Byta jobb eller inte??

Byta jobb eller inte??

Tjolahöpp!! Jo det är så här att jag jobbar som mekanisk verkstads arbetare, med svets o sånt alltså och innan ni somnar ;)så kommer jag till frågan:

Vill inte jobba med det överhuvud taget och var på en arbetsintervju om personlig assisstent kruxet är att jag inte har en aning om vad jag ger mig in på eller om jag vågar men vill bara prova nåt annat + att jag tappar 18 kr i timmen dvs säkert 2-3 tusen i månaden (kanske mindre efter som det är kvällar o helger o därav ob)

Så vad säger ni har ni provat assistent jobbet ?

Vad göra?

Anställnings form på timmar sa han men inga problem o få ihop en full månad hm...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag har aldrig arbetat som personlig assistent själv, men har en del polare som jobbat med det.

Det verkar som det kan vara antingen kul, relativt lätt och otroligt berikande på ett personligt plan, ELLER slitigt som fan, otacksamt och påfrestande.

Det beror helt på vem du ska vara personlig assistent åt.

Medlem

aa, beror helt och hållet på om du gillar folk eller inte.
är folk kul? då passar nog jobbet bra!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av lave:

Jag har aldrig arbetat som personlig assistent själv, men har en del polare som jobbat med det.

Det verkar som det kan vara antingen kul, relativt lätt och otroligt berikande på ett personligt plan, ELLER slitigt som fan, otacksamt och påfrestande.

Det beror helt på vem du ska vara personlig assistent åt.

Exakt. På en del ställen är det himmelrike. På andra ett helvete. Det händer också att den vårdbehövande själv har bolag som anställer och det kan i vissa fall vara en psykopat. Rätt insatt så detta
är inte taget ur luften.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Du kan ju alltid testa, de jobben finns det en del av vad jag vet så trivs du inte kan du säkert byta arbetsplats ganska snart hur som helst.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Har själv sökt till att vara personlig assistens ett par gånger, men alltid kommit något i vägen så det inte har gått... Men av folk jag pratat med ska det vara otroligt givande. Men som de andra här säger så kan man nog precis som överallt hamna på ett riktigt skitställe. Men den risken är nog inte så stor, då man innan man får jobbet har personliga möten med klienten i fråga för att se om man har bra personkemi och passar ihop. Vilket är en otroligt viktig del i det här yrket.

Pröva tycker jag


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Gör det.

Industriarbete är, som du säkert märkt, tortyr i cell. Det är svårt att ta tag i skeden och gräva ett hål själv men om det helt plötsligt uppenbarar sig ett hål är det bara att chansa. Det kan typ inte bli värre iaf.

Själv måste jag greppa tag i skeden väldigt snart.

Tänk på att förr eller senare kommer dagen då, om du stannar upp och tänker till lite, du ställer dig frågan "vad fan håller jag på med? Det här är inte ens värt pengarna längre."
Det har hänt mig förr och kommer hända igen.
Känner du sådär nu kommer det inte bli bättre, tro mig.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Tänk på att förr eller senare kommer dagen då, om du stannar upp och tänker till lite, du ställer dig frågan "vad fan håller jag på med? Det här är inte ens värt pengarna längre."
Det har hänt mig förr och kommer hända igen.
Känner du sådär nu kommer det inte bli bättre, tro mig.

Jobbar du på Saab Bofors Dynamics eller? Tycker att det låter just så i alla fall.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag har en kompis som jobbar som personlig assistent och det enda han gör nästan är att kolla på tv.

Själv tycker jag det låter förbannat tråkigt då jag föredrar jobb med händerna eller nåt!

Sen vet jag inte om han tjänar särskilt bra heller, men det är väl normal lön antar jag!

Medlem

lord: extraknäcker själv på en gruppbostad. Det är ditt jobb att se till att deras vardag fungerar och känns trygg samt att det faktiskt händer en del roligheter. Låter inte som om din vän gör ett vidare bra jobb. Hur ditt arbete blir beror helt på hur det klaffar med personen du ska hjälpa och vilket funktionshinder denne har.

Medlem

Ur ren framtidssynvinkel så skulle jag behålla jobbet som ger dig mest betalt och försöka utveckla dig där igenom istället. MEN personligen skulle jag testat på att jobba som personlig assistent, väldigt givande och roligt jobb om man hamnar på rätt plats.

Tack för alla bra råd

Utveckla mig inom svets ...nä fy f**n
räcker att dom vill att jag ska lägga licens som jag inte vill ha...

Hoppas jag får ett infall, tycker det är så svårt o ta steget o byta om jag nu gick vidare efter intervjun...

Föresten: Om den jag ska träffa är förlamad i eller saknar armar, hur hälsar man då när man presenterar sig?:P


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

^- Tror det fixar sig när det händer. Oftast får man en briefing om läget, en ganska detaljerad sådan om rutiner osv.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Gör det.

Industriarbete är, som du säkert märkt, tortyr i cell. Det är svårt att ta tag i skeden och gräva ett hål själv men om det helt plötsligt uppenbarar sig ett hål är det bara att chansa. Det kan typ inte bli värre iaf.

Själv måste jag greppa tag i skeden väldigt snart.

Tänk på att förr eller senare kommer dagen då, om du stannar upp och tänker till lite, du ställer dig frågan "vad fan håller jag på med? Det här är inte ens värt pengarna längre."
Det har hänt mig förr och kommer hända igen.
Känner du sådär nu kommer det inte bli bättre, tro mig.

VA! nä stop och belägg! Alla industri jobb är inte som att stå på en line på STIGA.

Jag är stolt industriarbetare sen 2.5år, och det är underbart! varje sak tar 2.30timmar att göra, variejrande, massa olika verktyg att jobba med, mycket eget ansvar och lägga upp sitt arbete.
Jag som ogillar folk men gillar mojs, tycker det är perfekt på industri, man jobbar med jobbet, och sen snackar man med folk man gillar på jobbet


signatur

R.I.P The_maxx

Jovisst har det sina fördelar o sköta sitt man kan va hur trött o grinig som helst o det är ju lite kul o bygga grejer när det blir bra men i det stora hela är det en Pain in the ass


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Gillar du personen som du ska jobba hos så kommer det antagligen vara ett underbart jobb. Då kommer det nog vara mer som att hjälpa sin handikappade kompis hela dagarna.

Gillar du dock inte personen i fråga så är det nog värre.

Har inte jobbat som det själv men var ganska bra kompis med en utvecklingsstörd i låg och mellanstadiet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag arbetar som det just nu och har gjort det till och från under 3 år. För mig är det helt okej och hurvida man trivs eller ej beror mest på personkemin mellan dig och den du jobbar med än själva yrket i sig.

Det är väldigt varierande kan jag ju lungt säga, så att behöva göra samma sak varje dag är inget du behöver ora dig över.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

VA! nä stop och belägg! Alla industri jobb är inte som att stå på en line på STIGA.

Jag är stolt industriarbetare sen 2.5år, och det är underbart! varje sak tar 2.30timmar att göra, variejrande, massa olika verktyg att jobba med, mycket eget ansvar och lägga upp sitt arbete.
Jag som ogillar folk men gillar mojs, tycker det är perfekt på industri, man jobbar med jobbet, och sen snackar man med folk man gillar på jobbet

Nej jag vet. Jobbar verkligen inte line nu men har gjort det tidigare tills jag nådde en brytpunkt. Nu när det börjar dra ihop sig igen har jag tänkt att inte bara snooza och byta jobb ännu en gång, det är dags att bryta cirkeln.
Har jobbat inom industri på heltid i 5 år exkl all praktik och sommarjobb i samma kategori, så det är inte direkt så att jag inte haft tid att skaffa mig en välgrundad syn på saken.

Medlem

phu, fint


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar