Kan skolan kräva pengar?

Medlem
Kan skolan kräva pengar?

Vi ska snart sälja newbody kläder för att få pengar till en resa till Polen. Vi har gjort det en gång förut och då(och nu) om man inte sålde 5 st saker så kostade det 40kr per varje man inte sålde. Alltså skolan krävde 200kr om man inte sålde något och ingen hade gått med på det i förväg. Får skolan göra så?

Medlem

Vet inte, de kräver ju 200kr som dem skickar till behövande barn också, inte för att jag har något emot att hjälpa andra men om man inte gör det så får man typ kvarsittning eller något sådant...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Tror inte det. Och i ditt sammanhang så är det nog dom som får... gå till Kumla.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Vet inte, de kräver ju 200kr som dem skickar till behövande barn också, inte för att jag har något emot att hjälpa andra men om man inte gör det så får man typ kvarsittning eller något sådant...

Va, nej det kan inte stämma, om det är så, då luras ni av skolan. Skolgången ska inte behöva kosta något, inte under grundskolan eller gymnasiet i alla fall.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av tysonayt:

Vet inte, de kräver ju 200kr som dem skickar till behövande barn också, inte för att jag har något emot att hjälpa andra men om man inte gör det så får man typ kvarsittning eller något sådant...

Va, nej det kan inte stämma, om det är så, då luras ni av skolan. Skolgången ska inte behöva kosta något, inte under grundskolan eller gymnasiet i alla fall.

Gymnasiet kan kosta pengar, men grundskolan ska aldrig kunna kräva pengar om man inte typ, skrivit på att man är beredd att göra det.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Vet inte, de kräver ju 200kr som dem skickar till behövande barn också

Vi har aldrig betalat 200kr för det.

Skrivet av Greger:

Grundskolan ska aldrig kunna kräva pengar om man inte typ, skrivit på att man är beredd att göra det.

Finns det någon källa som man kan citera?

Medlem

Skolan kan inte kräva en på pengar


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av Xphome:

Finns det någon källa som man kan citera?

Citat:

4 § Utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för
eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker,
skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en
tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka
inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.

Frågan är om kostnaden kan anses vara obetydlig. Jag vet inte om andra regler gäller för klassresor - läste någonstans om att de gör skillnad på betygsavgörande resor och sådana som inte är det.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Står mer där. Grundskolan börjar på "4 kap." - sök så hittar du.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Xphome:

Finns det någon källa som man kan citera?

Citat:

4 § Utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för
eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker,
skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en
tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka
inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.

Frågan är om kostnaden kan anses vara obetydlig. Jag vet inte om andra regler gäller för klassresor - läste någonstans om att de gör skillnad på betygsavgörande resor och sådana som inte är det.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Står mer där. Grundskolan börjar på "4 kap." - sök så hittar du.

Tack

Medlem
Skrivet av Xphome:

Tack

Inga problem, lycka till!

Medlem
Skrivet av Xphome:

Finns det någon källa som man kan citera?

Kolla här:
http://www.skolverket.se/content/1/c4/47/54/PM%20avgifter.slu...

Jag citerar:

Citat:

Skolverket konstaterar att huvudmännen ibland hävdar att de kostnadsbelagda aktiviteter som anordnas är frivilliga och att alternativ avgiftsfri verksamhet anordnas för de elever som inte vill delta. Det finns dock ingenting i förarbetena som ger uttryck för att frivilligheten eller möjligheten till alternativ avgiftsfri undervisning skall tillmätas någon betydelse.

Det är enligt Skolverket inte heller förenligt med värdegrunden och principen om lika tillgång till utbildning (1 kap. 2 § skollagen) att vissa elever av kostnadsskäl skulle behöva avstå från aktiviteter i skolan. Skolan kan självfallet anordna resor och andra aktiviteter. Så länge det inte handlar om obetydliga kostnader måste dock finansieringen lösas med kommunala medel. Det kan också finnas situationer då eleverna frivilligt bidrar genom att samla ihop pengar. Skolverket har i allmänhet inte några synpunkter på kostnadsbelagda aktiviteter som anordnas på elevernas fritid.

Alltså:
1. Det är frivilligt att samla in pengar.
2. Du kan inte krävas på någonting för en resa på skoltid.
3. Att resan är frivillig är inget argument. Antingen får alla åka, eller ingen. Vare sig du frivilligt samlat in pengar eller ej.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Xphome:

Vi ska snart sälja newbody kläder för att få pengar till en resa till Polen. Vi har gjort det en gång förut och då(och nu) om man inte sålde 5 st saker så kostade det 40kr per varje man inte sålde. Alltså skolan krävde 200kr om man inte sålde något och ingen hade gått med på det i förväg. Får skolan göra så?

Nej, de får inte kräva några pengar alls från eleverna så länge de inte förstör skolans materiell etc.

edit: OK, Dev|(es var före mig. :$


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Har råkat ut för ungefär samma sak från min gamla högstadieskola en gång för länge sen, bad dem äta skit och försöka tvinga mig ifall de trodde de kunde.

Vart inget mer med den saken.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Bara för att vara extra jobbig mot dom så kräv skolan på 200kr. Annars hotar du med att ringa aftonbladet för med tanken på deras nyhetstorka så gör dom säkert stora rubriker av ingenting!

Medlem

Dom kan inte tvinga dig på 200 och det värsta som kan hända om du inte betalar dom är att du inte får åka till Polen... Tycker du ska vara nöjd med en skolresa(utomlands) för 200 kr.
Om inte skit bara i att betala.

Medlem

Jag skulle sagt till lärarna: Tänk på miljön.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av erge:

Bara för att vara extra jobbig mot dom så kräv skolan på 200kr. Annars hotar du med att ringa aftonbladet för med tanken på deras nyhetstorka så gör dom säkert stora rubriker av ingenting!

http://www.det-blev-ingen-cd.com/


signatur

Infiltrate the walls that are caving in
It ain't a bad thing,This ain't reality

Medlem
Skrivet av Crunchy:

Dom kan inte tvinga dig på 200 och det värsta som kan hända om du inte betalar dom är att du inte får åka till Polen... Tycker du ska vara nöjd med en skolresa(utomlands) för 200 kr.
Om inte skit bara i att betala.

Rätt svar ^

Vill du åka till Polen? Betala och se glad ut. Annars kan du spara 200 kr på att stanna hemma.


signatur

yolo

Medlem

Låter oerhört mysko, möjligt att de har beslutat det med föräldramöte ock så vidare( de som är bemyndigade) men då är det på dem som det kan bli liv om. Men tycker din förälder att det är en bra idé så är det väl bara att köra på?
Eller är det för mycket begärt att du skall anstränga dig för en polen-tripp?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Kan faktiskt rekomendera att åka till polen, det är en skoj upplevelse om man har en skoj klass och det är både lärorikt och sorligt att se koncentrationslägrena, det är då man verkligen inser hur jävla hemskt och omänskligt dom behandlade judarna.

200:- för en resa som ger dig så mycket är verkligen småpotatis, så go for it


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Klassresor är alltid värda att fara på i min mening, jag har varit på några stycken genom åren och det har alltid varit skitroligt.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Vill du åka till Polen? Betala och se glad ut. Annars kan du spara 200 kr på att stanna hemma.

Nu var det inte så att vi skulle betala 200kr utan det var om man inte sålt något som man blev tvungen att betala och att sälja har vi inte heller gått med på. Det är bara denna straffavgift jag klagar på.

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av Döbringer:

Vill du åka till Polen? Betala och se glad ut. Annars kan du spara 200 kr på att stanna hemma.

Nu var det inte så att vi skulle betala 200kr utan det var om man inte sålt något som man blev tvungen att betala och att sälja har vi inte heller gått med på. Det är bara denna straffavgift jag klagar på.

Du kan ju säga att du inte vill åka till Polen och skita i att betala, för det var väl det pengarna skulle gå till.
"Straffavgift" är det ju inte, tvärtom du fick en möjlighet att slippa betala. Resan måste bekostas, skolan hade säkert inte råd att betala hela resan så då får du betala 200 spänn själv. Men då var dom så snälla så du fick en chans att slippa betala det ändå.
Tycker att du låter bortskämd...


signatur

yolo

Medlem

Låter ju helt sjukt O_O

bara säga "i helvete heller cp lärare ni är onda"
dom ju gärna ta fram boken där det står:
"skolor får mjölka ut pengar ifrån små barn"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Precis, om de säger att du måste så säg bara nej, de kan inte göra någonting alls åt saken.

Försöker de ens tvinga pengar av dig bryter de mot lagen då inget obligatoriskt i grundskolan får kosta pengar.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

1
Skriv svar