Fahrehheit 9/11

Inaktiv
Fahrehheit 9/11

Jag såg filmen Fahrenheit 9/11 nu i veckan, en väldigt bra film.
Jag har alltid undrat vad det är för fel på USA? Varför Bush ska lägga sig i andra länder hela tiden, kan de inte sköta sig själva bara? Jag tycker verkligen synd om de som drabbats på grund av honom.

Filmen påminner väldigt mycket av Zeitgeist, som också är sevärd.

Jag tycker alla borde se Zietgeist ( syftar mestadels på del 2 och 3 ) och Fahrenheit 9/11, det kommer antagligen få er att tänka till.
Det finns säkert en rad andra olika filmer som handlar om samma saker. Tipsa gärna mig om ni vet någon!


signatur

"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace!"

Medlem

Zeitgeist del 3? Vilken är det? Trodde nämligen att den som kom nyligen med titeln Addendum var den andra och senaste.

Annars håller jag med. Den politik som Bush stått för har varit katastrofal.

Medlem

Lita inte på vad Michael Moore säger utan kolla upp det först.

Medlem

håller helt med båtsman, glöm inte bort att ifrågasätta dokumentärens trovärdighet. Det är lätt att bara sugas med i budskapet!

Medlem

jag vill också passa på och tipsa om den franska dokumentären "operation luna", kanske inte vad du söker men ändå vad jag ordinerar. nu vill jag inte att någon droppar spoilers!

Medlem

Ugh, Michael Moore's sätt att göra dokumentärer är helt förkastligt. Han kastar en orättvis bild på motståndarsidan medan han förespråkar sin egen sida som helt felfri.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag tycker han är helt ok. Han använder humor och påhittighet för att dokumentärerna ska få uppmärksamhet. Att han vrider och vänder på saker är försvarbart enligt mig, då det är svårt att nå fram i massorna med skarp och seriös samhällskritik.

Sedan vet du ju inte att någonting han säger, eller att någonting zeitgeist säger, är sant. Som båtsman sade, man ska kolla upp själv innan man skaffar en riktigt åsikt.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Han gör ju väldigt underhållande "dokumentärer" den där Michael Moore, men jag har lite svårt för dom rent faktamässigt och hur han ibland lägger fram olika saker. Lite Janne Josefsson över honom. Klipper och härjar, lägger på EN MASSA (mer än vanligt) med ledsam musik t.ex. osv. Well well...
Det var nog det enda jag hade att säga. Såg 9/11 på bio btw, DE NI!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

det är helt okej att ge en sin egen bild av verkligheten, alltså en högst subjektiv syn på ett problem. Det är inte dokumentärens uppgift att ge en någon form av objektiv bild av läget. Vad blir kvar då? siffror?
Sen är det förstås fel att arrangera och fuska för att lyfta fram sina poänger, något Moore har beskyllts för.

Inaktiv

Moore klipper ihop lite som han vill så det blir extremt missvisande.
Dessutom beter han sig mycket illa mot folk som vill kritisera/diskutera.

Att USA ska sköta sig självt .... tja .... det är ju därför Bush är vald .... därför man går in där det finns olja etcetera .....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Att USA ska sköta sig självt .... tja .... det är ju därför Bush är vald .... därför man går in där det finns olja etcetera .....

Den berömda Amerikanska isoleringen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Intressant film, men som med alla såkallade dokumentärer så bör man alltid kolla upp det hela på egen hand för att bilda dig en egen uppfattning om saker och ting.

En annan intressant film är "Terrorstorm", ett par riktigt intressanta teorier och vinklar på det som försigår i världen.

Medlem

Nu står det still i hjärnan. Vad heter den filmen som följer ett antal personer i palestina som tränar för självmordsattacker? Har för mig de pratar med judiska bosättare samt en jude som ska göra värnplikten också.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar