Livstids fängelse

Medlem
Livstids fängelse

Tja,

Jag har alltid undrat varför folk som sitter på livstids fängelse inte tar livet av sig än att ruttna där. Vad tror ni det är som hindrar folk? Hopp om att släppas? Inte vågar? Familjen?

Vad skulle du göra om du fick livstids fängelse i USA (livstid i Sverige är sällsynt)? Vad skulle du göra om du var oskyldigt dömd och fick livstid?

/W


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jobbig fråga, men eftersom du slängde in oskyldig, så skulle jag nog "försöka ta mig ut" i meningen att dagligen överklaga mitt straff.

En bra tid skulle det ju definitivt inte vara, men man skulle ha en gnutta hopp iaf tror jag.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Livstid i USA? Ja, jag skulle iaf göra allt för att inte tappa tvålen i duschen. I Sverige är livstidsdomen ett skämt. Är det dessutom oskyldigt dömd skulle jag göra en Andy Dufresne och sen göra mig skyldig till grova brott:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

jag skulle nog läsa en massa böcker.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Livstid i USA så anpassar man sig eller dör.

Oskyldigt dömd i USA är riktigt illa, spelar i stort sett ingen roll hur mycket man överklagar.

Eftersom det nu är livstid i USA så skulle jag rymma.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Sitter jag inne på livstid så får man väl anta att jag sitter där av en anledning. Så jag skulle nog, precis som huxflux, finna mig i det och börja plöja böcker. Jag kanske till å med hinner läsa lite mer på kåken än vad jag gör nu.

Hmm... man kanske skulle...


signatur
Medlem

Som unix påpekade så skulle jag anpassa mig om det så innebär att bli bajspackad varje kväll. Skulle jag däremot inte kunna anpassa mig till något sånt så skulle jag försöka ta livet av mig på det mest brutala och kreativa sätt man bara kan i ett fängelse.

Medlem

Jag skulle nog försöka ligga med så många prison groupies (svensk motsvarighet?) som möjligt

OT: Man "tar" inte självmord. Man kan ta sitt liv, men man begår självmord.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Fast 13 år är inte precies livstid, USA har väl 300 år plus 85 år beronde på hur grovt brottet är.
Såg nåt sånt i ett avsnitt av FBI Files.

Själv skulle jag fly.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ni menar såklart försöka fly, men ja, jag skulle nog försökt fly jag med.


signatur

yolo

Medlem

Fly helt klart


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Fast 13 år är inte precis livstid, USA har väl 300 år plus 85 år beronde på hur grovt brottet är.
Såg nåt sånt i ett avsnitt av FBI Files.

Själv skulle jag fly.

Jag slog upp det. 14-16 år men i special fall så har 18 och 20 år tillämpats.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Lätt försöka att fly


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Svenskt fängelse skulle jag njuta av en PS3a med LBP samtidigt som pengar ramlar in på mitt konto i ett par år, stenrik när man kommer ut.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

skulle inte tappa tvålen i duschen och skulle rymma


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Felfelfel, livstids fängelse i Sverige är inte tidsbestämt alls. Men en fånge kan efter ett antal år försöka få sitt straff omvandlas till tidsbestämt.

Sen att många får sitt straff omvandlat det är en annan femma, mesiga domstolar!

Medlem

Jag skulle nog naivt hoppas att framtiden håller på en lösning, antingen som gör mig frigiven eller låter mig leva ut mitt liv mer humant. Men får nog säga att självmord också vore ett väldigt realistiskt alternativ (beror helt på hur situationen i fängelset ser ut).

Skrivet av theHarmlessWarrior:

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Citat:

Den 3 september 2008 avslog Örebro tingsrätt Mattias Flinks begäran om att få sitt straff tidsbestämt till 24 år. Detta skulle ha inneburit att han skulle ha släppts 2010 med dagens regler.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

jag hade aldrig suttit i fängelse eftersom vad jag än gör så vet jag att det är rätt.

"That might be your opinion... but I have mine, and it so happens to be the correct one"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

1. Ta självmord.
Löser ingenting.

2. Förtjäna mitt straff.
Jag hade så småningom med all sannolikhet blivit frikänd, och även om jag inte blivit det finns det inget bättre alternativ.

3. Försöka ta mig ut.
Absolut inte, jag är ju ingen brottsling.

4. Vet inte.
Jo, jag vet vad jag hade gjort


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

1. Självmord är bara för fegisar!

2. Om du har gjort ett brott, ta ansvar för det

3. Dummaste man kan göra, om du blir tagen kan du lika gärna säga hejdå till livet i det fria!

4. jag vet inte ^^


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Alltså, döms du till livstid i Sverige så är det inte tidsbestämt, men det finns nästan en garanti att du inte sitter mer än 25 år.

Det är en myt att Sverige har ett tidsbestämt livstidstraff.

Samma sak gäller rättspsykiatrisk vård, den är aldrig tidsbestämd helt och hållet, utan ett antal år/månader bestäms, och bedöms fången som frisk då denna tid är över så släpps han/hon, och om inte så blir det direkt tillbaka i cellen för mer rehab.

Varför man inte tar självmord? För att människor är rädda för att dö, och de flesta anser att vad som helst måste vara bättre än det. Även om chansen är en på en miljon att du kommer ut ur fängelse innan du dör, kommer i princip alla att välja den chansen utöver att ta sitt liv och kanske missa den.

Vad jag skulle göra om jag satt på livstid beror på omständigheterna.

Vad har jag gjort?
Var det jag som gjorde det eller är jag oskyldigt dömd?
Anser jag att det jag gjorde var fel?

Etc etc...

Det finns en del saker jag skulle ta livstid för, och dessutom anse det som ett billigt pris att betala.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Fast 13 år är inte precies livstid, USA har väl 300 år plus 85 år beronde på hur grovt brottet är.
Såg nåt sånt i ett avsnitt av FBI Files.

Själv skulle jag fly.

I USA kallas det "25 to life" eller "life in jail", och de två funkar olika.

25 to life betyder att du sitter minimum 25 år, för att sedan beroende på hur du varit som fånge kanske släpps eller får sitta längre.

Life in jail är precis vad det betyder, du sitter tills du dör, fast du har likt Sverige rätten att ansöka om att få ditt straff tidsbestämt (Vilket du även har om du sitter på "25 to life".

I USA kan du även få multipla livstidsstraff, vilket kan VERKA onödigt men är en riktigt bra sak som ska garantera att vissa personer inte har en chans att komma ut även om de frikänns på en del punkter. Skulle de få 4-5 livstidsdommar och ett par mord eller så inte kan knytas till dem, så har de några livstidsdommar kvar istället för att få sina straff tidsbestämda.

Det är av den anledningen man ibland ser att domstolar i USA dömt folk till hundratals år i fängelse, som en garanti att vad deras advokat än gräver fram så kommer personen aldrig ut igen.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Fast 13 år är inte precies livstid, USA har väl 300 år plus 85 år beronde på hur grovt brottet är.
Såg nåt sånt i ett avsnitt av FBI Files.

Själv skulle jag fly.

I USA kallas det "25 to life" eller "life in jail", och de två funkar olika.

25 to life betyder att du sitter minimum 25 år, för att sedan beroende på hur du varit som fånge kanske släpps eller får sitta längre.

Life in jail är precis vad det betyder, du sitter tills du dör, fast du har likt Sverige rätten att ansöka om att få ditt straff tidsbestämt (Vilket du även har om du sitter på "25 to life".

I USA kan du även få multipla livstidsstraff, vilket kan VERKA onödigt men är en riktigt bra sak som ska garantera att vissa personer inte har en chans att komma ut även om de frikänns på en del punkter. Skulle de få 4-5 livstidsdommar och ett par mord eller så inte kan knytas till dem, så har de några livstidsdommar kvar istället för att få sina straff tidsbestämda.

Det är av den anledningen man ibland ser att domstolar i USA dömt folk till hundratals år i fängelse, som en garanti att vad deras advokat än gräver fram så kommer personen aldrig ut igen.

Du verkar påläst, så jag passar på att fråga när vi ändå är inne på ämnet. Hur gör de egentligen med folk som dör i fängelset? Säg att nån döms till 200 år i finkan och dör 26 år senare. Har de nått bårhus i fängelset där kroppen sparas de resterande 174 åren? Lämnas kroppen ut till närstående? Begravs den på myndighetens bekostnad, och isåfall var? Om det inte finns anhöriga i livet?

Kort sagt, hur funkar det där egentligen?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Som bruce springsteen sjunger i en av sina låtar "You can get used to anything, sooner or later it just becomes your life"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Mr. G:

1. Ta självmord.
Löser ingenting.

löser väl en massa?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mr. G:

1. Ta självmord.
Löser ingenting.

löser väl en massa?

I den situation som beskrivs är att du är fängslad och vill ut och be rendovt. Detta löses inte med att ta sitt liv.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Flyr man, så kommer man bli hittad, helt klart, så, lika gärna och leva livet i kåken då


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Först och främst, hamna inte i fängelse!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Hukkie:
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Försöka ta mig ut och fly landet.

BTW du vet att livstids fängelse i Sverige är typ 13 år?

Fast 13 år är inte precies livstid, USA har väl 300 år plus 85 år beronde på hur grovt brottet är.
Såg nåt sånt i ett avsnitt av FBI Files.

Själv skulle jag fly.

I USA kallas det "25 to life" eller "life in jail", och de två funkar olika.

25 to life betyder att du sitter minimum 25 år, för att sedan beroende på hur du varit som fånge kanske släpps eller får sitta längre.

Life in jail är precis vad det betyder, du sitter tills du dör, fast du har likt Sverige rätten att ansöka om att få ditt straff tidsbestämt (Vilket du även har om du sitter på "25 to life".

I USA kan du även få multipla livstidsstraff, vilket kan VERKA onödigt men är en riktigt bra sak som ska garantera att vissa personer inte har en chans att komma ut även om de frikänns på en del punkter. Skulle de få 4-5 livstidsdommar och ett par mord eller så inte kan knytas till dem, så har de några livstidsdommar kvar istället för att få sina straff tidsbestämda.

Det är av den anledningen man ibland ser att domstolar i USA dömt folk till hundratals år i fängelse, som en garanti att vad deras advokat än gräver fram så kommer personen aldrig ut igen.

Du verkar påläst, så jag passar på att fråga när vi ändå är inne på ämnet. Hur gör de egentligen med folk som dör i fängelset? Säg att nån döms till 200 år i finkan och dör 26 år senare. Har de nått bårhus i fängelset där kroppen sparas de resterande 174 åren? Lämnas kroppen ut till närstående? Begravs den på myndighetens bekostnad, och isåfall var? Om det inte finns anhöriga i livet?

Kort sagt, hur funkar det där egentligen?

Dör du i fängelse av ålder så kommer du processas som vilket annat lik som helst, du tas till en läkare, obduceras för att avgöra exakt vad som tog livet av dig, familjen kontaktas för att bestämma om de eller regeringen ska ta hand om begravningen och hur kroppen ska begravas.

Finns ingen anhörig vid liv eller vill veta av kroppen tar staten hand om allt.

Du begravs på närmsta kyrkogård om staten hanterar det, familjen får såklart själva välja vart deras släkting ska begravas.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

12
Skriv svar