Kickboxning- sparring/guard hjälp

Medlem
Kickboxning- sparring/guard hjälp

Hej hej alla glada.

Har nyligt börjat kickboxning och den senaste veckan har vi smått börjat sparra på träningarna.
Jag tar den korta varianten och kastar mig direkt på frågan:

Jag tappar fokus när jag blir attackerad. Slagen är ju inte hårda och heller inte poänggivande eftersom de träffar min guard, men jag finner ingen möjlighet att kontra eftersom jag inte ser nått och inte har koll på situationen.

Jag undrar om detta är en vanesak? Måste man helt enkelt sparra tillräckligt mycket innan man vant sig med omskakningen och kan bibehålla fokus och ögonkontakt trots attackerna?

Någon thai/kickboxare/boxare här på forumet som kan ge mig några goda råd?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Låter verkligen som en vanesak. Snacka med din tränare om det vettja. Den människan lär ha mer att lära ut än mig iaf.

Annars gör det som alla borde göra en gång i sitt liv. Gå ut och starta ett krogslagsmål!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Varför försvara sig när man kan anfalla?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Annars gör det som alla borde göra en gång i sitt liv. Gå ut och starta ett krogslagsmål!

Det går inte nuförtiden. Dels finns ingen heder kvar samt att alla anmäler minsta övertramp - jag köpte en ps3 istället.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

det är en vanesak, det försvinner relativt snabbt

mitt tips är att när du har sparring, öva på att ta emot smällarna och ha fortsatt ögonkontakt med motståndaren, för många blir det så att dem antingen blundar eller kollar ner på marken när dem blir slagna, även fast det är löst, som sagt det är en vane sak, en ren reflex,

jag körde ett par gånger med att bara ta emot smällarna och gå emot utan att kontra, snart kommer du märka att allt flyter på och då kan du börja ge tillbaks utan att tappa fokus

funkade fint fint för mig o början, men vad du än gör, försök inte plocka slagen än, ta bara emot dem på din tigha guard annars lär du nog få en eller två blåtiror, när du känner dig van kan du börja köra lite loose guard som jag föredrar, där du lätt kan plocka slag och kontra snabbare

Medlem
Skrivet av ghoül:

det är en vanesak, det försvinner relativt snabbt

mitt tips är att när du har sparring, öva på att ta emot smällarna och ha fortsatt ögonkontakt med motståndaren, för många blir det så att dem antingen blundar eller kollar ner på marken när dem blir slagna, även fast det är löst, som sagt det är en vane sak, en ren reflex,

jag körde ett par gånger med att bara ta emot smällarna och gå emot utan att kontra, snart kommer du märka att allt flyter på och då kan du börja ge tillbaks utan att tappa fokus

funkade fint fint för mig o början, men vad du än gör, försök inte plocka slagen än, ta bara emot dem på din tigha guard annars lär du nog få en eller två blåtiror, när du känner dig van kan du börja köra lite loose guard som jag föredrar, där du lätt kan plocka slag och kontra snabbare

tackar o bockar för svaret!
det är precis det jag gör, kollar ner i backen, och försöker plocka attackerna vilket resulterar i att jag öppnar mig för rena träffar mot huvudet.
ska göra som du föreslår de kommande träningarna och koncentrera mig mer på att ta emot attackerna med fortsatt ögonkontakt än att försöka kontra och "vinna".

nu är jag ju som sagt en ultranybörjare så kan ju inte förvänta mig att vara bra över huvudtaget, men det kom lite som en chock hur svårt det verkligen är att sparras när man inte ens kan behålla ögonkontakten.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag körde med boxhandskar på en säck idag, så hårt jag kunde så länge jag orkade - Kunde aldrig tro att det var så jobbigt... Damn.

Vad kör ni för fysisk träning utanför själva teknikerna, soulless?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En hel del lätt sparring med handskar eller bara med klapp på axlar, midja ohc huvud. Skitbra konditionsträning!

Men också en hel del diverse moment som involverar vanliga träningstekniker för armar, ben och mage. (armhävningar, situps, djupa benböj, sparkar o slag o.s.v.)

En stor del av varje träningspass består egentligen utav kondition och fysikträning, vilket ju är a och o för sporten i sig (och alla kampsporter).

Hoppas det var svar nog?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar