Dags för uppgradering!

Medlem
Dags för uppgradering!

Då var det dags igen! Med löningen antågandes börjar det bli dags att byta hårdvara i min allt mer felfyllda burk.

Samtliga SATA-hårddiskar har trasiga block (alltså fysiskt skadade. Inte bara skadade sektorer som kan formateras bort), grafikkortet (ATI 4850) måste klockas ner för att datorn inte ska krascha med krävande spel, DVD-ROMen låter hiskligt, och vad som nu är fel har en tendens att snart nöta ut nya komponenter också (tror inte på att alla tre SATA-diskarna är söndagsexemplar och att det är därför de inte klarat sig mer än max 6 månader innan de fått trasiga block).

Chassit och min gamla 80GB IDE-hårddisk blir nog det enda jag behåller.

Som listan ser ut just nu:

Kan dock bli att jag väntar med grafikkortet tills det att 6000-serien släpps. Eller om jag lyckas hitta ett billigt 4870 eller 4890 någonstans.

Allt som allt kommer det gå loss på 7000:- jämnt.

Får listan ris eller ros?

#blogg

Dags för uppgradering!

Ser ok, jag hade dock hellre valt:

Intel i7 Quad Processor i7-930 + GeForce GTX 470, men, pengarna får styra ibland.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hehe. Jo. Har inte råd med topprylarna. Annars hade det nog blivit ett ATI 5870 som grafikkort. Nu sneglar jag som mest på 5770 eller GTX 460/465.

Processorn ger dock bra kräm för pengarna. Har inte hyperthreading, men är en riktig quad core, och med enorm överklockningsmarginal.

Medlem

Då kommer du att ha nästan en likadan setup som jag har! Bra skit

Medlem

Är det med listan i bloggposten, eller om jag uppgraderar grafikkortet ett snäpp till 460/5770?

Medlem

Jag har i5 750, 4870, P7P55D och Corsair XMS3 4096MB DDR3. Rekommenderar ett 5770/460 om du vill ha/är intresserad av DX11. Annars så är ett 4870/4890 bättre rent prestandamässigt för priset.

Medlem

Jo, har letat efter 4870 och 4890, men de verkar inte finnas att köpa nya någonstans längre. 4850 finns, men med tanke på vad det kostar och hur lite prestanda man tjänar jämfört med ett 5750 så är det inte värt att skaffa ett nytt sånt.

Ett 5770 går ju loss på ungefär 1700:- och ett 460 på 2100:-, så kostnaderna går upp lite. Men jag pillade runt lite på Komplett (kollade inet och Webhallen innan) och ser ut som att jag kan lyckas få en i5 760 (2,80GHz istället för 2,66GHz. Vet dock inte om det är någon teknisk skillnad gentemot 750, eller om den bara är överklockad lite) och ett 5770 och bara gå upp 200:- i pris.

Medlem

Skulle ta en titt på amd, mycket bättre i budgetsegmentet.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

En bra sida för att kolla vad som gäller.

Medlem

Har kollat lite där, men vill hålla mig till Intel. Tycker det känns som att deras CPUer överlag är bättre just nu, även om man får betala en gnutta mer. Drar mindre ström och går kallare dessutom, OCH man slipper en värmegenererande nordbrygga på moderkortet.

Medlem

Intel är kallare, mer klockvänliga och presterar allmänt bättre i den övre prisklassen nu. i5 760 har bara en högre klockfrekvens vad jag vet, men desto mindre man behöver klocka själv är ju bra

Medlem

Och med tanke på klockning har jag ju min Noctua NH-U12P för kylning, och med en sådan fläns i kategori grov så kan jag klocka rätt mycket utan att behöva någon särskilt hög fläkthastighet.

Medlem

hur lyckas man få så mycket problem med sin dator, jag har nog aldrig haft dom problemen som du räknat upp, jag är inte heller nån normal användare.

Medlem

Antagligen har det varit ett riktigt taskigt nätaggregat med hopplöst dåliga rippelvärden som i sin tur nött sönder de andra komponenterna i datorn med stundtals för högt voltage.

Min gamla 80GB IDE-disk har klarat sig utmärkt, och jag antar att det är för att den helt enkelt är äldre, robustare och med grövre toleranser än alla nya finlirande grejer.

Skulle också kunna vara ett defekt moderkort. Hur som helst tänker jag inte chansa och byter ut moderkortet också, och eftersom jag gör det kan jag likagärna uppgradera socket från 775 till 1156, trots att min processor och minnen verkar fungera felfritt.

Medlem

Mitt nätaggregat sprängdes för inte så länge heller, men som tur var klarade sig alla andra datordelar sig finfint. Men det är lite läskigt det där.

Medlem

Sprängs nätaggregated brukar det vara lugnt. Det är bara flera komponenter i agget som flyger i bitar och bränns upp för att rädda resten av systemet.

Ett taskigt nätaggregat som inte håller jämn spänning på utströmmen in till komponenterna dock. Aj, aj, aj.

1
Skriv svar