Behöver gitarr-tips!

Medlem
Behöver gitarr-tips!

Tja

Jag har spelat gitarr i ungefär 2 år, men saken är den att jag är såå fruktansvärt dålig på att soloa.
Undrar om några här har några tips att komma igång lite.
Kan ganska några skalor, skulle vara fint om jag kunde få tips på några bra och sen lite tips på ganska lätta solon.

Kan typ paranoid och enter sandman solona. Ungefär dära borde svårighetsgraden vara ( kanske lite svårare)

Tacksam för alla svar

Cya

Medlem

Enter Sandman-solot är ju faktiskt inte det allra lättaste precis så jag tror inte att du är så fruktansvärt dålig på solo som du tror

Några direkta tips har jag väl inte. Gäller bara att öva hela tiden. Kör en massa olika skalor tills du kan dem innan och utantill. Prova att göra egna snabba solon är också ganska effektivt och samtidigt är det väldigt kul.

Bör tillägga att jag själv inte är någon höjdare på solon. Spelar allt mindre och mindre nu förtiden. Någon gång i veckan händer det att jag drar fram gurran och spelar några låtar.

Näe... Får börja ta tag i mitt spelande igen!

Medlem

När du improviserar så försök skapa ett tema och utgå ifrån det och kom ihåg att inte överspela solot, då blir allt så meningslöst och det är inte kul att lyssna på, ett skönt lick blir bara ett i mängden. Vad är det man brukar säga? less is more?

Har du band in a box eller liknande så öva med det (:
Lycka till!

Medlem

Tack för alla svar!

Behöver nog mest öva skalor så jag kan improvisera bättre.
I mitt band brukar vi alltid värma upp med lite blues 12or, så brukar vi båda gitarrister turas om att sola

Medlem
Skrivet av Hix0r:

Tack för alla svar!

Behöver nog mest öva skalor så jag kan improvisera bättre.
I mitt band brukar vi alltid värma upp med lite blues 12or, så brukar vi båda gitarrister turas om att sola

Finns väl sol att det räcker till båda samtidigt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Hix0r:

Tack för alla svar!

Behöver nog mest öva skalor så jag kan improvisera bättre.
I mitt band brukar vi alltid värma upp med lite blues 12or, så brukar vi båda gitarrister turas om att sola

Finns väl sol att det räcker till båda samtidigt

Haha XD

Medlem

Pröva att lära dig gitarr solot i "Sultans of swing" med Dire Straits:up: kanske är svårt att lära sig,men du kommer att bli kult förklarad på förfesterna om du kan den...

1
Skriv svar