Ett par frågor ang A-Kassa

Medlem
Ett par frågor ang A-Kassa

Hej

Jag kanske riskerar och bli av med jobbet, har varit medlem i a-kassan i 1 år nu.!

Dom säger ju att man får tillbaks 80% av lönen vad jag hört.!?

Men nu till frågan, har ej jobbat heltid utan jobbat endast 75%innan.!
får jag fortfarande ut dom 80% av min lön ? eller det sänks ytterligare för jag ej jobbat heltid innan ??

förstog ni ?

Mvh

Medlem

Pröva ringa till din a-kassa, dom vet nog.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

aa, ring och prata med dom.
Man får huvudvärk om man försöker föstå sig på hur det där fungerar :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jo om det gick och få tag på dom någon gång, har ingen lust och sitta 1 timme i kö med mobilsamtal

Medlem

Vilken a-kassa har du?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

kommunal a-kassa

Medlem

sämsta tid är o ringa fm så prova ca 30min innan dom stänger.

Men konkret så varierar belopet beronde på om du jobbat heltid eller deltid osv och 75% får man väl räkna som deltid tror jag iaf

Annars hemsidan:https://www.internetkassan.nu/51/
kolla reglerna bla
https://www.internetkassan.nu/51/Index.aspx?id=189


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

75 % innan vilket datum? Det tror jag har betydelse för hur de räknar din ersättning.
Hur som haver - tråkigt om du förlorar jobbet.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

du får 80% av de 75%:en som du arbetat, de räknar bara på arbetad tid.
De räknar det här rätt noga ett år bakåt i tiden.

Samt, 80% är inte 80% av din lön utan av en summa som akassan bestämt är maxbeloppet.
Vissa fackföreningar (försäkringar också tror jag) har nåt som heter lönegaranti vilket ger 80% av hela lönen upp till en rätt så hög nivå, typ 60000 kr.

Var på informationsmöte med fackföreningen förra veckan, därför som jag besitter dessa kunskaper


signatur

thank you, come again

Medlem

Sätt klockan på 9 och ring dom. Då brukar man få tag på någon inom 5 minuter.
Hur det är kan nämligen skifta väldigt mellan olika situationer, hur man jobbat, hur många timmar, när man gick med, osv.
Bäst att prata med en handledare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av huxflux:

Samt, 80% är inte 80% av din lön utan av en summa som akassan bestämt är maxbeloppet.
Vissa fackföreningar (försäkringar också tror jag) har nåt som heter lönegaranti vilket ger 80% av hela lönen upp till en rätt så hög nivå, typ 60000 kr.

Jag var tvungen att teckna en inkomstförsäkring för min a-kassa betalar max ut 18 700kr i månaden. Men med inkomstförsäkringen skulle jag få 26 000kr istället. Det är en jäkla skillnad för de 25kr extra jag betalar för den försäkringen.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av huxflux:

Samt, 80% är inte 80% av din lön utan av en summa som akassan bestämt är maxbeloppet.
Vissa fackföreningar (försäkringar också tror jag) har nåt som heter lönegaranti vilket ger 80% av hela lönen upp till en rätt så hög nivå, typ 60000 kr.

Jag var tvungen att teckna en inkomstförsäkring för min a-kassa betalar max ut 18 700kr i månaden. Men med inkomstförsäkringen skulle jag få 26 000kr istället. Det är en jäkla skillnad för de 25kr extra jag betalar för den försäkringen.

ja inkomstförsäkring kanske den hette.

Själv skulle jag få 230 kr dag ifall det sket sig just nu, varit med i facket sen väldigt många år, men "ramlade ur" kassan när jag bytte förening i början av 2007 i samband med nytt jobb.. så weee


signatur

thank you, come again

Medlem

Hur pass hårda är dom då kommunal a kassan ? letar dom upp jobb direkt och då måste man ta det ? och om det ligger 8mil från mig typ ? annars blir man utan ersättning eller.. någon som vet, och som har gått på a kassa någon gång ? mvh

Skribent
Skrivet av mackebacke:

Hej

Jag kanske riskerar och bli av med jobbet, har varit medlem i a-kassan i 1 år nu.!

Dom säger ju att man får tillbaks 80% av lönen vad jag hört.!?

Men nu till frågan, har ej jobbat heltid utan jobbat endast 75%innan.!
får jag fortfarande ut dom 80% av min lön ? eller det sänks ytterligare för jag ej jobbat heltid innan ??

förstog ni ?

Mvh

Kommunal räknar din ersättning utifrån din lön och hur mycket du jobbat sammanlagt under ett år tillbaka.

För att ens få a-kassa krävs att du jobbat minst 80 timmar per månad i ett halvår. Högsta dagpenning du kan få är 680 kronor per dag.

Medlem

har dom inte höjt det ifrån 6mån till 12mån?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av mackebacke:

Hur pass hårda är dom då kommunal a kassan ? letar dom upp jobb direkt och då måste man ta det ? och om det ligger 8mil från mig typ ? annars blir man utan ersättning eller.. någon som vet, och som har gått på a kassa någon gång ? mvh

jag vet inte exakt, men jag antar att de kräver att man söker jobb under perioden, men att man inte är lika strikt på vad man söker. Efter 300 dagar sänker de avgiften till 60% av lönen istället.

Det man ska vara försiktig med när man går på akassa är sidoinkomster, kolla reglerna med dom först.

En arbetskompis råkade ut för att han blev utan akassa när han jobbade några timmar extra för ett bemanningsföretag. Rörde sig om kanske 3 dagars arbete under en månad.

Han markerade helt riktigt i handlingarna vilka dagar han jobbat och då han inte skulle ha akassa.
Så han blev utan akassa den månaden eftersom han stod till arbetsmarknadens förfogande även om han inte hade fulltidsarbete.

Nu vet jag inte exakt varför akassan valde att göra så här men man får känslan av att ska man vara arbetslös ska man vara det på riktigt eller jobba svart.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar