Värt att engagera sig?

Medlem
Värt att engagera sig?

Har sett att nyheter och diskussioner kring IPRED bubblar upp här och där. Är det något som engagerar er eller tycker ni att det här förslaget är ok?

Har kikat på det litegrann och det verkar ju inte vara helt lyckat.

http://www.metro.se/se/article/tt/2008/11/07/fildelning/index...

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Vad_%C3%A4r_IPRED%3F

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Och prova gärna bevismaskinen

Medlem

Jag känner mig kluven. Jag står dels på skaparnas sida, och dels på konsumenternas. Jag tror dock inte att det är omöjligt för dem att komma överrens.

Det är när giriga skivbolag och dylikt kommer in och ska ha betalt för en tjänst de själva har hittat på. Man måste hitta nya sätt att finansiera kreativa processer än att industrierna ska bli våldtagna och strypta av bolag som skapar produkter istället för att främja artistiska själar. Det är bättre att försöka låta marknaden sköta detta själv tycker jag, så det blir nog ett nej för denna lag.

Ett vanligt missförstånd är att det är artisterna som förlorar massor av pengar när skivförsäljningen försämras. Men det är snarare skivbolagen, ni vet de där som har tagit makten över industrin och klämt ut tondöv artist efter artist som en Idol-jury har gallrat fram, som förlorar pengar. Och det är inget jag gråter för då de har försatt sig själva i denna situation. Radiohead, ett fantastiskt band för övrigt, proteterade genom handling då de släppte deras senaste fantastiska album In Rainbows på digital download. Twisten var att man fick betala hur mycket man ville. Hur... mycket... man.... ville....

Har inga siffror på hur mycket de tjänade på albumet, men med sponsring och turneinkomster plus det folk betalade för skivan räcker gott och väl att leva på. Skivbolagen sket ju på sig när de upptäckte vad ett sådant uppmärksammat band kunde hittat på, så många "representanter" för artister fördömde iden och förklarade att deras artister minsann skulle tjäna pengar på deras skivor.

Jo... Det är ju verkligen artisterna och främjandet av kreativitet som är högst upp på skivbolagens agenda.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Tycker dom borde sänka priset på skivor istället. Dom ända som förlorar på det kommer att vara alla kassa kommersiella radio "artister/band".

Hindu: Det håller jag med om!

Medlem

Radiohead ska iaf ha tjänat mer på 'In rainbows' en på skivan som dom släppte före den har jag hört.

Har för mig att jag läste en artikel för inte så länge sen där det stod att skivbolagen (eller om det var spel) gör rekordvinster.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag känner mig kluven. Jag står dels på skaparnas sida, och dels på konsumenternas. Jag tror dock inte att det är omöjligt för dem att komma överrens.

Det är när giriga skivbolag och dylikt kommer in och ska ha betalt för en tjänst de själva har hittat på. Man måste hitta nya sätt att finansiera kreativa processer än att industrierna ska bli våldtagna och strypta av bolag som skapar produkter istället för att främja artistiska själar. Det är bättre att försöka låta marknaden sköta detta själv tycker jag, så det blir nog ett nej för denna lag.

Ett vanligt missförstånd är att det är artisterna som förlorar massor av pengar när skivförsäljningen försämras. Men det är snarare skivbolagen, ni vet de där som har tagit makten över industrin och klämt ut tondöv artist efter artist som en Idol-jury har gallrat fram, som förlorar pengar. Och det är inget jag gråter för då de har försatt sig själva i denna situation. Radiohead, ett fantastiskt band för övrigt, proteterade genom handling då de släppte deras senaste fantastiska album In Rainbows på digital download. Twisten var att man fick betala hur mycket man ville. Hur... mycket... man.... ville....

Har inga siffror på hur mycket de tjänade på albumet, men med sponsring och turneinkomster plus det folk betalade för skivan räcker gott och väl att leva på. Skivbolagen sket ju på sig när de upptäckte vad ett sådant uppmärksammat band kunde hittat på, så många "representanter" för artister fördömde iden och förklarade att deras artister minsann skulle tjäna pengar på deras skivor.

Jo... Det är ju verkligen artisterna och främjandet av kreativitet som är högst upp på skivbolagens agenda.

Håller med dig . Giriga skivbolag känner säkert att makten över artisterna och intäkterna börjar glida ur händerna på dem. I det läget vill de göra vad som helst för att dra in pengar.

Jag betalar gärna för något jag gillar men mycket av det jag idag äger hade jag aldrig köpt om jag inte haft tillgång till nätet. Säkert 50% av alla artister jag lyssnar har jag hittat på genom nätet.

Som barn hade man inte mycket pengar så det blev att man spelade in saker på kassett istället helt lagligt. Unga som gör precis samma sak idag via nätet och slänger över på mp3 spelaren är kriminella säger man. Har för mig att mp3-spelare och cd-skivor har en ibakad avgift som den gamla kassettavgiften så detta förstår jag inte.
Äldre med musikintresse laddar också ner för att hitta nya grejer att lyssna på och köpa och även detta förstör för skivbolagen genom att de tappar kunder som annars varit låsta vid deras smala och inte sällan själlösa utbud.

Givetvis skall man betala men som samhället ser ut så går det inte att styra konsumtionen som skivbranschen vill. Folk vill kunna förhandslyssna musik hemma som i affären.
När det gäller film och spel så är det inte lika självklart att man bara skall låta folk ladda ner dem för att testa. Jag förstår dock varför unga gör det. Utan pengar finns ingen konsumtion. Det är väl delvis en moralfråga och upp till föräldrarna att lära barnen att inte ta det de inte har råd med... fast å andra sidan så har jag köpt spel/musik/film senare i livet när pengarna kom. Där blev en slags fördröjd konsumtion som tagit upp till 10 år. Detta kommer helt försvinna utebli om man förbjuder alla att ladda ner.

Hur pass stor tror ni den fördröjda konsumtionen kan vara? Eller anser ni att något sådant inte ens existerar?

Medlem
Skrivet av Reaction:

Tycker dom borde sänka priset på skivor istället. Dom ända som förlorar på det kommer att vara alla kassa kommersiella radio "artister/band".

Hindu: Det håller jag med om!

Jag tycker att priserna är okej på spel och film (om man inte köper spelen vid release) men något höga på musik.
20-30 kr för hyrfilm är inte dyrt. Man behöver inte köpa filmen som sagt men sedan är hyrfilm irl helt pissigt. Skivorna är så repiga ibland att DVD läsaren inte vill spela dem. Då är det helt klart skönare att dra hem en felfri film.

Medlem

jag tror att de här "giriga" skivbolagen försöker tjäna pengar på andras talanger genom att ta egna risker, skjuta ut kapital till artister för att de ska kunna släppa album, boka in spelningar osv.. så är det med kapitalismen, företag försöker suga ut våra hårt förtjänade pengar.
Ser inget fel med det, men visst.. skulle inte klaga för billigare album eller mindre maktmissbruk (vilket märks i de flesta större bolagen).

Men nog om det för min del, det jag är orolig för är det som hänt under 2000-talet, det är att bra band har svårare att bli kända och kunna sprida sin musik, istället så blir idol-artister kända och lyssnade på.. jag tror att det beror på att små-tjejer/pojkar/okunniga fortfarande köper sin musik på skivaffären och det är deras musikintresse som till stor del styr skivbranchen i dagsläget.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ja inte nog med att skivbolagen kissar usel musik i ansiktet på en, den marknad de skapat gör det skitsvårt för alla fantastiska band att nå ut.

En vän till mig nekades kontrakt när de fick reda på att han inte knarkade...


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

bryr mig inte eftersom jag inte tankar olagligt.

Skrivet av HinduTimes:

En vän till mig nekades kontrakt när de fick reda på att han inte knarkade...

hahahaha

Medlem

Polisen borde reda ut inbrott och bilstölder istället för att jaga musikälskare (notera dock att jag faktiskt inte laddar ned musik).


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Polisen borde reda ut inbrott och bilstölder istället för att jaga musikälskare (notera dock att jag faktiskt inte laddar ned musik).

Jag håller tyvärr inte med dig. Idag så är 0% chans att åka fast för illegal fildelning och större chans för inbrott. Om man inte behöver riskera något så behöver man ju inte oroa sig. Alltså görs det mer. Jag skulle även gissa på att total kosnaderna för brottet blir högre än de för inbrott och bilstölder. Även om vissa pirater anser att de inte gör någon som helst skada.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Mr. G:

Polisen borde reda ut inbrott och bilstölder istället för att jaga musikälskare (notera dock att jag faktiskt inte laddar ned musik).

Jag håller tyvärr inte med dig. Idag så är 0% chans att åka fast för illegal fildelning och större chans för inbrott. Om man inte behöver riskera något så behöver man ju inte oroa sig. Alltså görs det mer. Jag skulle även gissa på att total kosnaderna för brottet blir högre än de för inbrott och bilstölder. Även om vissa pirater anser att de inte gör någon som helst skada.

Jag vill hellre att polisen ska hjälpa mig när min bil har blivit stulen än att polisen ska hjälpa någon rik chef på Sony BMG som säger att fildelning skadar bolaget när han egentligen vill säga att fildelning förhindrar honom från att ta ut några extra miljoner i bonuslön :).
Jag menar, bilstölder och inbrott skadar nog fler svenskar än fildelningen gör...

Sen vill jag inte heller att privata företag ska få haffa fildelare. Jag tror istället att problemet är att skivbolagen inte anpassar sig till dagens teknik tillräckligt snabbt. Dem måste utveckla den digitala distributionen och pressa priserna lite(kommer inte hända men man kan ju önska )...

Medlem

Absolut ska inbrott, våldsbrott, stölder osv.. vara prio #1 hoss polisen.
Ta fastfolk som som tankar ner saker, jagar iligala flyktingar, jaga mopedister får nån annan göra.
Idag känns det som att man kan göra vilket små brott som helst och komma undan med det "fallet nedlagt" verkar vara mera regel än undan tag


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Mr. G:

Polisen borde reda ut inbrott och bilstölder istället för att jaga musikälskare (notera dock att jag faktiskt inte laddar ned musik).

Jag håller tyvärr inte med dig. Idag så är 0% chans att åka fast för illegal fildelning och större chans för inbrott. Om man inte behöver riskera något så behöver man ju inte oroa sig. Alltså görs det mer. Jag skulle även gissa på att total kosnaderna för brottet blir högre än de för inbrott och bilstölder. Även om vissa pirater anser att de inte gör någon som helst skada.

Jag vill hellre att polisen ska hjälpa mig när min bil har blivit stulen än att polisen ska hjälpa någon rik chef på Sony BMG som säger att fildelning skadar bolaget när han egentligen vill säga att fildelning förhindrar honom från att ta ut några extra miljoner i bonuslön :).
Jag menar, bilstölder och inbrott skadar nog fler svenskar än fildelningen gör...

Men fler svenskar begår fildelnings brott. Alltså ett större problem. Desutom så är det en stor del av inbrotts tjuvarna som är ulänningar (polacker) som vi ändå inte kan straffa.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Ta fastfolk som som tankar ner saker, jagar iligala flyktingar, jaga mopedister får någon annan göra.

Skrivet av Famest:

Sen vill jag inte heller att privata företag ska få haffa fildelare.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.

Exakt det jag ville få fram, tack :D!
Om vi (1) låter polisen sköta fildelningen så förlorar vi vårt skydd mot andra brott som t.ex inbrott, våldsbrott och så vidare.
om vi (2) stiftar en ny organisation som specifikt ska motverka fildelningen så förlorar vi jävligt mycket pengar.
om vi (3) låter skivbolagen sköta fildelningsproblemet så kommer vi in på låt oss kalla det för "tendenskriteriet". Vilka intentioner har skivbolagen egentligen ?

Problemet ligger inte i att man borde straffa fildelare, problemet ligger i att musikbolagen vägrar anpassa sig efter teknologin. Jag lovar att om jag kunde få tag på all musik/film/spel med ett program som liknar iTunes och dessutom med jävligt bra hastighet mot en månadskostnad på 400-500 kronor, då skulle jag gärna slutat med fildelning :).

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av HinduTimes:

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.

Exakt det jag ville få fram, tack :D!
Om vi (1) låter polisen sköta fildelningen så förlorar vi vårt skydd mot andra brott som t.ex inbrott, våldsbrott och så vidare.
om vi (2) stiftar en ny organisation som specifikt ska motverka fildelningen så förlorar vi jävligt mycket pengar.
om vi (3) låter skivbolagen sköta fildelningsproblemet så kommer vi in på låt oss kalla det för "tendenskriteriet". Vilka intentioner har skivbolagen egentligen ?

Problemet ligger inte i att man borde straffa fildelare, problemet ligger i att musikbolagen vägrar anpassa sig efter teknologin. Jag lovar att om jag kunde få tag på all musik/film/spel med ett program som liknar iTunes och dessutom med jävligt bra hastighet mot en månadskostnad på 400-500 kronor, då skulle jag gärna slutat med fildelning :).

Något sånt är på väg med endast musik har jag för mig. En hundralapp eller två för nästan hur mycket musik man vill. Då blir det ungefär som att betala månadsavgift för digital-tv, alltså en mer naturlig utveckling.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av Famest:
Skrivet av HinduTimes:

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.

Exakt det jag ville få fram, tack :D!
Om vi (1) låter polisen sköta fildelningen så förlorar vi vårt skydd mot andra brott som t.ex inbrott, våldsbrott och så vidare.
om vi (2) stiftar en ny organisation som specifikt ska motverka fildelningen så förlorar vi jävligt mycket pengar.
om vi (3) låter skivbolagen sköta fildelningsproblemet så kommer vi in på låt oss kalla det för "tendenskriteriet". Vilka intentioner har skivbolagen egentligen ?

Problemet ligger inte i att man borde straffa fildelare, problemet ligger i att musikbolagen vägrar anpassa sig efter teknologin. Jag lovar att om jag kunde få tag på all musik/film/spel med ett program som liknar iTunes och dessutom med jävligt bra hastighet mot en månadskostnad på 400-500 kronor, då skulle jag gärna slutat med fildelning :).

Något sånt är på väg med endast musik har jag för mig. En hundralapp eller två för nästan hur mycket musik man vill. Då blir det ungefär som att betala månadsavgift för digital-tv, alltså en mer naturlig utveckling.

Jag är definitivt redo att betala för den tjänsten, jag erkänner att jag laddar ner musik, och det är i princip bara det jag laddar ner. Spelar inte längre eftersom jag har övergett PC. Håller musiken en bra kvalitet och det går snabbt att ladda ner samt att dem även släpper nya okända artisters musik, då betalar jag :)!

Inaktiv

Jag vet att det finns en liknande tjänst till den ni pratar om. Kan bara inte komma på vad den heter. Ladda ner obegränsat med musik till fast pris grejen alltså.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.

Hur kan man tävla med pirat kopiering? Priserna och enkelheten kommer aldrig att ligga på samma nivå som dem.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av HinduTimes:

Men skivbolagen distibuerar musik på samma sätt som de gjorde på 60-talet trots att marknaden är annorlunda. Här måste marknaden få sköta sig själv och anpassa sig istället för att staten ska gå in och göra fildelning olagligt, vilket för övrigt var jävligt inkonsekvent gjort.

Hur kan man tävla med pirat kopiering? Priserna och enkelheten kommer aldrig att ligga på samma nivå som dem.

Sunt förnuft kanske kan vara ett argument. D.v.s. köp om du vill att artisten skall forsätta göra musik. Fast då måste det givna alternativet vara att utan pengar så blir musiken sämre.

Och med detta måste ställa sig frågan vad som händer när man inte längre kan tjäna pengar på spel, film, musik.
Vad kommer det att göra för musiken?
Kommer det inverka positivt på musiken eller kommer dess utveckling att dras ner avsevärt när moroten pengar försvinner ur bilden. Vilket utbud kommer vi ha?
Och hur många kan egentligen tänka mig att arbeta ett helt liv gratis? Om det ens är möjligt, d.v.s

Konstigt nog lutar det åt att musiken faktiskt hade varit bättre om den varit gratis. För människor med passion och talang borde väl höras oftare och systemet skulle slå ut alla med vinstintresse.

Pengar skulle i.o.f.s kunna vara bra om de fungerar som en drivkraft att göra bra musik. Att vilja skapa/sälja musik bara för att tjäna pengar slutar nog i något som vi ser idag.

Inaktiv

Men alla vill tjäna pengar. Till och med dina vänner på TPB. Och
Talang - Vinstsyfte= 1- 0 = 1. Det kommer att låta lika bra/dåligt.

Och vi kan inte lita på sunt förnuft om vi tittar ut genom fönstret mot världen


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Hurvida lagen kommer användas för att sätta dit pirater bryr jag mig inte om, vad som oroar mig är att den känns som en "beställningslag".. vilket känns oroväckande.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Om man inte behöver riskera något så behöver man ju inte oroa sig.

Precis därför bör man utreda bilstölder.
Det är bara löjligt att försöka sätta dit 1,3 miljoner musikälskare i Sverige. Lägg pengarna på vettiga saker, det är ju reda som så att 94 % av alla brott inte klaras upp.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=846871&rss=554


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

helt sjukt!
ibland undrar man ju, varför följer man lagen om man änndå aldrig åker fast?........helt cp
oh, jo man åker fast om man lämnar en stekpanna utanför en avfalls plats eller om man åker buss utan biljett.
Men inte om du rånar, mördar, tjäl saker.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men alla vill tjäna pengar. Till och med dina vänner på TPB. Och
Talang - Vinstsyfte= 1- 0 = 1. Det kommer att låta lika bra/dåligt.

Och vi kan inte lita på sunt förnuft om vi tittar ut genom fönstret mot världen

Vinstsyfte-Talang= 0-1 = -1

Varför går det inte att lita på sunt förnuft bara för att det finns människor som saknar det?

Mina vänner på TPB? Jaha och det kom ur... ?

edit:*

Medlem
Skrivet av mullins:

Hurvida lagen kommer användas för att sätta dit pirater bryr jag mig inte om, vad som oroar mig är att den känns som en "beställningslag".. vilket känns oroväckande.

Precis, och det var vad jag var rädd för när FRA kom upp... FRA lagen i sig är kanske inte så farlig(jag gillar inte FRA, även om jag inte har nått att dölja som vissa gillar att säga), men det första steget är alltid svårast.

Medlem

Ja, det är värt att engagera sig. I alla fall om man tänker protestera mot dumheter av detta slag.

Jag tackar nej, vänligt men bestämt.

Som sagt, det luktar beställningsjobb samt att det finns så sjukt mycket att lägga tid och pengar på som verkligen är viktigt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Självklart ska man engagera sig! Ska vi låta amerikanska företag ta lagen i egna händer? I Sverige? Nej, absolut aldrig! Skriv på protestlistorna och fram med plakaten! Sätt stopp för IPRED!

12
Skriv svar