Medlem
Bok tråden

Eftersom att jag inte hittade någon bok tråd så tänkte jag att jag kunde göra en

Vad har ni för favorit böcker?
vad läser ni just nu?
Allmänna tankar kring böcker och vilka är ett måste att läsa?

Själv så tycker jag starkt om Harry potter böckerna och Eragon böckerna.
Läser inget för tillfället förrutom serietidningar.


signatur

Rawr

Avstängd

Just nu läser jag nya översättningen av Sagon om Ringen och lite böcker om Tolkien och hans verk. Tolkien är min favorit.

Den skönlitterära bok som jag anser att folk måste läsa är Ringens brödraskap, dvs första boken i nya översättningen.

^^

Medlem

Just nu läser jag "Evolution - The Triumph of an Idea" av Carl Zimmer. Riktigt bra bok!

I dag köpte jag Koranen som jag tänkte läsa efter den jag läser nu.

En (egentligen flera) bok man måste läsa är "Liftarens guide till galaxen". Så underbart bra!

Finns hur mycket böcker som helst man borde läsa innan man dör, svårt att försöka sammanfatta det här.

EDIT: De senaste 30 dagarna har jag läst om "En dag i Ivan Denisovitjs liv" och "Cosmos" och Carl Sagan.

Medlem

Angående Sagan om ringen är det böcker man absolut borde läsa på engelska - Tolkien har en sådan känsla för det engelska språket. Böckerna växer enormt!

Medlem

För tillfället läser jag 'Hemsöborna', annars är väl vad somhelst av Stephen King eller Tolkien bra. Fast har bara läst 'Children of Hurin' (grymt bra) på engelska. Men nån gång ska jag ta och läsa alla Tolkiens böcker på engelska.

Även lite mer klassiska böcker, typ Jules Verne's 'Twenty thousand leagues under the sea' och Oscar Wilde's 'The picture of Dorian Gray' är riktigt bra.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Ingenting just nu. Läste klart den sista Harry Potter boken för någon månad sedan.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Military SF ftw.

David Webers "Honor Harrington" serie är det bästa som någonsin skrivits inom genren space opera. Första boken heter "On Basilisk station.
Denna serie är ett must read om du gillar militär science fiction.

Läser just nu "Ring of fire II" där det står Eric Flint på bokryggen. En novellsamling av ett flertal olika författare, som samtliga utspelar sig i hans 1632 värld
1632 serien är en "What if?" serie av det mer skruvade slaget.
Frågeställningen är: Vad skulle hända om en amerikansk gruvstad från nutiden förflyttades tillbaka i tiden, till tiden för trettioåriga kriget?
Bättre än man skulle kunna tro.
Gillar du "What if?" böcker så rekommenderar jag dem starkt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av båtsman:

En (egentligen flera) bok man måste läsa är "Liftarens guide till galaxen". Så underbart bra!

Är inte den typ hur lång som helst? alltså längre än sagan om ringen böckerna.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av båtsman:

En (egentligen flera) bok man måste läsa är "Liftarens guide till galaxen". Så underbart bra!

Är inte den typ hur lång som helst? alltså längre än sagan om ringen böckerna.

Månpocket versionen är på 880 sidor, men kan lugnt säga att om du börjar läsa den så kommer du att önska att det var minst dubblet så många


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

lyssnar på P1, dom kör talböcker mellan halv tolv å tolv på vardagar.

En bok som gick som jag även senare köpte var, Den osynlige väggen av Hennry burnstien (stava?)
en helt otroligt bra bok! även hans uppföljare har gått och den är minst lika bra den.
Rekomederas starkt!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lyssnade igenom "The God Delusion" av Richard Dawkins för en vecka sedan. Brukar ladda hem och lyssna på ljudböcker medans jag lirar poker på kvällarna/nätterna.

Har så lite tid och ork att läsa böcker numera. Somnar så fort jag tar i en bok.

Avstängd
Skrivet av nagash:
Skrivet av Crawller:
Skrivet av båtsman:

En (egentligen flera) bok man måste läsa är "Liftarens guide till galaxen". Så underbart bra!

Är inte den typ hur lång som helst? alltså längre än sagan om ringen böckerna.

Månpocket versionen är på 880 sidor, men kan lugnt säga att om du börjar läsa den så kommer du att önska att det var minst dubblet så många

Instämmer. 880 sidor går fort för en bra bok!

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av nagash:
Skrivet av Crawller:
Skrivet av båtsman:

En (egentligen flera) bok man måste läsa är "Liftarens guide till galaxen". Så underbart bra!

Är inte den typ hur lång som helst? alltså längre än sagan om ringen böckerna.

Månpocket versionen är på 880 sidor, men kan lugnt säga att om du börjar läsa den så kommer du att önska att det var minst dubblet så många

Instämmer. 880 sidor går fort för en bra bok!

Fast dem är ju som sagt 5-6 böcker också. (Tycker faktiskt att dem blev sämre och sämre ju längre det höll på. För mycket av det goda kanske).


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Fast dem är ju som sagt 5-6 böcker också. (Tycker faktiskt att dem blev sämre och sämre ju längre det höll på. För mycket av det goda kanske).

Ska tydligen komma en till. Eoin Colfer ska tydligen skriva den.

http://en.wikipedia.org/wiki/And_Another_Thing..._(novel)

Medlem

läser sällan böcker, nästan aldrig faktist men rekommendera gärna böcker som ni absolut tycker man ska ha läst innan man dör

och skippa sagan om ringen böckerna och harry potter tack

Medlem
Skrivet av ghoül:

läser sällan böcker, nästan aldrig faktist men rekommendera gärna böcker som ni absolut tycker man ska ha läst innan man dör

Som sagt, Liftarens guide till galaxen är ett absolut måste!

Medlem

Jag läser kurslitteratur hela tiden, det är inte det roligaste.

Tycker man borde läsa Animal Farm, absolut den bästa bok jag läst.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Tycker man borde läsa Animal Farm, absolut den bästa bok jag läst.

Även "uppföljaren" 1984 kan rekommenderas. Fahrenheit 451 av Ray Bradbury går i samma tema, och är också värd att läsa.

Jag skulle också rekommendera Siddhartha av Hermann Hesse, Processen av Franz Kafka, Fear and loathing in las vegas av Hunter S. Thompson och 2001 a space odyssey av Arthur C. Clarke.

Finns hur mycket bra böcker som helst.

EDIT: Kom på en till: Imperiet av Ryszard Kapuscinski. Väldigt läsvärd!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag läser kurslitteratur hela tiden, det är inte det roligaste.

Tycker man borde läsa Animal Farm, absolut den bästa bok jag läst.

Började läsa den igår och sträckläste den tills den var slut, den var riktigt bra (All animals are equal, but some animals are more equal than others) dock inte den bästa boken jag läst. Måste rekommendera boken 1984 av samma författare, Orwell
:heart:


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av båtsman:

Just nu läser jag "Evolution - The Triumph of an Idea" av Carl Zimmer. Riktigt bra bok!

Jag har själv plöjt genom en rad böcker av Richard Dawkins som är otroligt intressanta men samtidigt otroligt sega böcker. Två av de tre har handlat om evolution, den första behandlar den själviska genen och tänket runt naturligt urval. Den andra argumenterade för evolution genom att sakta gå igenom alla tänkbara motargument, ögat är perfekt därför kunde det inte utvecklats etc.

Vad handlar Din bok om? Ska nog ta en paus från sådana böcker ett tag nu, men är den trevlig att läsa så sätter jag den på min lista.

Läste "Lullaby" av Chuck Pala.. hur fan man stavar dudens jävla kukefternamn. Sjukt bra och vrickad bok, Chuck är lätt min nya favoritförfattare och tänker läsa alla hans böcker. Har hitintills kommit genom "Stranger than Fiction" och "Fight Club". Tänkte ta "Choke" efter detta som görs till film och kommer ut snart (har den redan kommit ut?).


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Älskar Tom Clancys böcker men favoritförfattaren är Tolken. Har bara läst Ringen-böckerna och Hobbiten änsålänge, men det kommer bli mer av hans material för min del.
Har läst några av Stephen Kings böcker också.
Hur som helst så rekommenderar jag Täcknamn: Rainbow av Tom Clancy. Gillar ni spelen så kommer ni älska boken

En bok-serie som jag blev något besviken på är Splinter Cell-bökerna. Det är däremot inte Tom Clancy som skrivit dem. Dem var inte totalt värdelösa men inte jättebra heller. Går att läsa om man har tråkigt. Vissa delar stämmer heller inte överens med spelen. Finns ej på svenska.

Läser ingen bok för tillfället. Har faktiskt inte gjort det sedan jag slutade gymnasiet när jag tänker efter... Får väl ta och prova på Liftarens guide till galaxen

Medlem

Läser för tillfället "A Storm of Swords Part 2: Blood and Gold" som är den andra halvan av del 3 av "A song of ice and fire".
Har aldrig varit mycket för böcker men sedan man skaffat sig en timmes enkel resväg till jobbet så bestämde jag mig för att testa döda lite restid med en bok och nu känns det som att man knappt hinner sätta sig på bussen innan man är framme

Medlem

Aaaah song of ice and fire, lätt den bästa fantasyn som skrivits. Mystiken ligger tungt och överförklaras inte a la wheel of time, känns nästan lite tolkien över magin. Man sitter på stolskanten genom varenda bok. Inget BS, säger nån att det är farligt så kan en karaktär ryka, även viktiga sådana.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Vad handlar Din bok om? Ska nog ta en paus från sådana böcker ett tag nu, men är den trevlig att läsa så sätter jag den på min lista.

Jag har bara läst The God Delusion av Richard Dawkins, så jag vet inte hur hans andra böcker är. Men jag tycker inte att denna boken är likadan. Den går igenom vad som står i The Origin of Species och jämför med hur långt vi kommit i dag. Den tar upp olika stöd för evolutionsteorin - den går helt enkelt igenom den och berättar hur det är och varför det är så. Den är lättöverskådlig, utan att vara överdrivet simplifierad.

Den är annorlunda jämfört med The God Delusion då den snarare argumenterar för något än mot något.

Det är en bra introduktion, men samtidigt en bra uppdatering för någon som redan har lite kunskap i ämnet. Språket är flytande, men kan som alltid uppfattas lite segt då det är en del vetenskapliga termer och liknande. Jag skulle säga att den är värd att läsa.

Citat:

Läste "Lullaby" av Chuck Pala.. hur fan man stavar dudens jävla kukefternamn.

Palahniuk. Japp, han är väldigt bra!

Medlem

Förutom lite "faktaböcker" (om träning, poker och finans) så finns det lite skönlitteratur jag också läser.
Senast är Jens Lapidus böcker "Snabba Cash" och "Aldrig Fucka Upp" - helt underbart realistiska och riktigt grova om Stockholms undre värld.
En kommande bok att läsa är "Svensk Maffia"


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av sno0zer:

song of ice and fire.

Finns den på svenska?
Kommer nog läsa den för att se om den är bra.


signatur

Rawr

Inaktiv

Just nu läser jag Tom Clancys serie om Jack Ryan. Gillar verkligen det teknikorienterade berättandet som Clancy använder i alla sina böcker så den karln kan jag rekommendera.

I övrigt gillar jag epos av alla slag men favortiboken är Musashi - samurajen av Eiji Yoshikawa.

Inaktiv

Läste nyss Mein Kampf(del 2 svensk översättning) men tröttnade tyvärr innan jag han läsa färdigt den. Författaren och jag har plågsamt lite synpunkter som stämmer överenns och därför så beslutade jag mig för att ge upp.

Böcker man bör ha läst: 1984, Farenheit 451, Neuromancer, American Psycho, En världs omsegling under havet

Kan annars rekommendera Jpod (Douglas Coupland), Män som hatar kvinnor (Stig Larsson)

Då var det dags för en nya bok.
En dag i Ivan Denisoviljs liv
Ring of fire II
Låter intressant. Men först vill jag gärna höra lite om Ring of Fire II.
Kan man få någon slags garani på att boken INTE innehåller en massa troll och hyper-mega bullshit manicker som brukar före komma så fort en bok inte ska vara precis som i verkligen?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Kan annars rekommendera Jpod (Douglas Coupland)

Riktigt bra bok, synd att serien blev så dålig.

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av sno0zer:

song of ice and fire.

Finns den på svenska?
Kommer nog läsa den för att se om den är bra.

Det bör den göra, väldigt stor serie. Antagligen är böckerna delade i två som de brukar vara

@båtsman, har dom gjort serie av boken? Svårt att tänka mig att den skulle kunna bli bra. Boken var väldigt... bokig även fast den var dialogtung. Otroligt lättläst och otroligt kul att läsa, men många av dialogerna överlevde bara för att dom var "kul" eller "konstiga" sånt skit blir jävligt snabbt tråkigt på TV. Det som gjorde boken var den ena absurda situationen efter den andra och hur snubben tog det hela med en nypa salt.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Skriv svar