Phycics Handbook

Avstängd
Phycics Handbook

I slutet av gymnasiet hörde jag namnet på en av matteböckerna jag skulle använda på universitet: Calculus. Jag hörde även att det skulle finnas en massiv bok med formelsamlingar till den, men jag blev lite förvånad när det inte gjorde det.

Idag fikade jag och några till ur klassen med en äldre student och han nämnde Physics Handbook och att den var bra. Den skulle innehålla en massa formler, sa han. Jag kollade just upp den och såg att det kort sagt är en 900 grams formelsamling. Den verkar bra och jag funderar om det är värt att köpa den.
Jag läser inte till fysiker, men jag kommer att ha en fysikkurs nästa år eller så.

Om jag ska köpa den blir det från Adlibris. De har två versioner (såg förresten att Bokus har den förstnämnda för 316 kr):

Physics Handbook, 8:e upplagan
(ISBN: 9789144044538 )
och
Physics Handbook for Science and Engineering, 7:e upplagan
(ISBN: 9789144031521 )

De kostar 321 resp. 366 kronor. Någon som har någon av böckerna? Vore det värt för mig att skaffa en av dem tror du, och i såna fall vilken?

Medlem

jag tycker inte det, när jag ser 1milj formler blir det bara en klusterfuck av det hela. Generellt sätt är det väldigt få formler man behöver till en kurs, så jag tycker det funkar bäst att bara skriva upp formlerna man behöver och printa dom eller bara ha dom i första sidan på anteckningsblocket.

När det gäller matte så tycker jag själv att man inte egentligen behöver en formelsamling på de lite lägre nivåerna. Metoderna är ganska enkla så det enda man behöver komma ihåg är standardvärden.

edit: när det gäller fysik, om du bara ska läsa en kurs, så tycker jag definitivt inte att du ska skaffa en gigantisk formelsamling då jag har svårt att tro att formlerna kommer ta upp mer än 1-2 a4 max.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Avstängd

I och för sig, det har du ju rätt i. Just nu tycker jag inte att det känns nödvändigt, men om det inte gör det nu - så varför köpa nu? Det är väl egentligen bättre att vänta och se.

Egentligen så har jag inte skrivit några formler överhuvudtaget i matten. Jag läser Differentialkalkyl nu. De senaste lektionerna har jag börjat anteckna väldigt mycket. Även om jag kanske inte har tänkt läsa igenom det längre fram, så känns det som att fastnar bättre då.

Medlem

Det finns en liknande formelsamling för enbart matte som heter "mathematics handbook för science and engineering" eller "beta". Ska du inte läsa så mycket fysik så är den nog bättre för dig. Ph är ett helt ovärderligt verktyg för mig, men så är jag fysiker och inte programmerare.

Kolla med dina lärare så att du får använda någon av formelsamlingarna på tentor. Vänjer du dig vid att slå upp allt blir du lätt ställd när du inte får det.

Du kan ju alltid gå till närmsta studentbokhandel och bläddra lite i beta och ph så du får en uppfattning vad de innehåller.

Avstängd

Jag får inte använda formelsamlingar överhuvudtaget (förutom matteboken, förstås).

Om jag skaffa den så är det väl mest för post-matematiska bruk, dvs. tiden efter sista mattetentan. Men ja, nä. Det känns lite onödigt.

Medlem

får du använda matteboken på tentan men inte formelsamling, eller vadå? jag tycker i alla fall du ska skaffa beta, den är fett nice

Avstängd

Ursäkta min otydlighet. Jag använder matteboken på lektionerna. På tentan får jag självklart inte använda den. Då vore det lite för enkelt.

Medlem

lär ju inte vara någon större skillnad, så jag hade lätt tagit den som är billigast


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar