Feber 37 grader?

Medlem
Feber 37 grader?

hoj!

Jo jag undrar en sak ang feber, finns säkert nån som kan sånt här.

Man säger ju att 37grader är normalt, och allt över det är feber.

Men både jag och min mor ligger när vi är friska runt 36grader, och som idag då jag är sjuk och känner mig febrir ligger på en 37grader.

Detta är förvirrande för mig, då allt jag hittar är att "när du är friskt har du 37grader"

Både min mor och jag som sagt ligger lägre när vi är friska (mätt med olika termometrar)
Är det fel på oss, eller kan det skillja och då är frågan två.

om jag har då 36grader normalt, och 37 när jag är sjuk, har jag feber då? det är ju änndå 1grad mera än normalt, men "människan har 37grader när hon är frisk" gör det förvirrat, nån som vet? tack för svar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag har som normal kroppstemp knappt 36 grader, så 37 räknar jag som feber.

Medlem

Tja kallar man sig Iceman så får man ta konsekvenserna.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Jag tror man brukar säga att över 37.5 är feber men jag tror det kan variera lite. Jag har tex väldigt ont i huvudet när jag har 38 medans vissa kanske tom tål det.

Du ska lägga på lite värme på termometern beroende på var du tar/lägger den (eller vad man nu säger). Vet bara att du lägger på 0.2 grader om du lägger den under tungan så om termometern visar 37 så har man 37.2.....vet också att det finns "ett speciellt ställe" där man inte behöver lägga på någon 10 dels grad!

Medlem

skulle snarare säga att allt över 36.5 är feber...men det är uppåt 40 grader då det blir en mardröm.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

man brukar säga att det ligger mellan 36-37 grader (på morgonen, när man vaknar)
har även fått lära mig att män har lite högre än kvinnor. på kvällen är temperaturen högre för kroppen har jobbat mer.
lättaste är att ta tempen en "normal" dag för att få ungefärlig hum kanske. samt om man inte känner sig kry, fast ändå visar termometern att du inte har feber, så kan man stanna hemma.
(jag är student så behöver inte bry mig om karänsdagar. hade jag gjort det har man ju aldrig råd att vara sjuk.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är olika från person till person. Jag börjar få feber vid 37,3-37,5 grader. Andra tål mindre , andra mer.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Alltså ett bra mått brukar vara:

Din normala kroppstemperatur + 1-1.5 grader betyder feber.

Olika personer har som vissa har sagt olika bastemperaturer, men vad du klarar i ökning mot ditt normala är i princip samma sak för alla människor, och det brukar handla 1 grad eller mer.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Youtube-proffs

Min temperatur är ungefär 37 grader i normalt tillstånd. När jag är sjuk så går det upp nån grad.

Är alltid ganska varm.

Har hört att man ska ta mätstickan, och add +0,2 för att det skall stämma. Då får man rätt värde. De gör dom hos doktorn tydligen.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

37 ligger jag på som normalt. Har inte varit sjuk på sjukt länge. HEHE. När jag var liten så kom jag ihåg att jag kom upp nån gång runt 40, trodde att jag skulle dö, kunde bara ligga stilla och titta på tv dag efter dag. Super känslig hårbotten, fryser och svettas, helt svag i kroppen, blääääääääääääää.

Inaktiv

Har hört att det är vanligt att äldre människor ofta har runt 36 som normal kroppstemperatur.

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Har hört att det är vanligt att äldre människor ofta har runt 36 som normal kroppstemperatur.

haha, räknas 25 som äldre

idag har jag 37grader, är jätte varm, min tjej tycker jag kokar, och jag känner mig febrig.
Verkar vara olika det där med vad man har för normal temp, som Pliskin tex (tack!)
Men jag tycker det är konstigt att man inte pratar om att man kan ha olika normal-kropps temp?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Hur tar ni tempen på varandra? Vissa metoder är säkrare än andra.

...uh...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Börjar känna mig sjuk vid c.a. 37.6


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag börjar känna mig hängig vid 37,7


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Vid 37 grader så är det feber för mig

Medlem

mellan 36 och 37 är min "normal temp.."


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av mirlamoooo:

Har hört att det är vanligt att äldre människor ofta har runt 36 som normal kroppstemperatur.

haha, räknas 25 som äldre

idag har jag 37grader, är jätte varm, min tjej tycker jag kokar, och jag känner mig febrig.
Verkar vara olika det där med vad man har för normal temp, som Pliskin tex (tack!)
Men jag tycker det är konstigt att man inte pratar om att man kan ha olika normal-kropps temp?

Det pratas lite om det mest för att det handlar om så små siffror, en grad är skillnaden mellan feber och frisk, men samtidigt bygger din normala kroppstemperatur på saker som ålder, vikt, fysik, gener etc.... många bäckar små blir en viss skillnad.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av mirlamoooo:

Har hört att det är vanligt att äldre människor ofta har runt 36 som normal kroppstemperatur.

haha, räknas 25 som äldre

idag har jag 37grader, är jätte varm, min tjej tycker jag kokar, och jag känner mig febrig.
Verkar vara olika det där med vad man har för normal temp, som Pliskin tex (tack!)
Men jag tycker det är konstigt att man inte pratar om att man kan ha olika normal-kropps temp?

Det kanske är något annat som får dig att koka

Men om man nu ska vara lite seriös. 37 grader är ens normala kroppstemperatur vilket menas den temperatur som är innerst inne i dig så när du mäter den så kommer du antagligen få ett något mindre värde. Det ställen som ska vara bäst ställen att mäta på är ändtarmen eller trumhinnan.

Sen finns det andra faktorer som väger in. T.ex. om du fryser och är kall så är din kroppstemperatur något lägre än normalt. Om du är varm och svettas är den något högre. När du tränar så är det inte helt ovanligt att temperaturen i dina muskler nå upp till 40 grader.

Det bästa att gå efter är trots allt hur du själv känner dig. Känner du att du har feber så mår du antagligen inte bra även om en termometer skulle säga att din kroppstemperatur är normal.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Beror på var du mäter - bäst resultat får du i rumpan. Temperatur kan variera 1-2 grader beroende på vad du har gjort nyligen. Om du ätit t.ex så stiger tempraturen osv.


signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:

Tja kallar man sig Iceman så får man ta konsekvenserna.

Medlem

haha HinduTimes


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

hoj!

Jo jag undrar en sak ang feber, finns säkert nån som kan sånt här.

Man säger ju att 37grader är normalt, och allt över det är feber.

Men både jag och min mor ligger när vi är friska runt 36grader, och som idag då jag är sjuk och känner mig febrir ligger på en 37grader.

Detta är förvirrande för mig, då allt jag hittar är att "när du är friskt har du 37grader"

Både min mor och jag som sagt ligger lägre när vi är friska (mätt med olika termometrar)
Är det fel på oss, eller kan det skillja och då är frågan två.

om jag har då 36grader normalt, och 37 när jag är sjuk, har jag feber då? det är ju änndå 1grad mera än normalt, men "människan har 37grader när hon är frisk" gör det förvirrat, nån som vet? tack för svar.

Jag har feber runt 37 jag med,
och det beror förstås på från person till person.
Jag är frisk vid 34-35 grader, och är alltså "kallblodig".
Du har din kroppstemperatur, och det är ju bra att du har din egna (att din mor har det beror förmodligen på att du ärvt just den "genen" från henne).
Det är helt normalt att ha feber vid olika temperaturer, och du kan vara lugn, andas ut och ignorera att "37 grader + - då har du feber".
MVH
Tsubasa
(observera att ingen behöver svara, jag kommer förmodligen inte återkomma)

1
Skriv svar