Irriterad på Rosa bandet

Medlem
Irriterad på Rosa bandet

Visst är det fint med denna kamp most bröstcancer dock har jag senaste tiden kännt stor irritation varje gång jag hört dom orden. Varför? Jo därför att man i princip inte hör ett skit om blå bandet (prostata cancer). Inga galor, inga insamlingar som får någon nämvärd press (Möjligtvis undantaget mustach-kampanjen som gick för ett tag sen men som bara drog in ca 3 milj, jämf. rosa bandet som drog in ca 52 milj). Detta trots att fler män får prostatcancer än kvinnor får bröstcancer (ca 10 000 respektive 7000), dessutom är prostatacancer mycket dödligare.

Prostatacancer forskningen ligger långt efter forskningen om bröstcancer och är igentligen i mycket större behov av pengar. Är detta rättvist?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det är pga män förtrycks i swe, fråga media varför.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Som det är nu känns det mer som att man köper ett Rosa band för att visa att man verkligen stödjer det. Man vill visa att man verkligen är emot cancer! (vem är inte det?) Alltså, man vill visa sig duktig inför sig själv och framför allt inför andra: "Kolla på mig, kolla vilken fin människa jag är, jag hatar verkligen cancer och jag är duktig som skänker pengar".

Som någon sa: "Om du inte har ett märke att sätta på jackan vet ju ingen vilken fin människa du är."

Medlem

Det är klart att det inte är rättvist, och visst, man blir irriterad när man tänker på det.
Förvånad?

Nej inte det minsta. Världen är orättvis, och "bröstcancerlobbyisterna" är troligen mycket mer välorganiserade, och under alla avseenden, mycket mer framgångsrika.

Edit: What båtsman said.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

Men kom igen var inte så avundsjuka, kvinnor får ju lägre lön

Medlem

hmm, jag tycker inte man ska säga att Rosa Bandet inte är förtjänar den uppmärksamhet den får - och att det finns värre cancersorter betyder inte att vi ska behöva välja den ena och utesluta den andra.

Fast visst, man kan se detta som ett exempel på vilken sne syn medier har på könen då dom uppmärksammar blåa bandet så dåligt. För visst är det som IceMan säger, män förtrycks av svenska medier. Jag minns när Göran Persson hade opererat sin höft och behövde tid från sitt jobb. Som svar på detta kallade en kvinnlig skribent på Aftonbladet detta för "gubbhöft".
Skulle man få skriva något liknande om kvinnor? ALDRIG!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av IceMan:

Det är pga män förtrycks i swe, fråga media varför.

När man läser i tidningar idag ser man ALLTID bilden på en kvinna/dam/tant/tjej som kollar på en och gnäller.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

det är bara för att feministerna är mycket mer väl organiserade än... ja... vad är den manliga motsvarigheten?


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av SuperTank:

hmm, jag tycker inte man ska säga att Rosa Bandet inte är förtjänar den uppmärksamhet den får - och att det finns värre cancersorter betyder inte att vi ska behöva välja den ena och utesluta den andra.

Visst förtjänar bröstcancer uppmärksamhet, men isåfall ska prostatacancer ha minst lika mycket. Men nu är det ju så att bröstcancer får all uppmärksamhet och prostatcancer knappt någon. Det är det som irriterar mig, varför har dom ingen blå bands gala? Eller varför inte ha en gala för båda två, dela på pengarna.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Thumba:

det är bara för att feministerna är mycket mer väl organiserade än... ja... vad är den manliga motsvarigheten?

Maskulinisterna*

Inte så säker på om det partiet är så etablerat?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Som det är nu känns det mer som att man köper ett Rosa band för att visa att man verkligen stödjer det. Man vill visa att man verkligen är emot cancer! (vem är inte det?) Alltså, man vill visa sig duktig inför sig själv och framför allt inför andra: "Kolla på mig, kolla vilken fin människa jag är, jag hatar verkligen cancer och jag är duktig som skänker pengar".

Som någon sa: "Om du inte har ett märke att sätta på jackan vet ju ingen vilken fin människa du är."

Precis! Känner likadant, alla självhävdelsegalna korrekta "smug-alert" (south park) människor som betalar 20 spänn för att kunna sova gott och bär den som en prydnad på bröstet. Nej usch, om man verkligen bryr sig så kan man väl donera istället.

Men visst, det är väl bra... Jag är bara trött..
Fysiskt alltså, jag har suttit och nött Simon and Garfunkel låtar tills nu inpå natten.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Prostatacancer drabbas främst män som redan sjunger på sista versen, medan kvinnor drabbas i "sina bästa år". Det kan ha en hel del med det att göra. (Säger inte att 10år av männens liv behöver vara mindre värt än 40 för en kvinna, men hoppas ni fattar min poäng.)

Däremot har jag ganska stora problem med sånna här grejer man ska ha. Kommer leda till kollektiv mobbning och utanförskap. "VA!? Har du inget band!? Vill du att folk ska dö!? MÖRDARE!!!"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Äh, allting handlar om sex. Sex säljer. Kvinnor, som har ett egenintresse av att bröstcancer botas - skänker pengar till fonden - medan köpstarka män, som generellt tycker om bröst, har ett intresse av att kvinnor får behålla tidgare nämnda bröst - och dessutom kolla på tv-sänd insamlingsgala/bröstbonanza.

Bröst i tv = bra tv.

Prostatacancer däremot - är jävligt osexigt. Män vill helst slippa tänka på det då det i bästa fall endast involverar ett finger upp i analen.

Finger upp i analen = dålig tv.

ok, prostatacancer kollas även med blodprov - men då faller hela min tes


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Thumba:

det är bara för att feministerna är mycket mer väl organiserade än... ja... vad är den manliga motsvarigheten?

Problemet... om man nu ska kalla det för problem. Är att män inte orkar bry sig tillräkligt mycket för att göra en grej av det.

Medlem

Äsch låt brudarna ha det. En tre-timmars gala om året kan dom väl få. Efter galan är vi tillbaka till den mansdominerande världen igen där vi sköter pengarna medans kvinnorna får ångest när de klämmer på brösten framför spegeln.

(Jag är med i tävlingen "mest politiskt inkorrekta post", vote HinduTimes 2008!)

Nej men seriöst så är väl bröstcancer vanligare än prostatacancer? Jag kan ha fel.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Njae... vanligare kanske... Men du kan ju alltid plocka bort tutten och ersätta med en ny plast-tutte... hurfa gör du med prostata cancer!? Vågar knappt tänka tanken

Medlem

Tänk på att även män kan få bröstcancer!

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

jag har suttit och nött Simon and Garfunkel låtar tills nu inpå natten.

Respect.

Kontroversiellt:
Kan inte män också få bröstcancer?

Förnuftigt:
Kan man inte se det som att prostata-lobbyn kan lära en hel del bra tips och trix av bröst-lobbyn? Man behöver ju inte välja på morgonen om man vill kamma sig eller borsta tänderna så att kritisera ett fenomen då folk skänker pengar dit de behövs känns konstigt.

Bekvämt:
Jag håller med Båtsman.

Korkat:
Kan inte all skaffa silikonbröst och stfu? Pengarna i fonden borde räcka till alla. Alla snygga i alla fall.

(jag hinner inte mer nu)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Bekvämt:
Jag håller med Båtsman.

Nästan så jag skaffar mig själv en ny signatur:

"båtsman - den bekväma vägen"

Medlem

Internet-Idioti
Om man har rosa bandet ska kvinnor visa tits (och även få bli fotograferade) för dom män (och kvinnor) som har det, alla vinner och så blir det mer pics på internets!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Nej men seriöst så är väl bröstcancer vanligare än prostatacancer? Jag kan ha fel.

Nope, som jag skriver i första posten så får mer män prostatcancer än kvinnor får bröstcancer.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Nope, som jag skriver i första posten så får mer män prostatcancer än kvinnor får bröstcancer.

Men är det inte så att fler kvinnor dör av bröstcancer än vad män gör av prostatacancer?

Medlem

Yngre drabbas som sagt av det i större utsträckning också.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Prostatacancer VS Bröstcancer

3...2...1...Fight!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

En mer intresant fråga, är det rosa bandets fel att inte prostatacancer får mer uppmärksamhet?


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Kan de inte ha en generell cancergala istället, varför bara fokusera på en sort?!

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Rissan:

Nope, som jag skriver i första posten så får mer män prostatcancer än kvinnor får bröstcancer.

Men är det inte så att fler kvinnor dör av bröstcancer än vad män gör av prostatacancer?

Ne, prostatacancer är dödligare.

Bröstcancer
Prostatcancer


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är det nån som frågar mig varför jag inte har ett rosa band säger jag bara att då mnåste jag supporta alla andra 100 olika varianter av cancer och dom är väl inte mindre värda säger man då , sen blir det tyst.

intressanta i denna tråd är att alla väntar på att någon annan ska pusha för prostata cancer eller dyl ingen här verka engagera sig mer än att gnälla


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd

Jag har länge funderat över varför de bara siktar in sig på bröstcancer. De snackar ju bara om det. De har snackat om det hela tiden i flera veckor, känns det som. Jag tycker att även om det är vanligast och dödligast (vilket det nu inte är) så borde man ändå satsa på andra cancertyper också.
Samhället är inte jämställt. Dagens situation påminner om lärare som undervisar sina egna barn. De är så rädda för att favorisera dem att de gör tvärtom.
I dagens Sverige är man så rädd för att favorisera män att man favoriserar kvinnor istället. :/

Medlem

Alla kan relatera till bröst medan mindre än hälften kan relatera till prostata.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

12
Skriv svar