Vetenskaplig POLL del 2 se hit alla smarta

Medlem
Vetenskaplig POLL del 2 se hit alla smarta

Denna gång, handlar det åter igen om plumspapper.

Kom på detta när jag satt vid datorn nyss och drack morgonkaffe, fick helt plötsligt (som vanligt vid morgon kaffet) ett akut behov av att springa till toan.

Sprang dit och tänkte slänga i plums papper för att sen göra det som måste göras, men det var verkligen kris denna morgon samt att någon hade glömt spola innan de hade kissat så nu satte jag mig och spolade samtidigt som jag uträttade mitt mest akuta behov.

Då slog det mig, vilket är miljövänligast?

Att använda själva spolningen som plums papper (ljudämpare, hygien)
eller plumspaper?

Låt säga att man använder sig av en vanlig svensk toalett, och att man använder sig av ett standard papper som är i tre lager, oblekt, varje ark är 1,2 dm och man använder ca 2 ark till plumspapper (per gång då)

Att tänka på är att man behöver spola två ggr per omgång, en gång som alternativ till plumspapper och en gång efter uträttat behov.

Sätt er nu och försök räkna ut miljöpåverkan på båda dessa alternativen och se vilket som påverkar miljön minst.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

det är möjligt. samtidigt känns det inte så nice att få andras piss inblästrad i skitan.

Medlem

Gör det inte för att dölja plumset. Det finns ju dock nåt som kallas "courtesy flush". Det är när man bajsar och spolar under tiden. Det använder jag mig av.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

spola samtidigt som man gör det? :S tror min (sak) hänger ner o blir blöt då.


signatur

Rawr

Medlem

När jag är riktigt bajjenödig så kommer det oftast mer än en kabel. Man kan spola mellan kablarna vilket är en "courtesy flush".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

ahahahahahahahahahahahah ni är fan sjuka i huvudet :P, äcklig är ni också, fint folk bajsar inte.

Medlem

hehe, någon som kan räkna ut miljöpåverkan, inkls frakt avgaser osv på papprena och pump energin som krövs samt rening av vattnet?


signatur

Det var inte jag...

1
Skriv svar