tv avgift/license whatever

Medlem
tv avgift/license whatever

okey nu är det så att morsan har tröttnat på att betala den överdrivna tv licensen, jag har absolut noll koll på det där

hon har dock sagt att dem bara kan stänga av dem regionala kanalerna, SVT 1/2 och tv4 och så vidare, men kanaler som 5an och 6an mtv ska vara kvar

nu är det så att från och med idag så har alla kanaler slocknat i vårt hem!, vi har dock inte fått något brev eller någon varning från radio tjänsten/ eller vilka det nu än är som kräver money från oss fattiga,

så det jag undrar är, om man slutar betala, försvinner alla kanalerna från hemmet?

och nej jag orkar inte googla fram egna svar

Medlem

Äger ni en TV måste ni enligt Svensk lag betala TV-avgiften, varesig ni använder er av Public service. Det du glömer är också att det är radio ni betalar för.
"Enligt lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen), ska alla hushåll och företag i Sverige som har en TV-mottagare betala TV-avgift."

I LOVE PUBLIC SERVICE!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Betalar inte ni får jag göra det så... PAY UP!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det låter ju snarare som att ni slutat betala abonnemanget hos en TV-leverantör och inte TV-licensen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det låter ju snarare som att ni slutat betala abonnemanget hos en TV-leverantör och inte TV-licensen.

Och då borde dom ju bara få SVT och TV4....


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Jag har precis flyttat in till en ny lägenhet och vet inte heller hur tv avgift funkar riktigt men jag betalar den inte och tänker inte göra heller. Jag har en TV men använder den väldigt sällan.

Medlem

Då får du nog snart ett samtal Nils, det fick jag eftersom jag glömde att anmäla mig när jag flyttade


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Då får du nog snart ett samtal Nils, det fick jag eftersom jag glömde att anmäla mig när jag flyttade

Ajda, synd att jag inte har någon telefon än då haha

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Rissan:

Då får du nog snart ett samtal Nils, det fick jag eftersom jag glömde att anmäla mig när jag flyttade

Ajda, synd att jag inte har någon telefon än då haha

Dom ringer dig på mobilen annars. Har du ingen mobil heller? wow i så fall.

Medlem

Jo mobil har jag, fast använder den knappt heller.

Medlem

Har ingen telefon jag heller, så dom ringde på mobilen


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Har ingen telefon jag heller, så dom ringde på mobilen

haha, jaha men jag har ingen tv :P:$:$:$

Inaktiv

Låter som sagt som att det handlar om abonnemanget på kanalerna och inte TV-licensen.

Förövrigt så känns deras upplägg på Public Service förlegad. Blir förbannad varenda gång som deras brev trillar ner i brevlådan där dom kräver pengar för något jag knappt använder. Tror då mer på skattefinansiering, så man iallafall slipper se skiten.

Medlem

haha det var visst en granne som hade råkat paja en kabel i lägenheten, så nu har dem fixat så kanalerna funkar

men är dock en intressant diskussion detta angående tv lisence,
visst kan jag tycka att det är rätt att betala en avgift, men deras avgifter är ju helt överdrivet dyra, plus att dem varit på oss som fan, tror sista var 500 kr som vi skulle betala i förskott, 500 kr är mycket när man har andra saker att betala,

deras taktiker är inte heller så uppskattade, första gången gjorde dem en razzia liknande tillslag i vår lägenhet, där 3 personer knackade på och ville gå in i lägenheterna för se om folk hade tv apparater i huset, otrevliga var dem, dem trodde det var en självklarhet att få gå in i varje rum och kolla runt, självklart släppte vi inte in dem, utan lätt min siames katt skrälla mot dem så dem inte vågade

Medlem

Det där sista är intressant, med tanke på att det står så här på deras hemsida:

Skrivet av Radiotjänst:

Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Avgiftskontroll/V...

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag har en TV men använder den väldigt sällan.

Skrivet av nils45:

haha, jaha men jag har ingen tv <onödig smile-spam>

Dags att bestämma sig? Någon som mytomanar?

Jag tycker det är självklart att betala för public service. Kan hålla med om att det skulle vara bra att ha det i skatten, sålänge som det inte blir mindre budget.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Radiotjänst taktik är att skrämmas och hota folk men det är inget att bry sig om för dom har ingen som helst rätt att gå in i ditt eller någons hem och säger dom att dom skall göra en pejling så bullshittar dom er. Det går men bara när man har antenn men har man kabeltv och bor i ett hus med flera lägenheter så går det ej. När man teknar abbonemang hos viasat, canal digital, comhem, tele2/kabelvision så behöver man inte oroa sig för dom har ingen som helst koll på varann. Men köper man däremot en ny tv är det värt att tänka på att skriva den på någon annan som redan betalar tv licens.

I mina strax över tre år som jag har bott i lägenhet så har dom ringt en gång och hota typ ungefär såhär:

Radiotjänst: Hej Johan du har nyss flyttat hemifrån va?

Jag: Ja.

Radiotjänst: Visst har du en tv?

Jag: Näe.

Radiotjänst: Men Johan du är ju 80-tallist såklart du har en tv!

Jag: Nej jag har ingen tv.

Radiotjänst: Du vet väl att det här är olagligt va? Har man tv så skall man betala tv licens.

Jag: Jaha okej.

En gång var dom och knackade på då jag låg och sov så jag travade iväg och öppnade dörren i kallingar och där stod en kille men papper och penna i handen, redo att fylla i dom precis som att jag skulle erkänna på plats.

Radiotjänst: Hej du har inte anmält tv innehav.

Jag: Näe.

Radiotjänst: Du vet väl att det är lag på att man måste anmäla tvinnehav om man har tv!

Jag: Man jag har ju ingen tv.

Radiotjänst: Det du håller på med är olagligt!

Jag: Jag har ingen tv.

Radiotjänst: Då skall vi göra en pejl på dig då!

Jag: Okej.. Och så smällde jag igen dörren.

Dom ringde till en kompis och frågade han utan att presentera sig "Har du en tv?" han svarade såklart ja och sen sa dom att dom var från radiotjänst men en vecka senare ringde han och sa att tvn hade pajjat.

Radiotjänst måste ju vara ett utav sveriges mest hatade företag? Lika hatade som lapplisor.

Ändå och ringa och dryga sig med dom " alltså är det såhär att min granne ska åka bort i två dagar så då skulle jag få låna hans tv skall jag betala tvlicens då för dom två dagarna för jag hade tänkt se det här så ska det låta för det verkar intressant och så där hära... " så ringer man någon dag senare " Jo min granne åkte aldrig bort så det blev aldrig att jag lånade hans tv ".

Själv så kommer jag aldrig någonsin nånsin betala dessa sviniga priser 169kr i månaden för två totalt värdelösa tv kanaler som man aldrig någonsin tittar på. Sedan så lyssnar jag aldrig heller på radio utan när jag åker bil är det musik som gäller och på jobbet musik och ljudböcker. Är så less på radio och dess kommersiella smörja.

Så jag betalar INTE tv licensen med gott samvete enligt mig kan dom lika gärna bra lägga ner SVT och SR.

Medlem

Nä, och jag hatar att betala för vägarna i Sverige för jag använder dom aldrig. Jag prommenerar i diket! FYFAN FÖR ATT BETALA SÅNT SOM JAG ALDRIG KOMMER ANVÄNDA MIG AV. T.ex. mamografigrejer till sjukhus osv. Eller betala för de där förlamade idioterna som måste ha speciella grejer för dom sitter i rullstol.
Usch och fy för att betala för saker jag som enkilld individ, JUST JAG, aldrig använder mig av.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Fattar inte varför Radiotjänst inte pushar för att köra samma idé som elbolagen arbetar efter för att få in stålar.
Rullar ström genom ledningen så tickar mätaren, annars inte. Skickas signaler genom sladden till TVn så vet man vem som skall betala.
En mätare för varje lägenhet hade alltså löst problemet med fuskare.

(patenterar denna idé nu och skicka in pengarna på mitt konto tack!)

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Nä, och jag hatar att betala för vägarna i Sverige för jag använder dom aldrig. Jag prommenerar i diket! FYFAN FÖR ATT BETALA SÅNT SOM JAG ALDRIG KOMMER ANVÄNDA MIG AV. T.ex. mamografigrejer till sjukhus osv. Eller betala för de där förlamade idioterna som måste ha speciella grejer för dom sitter i rullstol.
Usch och fy för att betala för saker jag som enkilld individ, JUST JAG, aldrig använder mig av.

Du har rätt, med den astronomiska skillnaden att vägar är infrastruktur och helt livsnödvändigt för Sverige, SVT är det... inte.
SVT kan man lägga ner eller låta ni som tittat betala för, vägar måste finnas annars rasar landet.


signatur

yolo

Medlem

Varför inte bara göra någon abonnemang-lösning på problemet, dom som vill betala kan se på SVT och dom som inte vill betala kan inte se på SVT?


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Svt/SR _var_ jätte bra, vi hadde två tv kanaler, först en bara dock. och SR var jätte viktigt för att få ut information.

Men inte idag, idag är dom en stor relik som lever på våra pengar för att göra dynga som några få vill se på, UR-TV, Det magiska skrinet osv...

Ta bort liecensen, om nu nån vill se på SVT så låt dom baka in det i ett paket ifrån ViaSat, Boxer, Canal digital osv.. och låt dom som vill se eländet betala.
SR har välldigt många kanaler och är rikstäckande, med både lands sända kanaler och lokal kanaler, det skulle kunna vara kvar, ett mycket bra kommpliment till dom andra som spyr ut reklam. Men baka då in det i skatten, så alla betalar, det skulle göra att dom fick in mera pengar, och kan då se till att det görs mera _lokal_ radio.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av ghoül:

visst kan jag tycka att det är rätt att betala en avgift, men deras avgifter är ju helt överdrivet dyra, plus att dem varit på oss som fan, tror sista var 500 kr som vi skulle betala i förskott, 500 kr är mycket när man har andra saker att betala,

Om man inte har råd att betala tv-licens, då antar jag att man har det riktigt illa ställt. Bara en dåre köper en bil som man inte har råd att tanka eller försäkra osv

Det kostar i runda slängar en femma om dagen att betala tv-licens.
Jag betalar ungefär 8 kr om dagen för min kabeltv.
Runt 14 kr om dagen för mitt bredband (med telefon förstås), 165 spänn om dagen i hyra... osv, osv.

Det är ingen stor kostnad att betala sin tv-licens, speciellt inte med tanke på vad vi får ut för dessa pengar. Har man problem med utbudet eller liknande så kan man börja klaga efter att man börjar betala för sig.

Sedan fattar jag inte folk som har problem med "kontrollanter" eller "pejlare" - De jobbar ju efter ett hederssystem där de tvingas lita på folk som ljuger dem i ansiktet hela dagarna. Var jävligt nöjda med att de gör det de gör istället för att de gör de de borde göra. TA pengarna.

Det räcker med en 3-telefon för att du skall betala tv-licens.

Jag försöker inte lära någon hur det fungerar eller tvinga någon till något, skit i att betala om det är sådan du vill vara men kom för fan inte och gnäll eller försök rättfärdiga ditt sneda beteende för oss som betalar. Den rätten kostar ungefär en femma om dagen...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av nils45:

Jag har en TV men använder den väldigt sällan.

Skrivet av nils45:

haha, jaha men jag har ingen tv <onödig smile-spam>

Dags att bestämma sig? Någon som mytomanar?

"När BBS:er, E-post och chatter blev alltmer populära på Internet, hade man problem med att uttrycka ironi i skrift, och som lösning på problemet uppfanns smileyn. "

Ska jag ta det igen?

Medlem

[quote=CastorFiber]

Skrivet av ghoül:

Jag försöker inte lära någon hur det fungerar eller tvinga någon till något, skit i att betala om det är sådan du vill vara men kom för fan inte och gnäll eller försök rättfärdiga ditt sneda beteende för oss som betalar. Den rätten kostar ungefär en femma om dagen...

jag gnäller inte, hoppas inte jag fått dig att tro det, det är min kära mor som bestämt att sluta betala avgiften, inte jag, om du scrollar upp lite, så ser du att jag tycker det är rätt att betala, men jag gillar inte avgiften för se på två kanaler jag aldrig kollar på eller lyssna på radio som jag inte lyssnar på,

hmm.. okej jag ångrar mig, jag gnäller visst!

nj
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Sedan fattar jag inte folk som har problem med "kontrollanter" eller "pejlare" - De jobbar ju efter ett hederssystem där de tvingas lita på folk som ljuger dem i ansiktet hela dagarna. Var jävligt nöjda med att de gör det de gör istället för att de gör de de borde göra. TA pengarna.

Tja... har du varit med om att komma hem och hittat en lapp i brevlådan om att du äger en tv och nu ska betala avgift trots att du inte äger någon (samt att de flesta av dina grannar som inte var hemma när kontrollanten var där hittar samma sorts lapp i sina brevlådor)?
Har du varit med om att en kontrollant sett din microvågsugn, sagt åt dig att det är en tv och sedan vägrat titta en andra gång utan bara lämnat över en lapp om att du ska betala tvavgift pga en micro?
Har du varit med om att någon kontrollant tagit sig in i ett låst hus för att inspektera om det finns någon tv där?

Inte? Nej, då kan jag förstå att du inte tycker att det finns orsak att ha problem med dem.
Själv så har jag bara behövt stå ut med att helt plötsligt ha en kontrollant som knackade på min korridorsdörr (i ett låst hus) en söndagkväll i ett hus där ytterdörren alltid är låst och stängd så jag är väldigt nyfiken på hur denne tog sig in...
En klasskompis till mig råkade ut för det första exemplet, en dag låg det helt plötsligt en lapp i hans brevlåda (samt även i en bunt andra människor i hans studentkorridors brevlådor) utan att han varit hemma och öppnat sin dörr, eller att någon kontrollant skulle ha kunnat se in genom fönstret för att hitta något som ens påminner om en tv (snödrivor till midjehöjd utanför fönstrena som även hade stängda persienner och gardiner).
Exemplet om micron må låta påhittat, men det hände en annan person som bodde i samma område, som råkade vara redaktör på universitetstidningen det året. Blev en rätt fin artikel om det hela inkl bild på micron det hela gällde.

Kommer det förbi en kontrollant här så är det bara för denne att hosta upp legg så jag får skriva upp namn och personnummer, sedan ska hela samtalet spelas in och har jag en kamera i närheten så ska denne fotas.
En del kontrollanter må vara vettiga, men efter den/de där som härjade för några år sedan så tänker jag inte ha minsta tillit för någon av dem.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Det är ingen stor kostnad att betala sin tv-licens, speciellt inte med tanke på vad vi får ut för dessa pengar. .

För ni som tittar på skiten kanske... vi andra som avstår får inte ut någonting av att betala SVT åt er. Man kanske skulle börja skicka sina räkningar till andra människor så dom kan betala åt en... eller nej, men det är ungefär lika logiskt som TV-avgiften.


signatur

yolo

Medlem

Public Service är jävligt viktigt.

Melodifestivalen är såklart inget att betala för, men oberoende nyheter och minoritetsprogram är lika självklart som sjukvård.

Att det finns människor som beter sig som rövhål är ju en annan sak.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

oberoende nyheter och minoritetsprogram är lika självklart som sjukvård.

I vilken saga då?

Medlem

lägg det på skatten säger jag , billigare o så kan ingen gnälla..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar