Medlem
Securom!

Nu är det officiellt att Far Cry 2 ska använda samma säkerhets program som Spore. För er som inte vet så gör detta att man kan installera spelet 5 gånger på 3 olika datorer, givetvis så avaktiveras "en gång" om man avinstallerar spelet "rätt".

Men om man har köpt ett spel, ska man då inte få göra vad man vill med det? Vad tycker du?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Securom finns i nästan alla spel... DRM finns dock bara i Bioshock, Far Cry 2 och Spore vad ja vet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Morot för grupper som RELOADED. Själv blir jag bara förbannad och skrattar gött och sover gött när det knäcks.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

De måste ju göra något. Men de som laddar ner kan väl ta och börja tjura när det inte finns några spel att ladda ner längre.

Det är väl ungefär som att visa upp leg när man betalar med kort, ni kan väl vägra göra det också.

Produkten är ju ett spel, det säljs i det syftet att ge ett personligt nöje som man kan dela med sina vänner (inte på det sättet). De äger rättigheterna till det och du betalar för upplevelsen.

Kampen mot piratkopieringen måste vinnas, och även om detta kanske inte är en långsiktig lösning så måste ju utvecklarna få göra något. Det är lätt att hitta på argument för något om man själv kan ta saker utan att betala för det.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Haha, att tro att man kan bekämpa piratkopiering...
Kommer alltid finnas folk som tankar ner, och om dom gör det svårare att äga spelet som man har köpt så kan dom enbart vänta sig att fler tar till piratkopiering.

DRM är inte en bra lösning, dom borde ju om något göra det så enkelt som möjligt för oss köpare att spela och ha kul med det vi har spenderat våra surt förvärvade pengar på, det är ju bra mycket enklare nu att segla in på piratbukten, ladda ner spelet och installera (då dom flesta releases kommer ju med crack och liknande) än att köpa spelet, gå igenom en massa olika processer för att få spela (och behöva verifiera sitt spel emellanåt).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Haha, att tro att man kan bekämpa piratkopiering...
Kommer alltid finnas folk som tankar ner, och om dom gör det svårare att äga spelet som man har köpt så kan dom enbart vänta sig att fler tar till piratkopiering.

DRM är inte en bra lösning, dom borde ju om något göra det så enkelt som möjligt för oss köpare att spela och ha kul med det vi har spenderat våra surt förvärvade pengar på, det är ju bra mycket enklare nu att segla in på piratbukten, ladda ner spelet och installera (då dom flesta releases kommer ju med crack och liknande) än att köpa spelet, gå igenom en massa olika processer för att få spela (och behöva verifiera sitt spel emellanåt).

The truth is beautiful!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Kommer ni ihåg tiden då man lånade spel av sina kamrater och sånt roligt?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

SecuRom och DRM är två olika saker.

Jag tror att säkerhetsprogram som Securom och andra liknande som inte begränsar antalet installationer påverkar spelförsäljning positivt, om än inte att det ökar försäljningen monstruöst.

Däremot DRM är en helt annan sak då jag tror många väljer att ladda ner spel eller alternativt köpa OCH ladda ner för att slippa installera med originalskivan och slösa installationer, för att kunna ha gott samvete över att de faktiskt betalat för sitt spel.

Så go för alla normala kopieringsskydd, och död åt DRM.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

SecuRom och DRM är två olika saker.

Jag tror att säkerhetsprogram som Securom och andra liknande som inte begränsar antalet installationer påverkar spelförsäljning positivt, om än inte att det ökar försäljningen monstruöst.

Däremot DRM är en helt annan sak då jag tror många väljer att ladda ner spel eller alternativt köpa OCH ladda ner för att slippa installera med originalskivan och slösa installationer, för att kunna ha gott samvete över att de faktiskt betalat för sitt spel.

Så go för alla normala kopieringsskydd, och död åt DRM.

Okej, då var det naturligtvis DRM jag syftade på :$


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Inaktiv

saknar alternativet, gör så att folk byter till konsol


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Inaktiv
Skrivet av Netstroyer:

saknar alternativet, gör så att folk byter till konsol

Agree.

Det som är tragikomik i det hela är ju att piratkoperingen i säg är en anledning till att det görs färre "bra" spel till PC-formatet.

Kommer knappt ihåg när jag köpte ett PC-spel sist. Inte för att jag laddar ner dom, nej, har mer eller mindre helt gått över till konsol. StarCraft2 och Diablo3 blir väl undantagen.

Medlem

Hindrar det piraterna från att ladda ned spel så är det bra för mig.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Problemet med DRM som Exeron syftade på WaltX är att det inte gör någon skillnad gällande piratkopiering alls.

Det är lika lätt att knäcka som vilket annat kopieringsskydd som helst, det har piratergrupper över hela världen bevisat med alla spel som hittils släppts med DRM, och då det begränsar antalet installationer per skiva väljer snarare fler att ladda ner spelen illegalt för att slippa köpa ett spel som efter ett visst antal installs inte längre fungerar.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Röstade på ...inte köper spelen. Det är åtminstonde så det fungerar för mig.

Jag har huvudsakligen p.g.a. deras DRM skit aldrig ens funderat på att köpa vare sig Bioshock, Mass effect, eller Spore till PC:n.

Och ja, det var delvis p.g.a. DRM som jag skaffade en PS3.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Mjo jag kommer köpa alla de multiplatformspel som har DRM (På PC ofc) till X360 istället, enklare så.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Sitter och läser Stardocks "Customer Report 2008" och kan inte låta bli att glädjas åt deras inställning till DRM. Jag hoppas innerligt att fler utvecklare/försäljningsplattformar sansar sig och anammar deras synsätt eller i alla fall börjar närma sig det.

Skrivet av Stardock Customer Report 2008:

Digital Rights Management is one of the most misunderstood concepts in the industry. DRM has become a catch-phrase for basically any type of copy protection. Stardock's position isn't anti-DRM or anti-copy protection but rather anti-stupid-DRM and anti-stupid-copy protection.

Broadly speaking, Stardock's position is that companies/individuals have every right to protect their intellectual property any way they want. However, we feel the most effective way to increase sales is to protect IP in a way that doesn't seem to punish legitimate customers.

Stardock's software and games don't require users to keep their CDs in the drive for instance. That only punishes legitimate customers. It's annoying to keep track of a CD and a pirate certainly doesn't have to worry about that since they're running a cracked version. So you actually end up better off if you're a pirate.

Similarly, DRM that has arbitrary activation limits for the lifetime of a product are counter-productive. A pirate doesn't have to worry about such limitations because they're running a cracked version. Yet the legitimate customer is stuck in the situation where they can't use a game or program because, a year later, they've bought a new PC and run out of activations. That's madness.

Man kan tycka vad man vill om Stardock men det där är förnuftigt. Branschen måste stanna upp, ta ett djupt andetag och inse att dom håller på att bränna broar bakom sig.

Edit: Rapporten finns här om någon är intresserad.


signatur
Inaktiv

dom "tjänar" iaf på att det knappt går att sälja DRM skydd me visst antal installationer vidare i andrahand... Sen är det idiotiskt och förstör för de som köper.

Håller me Gortie

Medlem

Det är trevligt att se att det finns vissa i branschen som har ett föredömligt synsätt på kopieringsskydd och DRM. Man önskar verkligen att fler tog till sig det som Stardock skriver i sin rapport.

Medlem

Jag tror och hoppas innerligt på att branchen snart tar sitt förnuft till fånga och lägger ner användadet av DRM.

Fast jag förstår att de testar alla former av kopieringsskydd för att se vilket som är marknadsmässigt effektivast.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar