Det verkliga samhället

Medlem
Det verkliga samhället

Hej

När jag var ett litet barn så blev jag lärd till att ärlighet varar längst, och det fungerade då.

Men nu 25år senare så börjar man inse att detta inte stämmer, för ju mer ärlig man är idag ju mer skit får man i ryggen efteråt.

Samhällena har byggts upp på ett väldigt märkligt sätt idag drar dom in på vården,skolor och allt, sen sitter avgångschefer ifrån politiken och banker vd chefer m.m.. och får 200-300miljoner i handen för ett tack.! plus mycket andra fördelar. Liksom ge dom pengarna till afrika eller lägg dom där det behövs verkligen.

Och vad får du ?

Det är skrämmande att en människa med lite annorlunda utbildning ska komma in till ett lyxjobb direkt och kan inte ett skit om verkligheten.!

Stakars nästa generations-människor i världen.

Vad tycker du ?

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Och vad får du ?

Beror väl helt på vad man har för yrke.

Citat:

Det är skrämmande att en människa med lite annorlunda utbildning ska komma in till ett lyxjobb direkt och kan inte ett skit om verkligheten.!

Jag förstår inte riktigt vad du menar, skulle du kunna utveckla det lite?

Citat:

Stakars nästa generations-människor i världen.

De har det väl inte värre än andra generationer?

Medlem

Syftade på politikerna dom har ingen förståelse bara pengar i ögonen, men så är det ju överallt så ingen nyhet precis.
Sen hur det går verkar dom skita i, det är ju inte dom som får ta skiten

nästa generations människor
svar: Jag tycker det..

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Syftade på politikerna dom har ingen förståelse bara pengar i ögonen, men så är det ju överallt så ingen nyhet precis.

Okej. Inte för att jag håller med dig men. Ska politiker inte tjäna pengar?

Citat:

Sen hur det går verkar dom skita i, det är ju inte dom som får ta skiten

Det var flertalet ministrar i den borgerliga regeringen som fick avgå. Om någon missköter sig förlorar de röster i nästa val.

Citat:

nästa generations människor
svar: Jag tycker det..

Jo, jag har förstått det. Jag undrade om det var någonting som låg bakom det? Varför skulle världen vara sämre för nästa generation jämfört med vår?

Medlem

Jo men komihåg, att det verkar bara vara borgliga politiker som tar sitt ansvar och avgår :S
(tex är man tjuv och oärlig blir man ledare över S)
lite konstigt med all skit dom har fått av vänster-folk igenom åren.

Men jag tror nog inte det är värre nu än vad det har varit förr,
dock tyvärr så är det som vanligt, som du säger, är man ärlig och jobbar å sliter, får man inte mer för det.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

till båtsman:
Igentligen inte, iallafall ej de summorna dom har nu, dom lever ej upp till mina krav, men det är ju upp till var och en människa och tycka

Kan bara spekulera i den frågan, men allt kommer ju bli dyrare, betydligt sämre miljö, samhället lär säkert bli mer otryggt, då det dyker upp otroligt mycket skit, ett exempel kolla bara här i Landskrona där jag bor av 31 brott så klarades 2 upp, väldtäkter,rån, mord m.m... och värre kommer de säkert bli. För här är det natt och dag jämfört med för 10år sedan, och säkert samma på många andra platser kanske.

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Vad tycker du ?

Att du ska ta och skaffat dig en "lite annorlunda utbildning" så att du också skulle kunna "komma in till ett lyxjobb direkt" utan att kunna "ett skit om verkligheten".

Om det verkligen är en så liten skillnad. Varför tar inte du och alla andra i Sverige och gör likadant?

Tillgång och efterfrågan. Har du en utbildning som det är brist på så kommer du också bra betalt. Hur ska annars företaget få dig att välja just dem om det inte vore för bra lön och andra fördelar?

Men visst hundratals miljoner kanske känns lite omotiverat. Men det är trotts allt upp till företagens styrelse att bestämma om det är värt pengarna. De vill ha så mycket som möjligt själva så tro inte att de ger bort de miljonerna för att de vill vara snälla mot cheferna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Kan bara spekulera i den frågan, men allt kommer ju bli dyrare, betydligt sämre miljö, samhället lär säkert bli mer otryggt, då det dyker upp otroligt mycket skit, ett exempel kolla bara här i Landskrona där jag bor av 31 brott så klarades 2 upp, väldtäkter,rån, mord m.m... och värre kommer de säkert bli. För här är det natt och dag jämfört med för 10år sedan, och säkert samma på många andra platser kanske.

Dock är världen på ett globalt plan ganska mycket säkrare än vad den var förut. Antalet konflikter sjunker stadigt, antalet döda i konflikter likaså.

Jag tror inte samhället är mycket värre än för tio år sedan, tror mer det beror på ökad bevakning från tidningar och liknande.

Medlem

utbud och efterfrågan, lön sätts i mångt och mycket utifrån hur lätt man är att ersätta och hur stort ansvar man bär (på jobbet då förstås). sen är ju 150 milj i pension för 1,5 års arbete helt förkastligt.

Medlem

ekonomin går upp och ner, långsiktigt har (i stort sett) hela världen fått det bättre.

Medlem

läste i en annan tråd att du håller på att bli av med jobbet. förstår att det känns tufft. håll ut så ska du se att det kommer ljusare tider.

Medlem

Det är uppenbart att det finns folk på forumet som håller politiker bakom ryggen tyvärr, läste ett par artiklar på aftonbladet som nyss kommit in

En politikerna menar på varför jobba ? när skattebetalarna gör det åt mig http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3755138.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3748270.ab

Ett lyxjobb är kanske inte är så dumt ändå som visa säger, samhället lär nog fungera bra med dessa fina regler vi har

Medlem

Men det där är ju folk som hoppat av, inte sådana som sitter i riksdagen just nu.

Visst, det finns saker man kan göra bättre, det finns det alltid. Hur hade du tänkt göra det bättre?

Citat:

Det är uppenbart att det finns folk på forumet som håller politiker bakom ryggen tyvärr,

Man håller inte politiker om ryggen bara för att man inte håller med dig.

Medlem

Ja just precis dom har hoppat av just det som är problemet ju dom gör inte ett skit och får grymt betalt fortfarande eller har jag missat något ?

Hm jag skulle slänga ner allihopa som missköter sig på det här sättet i ett mörkt råtthål med vatten och skorpor det är vad jag skulle gjort bättre

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Ja just precis dom har hoppat av just det som är problemet ju dom gör inte ett skit och får grymt betalt fortfarande eller har jag missat något ?

Men det gör ju inte att politiker överlag gör ett dåligt jobb och inte ska ha pengar?

Citat:

Hm jag skulle slänga ner allihopa som missköter sig på det här sättet i ett mörkt råtthål med vatten och skorpor det är vad jag skulle gjort bättre

Tycker du att det löser problemet så.

Medlem

Hjälper det verkligen att sitta och vomera ut allt hat mot systemet så här? Allting är faktiskt relativt. Många tror på vårt system och har jobbat hårt för det, om du inte tycker att det fungerar så bör du ge förslag på förbättringar och jobba för dem.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Finns kanske nån normal person de vet jag inte, men mest skit, dom sänder ut dåliga signaler till samhället att många av dom själva vill ej jobba.! Det är inget bra budskap till oss vanliga människor som arbetar eller söker jobb.! Dom ska vara en förebild för oss men det är dom inte med detta systemet. Då kommer hela landet att bli ett socialbidrags land snart.!

Medlem

Politiker har ju oftast ett ganska stort ansvar, om Sverige skulle gå åt helvete så är det inte folket som kommer beskyllas, det är just politikerna.

Det sagt så tycker jag ändå att det kan vara lite väl mycket pengar till vissa, men det handlar om utbud och efterfrågan, det finns flera skäl till att mörda en politiker, och dom får en stor lön av ett skäl.

Tror det krävs ganska mycket av en politiker faktiskt, dom måste ju kunna sin sak, och det blir en helt annan sak när mattematiken går ifrån några enkla plus och minus, till att handhålla i beslut som får bra mycket mer konsekvens än att staten går plus / minus några miljoner.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:

Hjälper det verkligen att sitta och vomera ut allt hat mot systemet så här? Allting är faktiskt relativt. Många tror på vårt system och har jobbat hårt för det, om du inte tycker att det fungerar så bör du ge förslag på förbättringar och jobba för dem.

Det värsta är väl dock att detta system förmodligen inte kommer existera speciellt länge till om man ser till den blåröda röra som utgör dagens politiska alternativ.

Min sammanfattning av dagens politiska strömningar: Yippie för individualism och egoism, bu för solidaritet och empati! Ayn Rand och Milton Friedman äger!

Medlem

en stor andel av våra politiker jobbar väldigt mycket. dagens politiker har hamnat i en lite sorlig position där de har ett stort ansvar men inte lika goda möjligheter att faktiskt påverka, speciellt när vi pratar ekonomi.

Medlem

mackebacke: du är mitt hittills starkaste argument mot direkt demokrati.

Medlem
Skrivet av Myrrdin:
Skrivet av HinduTimes:

Hjälper det verkligen att sitta och vomera ut allt hat mot systemet så här? Allting är faktiskt relativt. Många tror på vårt system och har jobbat hårt för det, om du inte tycker att det fungerar så bör du ge förslag på förbättringar och jobba för dem.

Det värsta är väl dock att detta system förmodligen inte kommer existera speciellt länge till om man ser till den blåröda röra som utgör dagens politiska alternativ.

Min sammanfattning av dagens politiska strömningar: Yippie för individualism och egoism, bu för solidaritet och empati! Ayn Rand och Milton Friedman äger!

Självklart inte, men jag tycker bara inte att det hjälper något att gnälla på ett forum. Då borde man istället jobba för en bättre framtid!

Det finnsj u en mer relativ syn på politiker än att de alla är giriga och makthungriga och tar våra pengar.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av mackebacke:

Vad tycker du ?

Att du ska ta och skaffat dig en "lite annorlunda utbildning" så att du också skulle kunna "komma in till ett lyxjobb direkt" utan att kunna "ett skit om verkligheten".

Om det verkligen är en så liten skillnad. Varför tar inte du och alla andra i Sverige och gör likadant?

Tillgång och efterfrågan. Har du en utbildning som det är brist på så kommer du också bra betalt. Hur ska annars företaget få dig att välja just dem om det inte vore för bra lön och andra fördelar?

Men visst hundratals miljoner kanske känns lite omotiverat. Men det är trotts allt upp till företagens styrelse att bestämma om det är värt pengarna. De vill ha så mycket som möjligt själva så tro inte att de ger bort de miljonerna för att de vill vara snälla mot cheferna.

Men det är ju inte jätte lätt att välja de utbildningarna man vill ha. Titta här. Vi säger att du vill söka till Matematik och Datavetenskapliga programet. Du är jätte bra på Matte och No men suger på resten. Det betyder tex att din klass kamrat som är en hejare på gymnastik och inte inte riktigt vet vad en molekyl är. Han vill av någon konstig anledning in på samma linje som dig. Han har dock större chans att komma in på den än du. Jävligt illa.

Eller tänk så här du är en hejare på de olika statsskicken men det är bara vårt statskick som tas upp i skolan alltså kan du inte direkt bevisa att du kan mer och på så sätt bör få komma in på gymnasiumet före de som har lika bra betyg som dig men bara kan om Sveriges.

Sammanfattning: Skolsystem suger "donkey balls"


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av Myrrdin:
Skrivet av HinduTimes:

Hjälper det verkligen att sitta och vomera ut allt hat mot systemet så här? Allting är faktiskt relativt. Många tror på vårt system och har jobbat hårt för det, om du inte tycker att det fungerar så bör du ge förslag på förbättringar och jobba för dem.

Det värsta är väl dock att detta system förmodligen inte kommer existera speciellt länge till om man ser till den blåröda röra som utgör dagens politiska alternativ.

Min sammanfattning av dagens politiska strömningar: Yippie för individualism och egoism, bu för solidaritet och empati! Ayn Rand och Milton Friedman äger!

Självklart inte, men jag tycker bara inte att det hjälper något att gnälla på ett forum. Då borde man istället jobba för en bättre framtid!

Det finnsj u en mer relativ syn på politiker än att de alla är giriga och makthungriga och tar våra pengar.

Klart det hjälper att vara här och testa om någon kan argumentera emot sina egna argument. Om de lyckas har man ju ingenting att vara sur över


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Kanske det, men jag förstår det inte.

Och visst suger skolsystemet. Problemet blir när man ska bli bedömd som person av en oengagerad och uttråkad människa utifrån hur bra man lyder (med andra ord, saknar integritet) och hur bra minne och koncentrationsförmåga man har. Jag går mitt sista år på gymnasiet och upptäcker nu att lärarens ord inte betyder mer än mitt eget längre. Jag sätter inte samma värde på ett betyg som sätts på min förmåga att lyda läraren. Detta påverkar mig negativt på det sättet att ämnen som är tråkiga och känns onödiga blir svåra. Det positiva är dock att jag känner mig mer självsäker och ansvarsfull när jag litar och lyssnar till mig själv.

Så nu ska man väl slita sig igenom det sista året. Man går ut med en del kunskap och en luttrad och ilsken syn på skolsystemet. Ens person och integritet blir systematiskt våldtagen under 9 år. De tre åren på gymnasiet har faktiskt varit bra då jag gjorde ett superval. Men detta ska jag ha i åtanke när jag gör vad jag kan för att påverka systemet.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Sattsa på att bli politiker.
Gå med i ett parti och jobba inom det. Var aktiv och försök att ta för dig. Det är där du har den verkliga makten att förändra så ta för dig!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Vad tycker du ?

Jag tror du blandar ihop politiker med bankchefer och liknande - Politiker må tjäna bra men de får inga "2-300 mille" i bonus.

Om man ogillar vissa partier/politiker och/eller deras ideér så finns det både bra och dåliga sätt att ta itu med dessa. Det bra sättet är att rösta, att själv engagera sig - Det dåliga sättet är att gnälla utan grund.

Media ljuger för dig om hur det ser ut och vart vi är på väg - de överdriver och försöker skrämma dig så att du skall lyssna extra noga när de har något att säga.

Sluta titta på vad andra har och fokusera på det du vill ha/göra/åstakomma.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Om både Piratpartiet och Svergie demokraterna inte kan ta sig förrbi 4% spärren. Vilket nytt parti kan det då?
Om jag har tolkat listan rätt så hände det senast 1991(17 år sedan) med Ny demokraterna. Hur skulle då hans eventuella parti ha någon chans?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Du klarar dig nog bättre i dagens samhälle om du säger vad folk vill höra, tyvärr.

tex bradley effekten.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Du klarar dig nog bättre i dagens samhälle om du säger vad folk vill höra, tyvärr.

En slags kollektiv fördummning?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar