Varför inte direktdemokrati?

Inaktiv
Varför inte direktdemokrati?

Finns det någon bra anledning till att politiker ska bestämma över oss?

Förr var det kanske nödvändigt men med den teknik som finns idag finns det inga hinder för att låta alla medborgare vara med och fatta besluten via internet.

Olikt vad många tror behöver det inte heller vara särskilt jobbigt. Representativ direktdemokrati innebär att man bara röstar i de frågor man är intresserad av, i alla andra röstar det parti man valt åt en. På så vis kan man få det inflytande som alla bör ha i en demokrati utan att ständigt tvingas rösta i varje liten politisk fråga.

De etablerade partierna vill naturligtvis inte ha direktdemokrati. Varför skulle de dela med sig av sin makt till folket? Men det finns direktdemokratiska partier, t ex Direktdemokraterna ([www.direktdemokraterna.se]), som vill ge medborgarna det inflytande de har rätt till. Varför går vi inte bara runt yrkespolitikerna och tar makten själva?

Inaktiv

Asså, grejen är ju att logiskt sett så känns de ju som att man får mer "säkra" resultat om man låter "de utbildade i ämnet" ta besluten. Röstar du på ett parti har du ju iaf fört fram din åsikt.

På något vis kommer du ju låta beslut som rör dig att bli beslutade av många fler personer. O frågan är om du litar på att de som säger sig vara intresserade i ämnet och röstar via internet har den blekaste vad de de snackar om? Känns de då inte bättre att iaf ha "pekat" ut ett visst parti som du vet vilka de är?

Samtidigt blir det väll mycket större säkerhets risker kan ja tro. De skulle ju bli lättare att fiffla med resultaten så att säga.

Men visst, håller med dig, de skulle ju vara ännu mer demokratiskt kan man tycka, men tror inte det skulle hålla. Inte än iaf.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Men vafan, då var ju mitt seriösa inlägg onödigt om ja antagligen inte kommer få något svar. Fy på dig.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av quadpod:

Men vafan, då var ju mitt seriösa inlägg onödigt om ja antagligen inte kommer få något svar. Fy på dig.

Du får väl posta samma inlägg i alla de andra trådarna jag länkade till och hoppas att han svarar där.;)

Inaktiv

Äh, han får klara sig utan mina åsikter. Bra att du har koll iaf !


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av smör:

Finns det någon bra anledning till att politiker ska bestämma över oss?

Förr var det kanske nödvändigt men med den teknik som finns idag finns det inga hinder för att låta alla medborgare vara med och fatta besluten via internet.

Olikt vad många tror behöver det inte heller vara särskilt jobbigt. Representativ direktdemokrati innebär att man bara röstar i de frågor man är intresserad av, i alla andra röstar det parti man valt åt en. På så vis kan man få det inflytande som alla bör ha i en demokrati utan att ständigt tvingas rösta i varje liten politisk fråga.

De etablerade partierna vill naturligtvis inte ha direktdemokrati. Varför skulle de dela med sig av sin makt till folket? Men det finns direktdemokratiska partier, t ex Direktdemokraterna ([www.direktdemokraterna.se]), som vill ge medborgarna det inflytande de har rätt till. Varför går vi inte bara runt yrkespolitikerna och tar makten själva?

För det har testats under olika perioder i människan historia och det har aldrig funkat direkt bra, t ex i grekland.

Medlem

En tydlig nackdel är att de flesta i så fall skulle rösta om saker de knappt kan någonting om.

Medlem

Varför reggar man sig för att bara skriva en sån här sak? Samt att göra det på en massa forum överallt. Känns inte direkt som han vill ha en diskussion.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vissa frågor passar det nog bra till. FRA t ex! Om man tydligt förklarar vad det innebär så ska man själv kunna ta ett beslut. När det gäller andra saker som EMU t ex så bör de som är kunniga få bestämma.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

"Varför röstar du emot FRA?"
"för att min son på 13 år säger att det är fel"

allmänt sett så är det inte fel att rösta emot FRA, men det där är helt fel anledning... därav önskar jag inte direktdemokrati, även om det i teorin skulle vara überbra


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Avstängd

Jag kan hålla med om att vi borde ha fler folkomröstningar (FRA, könsneutrala äktenskap, Lissabonfördraget och så vidare), särskilt de som påverkar vårt samhälle väldigt mycket. Annars tycker jag att dagens system fungerar.

Skrivet av Winston Churchill:

It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Inaktiv

Men alla kan inte sätta sig in i en fråga tillräkligt för att deras röst ska vara bra. Alltså är det bäst om någon som jobbar heltid med frågan får rösta. Eller hur?

Edit: hoppsan Margy hade redan sagt samma sak. Min får ändå stå kvar


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Påminner lite om Schweiz.
Folkomröstning var och varannan dag.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Man har väl ganska många folkomrösningar i Tyskland också. Pga. systemet med stater/kommuner osv de har där?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

När jag tänker efter så är det idén till det svenska systemet som fungerar rätt bra. I praktiken fungerar det dåligt. Det ska vara enkelt att påverka, men hur enkelt är det egentligen?
Här i kommunen (Skellefteå) är det Socialdemokraterna som styr. De kör med den stilen att de river alla gamla byggnader till förmån för nya. Det absolut värsta var när de rev det gamla stadshuset till synes helt utan anledning. Det var en mycket fin byggnad.
Nu vill de riva Gula Villan, ett kulturminne. Trots att alla partier utom möjligen M motsätter sig det kommer de att göra det. Dessutom har väldigt många invånare klagat. Bryr de sig? Icket.

Är det så här vi vill ha det? Vad ska man göra för att påverka makten? Bli politiker (om ens det hjälper...)! Ska det vara så?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Nu vill de riva Gula Villan, ett kulturminne.

Är den kulturminnesskyddad kan de inte riva den hur som helst. Vill man ha den bevarad kan man försöka koppla in Länsstyrelsen, om de inte redan är det.

Avstängd

Den är inte kulturmärkt, inte så vitt jag vet åtminstone.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Den är inte kulturmärkt, inte så vitt jag vet åtminstone.

Ni kan ju alltid försöka få den att bli det.

Inaktiv
Skrivet av quadpod:

Asså, grejen är ju att logiskt sett så känns de ju som att man får mer "säkra" resultat om man låter "de utbildade i ämnet" ta besluten. Röstar du på ett parti har du ju iaf fört fram din åsikt.

På något vis kommer du ju låta beslut som rör dig att bli beslutade av många fler personer. O frågan är om du litar på att de som säger sig vara intresserade i ämnet och röstar via internet har den blekaste vad de de snackar om? Känns de då inte bättre att iaf ha "pekat" ut ett visst parti som du vet vilka de är?

Samtidigt blir det väll mycket större säkerhets risker kan ja tro. De skulle ju bli lättare att fiffla med resultaten så att säga.

Men visst, håller med dig, de skulle ju vara ännu mer demokratiskt kan man tycka, men tror inte det skulle hålla. Inte än iaf.

Argumentet att folk skulle vara dåligt insatta, för dumma, agera kortsiktigt eller i eget intresse och så vidare är precis samma argument som hörde för hundra år sedan. Fast då var det den allmänna rösträtten som diskuterades och som många protesterade högljutt emot. Det är alltså inte så mycket ett direktdemokratiskt problem som ett demokratiskt. Tror man att människorna själva vet bäst vilken politik som är bra för dem så finns det ingen anledning att vara emot direktdemokrati. Direktdemokrati är i det här fallet ett verktyg som ger folk bättre möjlighet att precisera vilken politik de vill ha. Där den representativa demokratin är trubbig är direktdemokratin spetsig.

Inaktiv

Förslaget är värt att fundera över men resultatet är anarki.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

För det har testats under olika perioder i människan historia och det har aldrig funkat direkt bra, t ex i grekland.

Fast har det verkligen testats så mycket? Att något provades i några få och små samhällen i en liten del av Medelhavet för 2000 år sedan är väl inte att betrakta som någon ordentlig beta-testning.

Sedan så har det ju hänt något ganska viktigt de senaste 10-20 åren, nämligen framväxten av allmänt tillgängliga nätverksanslutna datorer. Det som tidigare bara kunde användas i mindre grupper kan nu, åtminstone i teorin, användas till även de allra största länderna. Borde det inte vara dags att prova igen då?

Inaktiv
Skrivet av smör:
Skrivet av quadpod:

Asså, grejen är ju att logiskt sett så känns de ju som att man får mer "säkra" resultat om man låter "de utbildade i ämnet" ta besluten. Röstar du på ett parti har du ju iaf fört fram din åsikt.

På något vis kommer du ju låta beslut som rör dig att bli beslutade av många fler personer. O frågan är om du litar på att de som säger sig vara intresserade i ämnet och röstar via internet har den blekaste vad de de snackar om? Känns de då inte bättre att iaf ha "pekat" ut ett visst parti som du vet vilka de är?

Samtidigt blir det väll mycket större säkerhets risker kan ja tro. De skulle ju bli lättare att fiffla med resultaten så att säga.

Men visst, håller med dig, de skulle ju vara ännu mer demokratiskt kan man tycka, men tror inte det skulle hålla. Inte än iaf.

Argumentet att folk skulle vara dåligt insatta, för dumma, agera kortsiktigt eller i eget intresse och så vidare är precis samma argument som hörde för hundra år sedan. Fast då var det den allmänna rösträtten som diskuterades och som många protesterade högljutt emot. Det är alltså inte så mycket ett direktdemokratiskt problem som ett demokratiskt. Tror man att människorna själva vet bäst vilken politik som är bra för dem så finns det ingen anledning att vara emot direktdemokrati. Direktdemokrati är i det här fallet ett verktyg som ger folk bättre möjlighet att precisera vilken politik de vill ha. Där den representativa demokratin är trubbig är direktdemokratin spetsig.

Visst, i många frågor så är alla säkra på vad de vill och vad som är bäst för dem. Men så är det ju så att de flesta frågor påverkar ju inte bara en sak i samhället eller hur? Därför krävs det kanske mer kunskap än just i bara den frågan.

För att sammanfatta, människor är inte dumma alla vet vad som är bäst för dem, men väldigt långt ifrån alla skulle orka sätta sig in i alla andra frågor runt omkring som skulle kunna påverka? Eller hur? Alltså funkar inte iden med att "man röstar och involverar sig i de frågor man själv har speciellt stort intresse för". Man måste tänka lite längre.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Jag tror inte det funkar pga, att om det ska funka ska alla angagera sig och det kommer aldrig hända, och det kommer bli så att mindre och mindre folk kommer angagera sig i frågor, och till sist kommer det vara en liten grupp som orkar hålla på med det år efter år efter år.
Folk har varken tid, lust eller orka att först jobba, sen komma hem, rösta, lägga förslag osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Margy:

En tydlig nackdel är att de flesta i så fall skulle rösta om saker de knappt kan någonting om.

Tror du verkligen det är så många som tar sig tiden att rösta i något som de verkligen inte vet någonting om? Bara det faktum att de vet att de kan rösta i just den frågan borde ju innebära att de vet åtminstone något i den.

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:

Vissa frågor passar det nog bra till. FRA t ex! Om man tydligt förklarar vad det innebär så ska man själv kunna ta ett beslut. När det gäller andra saker som EMU t ex så bör de som är kunniga få bestämma.

Frågan är ju hur man ska bestämma vilka frågor man ska rösta om. Som det är idag är det politikerna som bestämmer både när, hur och om vad vi ska folkomrösta. Vilket betyder att dagens folkomröstningar bara är en del i ett taktiskt spel politikerna emellan.

Med representativ direktdemokrati, den form av direktdemokrati som jag förespråkar, så bestämmer folket själv vilka frågor som är viktiga nog för att folkomrösta i.

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

"Varför röstar du emot FRA?"
"för att min son på 13 år säger att det är fel"

allmänt sett så är det inte fel att rösta emot FRA, men det där är helt fel anledning... därav önskar jag inte direktdemokrati, även om det i teorin skulle vara überbra

Om man har just den iställningen till frågan så röstar man antagligen inte själv alls utan låter en politiker göra det i ens ställe.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Jag kan hålla med om att vi borde ha fler folkomröstningar (FRA, könsneutrala äktenskap, Lissabonfördraget och så vidare), särskilt de som påverkar vårt samhälle väldigt mycket. Annars tycker jag att dagens system fungerar.

Skrivet av Winston Churchill:

It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Att något fungerar är ju ingen orsak att inte leta efter möjligheter att förbättra det. Och dagens representativa demokrati har sett precis likadan ut i nästan hundra år, samtidigt som resten av samhället har förändrats i grunden. Det kan ju inte vara helt omöjligt att det finns utrymme för några mindre förbättringar.

Inaktiv
Skrivet av IronHide:

Påminner lite om Schweiz.
Folkomröstning var och varannan dag.

Nu har ju Schweiz inte folkomröstning var och varannan dag. Faktiskt bara fyra gånger om året då väljarna får en lista med olika frågor att rösta i.

Annars är väl Schweiz ett ganska tacksamt exempel för direktdemokrati. Det är ju bevisligen ett framgångsrikt land som är väldigt långt från kollaps. Så helt galet kan direktdemokrati knappast vara.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

När jag tänker efter så är det idén till det svenska systemet som fungerar rätt bra. I praktiken fungerar det dåligt. Det ska vara enkelt att påverka, men hur enkelt är det egentligen?
Här i kommunen (Skellefteå) är det Socialdemokraterna som styr. De kör med den stilen att de river alla gamla byggnader till förmån för nya. Det absolut värsta var när de rev det gamla stadshuset till synes helt utan anledning. Det var en mycket fin byggnad.
Nu vill de riva Gula Villan, ett kulturminne. Trots att alla partier utom möjligen M motsätter sig det kommer de att göra det. Dessutom har väldigt många invånare klagat. Bryr de sig? Icket.

Är det så här vi vill ha det? Vad ska man göra för att påverka makten? Bli politiker (om ens det hjälper...)! Ska det vara så?

Problemet med dagens system är att politikerna kan köra över medborgarna mer eller mindre hur de vill. En representativ direktdemokrati skulle här ha stora fördelar. I praktiken skulle skillnaden säkert vara liten, folk vill inte rösta hela tiden och skulle säkert överlåta större delen av makten på politikerna, men om folk märkte att de blev överkörda i en fråga så skulle de snabbt rösta själva istället och vräka politikernas beslut över ända. Medborgarna skulle med andra ord kunna köra över politikerna istället för tvärtom, som det är idag.

12
Skriv svar