Ännu en anledning att skippa tv-licensen

Medlem
Ännu en anledning att skippa tv-licensen

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Jurist-leder-Halal-TV...

God dag tjära fz:are!

Är förvisso relativt gammal artikeln, men såg inte att det uppmärksammats här på FZ. Nu startas ett program för muslimer, som leds av muslimer, allt bekostat av pappa staten (dvs oss skattebetalare). Det finns mycket olämpliga program som tv-licensen bekostar, men detta tar nog priset. Det hade varit lika illa om det var Helge Fossmo som skulle upplyst oss om Kristendomen. Anyway:

Vem är då Cherin Awad?

Jag citerar:

Citat:

Islamist programledare i SVT

http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2...i-svt.html

Islamist programledare i SVT

Insändarskribenten Paul Nilsson har i dagens Metro letat fram att Sveriges Television anställt en islamist som programledare. Islamist i den bemärkelsen att hon föredrar sharialagar som utdömer stening av kvinnor. Så här ser insändaren ut:

"Provocerande profil i SVT:s "Halal-tv"

TV-ETIK. För några år sedan hade tv-programmet "Existens" i Sveriges Television ett inslag från Nigeria om fallet med Amina Laval som dömdes till att stenas till döds enligt islamiska sharialagar för att hon hade fött ett barn utan att vara gift. Hon blev senare frikänd.

Efter inslaget uttalade den muslimska juristen Cherin Awad på klingande svenska sitt stöd för dödsdomen och att Guds lagar står över människors lagar. Med tanke på detta islamistiska uttalande ser jag det som väldigt provocerande att hon ska vara programledare för "Halal-tv", som börjar sändas i det licensfinansierade Sveriges Television.

PAUL NILSSON"

Källa, insändare på sidan 38 i Metro Skåne fredag 3 oktober 2008

Juristen Cherin Awad har skrämmande nog även tillåtits föreläsa på polisutbildningen:

"Polisutbildningen vid Växjö universitet ordnar torsdagen den 27 september Bemötandedagen.

Som föreläsare medverkar:
Cherin Awad, juridikstudent som rest runt i Sverige och berättat om sin bakgrund och religion. Hon har tidigare gästat Polisutbildningen."

Källa, pressmeddelande från Växjö Universitet 26/9 2008:
http://midas.vxu.se/presscenter/pressrel.../index.xml

Från föreläsningen för polisstudenter rapporterade Smålandsposten så här:

"Cherin Awad menade att en sjal under mössan inte ska behöva trolla bort all den yrkesprofessionalitet som uniformen står för.

- Polisen ska vara icke-religiös och opolitisk. Men om jag bär muslimsk klädsel blir det problem med neutraliteten, sa en student.

- För en person som tillhör en religion är du inte neutral, du är en icke-troende, svarade Cherin Awad.

- Men tänk att jag kommer till ett bråk, kanske mellan två grupper där den ena är muslimer. De andra kommer inte att ha något förtroende för mig, de tycker att jag hör till den muslimska sidan."

"Hon menar att finns en risk med en poliskår som ser ut som svennesvenskar. Mångfaldssverige kan tappa förtroendet för den."

"Eventuella konflikter mellan att följa Allahs eller Svea rikes lag var en annan fråga som vädrades.

- En muslim ska följa lagarna i det land där hon bor, men också islam. I Sverige finns det inga konflikter. Men låt oss säga att det infördes sjalförbud och förbud mot att be. Då kan muslimen tvingas trotsa lagen."

Källa, Smålandsposten 27 september 2007:
http://smp.se/nyheter/cherin-berattar-om...sstudenter(152474)...

Så här stod på Sveriges Televisions egen webbsida:

"Hon får stöd av svenska Cherin Awad, som studerar juridik. Hon ser de stränga straffen i den muslimsk lagen mer som en markering.
- Lagarna visar att otrohet är avskyvärt !
Enligt henne är beviskraven så höga, att straffen i praktiken aldrig kan utdömas. Men om hon måste välja, så går Guds lag alltid före människornas lag. Och straffet för otrohet är döden."

Källa:
http://www.bgf.nu/islam/doden.html

Artiklar om Cherin Awad som programledare för Halal-tv:

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/...-Halal-TV/

http://www.eniro.se/query?search_word=Ch...subject=&s ite=

http://www.eniro.se/query?search_word=Ha...ect=&site=

Dvs en högst olämplig människa att förmedla religionskunskaper. En människa som hellre skulle välja religionen framför den "universella lagen" skall aldrig tillåtas leda något för en neutral religionslösmassa som ändå majoriteten av licensbetalarna utgörs av.

Medlem

Betalar inte då jag inte äger en TV men detta förvånar mig inte. Sverige är idag ett muslimskt land och det beror på den islamvänliga politiken som socialdemokraterna stått för under 12 år.

För 5 år sedan var muslimer ett exotiskt inslag i min stad. Idag är de överallt. Du kan inte gå 500 meter utan att stöta på en muslim.
Det är en för omvälvande omställning för alla som bott här. En rejäl kulturkrock som socialdemokratin tvingat fram men inte för att se vad för positivt det hela kan leda till utan för se till att ha sitt röstboskap här i landet.

Jag blir dessutom riktigt sned på detta då kristendomens klor börjar släppa mig och så översköljs vi av muslimska värderingar som alla här och nu skall acceptera annars har vi kränkt dem. Helst skall alla bli muslimer för att Allah säger så.

Och jag tycker att hon kan ta och stena sig själv om hon gillar guds lagar så mycket...

Medlem

Pat Condell om Sharialagar i Storbritannien

Man blir ju inte förvånad om det blir verklighet här heller.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

De tre nedersta länkarna fungerar inte. Och sidan som länkar till SVT har också en ofullständig länk som saknar material.

Medlem

Det här är SVERIGE och vi betalar skatt för att främja det SVENSKA folket är så jävla förbannad på era satans äckliga religions dyrkare som ska vara så jävla "respekterade" när ni uppenbart är helt jävla dumma i huvudet och har en helt fuckad satans världsbild.

Det här är sverige här gäller svensk lag och vill ni hålla sermonier till anden i flaskan så kan ni bekosta det sjävla era jävla nötter.

//rage...

Phew


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Aresz:

Sverige är ett muslimskt land säger du? sen när? vi är väl ändå minst en sex-sju miljoner "kristna" här redan? även om dom flesta av oss skiter i vilket

Det är ju lite det som är problemet. Dom flesta skiter i vilket. Vad händer då? Jo, muslimerna tar mer mark och får fler saker genomförda utan något som helst motstånd. Så länge det är fredliga och vettiga saker dom vill ha struntar jag i det. Men Koranen över svensk lag det låter inte OK i mina öron.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Allt som har med religion att göra kan dom ta och bekosta sjävla STATEN ska inte ha något med religion att göra. och där med basta.

Sen någon dammig bok som något kefflo smällde ihop kan dom ju ta och stoppa upp att den ska gälla över sverigesrikeslag.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Vem fan betalar TV-licens egentligen?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

De tre nedersta länkarna fungerar inte. Och sidan som länkar till SVT har också en ofullständig länk som saknar material.

Ok, det var en gamla länkar som jag använde i en tråd för ett tag sen, så det förvånar mig inte.

Jag har inte sett programmet ännu men är ytterst tveksam till spektaklet då det leds av troende muslimer, varav en öppet stödjer stening av människor.

Medlem

För att lägga in nåt annat debattvänligt så läste jag en insändare i tidningen GT. Där var det svensson som undrade varför inte han fick 76% i rabatt på samtal från Tele2 under ramadan när han också äter, jobbar osv på natten. Alla muslimer får det under ramadan men han jobbar natt året om och äter när det är mörkt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av ostmjuk hamster:

De tre nedersta länkarna fungerar inte. Och sidan som länkar till SVT har också en ofullständig länk som saknar material.

gamla länkar

Alright! Det förklarar saken. Internet webb punkt noll är i ständig förändring. Vill man hitta något igen får man nog börja spara sidorna på hårdisken.

Medlem

Och det har man ju plats med för alla sina favoritsidor ^^


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Medlem
Skrivet av Ariath:

För att lägga in nåt annat debattvänligt så läste jag en insändare i tidningen GT. Där var det svensson som undrade varför inte han fick 76% i rabatt på samtal från Tele2 under ramadan när han också äter, jobbar osv på natten. Alla muslimer får det under ramadan men han jobbar natt året om och äter när det är mörkt.

Yeeeey...

Trevlig särbehandling.

Skrivet av Hukkie:

Och det har man ju plats med för alla sina favoritsidor ^^

Hehe ja nu vet jag inte om du var ironisk. Beror ju på hur många favoritsidor man har. Jag sparar dock vissa sidor med en trevlig firefox plugin som heter Scrapbook.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/427

Du kan med denna plocka bort det du inte behöver på sidan och spara det viktigaste.

Medlem

Se där ja.:D 77% var det visst hehe.

Edit: -r


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

vi har program för samer, finnar, hörselskadade och kristna gudstjänster i public service. ser inga problem med att det skulle klämmas in muslimsk tv där också.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

lägg ner TV-licensen

och det är HELT OKEJ att särbehandla folk i swe.

OM MAN INTE ÄR:

1.Svensk
2.kille


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag aldrig någonsin har betalat tv-licensen. Och inte fan kommer jag att göra det heller.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

vi har program för samer, finnar, hörselskadade och kristna gudstjänster i public service. ser inga problem med att det skulle klämmas in muslimsk tv där också.

Ok. Så du tycker det är okej att en troende muslim som förordar stening vid adekvata juridiska fall skall få tolkningsföreträde i statlig television?
De andra programmen håller sig inom ramen för de lagar som gäller här. Här har vi en talesperson som öppet säger att hon väljer den gudomliga lagen framför den svenska om hon måste. Man kan ju vänta tills programmet sänts och göra tolkningar utifrån det, men Awad som person väcker misstankar om att det inte kommer vara särskilt lagbundet.

Sedan är det ganska kul att du i sak jämför hörselskadade med muslimer. Den ena har drabbats av slumpmässig eller "avsiktlig" deftekt, den andre... vänta lite nu...

Medlem

De flesta föds in i religionen också, och vad jag vet kan det vara jävligt svårt att komma ur det (iaf som det verkar på personer).
Självklart ska man inte stå bakom idioter i statlig television, men jag tycker verkligen att muslimska program har lyst i sin frånvaro. Hade inte varit konstigt om det t.ex. kom 10min nyheter på arabiska, eller liknande (mer naturligt än samiska som sverige ser ut idag). UR har väl haft en del program redan. Jag personligen skulle ju inte vilja ha nån religös skräp av nåt slag i TV för jag tycker inte det är nyttigt för nån.
Men har vi gudstjänster för kristna bör vi kunna ha gudstjänster för muslimer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

De flesta föds in i religionen också, och vad jag vet kan det vara jävligt svårt att komma ur det (iaf som det verkar på personer).

Genom att låta alla typer av religioner ha sina program ger man dem legitimitet, som om det faktiskt existerar flera gudar. Ser inte hur detta kan vara bra. Och varför skalls staten finansiera de större religionerna. Varför är störst religion mest rätt och mest berättigad till statliga bidrag? Och tänk om den minsta religionen som 5 personer känner till är rätt religion. Då finansierar staten skojare.
Nej, det går åt fel håll...

Medlem

Att inte betala tv-licens pga att man inte gillar ett program eller två är inte ok i min bok. Om man inte gillar en maträtt så äter man kanske inte den igen men man slutar inte äta överlag. Public service är viktigt som attan.

Jag kan omöjligt säga hur detta program kommer att se ut och eventuellt kanske detta är ett steg i rätt riktning - Alla invandrare jag har varit hemma hos sitter och tittar på skumma kanaler utan grund i vårt västerländska samhälle - ett muslimskt program för svenska muslimer låter ju ganska bra. En ypperlig chans att visa sverige ur deras synvinkel. Integration.

Hur kan en muslim i sverige välja mellan sin religion och att vara traditionellt svensk om han/hon inte vet vad det innebär att vara svensk? Vilka friheter och rättigheter man har? Vad är inte acceptabelt i sverige osv, osv...

Skulle det visa sig att de börjar hosta om egna lagar osv kommer opinionen att trampa på dem...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Om man ger en grupp nånting bör man vara konsekvens för att få människor att respektera systemet. Västvärlden har en snedvriden syn på islam och jag tror ett program med och för svenska muslimer kan vara bra.

PS. Public Service <3


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Även om idén är bra kan man kanske ifrågasätta valet av programledare. Nu vet jag ingenting om den personen så jag tänker inte uttala mig mer om det...

Medlem

Bara inte programmet blir endast av muslimer, med muslimer och för muslimer. Det gör ju integration ännu svårare om TV-programmen ska förtydliga vi och dem känslan i Sverige.

Och den kvinnan ska inte få vara programledare.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Hur kan en muslim i sverige välja mellan sin religion och att vara traditionellt svensk om han/hon inte vet vad det innebär att vara svensk? Vilka friheter och rättigheter man har? Vad är inte acceptabelt i sverige osv, osv...

Skulle det visa sig att de börjar hosta om egna lagar osv kommer opinionen att trampa på dem...

Svenska värderingar lär sig barnen i skolan, eller det är tanken i.a.f. men vi vet ju hur skolan ser ut på vissa platser i landet (just där dit mest resurser går). Värdelös ledning som anställer olämpliga lärare och inga pengar i världen kan lösa det problemet. Kommunalt skräp som ingen har koll på alltså.
I andra områden klarar sig invandrare mycket bättre.
Vilka möjligheter har föräldrarna när de kommer hit? Jag trodde att de omedelbart skickades till komvux eller liknande för att just lära sig om svensk kultur, svenska värderingar och språket. Sedan skickas de ut på diverse arbetsmarknadprojekt eller söker jobb på egen hand (hjälpen för 30 år sedan funkade i.a.f. för mina föräldrar).
Alltså jag vet inte om jag inbillar mig detta men det känns som att muslimer är de enda som gnäller? Är det inte så? Jag tror att det är religionen som är hindret i deras liv (edit: d.v.s. ett hinder för integration) och skapar ett odrägligt liv för alla andra genom att de genom den ställer orimliga krav.

Medlem

De HAR redan lämnat in förslag på att de ville ha egna lagar för muslimer i Sverige.

Det vart rätt brutalt nerröstat.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Att SVT väljer att en mussla som stärker våra fördomar om muslimer är i min bok helt sinnessjukt.
Jag är glad att jag inte är med och bekostar eländet.

Medlem

Det kallas "skattepengar" så Pliskin det är du nog.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Staten ger ju Scientologikyrkan skattepengar också!

Statens olika ministerier och socialen är proppad med inkompetenta och handlingsförlamade människor. Företagen anställer de andra.

Jag har noll förtroende för statskontrollerade avdelningar, även om jag är för staten. Det här höjer dem inte i mina ögon.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Skriv svar