Hjälp med CV

Medlem
Hjälp med CV

Håller på att skriva ett CV på arbetsförmedlingens hemsida.

Man ska ju skriva en liten text om sig själv, och jag behöver lite tips på vad man ska skriva om...

Sen undrar jag en annan sak, under rubriken "Övriga meriter" så står det bla. "Benämning" och jag undrar helt enkelt vad man ska skriva där, det är obligatoriskt...

Medlem

det enda jobb jag har fått i mitt liv efter en vanlig ansökan utan kontakter osv var som brevbärare, och det var inte roligt. så jag tror inte jag har några tips...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

signatur

Space for rent.

Medlem

Våga också vägra att ljuga och överdriva - undvik alla klyschor, sånt som alla skriver.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bara av ren nyfikenhet: Vad skriver alla?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:

Bara av ren nyfikenhet: Vad skriver alla?

En riktig klyscha är att använda samma ord i sitt CV som man sett i annonserna.
"Jag är en glad och utåtriktad, ambitiös kille som gillar att ha många bollar i luften" exempelvis.
Alla älskar samarbete, driver sig själva lite för hårt och beskriver sina brevkurser som om de gått på Harvard. Floskler, överdrifter och eufemismer.

En duktig rekryterare ser rakt genom sånt.

Orden kanske beskriver hur man är på riktigt, utan att man ljuger men om man väljer bland dessa slitna, slitna uttryck får man vara beredd på att försvinna i mängden - det gäller att förmedla innebörden med andra ord, ett tips är att istället för att skriva att man är "en drivande, engagerad lagspelare" skriva varför man anser sig besitta dessa egenskaper.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Något som jag var noga med var att hålla mig kort och inte skriva en hel uppsats om mig själv.

Man vill gärna skriva så mycket bra om sig själv som det går men ifall man nu måste göra detta så får man se till att texten inte blir för lång och tråkig.

För mig är språket helt klart det viktigaste då det ger det första "äkta" intrycket av personen som skrivit det.

Inaktiv

Får man fråga om du ber om hjälp i ett spelforum för att du söker ett speljobb eller om du bara vill ha gamla goda castrols rådgivning?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Just denna del av forumet är ju inte direkt ett spelforum.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar