Lissabonfördraget ratificerat.

Inaktiv
Lissabonfördraget ratificerat.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=854257

Detta fördrag ger mig fortfarande huvudbry, och jag är ruskigt less på att endast höra intetsägande förklaringar som "Sverige skulle förlora inflytande om vi inte skriver på" alá Cecilia Malmström.

Vad innebär detta fördrag egentligen? Hur tror ni Sverige och EU kommer att förändras iom accepterandet av detta fördrag?


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Ett stort problem verkar ju vara att ingen riktigt vet vad detta betyder, inte äns politikerna verkar veta exakt vad fördraget innehåller.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Läste mestadels dom snabba punkterna till höger på båtsman översta länk; tyckte det hela faktiskt verkade vettigt... undra om det ligger något fluffens undangömt...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Avstängd

Sverige går med på att bli del av något som allt mer liknar en diktatur. Det är ju toppen! Lissabonfördraget är grundlagen fast med ett nytt namn.

Medlem

Jag förstår inte varför politikerna vill skriva på.
det handlar ju om att en liten grupp "elite" politiker kommer få mer makt och styra å ställa som dom vill, swe kommer att bli våldtaget i röven

jag förstår inte varför dom vill rösta JA. det är helt sjukt.
lixsom en STOR andel av .se folket vill ju ha NEJ, lever vi inte i en demokrati? varför inte rösta nej?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Varför måste vi vara med i EU?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag förstår inte varför politikerna vill skriva på.
det handlar ju om att en liten grupp "elite" politiker kommer få mer makt och styra å ställa som dom vill, swe kommer att bli våldtaget i röven

jag förstår inte varför dom vill rösta JA. det är helt sjukt.
lixsom en STOR andel av .se folket vill ju ha NEJ, lever vi inte i en demokrati? varför inte rösta nej?

Välkommen till det nya Sverige, där politikerna röstar åt DIG.

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av IceMan:

Jag förstår inte varför politikerna vill skriva på.
det handlar ju om att en liten grupp "elite" politiker kommer få mer makt och styra å ställa som dom vill, swe kommer att bli våldtaget i röven

jag förstår inte varför dom vill rösta JA. det är helt sjukt.
lixsom en STOR andel av .se folket vill ju ha NEJ, lever vi inte i en demokrati? varför inte rösta nej?

Välkommen till det nya Sverige, där politikerna röstar åt DIG.

Det är ju för fan det vi väljer dom till, att rösta åt oss.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag förstår inte varför politikerna vill skriva på.
det handlar ju om att en liten grupp "elite" politiker kommer få mer makt och styra å ställa som dom vill, swe kommer att bli våldtaget i röven

jag förstår inte varför dom vill rösta JA. det är helt sjukt.
lixsom en STOR andel av .se folket vill ju ha NEJ, lever vi inte i en demokrati? varför inte rösta nej?

du skulle ha röstat på nån av de partier som röstade nej, typ v


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag har inget minne av en debbat ang detta när valet var.
vidare förstår jag inte hur man inte kan ha en folkomröstning om nått som påverkar våran grundlag, och hela jävla landets existens.

rösta på V? rösta på Stalin? nej tack!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag tycker inte om unioner. Ska det någonsin vara en union så ska den vara global. FN räknas inte.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Äsch, dags att bryta sig loss från eu som medlem och starta upp en nordisk variant för ökat samarbete och handel.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag tycker inte om unioner.

Inte jag heller. De ger mig gas.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av HinduTimes:

Jag tycker inte om unioner.

Inte jag heller. De ger mig gas.

Miljövänligt vid förbränning.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Äsch, dags att bryta sig loss från eu som medlem och starta upp en nordisk variant för ökat samarbete och handel.

precis
Om vi nu ska ha en union så ska det vara nått som ger oss nån nytta.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Bra att Sverige godtog detta. Hoppas att Irland ändra sig snart så att vi kan få detta i hamn.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Bra att Sverige godtog detta. Hoppas att Irland ändra sig snart så att vi kan få detta i hamn.

Vad är det du gillar med detta?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

EU går allt mer mot en diktatur. Och Sverige låter inte det svenska folket rösta i viktiga frågor heller. Går hela världen mot diktatur? :S

Sveriges politiker vågar bara ha en folkomröstning när de "vet" att svenska folket ska rösta ja. Ungefär som under finanskrisen på 90-talet. Då passade politikerna på att utnyttja det som hände för att folket skulle vilja gå med i EU. Jösses...

EU vill absolut inte ha folkomröstningar heller. De hade en först, men när folket sa "nej!" så bytte de namn på fördraget och ändrade några små detaljer i det. Vips så hade de Lissabonfördraget och den här gången vill de givetvis inte ha en folkomröstning. "Folket vet ju inte vad de säger nej till" - heter det visst.

Några vettiga politiker i EUs parlament vill dock ha referendum (folkomröstning). Men de blir totalt utfrysta och hatade.
http://se.youtube.com/watch?v=QVeMBNB0cII

En av politikerna i klippet liknar det EU håller på med för det Hitler gjorde 1933. För detta blev han avstängd från sin grupp. När ska vi reagera? När det är försent? Har vi inte lärt oss någonting av historien?

Själv är jag för en nära och demokratisk union mellan de nordiska länderna. Det är det bästa alternativet.

Jag är en total demokrat ända in i ryggmärgen. Så sådant här upprör mig.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

EU går allt mer mot en diktatur. Och Sverige låter inte det svenska folket rösta i viktiga frågor heller. Går hela världen mot diktatur? :S

Sveriges politiker vågar bara ha en folkomröstning när de "vet" att svenska folket ska rösta ja. Ungefär som under finanskrisen på 90-talet. Då passade politikerna på att utnyttja det som hände för att folket skulle vilja gå med i EU. Jösses...

EU vill absolut inte ha folkomröstningar heller. De hade en först, men när folket sa "nej!" så bytte de namn på fördraget och ändrade några små detaljer i det. Vips så hade de Lissabonfördraget och den här gången vill de givetvis inte ha en folkomröstning. "Folket vet ju inte vad de säger nej till" - heter det visst.

Några vettiga politiker i EUs parlament vill dock ha referendum (folkomröstning). Men de blir totalt utfrysta och hatade.
http://se.youtube.com/watch?v=QVeMBNB0cII

En av politikerna i klippet liknar det EU håller på med för det Hitler gjorde 1933. För detta blev han avstängd från sin grupp. När ska vi reagera? När det är försent? Har vi inte lärt oss någonting av historien?

Själv är jag för en nära och demokratisk union mellan de nordiska länderna. Det är det bästa alternativet.

Jag är en total demokrat ända in i ryggmärgen. Så sådant här upprör mig.

Fast, folket vet ju faktiskt inte vad de säger nej till?

Medlem
Skrivet av blajban:
Skrivet av Mikaelh:

EU går allt mer mot en diktatur. Och Sverige låter inte det svenska folket rösta i viktiga frågor heller. Går hela världen mot diktatur? :S

Sveriges politiker vågar bara ha en folkomröstning när de "vet" att svenska folket ska rösta ja. Ungefär som under finanskrisen på 90-talet. Då passade politikerna på att utnyttja det som hände för att folket skulle vilja gå med i EU. Jösses...

EU vill absolut inte ha folkomröstningar heller. De hade en först, men när folket sa "nej!" så bytte de namn på fördraget och ändrade några små detaljer i det. Vips så hade de Lissabonfördraget och den här gången vill de givetvis inte ha en folkomröstning. "Folket vet ju inte vad de säger nej till" - heter det visst.

Några vettiga politiker i EUs parlament vill dock ha referendum (folkomröstning). Men de blir totalt utfrysta och hatade.
http://se.youtube.com/watch?v=QVeMBNB0cII

En av politikerna i klippet liknar det EU håller på med för det Hitler gjorde 1933. För detta blev han avstängd från sin grupp. När ska vi reagera? När det är försent? Har vi inte lärt oss någonting av historien?

Själv är jag för en nära och demokratisk union mellan de nordiska länderna. Det är det bästa alternativet.

Jag är en total demokrat ända in i ryggmärgen. Så sådant här upprör mig.

Fast, folket vet ju faktiskt inte vad de säger nej till?

Å andra sidan, anledningen till att folket inte vet vad de säger nej till är ju att vi inte har informerats tillräckligt av våra politiker, vilket gör att de fritt kan införa sådana här fördrag. Ser vi ett visst politiskt planerande här? Jag börjar känna mig mer och mer blåst av allt och alla numera...


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Å andra sidan så är politikernas jobb just att låta folket slippa sätta sig in i alla frågor. Ja, precis så är det. Synd bara att alla människor inte har samma mål som myrorna i stacken, då skulle detta sorts toppstyre funka utmärkt.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Mr. G:

Bra att Sverige godtog detta. Hoppas att Irland ändra sig snart så att vi kan få detta i hamn.

Vad är det du gillar med detta?

Att EU blir effektivare, och mer demokratiskt. VETO från enskilda småländer är inte demokratiskt. Om nu Island går med, vilket det finns en opinion för i landet idag, så vore det befängt att de skulle kunna stoppa alla andra länder i unionen.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Heh, hörde en ganska kul grej som hände i samband med att detta fördrag skrevs på.

Ett av våra mer.. färgstarka ungdomsförbund polisanmälde alla de 243 ledamöter i riksdagen som röstade ja till fördraget för högförräderi.

Extremt javisst, men nog skulle politik vara betydligt mer intressant i Sverige om fler vågade släppa litegrann på korrektheten och torrsvensson mentaliteten.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem
Skrivet av Brax:

Heh, hörde en ganska kul grej som hände i samband med att detta fördrag skrevs på.

Ett av våra mer.. färgstarka ungdomsförbund polisanmälde alla de 243 ledamöter i riksdagen som röstade ja till fördraget för högförräderi.

Extremt javisst, men nog skulle politik vara betydligt mer intressant i Sverige om fler vågade släppa litegrann på korrektheten och torrsvensson mentaliteten.

Japp, de gjorde samma sak som när Reinfeldt och Malmström skrev på fördraget. Ska man skratta eller gråta?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Man ska greppa plakaten och marschera efter när förbrytarna förs till domstol för att kunna kasta ruttna tomater och ägg på dem när de döms till livstids fängelse. Sen kan du själv välja om du vill skratta åt att de maktgiriga svinen äntligen får vad de förtjänar eller gråta över den demokrati de är på god väg att kasta bort...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Ni som är emot Lissabonfördraget, berätta gärna varför.

Medlem

Mjaej... Jag är mest emot att EU har gått från samarbete till mer av en statsliknande konstellation. Jag stör mig något enormt på att makt och beslutsfattande flyttas till en central nivå, då det får mig att känna mig maktlös.

Jag vill inte bo i ett land med 496 miljoner invånare, tio gånger så stor yta som Sverige och med politiker som snackar franska eller tyska. Kalla mig patriot eller idiot eller vad ni nu vill, men jag är svensk, inte europé. Jag gillar inte politiken där nere över huvud taget. Bara det faktum att italienarna röstar fram den där Berlusconi gång på gång säger ju en hel del, om ni nu ursäktar en generalisering för att göra en poäng.

Och nej, jag är inte direkt påläst om sådana här saker. Men jag har för mig att det var nån sån där bloggar-sak som skrev i nån kolumn i Metro att numera är det okej att ha åsikter om saker man inte kan så mycket om.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Mr. G:

Bra att Sverige godtog detta. Hoppas att Irland ändra sig snart så att vi kan få detta i hamn.

Vad är det du gillar med detta?

Att EU blir effektivare, och mer demokratiskt. VETO från enskilda småländer är inte demokratiskt. Om nu Island går med, vilket det finns en opinion för i landet idag, så vore det befängt att de skulle kunna stoppa alla andra länder i unionen.

demokratiskt? är det demokratisk att ett helt jävla land kan bli rövknullat av andra som aldrig ens har varit i det landet?

demokratisk? att en mindre politik-elite kommer vara mer eller mindre styrande de facto, och verka som en grupp diktatorer?

jag som indevid kommer få _otroligt_ svårt att påverka och att synas, om nån nu tycker det är svårt att få kontakt med en svensk politiker eller lägga fram förslag,,, hehe ja, det kommer bli som att vi går ifrån en 4åring med en glass pinne till Hitler med 10 000 tanks som ska upp i din röv.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar