När är det lagligt att ladda ner äldre spel?

Medlem
När är det lagligt att ladda ner äldre spel?

Ja som rubriken lyder, har för mig att jag har läst någonstans att produkter som spel och musik blir allmän egendom efter plus minus 15 år. Är det sant och isåfall när sker det?

Medlem

Har för mig att det är 99 år när det gäller musik, men är inte säker, mer än 15 skulle jag tro iaf.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det finns nog ingen lag som säger det, men när nånting har slutat säljas så skadar det ju ingen med nedladdning.

Inaktiv

Mer än 15 år, definitivt.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Det jag har lärt mig är 70 år.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Det är lagligt då utgivaren/ägaren av rättigheterna säger att det är lagligt.

Är det så att innehavaren av upphovsrätten dör/ försvinner/Whatever så blir det allmän egendom efter *70? år för digitala verk.

Så om du funderar på o tanka abandonware, så är det olagligt, men ingen kommer o jaga dig om du tankar nått 10 år gammalt spel.

*inte säker på hur många år, men det är mer än 15 iaf.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ibland ger utgivaren ut mycket gamla spel gratis, men det är inte freeware, och då tillåts man ladda hem de spel de väljer att inkludera på den listan gratis, oftast under en begränsad tid.

Oftast görs detta i samband med releaser av nyare spel i samma spelserie, som en slags gratisreklam.

Bland annat Rockstar har valt att göra detta med GTA, GTA2 och Wild Metal.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

70 år efter skaparens död har jag för mig


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Gamla spel som duke nukem och liknande bryr sig ingen om att du laddar ner, dessa spel säljs ändå inte och kan inte dra in någon vinst. Sen som Hukkie sa så släpper vissa spelen gratis.

Det gäller lite källkod också.. Vet att ID har ju släppt Q3 källkoden, så det borde tekniskt sett vara lagligt att tanka det. Fast ännu lagligare om man tankar källkoden och kompilerar själv

Medlem

Mitt minne säger också någonting med 70 år.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är ganska enkelt att kontrollera om ett riktigt gammalt spel är lagligt att dra ner, google är förvånandsvärt effektivt i många lägen.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

En snabb sökning ger:

Skrivet av Statens arkiv:

Är upphovsmannen död sedan mera än 70 år har upphovsrätten upphört. Upphovsmannens namn ska dock alltid sättas ut [...]

Källa


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av NookiE-afk:

Gamla spel som duke nukem och liknande bryr sig ingen om att du laddar ner, dessa spel säljs ändå inte och kan inte dra in någon vinst.

Jo man kan sälja det som ett XBLA-spel. Sen finns det affärer som bara säljer gamla spel. Jag tror att FZ eller PCG sa vad affären hette nyss


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

Gamla spel som duke nukem och liknande bryr sig ingen om att du laddar ner, dessa spel säljs ändå inte och kan inte dra in någon vinst. Sen som Hukkie sa så släpper vissa spelen gratis.

Det gäller lite källkod också.. Vet att ID har ju släppt Q3 källkoden, så det borde tekniskt sett vara lagligt att tanka det. Fast ännu lagligare om man tankar källkoden och kompilerar själv

Källkoden innehåller dock inte några resurser, d.v.s. du har inga texturer eller modeller eller nånting sånt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jo man kan sälja det som ett XBLA-spel. Sen finns det affärer som bara säljer gamla spel. Jag tror att FZ eller PCG sa vad affären hette nyss

Good Old Games.

www.gog.com

Bra ställe det där...


signatur
Medlem

Men sånt som inte säljs nånstans, eller endast via XBLA borde dock vara fritt fram..
Och om de säljs så kan man alltid köpa det för att visa sitt stöd, det brukar ju bara handla om max en 50-lapp.

Inaktiv

Underligt nog så är det lång tid när det gäller vissa saker.

Tror det är lagligt att tanka fragment (smådelar från olika ställen) till exempel via Torrent.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

70 år efter upphovsrättsinehavarens död. Sålunda är det alltså lagligt att ladda hem klassikt musik.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

70 år efter upphovsrättsinehavarens död. Sålunda är det alltså lagligt att ladda hem klassikt musik.

Skulle tro att de som framfört musiken vid tillfället har upphovsrätten. Tex orkestern som spelar in skivan med den klassiska musiken. Jag tror knappast det är lagligt...

Medlem

Nej, de har ingen upphovsrätt på musiken. Bara för att jag nynnar på blinka lilla stjärna har jag inte upphovsrätten på den, utan du kan nynna på den om du så önskar.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Jag skulle vilja ha en site där man kunde ladda ner gamla saker gratis. Fast utan att jag behövde känna mig dålig över att på samma site så finns möjligheten att även ladda fräsha saker. Genom att då vara på deras site så bidrar man till deras reklam intänkter. Det vill jag alltså inte


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Nej, de har ingen upphovsrätt på musiken. Bara för att jag nynnar på blinka lilla stjärna har jag inte upphovsrätten på den, utan du kan nynna på den om du så önskar.

Om jag minns rätt så har de i alla fall rättigheterna till inspelningen i 50 år efter att den först publicerats.

Inaktiv

Jag läste nyss på e24.se att Lego kanske skulle förlora sitt patentet från 1958 i år [http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_859661.e24]


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

mm kan vara bra och det kan vara dåligt.
kommer bli mycket intresant om det dycker upp företag som gör exakt lika dana delar och till en billigare peng.
Men ingen kan troligen slå orginalet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lego är ju så förbaskat dyrt idag, typ 80 spänn för en gubbe med tillhörade skottkärra. Helt sanslöst. Plus att det mesta är specialdelar, så det går nästan bara att bygga det som syns på lådan och inget eget hittepå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ifall Lego's patent har gått ut är det deras eget fel, de har ju uppenbarligen insett att andra företag vill åt deras produkt i många år, men har inte haft folk som satt upp tält utanför patentmyndigheten för att förnya.

Men vi får se hur det går, jag personligen hoppas på att Lego i slutändan vinner striden, de har trots allt utvecklat sin produkt under 50 år och jag tror inte att företag som Mega Brands skulle kunna ta fram något lika bra om de inte haft företag som Lego att apa efter.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Frågan är om man kan förnya ett patent efter 50 år. Jag vet att det är så med läkemedel, att de bara kan ha patent i ett visst antal år, sedan upphör det så att alla kan tillverka samma produkt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar