"En som alla - alla som en"

Medlem
"En som alla - alla som en"

Om ni missade dokumentären om Landskrona och den kommunla politiken och situationen som sändes igår på SVT2 så skulle jag vilja tipsa om att se den på SVT's webtv.

"Det har nu gått två år sedan Sverigedemokraterna vann stort i kommunalvalet i Landskrona. Filmaren Viktor Nordenskiöld har följt ett antal personer i en stad där nästan var femte invånare är född utomlands och där nästan var fjärde invånare röstade på Sverigedemokraterna i senaste valet. (SVT2 sön 5 okt 20.00)"

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Svensk kultur... va fan är det? Har vi någonsin haft det? Falukorv och dalahästar? Roande hur blåsta människor är, speciellt han som står och diskuterar varför ett hus är svenskt.

Dock är vår integrations eller flyktningpolitik inte nyttig för någon som den ser ut nu. Tyvärr är det svårt att ens skapa en diskussion eftersom så många inte ens vill ta tag i frågan med en 2 meters tång.

Medlem

Letade efter typiskt svenska saker vid ett tillfälle då jag ville veta om det verkligen inte fanns något typiskt svenskt.

"Typiskt svenskt och svensk tradition"

ABBA
Absolut Vodka (ursprungligen "Absolut renat brännvin")
Astrid Lindgren
Bastu och öl
Dalahästen
Faluröda stugor med vita knutar
Falukorv
Fikande
Fettisdagen - semlor
IKEA.
Inlagd sill
Julbord / Smörgåsbord.
Janssons Frestelse med sprit
Kaviar (Äggmacka med kaviar t.ex.).
Köttbullar med lingonsylt
Kräftskivor
Knäckebröd
Lussekatter - (kom från Tyskland till Sverige i slutet av 1600-talet). Äts oftas under Luciahelgen.
Mjukost
Midsommarstång/firande (kom troligen från Tyskland till Sverige på 1300-talet eller 1400-talet)
Ostkaka (från småland och hälsningland)
Pannkaka (Wikipedia - I Sverige äts pannkaka traditionellt som en stadig efterrätt till ärtsoppan på torsdagar. Pannkakan äts ofta med jordgubbs- eller hallonsylt och ibland även med grädde eller glass.)
Pannbiff med lök
Pepparkakor
Prinsesstårta
Pyttipanna
Polkagris
Påsk / Påskkärring
Smörgåstårta.
Stekt fläsk med bruna bönor
Snus
SAAB
Surströmming
Tunnbröd
Volvo
Ärtsoppa med fläsk

Fyll på om ni kan flergrejer

Medlem

Klart det finns en svensk kultur.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

klart dokumentären var bra.

Inaktiv

Bra dokumentär. Intressant utveckling att följa i Landskrona.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

lösviktsgodis är väl lite 'svensk tradition', sen så är väl allmäninglagen ganska så svenskt.
Återkommer med edit efter att ha sett klart dokumentären.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

lösviktsgodis är väl lite 'svensk tradition', sen så är väl allmäninglagen ganska så svenskt.

Någorlunda:

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=allemansretten....

Avstängd

Självklart finns det en svensk kultur. Det är inte bra om det tippar över åt det rakt motsatta hållet där den svenska kulturen förkastas, eftersom den inte anses existera.

Jag tycker att Sverigedemokraterna består av en hög bittra människor som ogillar människor som inte delar den svenska kulturen. Illa att ett sådant parti har fått ett sådant fäste i Sverige.
En del punkter i deras agenda håller jag med om, men det är fortfarande ett enfrågesparti som bara vill få bort den s.k. "massinvandringen". Lustigt ordval.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Letade efter typiskt svenska saker vid ett tillfälle då jag ville veta om det verkligen inte fanns något typiskt svenskt.

"Typiskt svenskt och svensk tradition"

...

Fyll på om ni kan flergrejer

Ahlgrens bilar!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

...följt ett antal personer i en stad där nästan var femte invånare är född utomlands och där nästan var fjärde invånare röstade på Sverigedemokraterna i senaste valet.

Betyder det att vart 20e person är född utomlands och röstar på sverigedemokraterna?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Nationalkulturer söndrar och härskar. Och hela tiden blir man uppmanad till att vara stolt över sin kultur. Varför det? Det är ju bara en del av vårat flockbeteende. Det i sig behöver inte vara negativt, men när man intalar sig själv dessa inexisterande dumheter så blir man ju tveksam.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Nationalkulturer söndrar och härskar. Och hela tiden blir man uppmanad till att vara stolt över sin kultur. Varför det? Det är ju bara en del av vårat flockbeteende. Det i sig behöver inte vara negativt, men när man intalar sig själv dessa inexisterande dumheter så blir man ju tveksam.

Kultur och kultur... Jag är stolt över att vara svensk men jag kan inte minnas att jag dansat runt midsommarstången, ägt en dalarhäst eller ätit en död sillbit... Visst finns det saker som anses vara svenska - Det roliga är att åker man utomlands är de ofta helt annorlunda än vad man tror. I USA snubblade jag över "svenska" saker lite överallt - saker jag ALDRIG sett.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vinklad skitdokumentär och sossepropaganda för mångkultur.
Man väljer att intervjua de mest kreativa invandrarna och ställer dem mot mindre intelligenta svenskar. Ärligt...

SD är inte fyllt av ljushuvuden direkt men de har en poäng om att man bör stoppa invandringen och även bevara svensk kultur tills det att svenskar själva väljer bort den. Vad "mångkulturen" gör är att köra över allt vad Sverige är och varit. Respektlöst och svinaktigt.

För mig är dagens "mångkultur" dessutom bara en ursäkt. Jag menar, har vi inte haft folk från många olika kulturer redan innan uttrycket började användas flitigt inom politiken och media? Mångkultur idag betyder bara att muslimer vägrar ta den svenska seden och därför måste staten tvinga alla andra att anpassa sig efter deras krav.
Lyckat...

I dokumentären nämns specifika grupper. Vilka? Jo, Bosnier, Albaner och Kosovo(albaner?). Så jag kollade upp om min hypotes om att muslimer inte vill anpassa sig stämde.

År 2005 var 90 % av Kosovos albaner muslimer och omkring 10% katoliker.
Wikipedia

Albania - Muslim 70%, Albanian Orthodox 20%, Roman Catholic 10%
nationmaster

Bosnien hecegovina - Muslim 40%, Orthodox 31%, Roman Catholic 15%, other 14%
nationmaster

Nationer med Islam som störta religon alltså.
Så är min iakttagelse korrekt? Kan islam vara orsaken till problemen?

Skrivet av HinduTimes:

Nationalkulturer söndrar och härskar. Och hela tiden blir man uppmanad till att vara stolt över sin kultur. Varför det? Det är ju bara en del av vårat flockbeteende. Det i sig behöver inte vara negativt, men när man intalar sig själv dessa inexisterande dumheter så blir man ju tveksam.

I Sverige blir vi inte alls uppmanade att vara stolta över kulturen. Inte de senaste 20 åren i.a.f.

edit:korrigering

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Greger:

lösviktsgodis är väl lite 'svensk tradition', sen så är väl allmäninglagen ganska så svenskt.

Någorlunda:

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=allemansretten....

Får läsa på. Tack. Men om det funnits med flera hundra år kan jag tycka att det borde ses som tradition likt firandet med midsommarstången.

Skrivet av Fairfax:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Letade efter typiskt svenska saker vid ett tillfälle då jag ville veta om det verkligen inte fanns något typiskt svenskt.

"Typiskt svenskt och svensk tradition"

...

Fyll på om ni kan flergrejer

Ahlgrens bilar!

Ja det är de kanske. hehe
Hur länge har man tillverkat dessa förresten?

edit*

Medlem

Nej nej nej. SD är inte och kommer aldrig vara en bra lösning på något som helst problem, om man inte är ute efter att få alla invandrare utvisade.
Visst, invandringen till Sverige måste bromsas lite, det börjar bli lite väl mycket integrationsproblem dessutom. Lös dem, sedan kan vi kanske plocka in fler invandrare.

Annars tycker jag faktiskt att har de väl börjat kriga i sina länder får de ju avsluta det, inte fly hit. Det löser bara individens problem, inte deras hemländers problem. och att lösa problemen i deras hemländer är ju nyckeln till individernas lycka i sina egna länder.

Dessutom börjar det bli lite jobbigt med invandrare som kommer hit och startar organiserade gäng och slåss med invandrare från deras grannländer. Sånt kan de ju göra hemma.

Fick höra att när invandrarna från Balkan kom till Österrike tog de snabbt över all organiserad brottslighet med sina vapen. i en razzia hade polisen hittat massor med tunga vapen inklusive en stridsvagn. Har tyvärr ingen källa på det så det här är jag inte bombsäker på.

Slutligen, ber om ursäkt för att det blev lite långt, och även om det kanske verkar så, jag är inte racist, har inget emot invandrare så länge de lär sig svenska och sköter sig.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

1
Skriv svar