spelrecensent säljes tilll högst bjudande!

Medlem
spelrecensent säljes tilll högst bjudande!

Är det så att spelen håller betydligt högre standard nu för tiden eller går det att köpa bra recensioner?

GOW 2 verkar visst vara en habil shooter men är det verkligen rimligt med ett snitt på 94% till ett spel som bara förädlar?

Hur ser ni på kombinationen marknadsföring av spel och recensioner?

Är inte gamers värda seriös journalistik?

Jag vill bara poängtera att det inte är ni på FZ som får mig att reagera.

Inaktiv

Verkar ju som många publikationer har gått med på att ställa sig i beroendeställning till företagen och går med på deras vilkor för förhandstittar och dyl. Att desutom finansiera sig på reklam för spel hjälper väl knappast deras ställning som oberoende kritiker så tyvärr tror jag att den granskande journalisitken är i det närmaste obefintlig på spelfronten.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av boneless:

Är det så att spelen håller betydligt högre standard nu för tiden eller går det att köpa bra recensioner?

GOW 2 verkar visst vara en habil shooter men är det verkligen rimligt med ett snitt på 94% till ett spel som bara förädlar?

Hur ser ni på kombinationen marknadsföring av spel och recensioner?

Är inte gamers värda seriös journalistik?

Jag vill bara poängtera att det inte är ni på FZ som får mig att reagera.

Måste spelet vara nyskapande för att vara bra? Jag tror att spelen håller högre standard nu än förr då spelen också kostar mycket mer att tillverka än förr.

Sen brukar inte många av de dåliga spelen recenseras utan bara de som det finns ett stort intresse för. Dessa brukar också vara bättre än snittet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av boneless:

Är det så att spelen håller betydligt högre standard nu för tiden eller går det att köpa bra recensioner?

GOW 2 verkar visst vara en habil shooter men är det verkligen rimligt med ett snitt på 94% till ett spel som bara förädlar?

Hur ser ni på kombinationen marknadsföring av spel och recensioner?

Är inte gamers värda seriös journalistik?

Jag vill bara poängtera att det inte är ni på FZ som får mig att reagera.

Måste spelet vara nyskapande för att vara bra? Jag tror att spelen håller högre standard nu än förr då spelen också kostar mycket mer att tillverka än förr.

Sen brukar inte många av de dåliga spelen recenseras utan bara de som det finns ett stort intresse för. Dessa brukar också vara bättre än snittet.

Precis! Alla spel blir ju inte recenserade, och av de spel som blir recenserade så är det ju bara ett fåtal som får mycket publikation, nämligen de spel som fick höga betyg eller de spel som det är en väldig hype runt.

Medlem

"tiLLL" Woo!

Det går nog bra att köpa recensioner, men tror nog du överdrev lite. Vissa gånger håller jag med recensenten, någon annan gång gör jag det inte.
Däremot så är andra betygssystem som t.ex. %-skala helt världelöst. Eftersom riktigt dåliga spel får typ 40% (dvs. 2/5) så måste de trycka in resten av 5-skalan på betydligt mindre %.
Vilket jag tycker man kan märka av. Som kanske t.ex. GOW2, FarCry2 osv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Naracass: krävde jag att spel skulle vara nyskapande skulle jag väl förmodligen nöja mig med ett spel vart femte år. Som jag ser det lägger speltillverkarna allt mer krut på det tekniska medan spelen i sig sällan känns speciellt intressanta.

Sen har ni förmodligen rätt i det ni säger om att det är de stora titlarna som syns.

bjosarn: ja de olika skalorna är nog en del av problemet. för mig smäller 4/5 högre än 80/100 fast det egentligen är samma betyg.

Medlem

Precis boneless!

94% kan vara 4/5 medan 96% kan vara 5/5.
Jag är stor motståndare mot procentsystem.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Speljournalistik är lite speciell. Jag har själv jobbat som speljournalist och kan (skamset) erkänna att så värst mycket "journalistik" var det ju inte tal om. Man är snarare "skribent".

Det är också är ett hedervärt yrke, naturligtvis - men jag efterlyser personligen orädda *journalister* (tänk Janne Josefsson med en trasig joypad och ett dåligt humör) som ställer jobbiga frågor till utvecklare och andra som gång på gång på gång agerar nonchalant mot sina konsumenter - utan att behöva "frukta" repressalier i form av granskning och pinsamma frågor.


signatur
Medlem

Spel"journalister" är ju spelutvecklarnas bitchar. De får ju förmedla allt utvecklarna själva vill att vi ska veta. Särskilt mycket åsikter och reflektioner syns inte heller utom vid recensioner. Bättre journalistik skulle på sikt kunna förbättra produkterna!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Ger man nya stora spel dåligt betyg så skär det med stor sannolikhet nästa gång man ska få t ex en förtitt på nästa stor titel från samma företag.

1
Skriv svar