Vilken konsol?

Inaktiv
Vilken konsol?

Hej!

Första meddelandet för mig här. Kände att detta var den bästa site att fråga detta på.

Jag och sambon funderar på att köpa en gemensam juklapp i form av tv-spel. Nu är vi osäkra på vilken konsol vi ska välja. Vi är framförallt intresserad av spel som man kan spela tillsamans. Vi köpte en Gamecube tillsamans för ett antal år sedan men var besvikna över det magra utbudet av multiplayer spel.

Tjejen gillar dom gamla goa äventyrsspelen ala Zelda, Mario osv som hon spelade på Nintendo 8-bitars i unga år. Men antar att det finns liknande spel på andra konsoler. Hon gillar inte sport eller bilspel.

Själv är jag lite av en allätare men gillar strategi, äventyr och action.

Så vad skulle ni välja och varför?

Tack för förhand
/Stefan

Medlem

Det är väl bara att kolla på spelen och avgöra. Tror att en Wii skulle passa er bäst.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Tack WaltX

Ja jag lutar åt en Wii och vi kommer kolla noga innan. Men tänkte kolla lite också vad folk har för erfarenhet av dom olika konsollerna och kanske tips om spel. Kanske någon som suttit i en liknande sits?

Medlem

Xbox 360 och PS3 tror jag passar mer för "hardcore gamers" medan Wii är mer familjeanpassad. Vill ni spela spel som Zelda och Mario så är det såklart Wii som gäller. PS3 har LittleBigPlanet som också skulle kunna passa er, men det är inte ofta X360 och PS3 får sådana spel.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Xbox 360 och PS3 tror jag passar mer för "hardcore gamers" medan Wii är mer familjeanpassad. Vill ni spela spel som Zelda och Mario så är det såklart Wii som gäller. PS3 har LittleBigPlanet som också skulle kunna passa er, men det är inte ofta X360 och PS3 får sådana spel.

Bara för att hon är tjej betyder det inte att hon har en kass spelsmak a la Wii. Men om hon skulle ha det så skulle jag rekommendera Wii till er jag också


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Varför skulle Wii vara dålig spelsmak? Jag har ingen erfarenhet själv av dessa tre konsoler så förtydliga gärna.

Det behöver inte vara ett plattformsspel ala 8-bitars. Vad som helst som man kan spela tillsamans som inte är ett sport eller bilspel. Om det finns något i stil med WoW som man kan spela ihop eller kanske ett skräckspel man kan spela ihop (Resident Evil) eller liknande. Eller kanske något strategi spel. Är lite osäker på utbudet exakt....

Medlem

Om du vill ha det bästa slå till på en konsol från Sony med namnet Playstation 3. Ett spel som skulle passa just er bäst är nog Little Big Planet. Det är givetvis dyrast på marknaden men du får nog mest för pengarna. Xbox är väl för dig med mer känsla av Fable & Halo som inte jag gillar så hemskt mycket. Lycka till, hoppas ni väljer det ert hjärta känner för. På tal om spela tillsammans kan man det på Little Big Planet men också det kommande Home. Det är ungefär som Sims 3 eller så.

Vi ses på PSN!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Tack för tipset om Little Big Planet, jag ska kolla upp det.

Är det någon som vet något ställe där man kan antingen hyra konsoler eller spela på plats för att testa? Alltså inte en OnOff eller nått utan kanske något form av spelcafé eller liknande. Jag bor i Stockholm.

Inaktiv

Webhallen på sveavägen?

Skrivet av Lusen:

Absolut Wii, flera bra spel till tjejen (och dig) som Mario, Zelda mm. Actionspelen är roliga på grund av Wiimoten, somman siktar mot tv;n och skjuter.
Jag tipsar er om Wii, lycka till!

som sagt bara för att hon är tjej så behöver inte det betyda att hon har dålig spelsmak och en intelligens under det normala. Skulle vi kunna få veta hur det ligger till så hade det varit enklare


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Absolut Wii, flera bra spel till tjejen (och dig) som Mario, Zelda mm. Actionspelen är roliga på grund av Wiimoten, somman siktar mot tv;n och skjuter.
Jag tipsar er om Wii, lycka till!

Medlem

PS3 med Little Big Planet, Buzz, Guitar Hero, SingStar så blir din tjej glad, och du kommer ha roligt med samtliga förutom SingStar, det spelet hatar man

Tror att ni kommer tröttna på Wii ganska snabbt, I know I did, några få timmar Wii Sports, provade på ett Simpsons-spel och så 2-3 andra spel i 20-30 min styck, sen var mitt intresse slut och jag vart extremt nöjd att det inte var jag som var ägaren utav konsolen utan en kompis kompis


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Jag glömde och säga, om ni brukar har vänner hemma, fest mm. Så är Wii et måste! Wii är den ultimata festkonsolen, med flera roliga spel, som Rayman Raving Rabbids ( 1 och 2 ), mario party 8, Wario smoth moves mm

Medlem

Tror x360 passar bra.
Ett välldigt stort spelutbud, tycker det räcker som förklaring.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Webhallen på sveavägen?

som sagt bara för att hon är tjej så behöver inte det betyda att hon har dålig spelsmak och en intelligens under det normala. Skulle vi kunna få veta hur det ligger till så hade det varit enklare

Ska kolla in Webbhallen (jobbar i närheten ). Tack för tipset. Jag kan betala med ett till tips: Monks Café finns bla också på Sveavägen. Det enda bryggeriet i Stockholm.

Ehrm... vet inte om du är allvarlig med det sista. Spelsmak vet jag inte hur man graderar. Den är väl som baken antar jag Hon har dock inte väldigt stor erfarenhet av spel. Intelligensen är det definitivt inget fel på.

Tack för alla tipsen. Keep em coming

Medlem
Skrivet av IceMan:

Tror x360 passar bra.
Ett välldigt stort spelutbud, tycker det räcker som förklaring.

och FABLE2


signatur

Rawr

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Webhallen på sveavägen?

Skrivet av Lusen:

Absolut Wii, flera bra spel till tjejen (och dig) som Mario, Zelda mm. Actionspelen är roliga på grund av Wiimoten, somman siktar mot tv;n och skjuter.
Jag tipsar er om Wii, lycka till!

som sagt bara för att hon är tjej så behöver inte det betyda att hon har dålig spelsmak och en intelligens under det normala. Skulle vi kunna få veta hur det ligger till så hade det varit enklare

Fy fan vad du är fånig! Så du angriper alla som har Wii för att ha underlägsen inteligens? Dålig spelsmak, hur gammal är du egentligen, det verkar inte som du är äldre än mig iallafall
Kanske runt 8-10....

Inaktiv

Alla över 12 gillar inte Wii.
Du kan lika väl fråga Reggie som lusen om han tycker att du borde köpa en wii eller ej


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Alla över 12 gillar inte Wii.
Du kan lika väl fråga Reggie som lusen om han tycker att du borde köpa en wii eller ej

Jag är tretton och jag har Wii, jag känner flera som har Wii, som är 20-30. Wii handlar inte om ålder, Wii tilltalar nästan alla grupper av olika människor, då det finns lite av varje i spelutbudet.
Vad ska mena medden där länken, typ "Jag gillar Halo, vilken konsol ska jag köpa?"
Så skulle jag svara ja? Det har jag svårt att tro.
Man skulle däremot kunna fråga den här snubben://www.youtube.com/watch?v=ja6rVhm-8B0&feature=related so ThehalessWarrior om man borde köpa en Wii:P

Till Frovi: Dom spel du säger att du och din sambo gillar, det stämmer på Wii, köp gärna Xbox360 eler ps3 men OM du vill testa något nytt, och något som nu bygger grunden inför framtida spelande, så rekomenderar jag att du testar Wii, då det inte finns någon konsol som lik Wii.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wii
Den här sidan visar lite om Wii, dens hårdisk, minnem spel, intenet altenativ, om du är intresserad:D.
Men om grafik är enligt dig, det viktigaste som finns, så bör du tänka om, då jag, inte har några problem med grafiken, men jämfört med ps2 är det jämt. Men om Spelkänsla är det viktigaste, då, så än en gång, så rekomenderar jag Wii åt dig och din sambo

Inaktiv
Skrivet av Lusen:

Jag är tretton och jag har Wii, jag känner flera som har Wii, som är 20-30. Wii handlar inte om ålder, Wii tilltalar nästan alla grupper av olika människor, då det finns lite av varje i spelutbudet.
Vad ska mena medden där länken, typ "Jag gillar Halo, vilken konsol ska jag köpa?"
Så skulle jag svara ja? Det har jag svårt att tro.
Man skulle däremot kunna fråga den här snubbenwww.youtube.com/watch?v=ja6rVhm-8B0&feature=related so ThehalessWarrior om man borde köpa en Wii:P

Jag hade haft en wii 2006 då jag var 13 men eftersom de sålde slut på första dagen så fick jag inte tag i en. Sen så fick de problem med att skicka fler wii till Sverige då mitt intresse fortfarande fanns. Som sagt så var jag 13 då och med tiden så vart jag äldre och tappade då interesset för Wii så som alla 14 kommer göra.
Han må ha en smiley som rör sig men lita för gudsskull inte på honom.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Lusen:

Jag är tretton och jag har Wii, jag känner flera som har Wii, som är 20-30. Wii handlar inte om ålder, Wii tilltalar nästan alla grupper av olika människor, då det finns lite av varje i spelutbudet.
Vad ska mena medden där länken, typ "Jag gillar Halo, vilken konsol ska jag köpa?"
Så skulle jag svara ja? Det har jag svårt att tro.
Man skulle däremot kunna fråga den här snubbenwww.youtube.com/watch?v=ja6rVhm-8B0&feature=related so ThehalessWarrior om man borde köpa en Wii:P

Jag hade haft en wii 2006 då jag var 13 men eftersom de sålde slut på första dagen så fick jag inte tag i en. Sen så fick de problem med att skicka fler wii till Sverige då mitt intresse fortfarande fanns. Som sagt så var jag 13 då och med tiden så vart jag äldre och tappade då interesset för Wii så som alla 14 kommer göra.
Han må ha en smiley som rör sig men lita för gudsskull inte på honom.

Jag brann för Wii den första månaden efter jag fått den, sen svalnade det, tills för en månad sen, då jag upptäckte, att det fanns en massa roliga spel som jag ville ha, och, nu är jag tillbaka i sadeln baby!!:D:heart:
Min "tappat intresse för Wii" är slut, jag fick åkomman innan jag hade fyllt14 (tidig i konsol puberteten, gissar jag ). Nu är Wii den bästa konsolen som finns (enligt mig)!! Nu har jag mognat!! Jiipiii:P:heart::D8)

Till "Theharmlesswarrior": Låt oss sluta med den här diskussionen nu, den leder ingenstans, du gillar Xbox360 bäst ( Halo 3 äger! ) och jag gillar Wii bäst ( Wiiiiiii!!! ). Punkt. Slut.

Medlem

Varför snackar ni om Wii? Det är ju bara skräp, köp typ... inte Wii. Mitt tips! PS3!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av Lusen:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Lusen:

Jag är tretton och jag har Wii, jag känner flera som har Wii, som är 20-30. Wii handlar inte om ålder, Wii tilltalar nästan alla grupper av olika människor, då det finns lite av varje i spelutbudet.
Vad ska mena medden där länken, typ "Jag gillar Halo, vilken konsol ska jag köpa?"
Så skulle jag svara ja? Det har jag svårt att tro.
Man skulle däremot kunna fråga den här snubbenwww.youtube.com/watch?v=ja6rVhm-8B0&feature=related so ThehalessWarrior om man borde köpa en Wii:P

Jag hade haft en wii 2006 då jag var 13 men eftersom de sålde slut på första dagen så fick jag inte tag i en. Sen så fick de problem med att skicka fler wii till Sverige då mitt intresse fortfarande fanns. Som sagt så var jag 13 då och med tiden så vart jag äldre och tappade då interesset för Wii så som alla 14 kommer göra.
Han må ha en smiley som rör sig men lita för gudsskull inte på honom.

Jag brann för Wii den första månaden efter jag fått den, sen svalnade det, tills för en månad sen, då jag upptäckte, att det fanns en massa roliga spel som jag ville ha, och, nu är jag tillbaka i sadeln baby!!:D:heart:
Min "tappat intresse för Wii" är slut, jag fick åkomman innan jag hade fyllt14 (tidig i konsol puberteten, gissar jag ). Nu är Wii den bästa konsolen som finns (enligt mig)!! Nu har jag mognat!! Jiipiii:P:heart::D8)

Till "Theharmlesswarrior": Låt oss sluta med den här diskussionen nu, den leder ingenstans, du gillar Xbox360 bäst ( Halo 3 äger! ) och jag gillar Wii bäst ( Wiiiiiii!!! )

Okej du vinner wii är för mogna personer


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Playstation 3

Kvalité före kvantite!

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Lusen:

Jag är tretton och jag har Wii, jag känner flera som har Wii, som är 20-30. Wii handlar inte om ålder, Wii tilltalar nästan alla grupper av olika människor, då det finns lite av varje i spelutbudet.
Vad ska mena medden där länken, typ "Jag gillar Halo, vilken konsol ska jag köpa?"
Så skulle jag svara ja? Det har jag svårt att tro.
Man skulle däremot kunna fråga den här snubbenwww.youtube.com/watch?v=ja6rVhm-8B0&feature=related so ThehalessWarrior om man borde köpa en Wii:P

Jag hade haft en wii 2006 då jag var 13 men eftersom de sålde slut på första dagen så fick jag inte tag i en. Sen så fick de problem med att skicka fler wii till Sverige då mitt intresse fortfarande fanns. Som sagt så var jag 13 då och med tiden så vart jag äldre och tappade då interesset för Wii så som alla 14 kommer göra.
Han må ha en smiley som rör sig men lita för gudsskull inte på honom.

Jag brann för Wii den första månaden efter jag fått den, sen svalnade det, tills för en månad sen, då jag upptäckte, att det fanns en massa roliga spel som jag ville ha, och, nu är jag tillbaka i sadeln baby!!:D:heart:
Min "tappat intresse för Wii" är slut, jag fick åkomman innan jag hade fyllt14 (tidig i konsol puberteten, gissar jag ). Nu är Wii den bästa konsolen som finns (enligt mig)!! Nu har jag mognat!! Jiipiii:P:heart::D8)

Till "Theharmlesswarrior": Låt oss sluta med den här diskussionen nu, den leder ingenstans, du gillar Xbox360 bäst ( Halo 3 äger! ) och jag gillar Wii bäst ( Wiiiiiii!!! )

Okej du vinner wii är för mogna personer
http://www.missallycat.com/images/DDRGrandma.jpg

http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi/pop_ups/08/uk_enl_120...

http://www.clevelandleader.com/files/wii-elderly.jpg

Vad är det du jinte förstår med "den här disskusionen är onödig, låt oss lämna den"
Du är väl en såndär vinnar-typ kan jag tänka mig.... Som alltid måste ha rätt..

Inaktiv
Skrivet av -vesslan-:

Playstation 3

Kvalité före kvantite!

Då tänker vi i samma banor, du och jag ( fast jag tänker på Wii)

Inaktiv

Jag har erfarenhet av alla tre konsollerna.

Playstation
PS3 = Väldigt få exklusiva spel, men klart bästa mediaspelaren.
Tre bra spel: Metal Gear Solid, Heavenly Sword, Folklore

Xbox 360
X360 = flest exklusiva spel, men den låter mycket jämnfört med Wii och PS3, vilket är oerhört störande om man använder den till att se på film med.
Tre bra spel: Blue Dragon, Fable 2 och Ninja Gaiden 2

Nintendo Wii
Wii = Mycket minispel, mariospel som inte intresserar mig längre.
Tre bra spel: 1. Zelda, 2. Smash Bros. Brawl, 3. Rayman : Raving Rabbids

Detta är såklart: IMO


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Varför snackar ni om Wii? Det är ju bara skräp, köp typ... inte Wii. Mitt tips! PS3!

Har du fortfarande inte mognat för en konsol diskussion än?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det enda jag kan säga är att kolla på spelutbudet och bestäm dig därefter, alla konsoller har sina för och nackdelar.

Med andra ord, det WaltX sa i andra posten, för det är det enda svaret och allt tjaffs om hur "Xbox360 äger PS3 SUGER" eller "Wii är för fjantar riktiga män spelar PS3!" eller, ja vad för dumma argument man nu kan tänkas dra.

Och som många innan så säger jag att Wii verkar passa er bäst, vad för konsoll ni än väljer så är jag säker på att ni kommer spendera många timmar framför tvn iallafall


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag var i samma sits för ett tag sedan, och det hela slutade med att jag kopplade in min bärbara dator till TV'n i vardagsrummet, fixade ett gäng emulatorer, och såg till att alla gamla klassiker gick att spela. Sen investerade jag i en PS2 kontroll till den och succén var ett faktum.

Detta var den totalt bästa lösningen enligt sambon (Y).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

12
Skriv svar