoppas på en stor patch eller expansion för att få mina önskningar uppfyllda.

Medlem

hu? spelet kommer ju inte förens den 22?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Släpptes den 15:e, CE-boxar började skeppas ut den 14:e.
Jo, Rome var en besvikelse. Jag var väldigt osäker på om jag skulle köpa det efter att ha provat demot, men det blev en CE mest för samlarbegärets skull. (Och så får man ju en överraskande fin Caesar-byst...)

Annars hade jag inväntat en expansion innan jag spanat in det igen, fast så lär det väl bli i-alla-fall, med EU3:s Magna Mundi Gold 2 (mod) och In Nomine (expansion) runt hörnet.

Medlem

släpps 2008-04-22 i swe iallafall.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Funnits att köpa online sedan början av förra veckan, och Collectors Edition kom i brevlådan till mig i fredags tror jag det var.

Ja, jag måste instämma... Som jag skrev på officiella forumet så är EU:R en besvikelse. Avskalat, innehållslöst, en klaustrofobiskt liten karta som sabbar alla de länder i öster som gränsar till det svarta ingenting. Bosporerna och särskilt seleuciderna får det på tok för enkelt och parterna har inte en suck. Det är alldeles för få provinser och nationer/stadsstater också, vilket gör det maximalt tråkigt att exempelvis spela en gallisk stam eller att utkämpa krig på Sicilien (två provinser) och Kreta (en provins). Forskning, fredsförhandlingar, striderna, kolonisering behöver fixas rejält. Mycket att räkna upp, och bortsett från alla brister känns det överhuvudtaget mer som ett spel än en simulering av historien. En alarmerande utveckling för Paradox.

Ge det några år så blir det säkert bättre. Spelet har stor potential som utvecklarna själva säger. Just nu är det dock inte bra, tyvärr.

Inaktiv

Fast som jag läste på EU:R-forumet, som fick mig att tänka tillbaka och instämma: EU3 hälsades också som en besvikelse, men med patchar och en expansion (samt Magna Mundi-modden för min del) har det blivit riktigt bra.

Skrivet av Namron:

Mycket att räkna upp, och bortsett från alla brister känns det överhuvudtaget mer som ett spel än en simulering av historien. En alarmerande utveckling för Paradox.

Just det var väl knappast en överraskning, det är ju en fortsättning på samma tema som påbörjades med EU3 (eller Crusader Kings, snarare), och vi lär inte få se fler spel med långa tidspann med EU2-liknande förskriptad historia från Paradox. Hearts of Iron 3, med ett kort tidspann lär dock följa samma mall som sina föregångare på den biten, och kanske, möjligen ett Victoria 2 (om något sådant blir verklighet) också skulle ha förskriptade historiska händelser.

Inaktiv

"Alla" ett spel sedan EU3, eller har EU1&2 blivit sämre också menar du?

Har du spelat EU3 med NA och/eller Magna Mundi (MM 4 för EU3, MMGold 2 för NA släpps på fredag), har du sett IGN:s In Nomine-förtitt? EU3 är väldigt nära att bli min favorit bland Paradoxs spel (Ricky håller ännu förstaplatsen), efter att, som jag nämnt, blivit besviken på det när det släpptes.

Se även In Nomines sneakpeak archive.

Inaktiv

Hej å hå, förvrängningar av det jag sagt känns väldigt meningsfullt.

Du svarade inte på om du spelat EU3 med expansion eller moddar - jag påstår att det är en berättigad fråga då EU3 vid release på Paradox forum allmänt sågs som en "besvikelse" det med - precis som EU2 på sin tid. Det är knappast någon hemlighet att Paradoxs spel brukar vara förhållandevis tråkiga när de släpps för att sedan patchas, expanderas och moddas upp.

Och vad menar du med mainstream-kopia? Jag skulle definiera det som ett spel som förenklar sin förlaga, men EU3 har i princip allt från EU2 utom historiedeterminism (men även det verkar vara på väg tillbaka i mindre skala i In Nomine, med uppdragen som ser ut att följa historiska linjer).

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

"Alla" ett spel sedan EU3, eller har EU1&2 blivit sämre också menar du?

Har du spelat EU3 med NA och/eller Magna Mundi (MM 4 för EU3, MMGold 2 för NA släpps på fredag), har du sett IGN:s In Nomine-förtitt? EU3 är väldigt nära att bli min favorit bland Paradoxs spel (Ricky håller ännu förstaplatsen), efter att, som jag nämnt, blivit besviken på det när det släpptes.

Se även In Nomines sneakpeak archive.

In Nomine verkar bli en trevlig expansion, synd att det var ett tag sedan man spelade, fast jag finner iofs EU3 mest intressant när man spelar mot andra man känner någorlunda bra.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar