Hur man blir rik inom vården

Medlem
Hur man blir rik inom vården

Ja hur?

Jobba arslet av dig! Inget annat sätt fungerar...

Min vecka kommer se ut som följer:

onsdag - 06.45 -> 12.00 // hem sova // tillbaka till jobbet 21.00 -> 12.00 // hem sova (nu är det alltså torsdag) tillbaka till jobbet igen 21.00 -> 12.00 (fredag).

Så ett kort pass imorgon följt av en natt och hela vägen till lunch. Sen likadant dagen/natten efter. Sweet med stålar, jag räknade ut att det kommer bli dryga 5500:- extra efter skatt! välbehövt i slutet av augusti när alla reserver lär vara tömda efter bröllopet.

Sorry att jag inte skriver mer, men huvudet är fullt av bilder att redigera, namnskyltar att klippa ut, tårtställ att hyra, kläder till pappa att fixa osv osv... för att dra ett gammalt citat "Det är mycket nu!" och det stämmer!

Anyways, var ute och plåtade kite-surfare vid Ribban i söndags, satan vad det blåste här nere i Malmö. Fick med mig en fotokompis och vi hade riktigt trevligt i blåsten. Det var ju inte så kallt som tur var.
Ska se om jag inte kan få ihop några bilder därifrån typ i morgon.

Tills dess.. simma lugnt!

#blogg

Hur man blir rik inom vården

Om du vågade satsa mer på det kreativa skulle du tjäna mer pengar. Ibland tjänar jag in 5.000:- netto för 4 timmars arbete, men det tog lite tid att komma var jag är, men med envishet och talang kan man gå långt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Medlem

Du har helt rätt i kr/h är högre inom fotograferingen och säkert många andra yrken. Skulle vara intressant att höra ditt resonemang kring "om du vågade" för så som jag läser det kan jag bara tolka det som att jag INTE vågar. Det har du nog fått om bakfoten i sådana fall. Mitt arbete som sjuksköterska är ju självvalt och likaså fokuseringen på detta. Mitt inlägg var inte alls riktat till att jag borde egentligen göra något annat, snarare ett konstaterande att man sällan blir rik inom vården.

Mina erfarenheter är att människor som har en kreativ ådra helst skulle vilja följa den vägen, "vanliga" jobb ger medel med vilka de överlever. Självfallet finns det andra modeller, som i ditt fall. Man ska göra det som man trivs bäst med, utan tvekan...

Snabba cash, njae, jag lägger undan dom till pensionen så tråkig som jag är.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Absolut är det en dröm att kunna köra mer foto som jobb än vad jag gör idag men det handlar inte om att inte våga. Som det ser ut för mig i alla fall är det en otrolig trygghet med fast anställning istället för att frilansa som fotograf och inte veta hur ekonomin ser ut nästa vecka eller månad. Sen är det ju ett helt annat intresse som tillfredsställs med att arbeta inom vården.
Vem vet, en vacker dag kanske jag står i en studio och plåtar.

Medlem

Roligt med någon annan som jobbar inom vården. Har också en del sjuka veckor nu under sommaren. Jobbar på ambulansen och "bäst" hittils var 120 timmar på en vecka (tacka för lågbelastade stationer med dygns/jourtjänstgöring). Å andra sidan är ju inte belastningen kontinuerlig som på sjuka huset.

Medlem

Jag har faktiskt planer på att söka anestesiutbildningen för att sedan söka mig ut i ambulansen. Trivs du? Vore kul att höra lite inifrån organisationen.

Medlem

Trivs som fisken i vattnet. Har faktiskt aldrig träffat någon som inte har trivts på ambulansen.. Det är dock rätt tufft i Malmö har jag hört. Mycket att göra. Har en gammal kollega som jobbar där nu. Ska du läsa anestesi så. Ett tips om du vill få in en fot är att söka sommarvik nästa sommar, det kan du göra som leg ssk utan vub. Jobbar själv som amb sjv, men jag är vikarie sedan 1,5 år tillbaka ungefär. Jobbar parallellt med att jag pluggar en del extra. Ane-vub är bra, men då bör du nog jobba på huset en två år i alla fall så du har sövningen i ryggmärgen. Annars kan du lika gärna läsa ambvub

Men du har rätt.. Det enda sättet att tjäna pengar inom vården är att slita

Medlem

Oj vad mycket stavfel, dumt att man inte kan redigera

Medlem

Tack för tankarna! Jag har funderat på amb-vub som du säger men tänker att den blir lite för snäv. Nån gång kanske man vill in på sjukhuset igen och då kan ju en anestesiutbildning vara trevlig att ha. Lite bredare.
Sommarvik har jag aldrig tänkt på faktiskt, det låter ju ruskigt spännande. Hade nog varit nyttigt att göra också innan jag bestämmer mig för att sadla om helt. Så man vet vad det är man ger sig in på. Jag är utbildad S-HLR-instr. men känner mig ändå lite osäker på all somatisk vård. Har ju bara jobbat med psykiatri sedan jag examinerades.

1
Skriv svar