Indierock/pop

Medlem
Indierock/pop

Hejhej, Har kommit in lite på indiepop och rock under senaste veckan och jag undrar om ni har några tips på bra band här på fz.

Har hört typ The kooks, libertines, strokes Men dom känns så jävla major label.

Medlem

Nirvana och Pearl Jam kan jag rekommendera.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Radioheaddddd!!!

Medlem

Hmm, jag suger på musik, men Maximo Park räknas väl som indie om jag minns rätt


signatur

Videomupp

Inaktiv

Tomas Ledin släpper väl under eget bolag och han är väl lite poppig.... ><


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

INTERPOL
The undertones.
Morrissey
the smiths
velvet underground
bright eyes
the mars volta
(babyshambles, men du gilla libertines så antar att du vet vilka dom är)

det är ju ganska "stora" band, men det är band du måste lära dig att älska


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Förutom de som sagts:

The Apples in Stereo
Arcade Fire
Belle & Sebastian
Death Cab for Cutie
The Decemberists
Electric President
Grandaddy
Iron & Wine
Islands
Klaxons
Malajube
Mew
Neutral Milk Hotel
Postal Service till viss del
Radical Face
Shout out Louds
Spinto Band
Vampire Weekend

Mfl.

Medlem

nirvana & pearl jam är grunge. stroke & radiohead är/var väl en av världens största pop/rockband? mars volta är väl prog av det amerikanska slaget. Interpol lirar postrock. rätt ska va rätt.

Dinosaur Jr, Pavement, Sonic Youth, Pixies är klassiska indiepopakter, velvet underground är ett bra tips, det är fan frågan om de inte uppfann både punken och alternativpopen.

Fråga dig om indie verkligen är något önskvärt? är det inte bra musik du vill lyssna på? musik blir inte automatiskt bättre för att den spelas av pretton med lustiga glasögon och tighta byxor som gråter ut högtravande referenser för att verka smarta.

*är full*

Medlem

Indie och pop betyder ju olika saker för olika människor antar jag.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av boneless:

nirvana & pearl jam är grunge. stroke & radiohead är/var väl en av världens största pop/rockband? mars volta är väl prog av det amerikanska slaget. Interpol lirar postrock. rätt ska va rätt.

Interpol är inte postrock, postpunk snarare i så fall. (kollar man på last.fm står de som post-punk revival - alltid ska det vara så krångligt). Men de brukar inte sällan också räknas som indie. Postrock är ju musik så som God is an Astronaut, Mogwai, Explosions in the Sky, This will destroy you, Godspeed you! Black Emperor.

Strokes har väl klassats som rock, garagerock, indie, indierock, alternativ rock osv.

Radiohead har klassats som det mesta, till viss del electro, till viss del indie, till viss del arenarock. Alternativ rock är något man ganska ofta hör. Det beror på vilket album man fokuserar på.

Citat:

Fråga dig om indie verkligen är något önskvärt? är det inte bra musik du vill lyssna på? musik blir inte automatiskt bättre för att den spelas av pretton med lustiga glasögon och tighta byxor som gråter ut högtravande referenser för att verka smarta.

Det där är snarare en nidbild av indie än något annat. Indiegenren är väldigt bred och det där är bara en liten liten del.

Medlem
Skrivet av boneless:

musik blir inte automatiskt bättre för att den spelas av pretton med lustiga glasögon och tighta byxor som gråter ut högtravande referenser för att verka smarta.

*är full*

Ah nej jag har inte lagt så mycket tanke på hur artisterna ser ut hehe, lyssnar på det mästa förutom popdängor shlager dansband etc. Jazz eller deathmetal. Lyssnar på det som stämmer in på hur jag känner mig hehe.

ONTOPIC DÅ.

Tack för tipsen (båtsman, boneless & bjosarn)
Kan ju säga att Nirvana och Tomas Ledin inte riktigt är vad jag tänkte mig indie.

Medlem
Skrivet av Crunchy:

Tack för tipsen (båtsman, boneless & bjosarn)
Kan ju säga att Nirvana och Tomas Ledin inte riktigt är vad jag tänkte mig indie.

Det är lugnt, har säkert fler på lager om du behöver, men du verkar ha en del att lyssna igenom.;)

Nirvana är grunge, och Tomas Ledin är kanske inte heller direkt vad man räknar till indie.

Inaktiv

Indie är väl en förkortning av independent, dvs. oberoende av de stora utgivarna så som universal, virgin etc.... Sen varför man väljer muisk beroende på utgivare är ju inte nått jag förstår men om det gör honom lycklig så...


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

båtsman: skrev fel ang interpol... det är förstås stor skillnad mellan de båda.

bra postpunk: Wire och television båda borde fungera om man är ett fan av nyare och sämre akter så som franz ferdinand osv.

postrock: godspeed, mogwai och explosion in the sky, osäker på om stereolab hör hemma här men har gjort en del riktigt bra!

Medlem

television! <3


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

båtsman:
"Det där är snarare en nidbild av indie än något annat. Indiegenren är väldigt bred och det där är bara en liten liten del."

Det är väl klart, det framgår väl att jag gillar en del också? annars skulle jag väl inte sitta här och tipsa?
Jag står dock fast vid att genren blir allt mer överfull av prettodynga gjord av talanglösa slynglar.

Medlem
Skrivet av boneless:

Det är väl klart, det framgår väl att jag gillar en del också? annars skulle jag väl inte sitta här och tipsa?
Jag står dock fast vid att genren blir allt mer överfull av prettodynga gjord av talanglösa slynglar.

Klart det finns skit inom genren, det finns det överallt. Jag kommenterade bara vad du skrev.

Medlem

belle & sebastian, arcade fire och iron & wine är förövrigt toppentips! Andra som glömts bort är elliot smith och Yo la tengo!

1
Skriv svar