Gör eget spel

Medlem
Gör eget spel

Jag har länge funderat på att börja med de, jag kan inget om de jag, men jag ha intresset och massa idéer som jag känner jag vill få ut, därför undrar jag om de är någon som har hållt på/håller på med de att göra "enkla" spel (inget crysis kanske)
Säg om ni har något med de här att göra så vore jag glad!

vill inte ha några kommentarer om att de här är skitsvårt (för det vet jag de är)

Medlem

Du kan börja med att programmera spel i Scratch. Eller så kan du skapa egna banor i till exempel Far Cry 2's map editor.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Du kan börja med att programmera spel i Scratch. Eller så kan du skapa egna banor i till exempel Far Cry 2's map editor.

Även om map editorn i far cry är grymt kul hade jag tänkt något mer "scarthit" men tack för länken

Medlem

Även om de är någon som kan göra spel skulle jag kunna tänka mig att göra ett samarbete med dig

Medlem

Du menar att du inte ens ska modda utan börja helt från grunden? Vad tänkte du för spel isf? Typ memory eller något? Vad kan du sen innan?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Skulle starkt rekomendera att börja med att modda till spel först innan du ger dig på något från scratch.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Att hänga på ett gäng som moddar för Source är en bra början. Lycka till!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Leta upp lite material och en kompilator för att lära dig programmera. Java eller C++ är att föredra om du vill göra spel.

Om du inte vill börja modda/mappa på andra spel så är att lära sig programmering ifrån den bästa vägen att gå.

Om programmering inte är något för dig så kan du försöka hitta någon som kan och ge dina idéer till han. Dock är färdigheter i att kunna rita/skissa och beskrivande nästintill ett måste.

Du ville inte höra det men...

Det är skitsvårt

Speciellt om du ska lära dig programmering. Var beredd på att du inte kommer ens kunna börja med att göra ett spel på flera månader.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Du kan väl programmera redan? annars förstår jag inte hur du har tänkt gå till väga för att göra ett helt eget spel från scratch.

Medlem

Learn to Program är en väldigt bra bok skriven av Chris Pine om du vill lära dig att programmera.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Är de nån som vet om cryengine är ett spel eller mod program?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Är de nån som vet om cryengine är ett spel eller mod program?

WTF!!! Cryengine är en grafikmotor skapad av crytek,
ett av deras mest kända spel är crysis.:P


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Jee
Medlem

CryENGINE är faktiskt en spelmotor. Innehåller alltså grafikmotor, fysikmotor o.s.v.

Såg nu att tråden nästan är 1 år gammal men har en fråga i alla fall.
Jag har programmerat under ca 1½ år nu. Kan en del c++ och ActionScript 3.0. Men undrar om någon har erfarenhet om att modda spel.
Skulle vilja testa att modda Half-Life eller Half-Life 2 men vet inte vart jag ska börja.


signatur

Eller inte?

1
Skriv svar