Medlem
Nära Döden

Det känns som det var igår. då han kom in i mitt liv. som en o inbjuden gäst knackade han först på dörren. jag var nog 3 - 4 år gammal, min mor öppnade dörren och kände igen vem det var, hon tog sig för halsen och kände på det ärr som han har efterlämnat henne sen sist, mor kände till honom sen tidigare. Hon försökte stänga dörren men han satte foten emellan och trängde sig in i huset.
Han sa att han kom för att stanna. Vi visste inte vad vi skulle göra, han ville inte lämna utan satt bara ner och var otrevlig. Pappa kom hem och fick höra om honom och hans beteende men pappa var maktlös, han stannade kvar ändå, han var helt enkelt för stark.

Dagarna kändes som år med hans närvaro och sen så pallade inte min mor mer. Hon ringde efter hjälp och fick med våld försöka få bort honom ifrån hennes liv. Med hjälp av en kniv så avlägsnades han ifrån hemmet, han stack ,för tillfället.

Jag hade precis fyllt 10 år och börjat 4:an. Det var då han dök upp igen. Han kom till mig när ingen la märke till det. Det blev allt vanligare att jag brukade jag ha blåmärken lite överallt. Mor blev orolig och undrade om det var någon som slog mig. Jag sa inget förutom att jag inget visste, jag hade väl ramlat eller något sa jag till henne. Han fortsatte konstant månad efter månad och allt blev bara värre och värre. Jag mådde inte bra av detta. Jag kunde inte ta emot mycket mer. Jag undrade varför han gjorde detta mot mig. Vad hade jag gjort honom för att förtjäna detta? Han svarade aldrig och matade på som han brukade göra. Jag förlorade vilja att gå till skolan. Jag (kunde inte) gå till skolan. Jag var så blå-slagen så jag knappt kunde gå längre. Jag orkade inte med mer. Mor och Far fick tillslut reda på vad som pågick och vilket helvete jag gick igenom. Mor blev förtvivlad och Far har nog aldrig varit så ursinnig i sitt liv vad jag vet. Med mina föräldrars hjälp så gav dom mig något. Jag slängde en trött blick på föremålet och sedan tillbaka på dom.
-Möt honom igen och hälsa ifrån mig. Sa Mor. .jag gjorde som hon sa. Det dröjde inte länge innan han dök upp igen och skulle ge mig sin dagliga dos. Men inte längre tänkte jag, inte mer! Han var påväg med sin första omgång. Det var då jag jag sträkte fram föremålet jag hade i handen. Kniven som jag hade i handen högg honom i bröstet. Jag använde all min kraft för att för att få mitt hugg djupt. Han föll till marken. Han rörde sig inte mer. Det var tyst. Jag satte mig ner. Det är över, det är äntligen över. Han är borta. Och han kommer inte att komma tillbaka till mig mer. Jag kände äntligen lugn inombords.

Den där mannen hade ett mycket speciellt namn. Ett namn som jag har lycksts bekämpa speciellt tack vare av den hjälp och stöd som jag fick av min familj och av mina vänner, vars hjälp som jag inte hade klarat mig utan. Hans namn, var Cancer. Cancer som jag hade turen att övervinna som 10 åring.

Jag heter Nicklas Olsson och det är 10 år sedan jag togs in på lunds barn-sjukhus, avdelning 92

Jag tackar alla er läsare för att ha tagit del av min lilla berättelse. för nu kan jag äntligen släppa taget och gå framåt igen.
kommentera gärna . då blir jag glad.


signatur

// FeeAC

Medlem

Fräsigt.


signatur

I got a rocket in my pocket.

Medlem

"So we meet again, Nicklas."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

aah!:O


signatur

// FeeAC

Medlem

Väldigt oväntat när du avslöjade "namnet". Man blev nästan lite chockad över att det egentligen var verklighet. Trodde i början av läsningen att det var någon mini-bok du hade skrivit. Trevligt med ett gott slut hur som helst och skönt att allt gick bra för dig.
Kan inte föreställa mig hur det är att gå igenom något sådant i den åldern, värken för dig eller din familj.

Medlem

Cancer? Grymt namn :\


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Låter som en väldigt hemsk upplevelse, ditt beskrivande sätt får en att förstå lite bättre hur otroligt grymt och hårt det kan kännas för ett barn att få cancer. Man blir tårögd när man tänker på det.

Gratulerar att du lyckats ta dig ur det.

Skrivet av Eschricht:

Väldigt oväntat när du avslöjade "namnet". Man blev nästan lite chockad över att det egentligen var verklighet. Trodde i början av läsningen att det var någon mini-bok du hade skrivit. Trevligt med ett gott slut hur som helst och skönt att allt gick bra för dig.
Kan inte föreställa mig hur det är att gå igenom något sådant i den åldern, värken för dig eller din familj.

jag lyckades klura ut det ganska tidigt, typ redan när han satte sig i rummet och pappan kom, men när den vägrade gå


signatur

thank you, come again

Medlem
Inaktiv

Tog mig ca 4 genom läsningar för mig att förstå vad det handla om. Ända tills den här sista gången så trodde jag att det var någon människa som hette Cancer. Jag kansle inte den mest skarp tänkte ibland oss


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Tråkigt..:(.. Men tur att du klarade dig hela vägen fram!
Först så fatta jag inte men efter jag läst igenom det noggrannare så förstod jag!


signatur

Wai

Avstängd

Vad härligt att höra! Skönt att du blivit av med det!

Medlem

tusen och åter tusen tack för alla era kommentarer:up: , kul att ni gillade min berättelse. Den kom från hjärtat


signatur

// FeeAC

Medlem

Grattis mannen, måste vart oerhört jobbigt att ta sig igenom det.
hoppas du förblir frisk ( :

Medlem

Trodde det var en jesus-berättelse först... Gratulerar till att du lever, eller vad säger man? Måste varit jobbigt att kämpa sig ur, men du verkar ha klarat det bra.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Cancer sure is a bitch, skämt åsido; Hoppas att du mår bra nu och klarar dig för resten av livet


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Ungefär så här tänker jag när jag såg den här:
http://www.youtube.com/watch?v=lSwCOs-uXzU
obs: se hela


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Du har berättartalang. Gratulerar till livet:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Skriv en bok! :crazy:


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Tack än en gång för alla era kommentarer. .:up: ja. det hela från början till slut var ingen dans på rosor kan man ju säga. . men som sagt det är speciellt tack vare allt stöd som jag fick som höll en uppe. Jag tyckte att det var på sin plats att släppa taget om det förflutna och släppa alla mina minnen. Alla känslor ifrån det förgångna och ärr som jämt påminner mig,och istället tänka fram. Varje känsla , många upplevelser jag har haft under min tid i det förgångna flög ut ur mig och försvann in i texten som jag skrev, det behövdes för att kunna släppa taget.

Skrivet av Shrudder:

Skriv en bok! :crazy:

hahaha så sa också en av mina släktingar, men den här texten får duga. . jag är inte speciellt lockad av att återkalla alla mina minnen och skriva ner dom av en anledning. fakum är att jag redan har förträngt minst hälften av det.:)


signatur

// FeeAC

Medlem

Jag är glad att du postade den här.

Medlem

beklagar det som hänt dig, hade inte kunnat föreställa mig det.......


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Jätteglad att du överlevde, jag har själv en släkting som är på väg "bort".

Skrivet av bjosarn:

bild

Btw, "cancer" betyder "kräfta" på engelska, inte "krabba".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Btw, "cancer" betyder "kräfta" på engelska, inte "krabba".

Det betyder krabba också.

"Cancer är latinets ord för krabba/kräfta, vilket även är det gamla svenska namnet på sjukdomen som ofta syns som dödsorsak i kyrkböcker. Tidigare uppfattades ordet cancer som en medicinskt teknisk term, men har under senare decennier nästan helt ersatt ordet kräfta även i allmänt språkbruk. Namnet kommer från att den bild som uppkommer vid bröstcancer genom ådrornas ansvällning har en viss likhet med en krabba."

Så säger svenska wikipedia. Longmans dictionary och Tyda.se säger att det kan betyda krabba.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av conthox:

Btw, "cancer" betyder "kräfta" på engelska, inte "krabba".

Det betyder krabba också.

"Cancer är latinets ord för krabba/kräfta, vilket även är det gamla svenska namnet på sjukdomen som ofta syns som dödsorsak i kyrkböcker. Tidigare uppfattades ordet cancer som en medicinskt teknisk term, men har under senare decennier nästan helt ersatt ordet kräfta även i allmänt språkbruk. Namnet kommer från att den bild som uppkommer vid bröstcancer genom ådrornas ansvällning har en viss likhet med en krabba."

Så säger svenska wikipedia. Longmans dictionary och Tyda.se säger att det kan betyda krabba.

Oki. Jag gick bara efter vad Språkrådet - Institutet för språk och folkminnen har i sin ordlista, se deras sajt för mer info.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

låt en för en gångs skull allvarlig och meningsfull tråd vara olåst.
chilla ned på krabbsnacket eller?

Medlem

conthox: Vad jag vet så är "cancer" det latinska namn som finns i många olika sorters krabb- och kräftdjur, som Linné namngav.

Citat:

The edible crab,[1] Cancer pagurus, is a species of crab found in the North Sea, North Atlantic and the Mediterranean Sea. It is a robust crab of a reddish-brown colour, having an oval carapace with a characteristic "pie crust" edge and black tips to the claws.[2] Mature adults may have a carapace width of up to about 25 cm and weigh up to 3 kg.

För att återknyta till den bilden jag valde.
Better luck next time.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Edible_crab

OnT: Självfallet tycker jag det Nicklas gått igenom är en otrolig stark prestation och önskar dig all lycka till i framtiden!

Edit: -dom.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Välskrivet. Har ett flertal i min närhet som gått bort i cancer.

Inaktiv

*Applåderar* Bravo, Bravo!!:up:
Skönt att du blev av med skiten:D:heart:

Medlem

Yeah That son of a Biat*h Cancer :evil:


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

1
Skriv svar