Datorgrafik...

Medlem
Datorgrafik...

Hur pass viktig tycker ni att grafiken i ett spel är? Enligt han som står bakom Crysis så kommer inte grafiken att bli mycket bättre inom de kommande åren. Han säger att det blir först en förändring till det bättre ungefär 2012 när ny generationens konsoler kommer. Det kommer då inte att bli mycket bättre utan lite, han säger att saker som reflekteras som tex blanka föremål kommer reflekteras på ett naturligare sätt etc. Enligt honom kommer grafiken inte att ta ett nästa stort steg förrän ungefär 2016.

Medlem

Jag sitter här och lirar breath of fire 3 till PS. Har ingen supermaskin och den har inte varit en "supermaskin" någon gång. Klarar mig bra som det är och blir mest sur på spel som Crysis för sånna som mig har inte en chans att spela.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Så länge spelet är bra i övrigt spelar grafiken mindre roll.

Crysis ser snyggt ut men är ett riktigt dyngspel.

Medlem

Grafiken spelar en viss roll, men det är inget krav precis. Jag uppskattar spel som Crysis som tar det till nya nivåer, men många av de spel jag anser tillhöra de bättre genom tiderna är inte de som haft bäst grafik för sin tid.

Så vad ska man säga.... det är inte så viktigt men absolut ett plus med riktigt bra grafik.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Man trodde inte det kunde bli snyggare när Half-Life kom heller...

Medlem

Jag kanske är knäpp men jag tycker fortfarande att half life 2 har en fantastiskt bra grafik.

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kanske är knäpp men jag tycker fortfarande att half life 2 har en fantastiskt bra grafik.

Håller med till 100%!
Det är nåt med sourcemotorn som gör grafiken särskilt behaglig att titta på.

00a
Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av landahl:

Jag kanske är knäpp men jag tycker fortfarande att half life 2 har en fantastiskt bra grafik.

Håller med till 100%!
Det är nåt med sourcemotorn som gör grafiken särskilt behaglig att titta på.

Jag hoppar på tåget tillsammans med er och håller med. har alltid tyckt att ljuset vart väldigt mysigt:P

Medlem

Well, Mount & Blade hade inte den bästa grafiken men endå var det roligt. Det handlar snarare om gameplay:n och ljudet...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Klart grafiken har sin del i ett bra spel, men jag tycker inte det är den viktigaste biten. Story och spel-känsla värdesätter jag högt.
Men jag gillade faktiskt Crysis.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

Har till exempel HL/CS/DoD-Source men spelar hellre de äldre.
Har aldrig varit grafikfreak men dagens burkar klarar ju en del
så även jag fläskar på grafiken lite mer.

Eventuellt tycker jag grafiken spelar mer roll i RPG.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Vilken grafik det är beror helt på vilken typ av spel det är. Ville bara säga det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Killzone 2 börjar vissa vad PS3 kan göra grafiskt och det ser mycket bättre ut än Crysis redan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är viktigt, men spelet måste vara bra också. Source är snyggt men känslan känns lite rundig, känns som man åker skridskor sen så passar det inte till stora miljöer.

Jag gillar folk som lägger ner mer tid på motorna, som tex. fysiska och andra grejjer som att saker beter sig som dom ska och såna saker, där kan man nog komma långt och det är det som ger känsla i spelet tycker jag. Att försöka få bort så många begränsningar i spel så mycket som möjligt som att folk ser likadana ut eller att bara ha ett ljud för ett pistolskott. Att många saker inte bara ha ett av något, som att en granat explosion kan ha minst 10 olika effekter etc. Skjuta/spränga hål genom väggar, skapa egna genvägar, spränga gropar, man blir dammig, smutsig, vapnet blir smutsigt, dammigt. Alla modeller ska ha olika hitparts allt ifrån kroppar, fordon till ett litet blad.

Alla nya spel har ju fler detaljer, du kan ju fortfarande kolla på unreal 3 eller crysis och se att saker som ska se runda ut inte är riktigt runda och det kommer väl vara fult om 2år.

Inaktiv
Skrivet av Ankan:

Så länge spelet är bra i övrigt spelar grafiken mindre roll.

Crysis ser snyggt ut men är ett riktigt dyngspel.

Det må kanske inte vara det bästa som släppts men det är klart godkänt. Jag har spelat så mycket som är värre


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av landahl:

Hur pass viktig tycker ni att grafiken i ett spel är? Enligt han som står bakom Crysis så kommer inte grafiken att bli mycket bättre inom de kommande åren. Han säger att det blir först en förändring till det bättre ungefär 2012 när ny generationens konsoler kommer. Det kommer då inte att bli mycket bättre utan lite, han säger att saker som reflekteras som tex blanka föremål kommer reflekteras på ett naturligare sätt etc. Enligt honom kommer grafiken inte att ta ett nästa stort steg förrän ungefär 2016.

Tror han att utvecklingen stannat pga av Crysis eller? Och varför skulle det bli en förbättring först 2012? Datorernas hårdvara samt mjukvara utvecklas ju varje dag, det är 2008 nu. Det händer mycket saker på fyra år så i mitt tycke är det han säger bullshit.

Jämför bara grafik från 2004 med grafik från 2008 så kan vi se hur mycket det har utvecklats.

Förövrigt är ju en konsol som en dator fast mer kompakt och billigare att bygga, eller?

Medlem

Anser själv att grafik är klart överskattad - sen visst ställer olika spel olika krav på dess grafik.

Minns än idag hur jag visste att Rainbow Six var fult, men fy fan vilket originellt spel, härlig känsla och "flow". samma sak med Delta Force.

Lirade man Quake 3 för att det var snyggt? knappast, efter lite kommandon så såg det ju värre ut än ettan och barnsligare ut än the sims


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av landahl:

Hur pass viktig tycker ni att grafiken i ett spel är? Enligt han som står bakom Crysis så kommer inte grafiken att bli mycket bättre inom de kommande åren. Han säger att det blir först en förändring till det bättre ungefär 2012 när ny generationens konsoler kommer. Det kommer då inte att bli mycket bättre utan lite, han säger att saker som reflekteras som tex blanka föremål kommer reflekteras på ett naturligare sätt etc. Enligt honom kommer grafiken inte att ta ett nästa stort steg förrän ungefär 2016.

Vart har du grävt upp det där skitsnacket? Enligt crytek kommer dom att ha färdigställt deras nya grafikmotor runt 2012 och då kommer då att rendera ca 5 gånger bättre kvallitet, i nivåer med CGI animering så som pixar filer (cars, shrek, nemo) etc... Det är vad jag kallar ett stort steg. Sedan vad gäller grafik så uppgraderas den hela tiden, de flesta strävar väl efter att skapa så snygg grafik som möjligt i sina spel.

Jag tycker att grafiken är viktig för det bidrar med känsla och inlevelse och realism. När jag får lite mer pengar ska jag försöka satsa på en Novint Falcon och en vuzix vr920! Det blir grejer det


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Avstängd

1012?

Det viktigaste i ett spel är förstås hur roligt det är, tycker jag. Grafiken känns dock viktig. Synen är det viktigaste sinnet och ju bättre grafik - desto bättre upplevelse.

Medlem

Detta läste jag ....>

GCA 2008: Q&A: Crytek founder on the future of gaming graphics
16 Gamespot Writes:

"When it comes to graphical finesse, few games in recent times have matched the looks of developer Crytek's Crysis and the just-released Crysis Warhead. The German company has been at the bleeding-edge of graphics with its Cry Engine, although the assumption that all Crytek games need uber-ninja PCs to run properly is something the company's been trying to shake. GameSpot AU caught up with Crytek president and co-founder Cevat Yerli at last week's Games Conference Asia 2008, with Yerli outlining his views on what the future will hold for game graphics. Yerli said that the next leap in graphics would come with the next generation of games consoles sometime after 2012, and that gamers shouldn't expect titles to look much better than they do now in the next few years to come."

Appropå glasögonen så låter inte upplösningen som en höjdare :

Med dessa videoglasögon (vuzix vr920)kan du helt enkelt välja att bara se just din kvadrat. Glasögonen är dock tyvärr relativt lågupplösta (640×480)

Här är hela intervjun med skaparen av crysis...

http://www.gamespot.com/news/6198054.html

Läs detta laxen --->

GS AU: So what will games of 2012 look like?

CY: In realism, you may see another jump, but it won't be much more. You'll see much more reflections happening--that's an area that's underdeveloped in games. Reflections allow us to portray chrome, mirror, and glass in a more believable way. In an urban environment, reflections are the key ingredient in that shading, so you need a solution for that. You'll also see improvements in lighting

Inaktiv

Mucka inte med fisken landahl.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Mucka inte med fisken landahl.

heheheeh

Medlem
Skrivet av nils45:

Det är viktigt, men spelet måste vara bra också. Source är snyggt men känslan känns lite rundig, känns som man åker skridskor sen så passar det inte till stora miljöer.

Jag gillar folk som lägger ner mer tid på motorna, som tex. fysiska och andra grejjer som att saker beter sig som dom ska och såna saker, där kan man nog komma långt och det är det som ger känsla i spelet tycker jag. Att försöka få bort så många begränsningar i spel så mycket som möjligt som att folk ser likadana ut eller att bara ha ett ljud för ett pistolskott. Att många saker inte bara ha ett av något, som att en granat explosion kan ha minst 10 olika effekter etc. Skjuta/spränga hål genom väggar, skapa egna genvägar, spränga gropar, man blir dammig, smutsig, vapnet blir smutsigt, dammigt. Alla modeller ska ha olika hitparts allt ifrån kroppar, fordon till ett litet blad.

Alla nya spel har ju fler detaljer, du kan ju fortfarande kolla på unreal 3 eller crysis och se att saker som ska se runda ut inte är riktigt runda och det kommer väl vara fult om 2år.

Alla grjer du nämner är sådant jag också uppskattar men det lär dröja lite till innan vi har löv med egna hitboxes och fysikegenskaper tror jag.
Vill minnas att det blev gropar efter granater och raketer i FarCry vilket imponerade.

Bättre grafik är alltid kul men inte tänker jag klaga på hur Crysis och FC2 ser ut.
Sedan finns det en riskt för att utvecklingstiden sticker iväg om det blir att för höga krav på detaljrikedom... om inte en slags global "props"-databas skapas med välgjorda objekt som går att återanvända. Samtidigt skulle dessa ting bara fungera för spel baserade på verkligheten. Rymdspel skulle ju alltid kräva nya typer concept för världar objekt och levande varelser.

Medlem
Skrivet av landahl:

Detta läste jag ....>

GCA 2008: Q&A: Crytek founder on the future of gaming graphics
16 Gamespot Writes:

"When it comes to graphical finesse, few games in recent times have matched the looks of developer Crytek's Crysis and the just-released Crysis Warhead. The German company has been at the bleeding-edge of graphics with its Cry Engine, although the assumption that all Crytek games need uber-ninja PCs to run properly is something the company's been trying to shake. GameSpot AU caught up with Crytek president and co-founder Cevat Yerli at last week's Games Conference Asia 2008, with Yerli outlining his views on what the future will hold for game graphics. Yerli said that the next leap in graphics would come with the next generation of games consoles sometime after 2012, and that gamers shouldn't expect titles to look much better than they do now in the next few years to come."

Appropå glasögonen så låter inte upplösningen som en höjdare :

Med dessa videoglasögon (vuzix vr920)kan du helt enkelt välja att bara se just din kvadrat. Glasögonen är dock tyvärr relativt lågupplösta (640×480)

Här är hela intervjun med skaparen av crysis...

http://www.gamespot.com/news/6198054.html

Läs detta laxen --->

GS AU: So what will games of 2012 look like?

CY: In realism, you may see another jump, but it won't be much more. You'll see much more reflections happening--that's an area that's underdeveloped in games. Reflections allow us to portray chrome, mirror, and glass in a more believable way. In an urban environment, reflections are the key ingredient in that shading, so you need a solution for that. You'll also see improvements in lighting

Jaadu landahl, jag vetefan vad det där är men om man refererar till vad dom sa om deras nästkommande motor så står det så här:

"Speaking at Games Convention Developers Conference 2008 in Leipzig, Germany, Crytek CEO and President Cevat Yerli said the studio's next engine should be ready for sometime in 2012. As of right now, he says, the degree to which graphics can represent real-life is bottlenecked by a lack of new hardware. He says GPU and CPU technology are converging, evident in the new technologies in development at Nvidia and ATI, as well as what Intel's doing with Larrabee. Until the growing trend of CPU and GPU convergence is more defined, developers will have to focus on increased graphical stylization as well as more advanced physics and AI programming.

Crytek's previous engines include the CryEngine 1, which powered the first-person shooter Far Cry in 2004, and CryEngine 2, which was used for Crysis as well as the upcoming Crysis Warhead. Yerli believes this engine technology will be more than sufficient in powering games through 2012, when he expects Microsoft and Sony to release their new consoles.

Development in the future will require studios to more effectively streamline their production processes, both on the technical and office workflow side of things. In five years, Yerli seemed confident that real-time gaming graphics will match current CGI offline rendering. As of right now, Crytek is still working to increase efficiency with its CryEngine 2 for PC, Xbox 360, and PlayStation 3 platforms. Yerli mentioned that the PlayStation 3 required an extra degree of work, but the company is convinced it's worth the effort to get the engine running properly on Sony's platform.

In the latter part of 2009 is when Yerli expects Crytek to begin full production in its next engine, which will be tailored for development across multiple platforms. Until then, he's excited by the gameplay possibilities that may become possible as developers focus on technical aspects aside from graphical realism, though he didn't go into many specific examples of what was possible."

Och en sak till, vr920 glasögonen stöder upp till 1024x768 och är en av dom bästa i sin prisklass, dessutom stödjer den både stereoseende och headtracking... allt som fattas är en novint falcon och penumbra: overture och black plague och sedan requlem

mucka inte med fisken!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Tror att grafiken spelar störst roll i ett datorspel.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Inte precis ovanligt att landahl gör trådar baserade på "En person sa saker vid nått event jag hörde om" utan att backa upp sin fakta med några som helst länkar eller referenser, så jag tar denna tråd med en nypa salt tills vidare.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag skulle tycka det var skitroligt om grafiken tog ett stort steg 2012. JAg älskar ny teknik...

Medlem

Snackar vi grafiken som att den ska "passa" spelet. Eller gäller det bara "så snyggt och realistiskt som möjligt"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Snackar vi grafiken som att den ska "passa" spelet. Eller gäller det bara "så snyggt och realistiskt som möjligt"?

Så snygg och realistisk som möjligt...

Ce2 är väl det närmaste du kan komma. Denna bild går knappt att avgöra om den är äkta eller inte:

http://www.crymod.com/uploads/mediapool/modteams/96/render01_...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:
Skrivet av bjosarn:

Snackar vi grafiken som att den ska "passa" spelet. Eller gäller det bara "så snyggt och realistiskt som möjligt"?

Så snygg och realistisk som möjligt...

Ce2 är väl det närmaste du kan komma. Denna bild går knappt att avgöra om den är äkta eller inte:

http://www.crymod.com/uploads/mediapool/modteams/96/render01_...

Jag kan personligen inte avgöra om den är äkta eller inte, och ja jag kan LÄSA att den är fake... men med ögonen ser jag det inte.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

12
Skriv svar