Medlem

Läser "For Whom The Bell Tolls" (boken, inte låten) i skolan just nu på engelska, har inte kommit mer än några sidor än, men det börjar bra.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Läser "For Whom The Bell Tolls" (boken, inte låten) i skolan just nu på engelska, har inte kommit mer än några sidor än, men det börjar bra.

Ja det är en riktig klassiker. Har blivit rekommenderad att läsa den flera gånger, har dock inte blivit av. Får bli att ta tag i det snart. Säg gärna vad du tyckte när du är klar!

Medlem

Är det ingen mer än jag som läser "Brisingr" ?


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:

Är det ingen mer än jag som läser "Brisingr" ?

Jag har börjat lite smått i den ; )

Annars så kan jag rekommendera "The Emperor"-serien av Conn Iggulden samt "Conqueror"-serien som också är gjord av Conn Iggulden. Väldigt bra båda två.
Och allt som Ken Follet rört vid måste man ju nästan bara läsa =E

Sen måste jag bara avråda er från att skaffa Den Siste Tempelriddaren av Raymond Khoury. Den var väl spännande och så men språket o.s.v nej, usch. Handlingen kändes väldigt Hollywod också.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

När du väl snackar om conn iggulden vet du om uppföljaren till stäppens krigare har kommut ut än?

Annars var det en ren njutning att läsa hans böcker om ceasar.

Medlem
Skrivet av andymikel:

När du väl snackar om conn iggulden vet du om uppföljaren till stäppens krigare har kommut ut än?

Annars var det en ren njutning att läsa hans böcker om ceasar.

Antar att du menar svensköversättningen då? I så fall, ja.

Den går under namnet Bågens Mästare och kan enklast köpas här: Inbunden
Storpocket


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Hörrni, är det någon som har läst "Låt den Rätta komma in"? Jag funderar på att låna den boken.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Inside Steve's Brain
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1591841984

En bok om Steve Jobs, hans ledarskap, vad, hur och varför Apple har gjort de val och produkter dom gjort. Låter väldigt intressant och kommer snart finnas hemma hos mig för läsning

Nya ord till salu
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147089040
Funderar på att skola om mig lite (på privat hand, möjligen högskola till hösten) och funderar däribland på copywriter, varje sig det blir det eller inte så behöver jag lite inspiration och vidga mina tankar så denna "redan en klassiker" ska läsas också.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Måste faktiskt tipsa om dexter böckerna, jupp böckerna som tv-serien är gjorda ifrån.

Jeff Lindsay har gjort böcker och är själv riktigt betuttad i dom.
Ettan har i huvudsak samma handling som tv-serien men sen så åker dom ifrån varandra. Lindsay skriver riktigt bra och dexter är så härligt ironisk i böckerna.

Darkly dreaming dexter är den första och den finns på svenska.

Medlem

Crawller, läste nyss ut Brisingr. Jävlar vad bra den var! Precis såna böcker jag gillar, hoppas fyran kommer ut snart=) Säg till när du läst ut Brisingr.

Btw, har någon av er böcker att rekommendera som är i samma anda som Eragon serien?;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv
Skrivet av q0rra:
Skrivet av andymikel:

När du väl snackar om conn iggulden vet du om uppföljaren till stäppens krigare har kommut ut än?

Annars var det en ren njutning att läsa hans böcker om ceasar.

Antar att du menar svensköversättningen då? I så fall, ja.

Den går under namnet Bågens Mästare och kan enklast köpas här: Inbunden
Storpocket

Bågens mästare var i mitt tycke otroligt bra (speciellt om man läst hans tidigare böcker och serier) men tyvärr var den alldeles för kort och det lär väl dröja innan nästa kommer på svenska. Visserligen finns ju nästa del på englska så det kanske blir att gå över till engelska istället.

Medlem
Skrivet av Stealther:

Crawller, läste nyss ut Brisingr. Jävlar vad bra den var! Precis såna böcker jag gillar, hoppas fyran kommer ut snart=) Säg till när du läst ut Brisingr.

Btw, har någon av er böcker att rekommendera som är i samma anda som Eragon serien?;)

Det finns nog inga böcker som är lika beskrivande och levande som Eragon Jag trodde 3:an skulle vara den sista. Men jag tror jag har hört att den skulle komma i 2 delar. Har bara läst ca 1/6 av boken hittils.


signatur

Rawr

Inaktiv

Just nu läser jag Harry Potter och Dödrelikerna. Har läst den på engelska då den fick realese. Har läst alla böckerna på svenska så jag ville även ha sista boken på svenska. Hittade den på adlibris.se för endast 59kr inkl port.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem
Skrivet av Kaxelina:

Just nu läser jag Harry Potter och Dödrelikerna. Har läst den på engelska då den fick realese. Har läst alla böckerna på svenska så jag ville även ha sista boken på svenska. Hittade den på adlibris.se för endast 59kr inkl port.

Det är en fruktansvärt bra bok som knappt går att slita sig från


signatur

Rawr

Inaktiv

Nä jag vet. Kan läsa hur länge som helst på kvällarna och måste tvinga mig att släcka lampan för att få sova lite. Har ungar som vaknar tidigt.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem

Har svårt att tänka mig en bättre bok att använda som introduktion till litteraturens värld än harry potter, om dina småttingar skulle bli intresserade av "riktiga" böcker.

@ eragon böckerna, jag tyckte dom var helt ok, det som verkligen intresserade mig var killen som skrev böckerna vid sån ung ålder. Föredrar annan fantasy dock. Gillar inte hans premiss för magi men han har en del skills. Ska bli intressant vad han skriver under sina senare år.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Min äldsta har läst sin första bok själv nyligen. Kasper gör mål heter den och det var inte längesen som inte kunde läsa själv. Hon är 6 år.

Jo HP-böcker kommer jag att introducera för dom när dom blir lite äldre.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem

Läser Lies of Silence som engelska uppgift. (på engelska ofc)
Ganska bra bok hittils. men inget speciellt.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:

hearn är bra jag har läst dom första 3 böckerna om klanen Otori (tror jag de heter)

#Post 666!!!

Har precis läst klart den första boken om klanen Otori, blir de andra böckerna bättre? tyckte den första boken var lite små seg...:\

Avstängd

Köpte nyss de tre böckerna i Sagan om Is och Eld som finns på svenska. Riktigt sköna.

Medlem

Ojoj, såna här boktrådar tycker jag om! Hoppas ni inte misstycker om jag tar upp såna som redan stått med tidigare!

Favoritböcker? Hmm, svårt alltså, men jag slänger upp en radda i ingen särskild ordning;

Douglas Adams - Liftarens Guide till Galaxen, som många redan nämnt!
Stephen King - IT, en av få böcker jag läst där jag känt ett starkt obehag hela vägen igenom, mumma!
Sir Arthur Conan Doyle - Sherlock Holmes, dvs, de flesta historierna om den gåtfulla gåtlösaren, korta och koncista
Michael Connelly - Poeten, riktigt stark deckare i den vida ström skit som finns inom genren.
Jules Verne - En världsomsegling under havet, det var i princip fysiskt omöjligt för mig att lägga ner boken, gick med den klistrad framför ögonen på väg hem från skolan, ytterst spännande!
H.P. Lovecraft - Dagon & Call of Chtulhu, bägge novellerna tillhör den lilla kategorin av böcker som gett mig starkt obehag, nästan så man svettades konstant genom de få sidorna i Dagon!

Sen så läser jag en hel del serier också, samt graphic-novels(om ni vill vara såna);

Jeph Loeb & Tim Sale - The Long Halloween, den ultimata Batman-historien, sagan om Harvey Two-Face är så tragisk så man mår dåligt, känns skönt att TDK gjorde den rättvisa!
Alan Moore & Dave Gibbons - Watchmen, klassiker, bör ha funnits i allas nävar en gång i livet.
Garth Ennis & Steve Dillon - Preacher-serien, sjuk humor, sjukt våld, sjuka karaktärer, detta är inget man vill ha medicin mot!
Marv Wolfman & George Pérez - Crisis on Infinite Earths, måste medge att jag var skeptisk till en början, kändes som att det var FÖR många karaktärer, speciellt såna som jag inte kände igen, men ju mer jag läste, desto mer engagerad och stressad blev jag av historien, för det kändes verkligen som att allt höll på att ta slut. Fantastisk upplevelse!

Oj, blir ju ett ganska långt svar det här, nåja, jag kör på med vad jag läser nu. Seg period, läser egentligen ingenting aktivt just nu men jag har några böcker jag håller på med så jag nämner dem;

Michael Connelly - Svart Is
Larry Niven - Ringworld
John Marsden - Darkness, Be My Friend, ljudbok (när jag jobbar)

Gillar man ljudböcker så ska man absolut lyssna igenom Stephen Frys version av Harry Potter-serien, klart underhållande!

Men hmm, jo, de som är mina favoriter är böcker jag rekommenderar att alla bör läsa, men fan, det finns ju så många böcker som är så bra!


signatur
Medlem
Skrivet av WaltX:

Hörrni, är det någon som har läst "Låt den Rätta komma in"? Jag funderar på att låna den boken.

Ruskigt bra bok, hemskare och ännu brutalare än vad filmen är, så även fast om man skulle sett den först så finns det en stark anledning att läsa boken, som har fler historier att gräva ner sig i!


signatur
Medlem

Har precis läst färdigt A song of Ice and Fire(dom 4'a böcker som finns atm) och måste säga att jag älskar George Martin, han har tagit fantasy till helt nya ställen - ett ställe där hjältarna inte alltid vinner, och ett ställe där folk tror sig klokare en dom är.

Rekommenderar dom varmt till alla som gillar fantasy. Måste dock säga läs dom på engelska!!(det här borde vara standard nu om man vill ha bra fantasy, svenska gör sig inte bra helt enkelt).

Medlem
Skrivet av Puffin:

Har precis läst färdigt A song of Ice and Fire(dom 4'a böcker som finns atm) och måste säga att jag älskar George Martin, han har tagit fantasy till helt nya ställen - ett ställe där hjältarna inte alltid vinner, och ett ställe där folk tror sig klokare en dom är.

Rekommenderar dom varmt till alla som gillar fantasy. Måste dock säga läs dom på engelska!!(det här borde vara standard nu om man vill ha bra fantasy, svenska gör sig inte bra helt enkelt).

Jag får kolla in dem efter Brisingr
Diggar Fantasy u know.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Slashneed:
Skrivet av WaltX:

Hörrni, är det någon som har läst "Låt den Rätta komma in"? Jag funderar på att låna den boken.

Ruskigt bra bok, hemskare och ännu brutalare än vad filmen är, så även fast om man skulle sett den först så finns det en stark anledning att läsa boken, som har fler historier att gräva ner sig i!

Tack tack. Tror faktiskt att jag köper den boken istället tillsammans med filmen på Blu-Ray


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Xeols:
Skrivet av Crawller:

hearn är bra jag har läst dom första 3 böckerna om klanen Otori (tror jag de heter)

#Post 666!!!

Har precis läst klart den första boken om klanen Otori, blir de andra böckerna bättre? tyckte den första boken var lite små seg...:\

tror det blir segare senare.


signatur

Rawr

Inaktiv
Skrivet av Slashneed:
Skrivet av WaltX:

Hörrni, är det någon som har läst "Låt den Rätta komma in"? Jag funderar på att låna den boken.

Ruskigt bra bok, hemskare och ännu brutalare än vad filmen är, så även fast om man skulle sett den först så finns det en stark anledning att läsa boken, som har fler historier att gräva ner sig i!

Har inte sett filmen men jag tyckte boken var bra också. Läs den du

Själv har jag kommit överhalvvägs i På väst fronten intet nytt. Bra bok det där. Efter den tänker jag läsa Gullivers resor av Jonathan Swift, Against intellectual Monopoly av Boldrin och Levine, Brott och straff, Flugornas herre


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Avstängd
Skrivet av Puffin:

Har precis läst färdigt A song of Ice and Fire(dom 4'a böcker som finns atm) och måste säga att jag älskar George Martin, han har tagit fantasy till helt nya ställen - ett ställe där hjältarna inte alltid vinner, och ett ställe där folk tror sig klokare en dom är.

Rekommenderar dom varmt till alla som gillar fantasy. Måste dock säga läs dom på engelska!!(det här borde vara standard nu om man vill ha bra fantasy, svenska gör sig inte bra helt enkelt).

Läser första. Boken har fått mig att läsa när jag går till bussen. ^^

Varför ska man läsa på engelska?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Varför ska man läsa på engelska?

Nu har jag inte läst just dom böckerna, men om man läser boken på dess orginalspråk så finns det ju ingen risk att saker går förlorat i översättningen (vilket är väldigt vanligt).

En del översättare översätter dessutom lite som dom själv vill och boken får fel berättarstil
(Åke Ohlmarks och J.R.R. Tolkien, google it).

Och förutom det så blir man ju bättre på Engelska*.

*förutsatt att det nu är en engelsk bok förstås.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Avstängd
Skrivet av Zymac:
Skrivet av EliasN:

Varför ska man läsa på engelska?

Nu har jag inte läst just dom böckerna, men om man läser boken på dess orginalspråk så finns det ju ingen risk att saker går förlorat i översättningen (vilket är väldigt vanligt).

En del översättare översätter dessutom lite som dom själv vill och boken får fel berättarstil
(Åke Ohlmarks och J.R.R. Tolkien, google it).

Och förutom det så blir man ju bättre på Engelska*.

*förutsatt att det nu är en engelsk bok förstås.

Jo, men det är ju en sak. Att fantasy skulle vara bättre på engelska är en helt annan. Det förstår jag inte alls.

Ohlmarks har visat att översättare kan göra väldigt mycket fel (men nu handlade det om att han missförstod hela syftet med boken), men jag tror inte att det är särskilt vanligt att det blir så illa.
Jag känner ändå att jag kan offra lite småsaker för att kunna läsa på svenska (eftersom det är mitt modersmål och jag aldrig behöver tveka över vad något betyder).

Förresten, när vi läser en bok på ett annat språk än vårt modersmål så måste vi fortfarande översätta för oss själva och därmed finns risken att saker går förlorade. Hela det här ämnet är väldigt komplext och jag skulle kunna sitta och spekulera i det hur länge som helst, men jag har inte tid, så det får räcka så här.

Skriv svar