Försäljning och pirater

Medlem
Försäljning och pirater

Spelförsäljningen i Sverige under första halvåret passerade miljard-strecket. Samtidigt gnälls det mer än nånsin på alla pirater. Jag kan inte låta bli att undra om branshen skapar ett problem som kanske inte ens finns. I alla fall inte i den utsträckning dom påstår. Visst kopieras det men att ha en försäljningskurva som pekar rakt uppåt och samtidigt yla om vikande försäljning rimmar lite illa i mina öron. Jag förstår att man vill ha betalt för det man gör men jag tror inte man uppmuntrar folk att köpa något genom att anta att dom är skurkar. (se artikel)

Samtidigt säger Sony att aggresivt DRM-skydd på digitalt material skapar pirater - även om dom lovar att fortsätta ha DRM skydd hehe. (se artikel)

Det är onekligen en Ding-Ding värld vi lever i.


signatur
Medlem

Behandlas man som en brottsling så blir man en.

Medlem

Det står ju även att det blir svårare och svårare att få pc spel sålda. Vilket är den apparat de flest laddar ner spel. Däremot så tror jag det blir färre som laddar ner spel till konsoler eftersom xbox live ser till att ge de med pirat firmware eller chip en rejäl spark i röven!:P Och online vill många spela


signatur
Medlem

Risken finns ju att piratbranschen flyttar över till konsollerna då de blir allt mer populära, det är en tidsfråga innan det finns crackade servrar att tillgå för de som vill spela online.

Medlem
Skrivet av Martyzx:

Det står ju även att det blir svårare och svårare att få pc spel sålda.

Det står att det blir svårare att sälja dom i butik. Inte att dom blir svårare att sälja överlag.

Man ser dagligen folk här på FZ och andra forum som säger att dom köpt än det ena än det andra på Steam osv. Så även om butiksförsäljningen har dalat på PC spel så har ju digitaldistrubutionen ökat markant. Nu har jag inga siffror på det men man behöver ju inte vara ett snille för att begripa sambandet.

Det som irriterar mig mest är nog inte att branschen gapar och skriker, dock. Det är alla skenheliga och lismande kryp som ondgör sig över pirater så fort dom får chansen trots att 99 av 100 har något på hårddisken som dom laddat hem olagligen. Må så vara att det "bara" är en MP3 fil - den ligger där likförbannat och den är inte mindre olaglig än den där crackade kopian av Spore eller Mass Effect som någon tankar hem i detta nu.

Vänligen observera att jag talar i generella termer nu - jag pekar inte ut någon.

Edit: mitt tangentbord har dyslexi


signatur
Medlem

Det är dock en våg som svept över oss med saker som inte går att tanka från piratebay. Jag tänker på BUZZ, singstar, rockband, guitarhero och all utrustning man skall ha för att kunna spela spelen.

Visst kan man tanka själva spelet men vill man köra online eller tanka extramaterial blir det till att ta fram plånboken.

Jag säger inte att detta är hela förklaringen men visst handlar mycket spelande om saker vi skall köpa till våra PS3, xbox osv? Dyra saker...

Själv har jag köpt mer spel än tidigare på senaste tiden men det beror på att det är smidigt att göra det online i playstationstore eller via steam.

Jag skulle ALDRIG köpa ett spel på exempelvis EB-games. Det skulle vara som att veckohandla i en nattöppen bensinmack där en liter mjölk kostar 25:-


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Gortie:

Det som irriterar mig mest är nog inte att branschen gapar och skriker, dock. Det är alla skenheliga och lismande kryp som ondgör sig över pirater så fort dom får chansen trots att 99 av 100 har något på hårddisken som dom laddat hem olagligen. Må så vara att det "bara" är en MP3 fil - den ligger där likförbannat och den är inte mindre olaglig än den där crackade kopian av Spore eller Mass Effect som någon tankar hem i detta nu.

Men lagen betyder ju egentligen ingenting i sånna hära situationer Gortie. Det är MYCKET värre att ha ett illegalt nerladdat spel på sin hårdisk än att ha laddat ner ett soundtrack från Halo 3.

Att säga att alla förlorade butiks sålda exemplar har gått till de digitala butikerna är nog en överdrift. Den illegala ner laddningen har ökat och det gör skada på PC-spels försäljningen.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag skulle ALDRIG köpa ett spel på exempelvis EB-games. Det skulle vara som att veckohandla i en nattöppen bensinmack där en liter mjölk kostar 25:-

Hehe, skön liknelse.

Jo, online utbudet är säkert en stor faktor - och rätteligen så. Det är precis den typen av mer-värde som gör att spelen blir *värda* dom där 5-600 kronorna.

När man bara får en halvrisig offline DVD och en liten fladdrig lapp med instruktioner hur man stoppar skivan i sin konsoll så kan man inte låta bli att känna sig rånad. Inte undra på att folk kopierar.

Visst, mjukvaran är ju huvudupplevelsen men det är inte ALLT. Lite kul lull-lull i kartongen (och online, för den delen) är också ett säljargument som garanterat fungerar på mig, i alla fall. Och jag är rätt säker på att jag inte är ensam hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men lagen betyder ju egentligen ingenting i sånna hära situationer Gortie. Det är MYCKET värre att ha ett illegalt nerladdat spel på sin hårdisk än att ha laddat ner ett soundtrack från Halo 3.

Att säga att alla förlorade butiks sålda exemplar har gått till de digitala butikerna är nog en överdrift. Den illegala ner laddningen har ökat och det gör skada på PC-spels försäljningen.

Rent juridiskt kan jag inte svara på vad som är värre - det var inte heller det som var min poäng.

Sen menade jag inte att all nedgång beror på digital distribution heller. Jag tror bara att branschen kanske gör en höna av en fjäder. Jag är mycket väl medveten om att "fjädern" finns där (alltså att den nedladdning som pågår naturligtvis skadar försäljningen) men jag tror inte att förlusterna är ens i närheten av det branschen får det att låta som.

Särskilt inte när dom kommer dragandes med en massa statistik som ska "bevisa" hur mycket dom går back hehe. Att varje nedladdat spel är en förlorad intäkt är ju befängt. Då är det bättre att göra som Stardock och helt enkelt lämna piraterna utanför ekvationen.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Hehe, skön liknelse.

Förr eller senare måste man ju lyckas få till en.

Skrivet av Gortie:

Visst, mjukvaran är ju huvudupplevelsen men det är inte ALLT. Lite kul lull-lull i kartongen (och online, för den delen) är också ett säljargument som garanterat fungerar på mig, i alla fall. Och jag är rätt säker på att jag inte är ensam hehe.

Nej då - Jag kan gå igång på sånt ibland.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Gortie:

När man bara får en halvrisig offline DVD och en liten fladdrig lapp med instruktioner hur man stoppar skivan i sin konsoll så kan man inte låta bli att känna sig rånad. Inte undra på att folk kopierar.

Visst, mjukvaran är ju huvudupplevelsen men det är inte ALLT. Lite kul lull-lull i kartongen (och online, för den delen) är också ett säljargument som garanterat fungerar på mig, i alla fall. Och jag är rätt säker på att jag inte är ensam hehe.

Kan du ge exempel på vad som menas med "lite kul lull-lull i kartongerna"? Är det typ en model av en av spelets karatärer i plast eller en affich? Vad beträffar online så tycker jag att det är bättre utan MP än med en slarvigt gjord.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag skulle ALDRIG köpa ett spel på exempelvis EB-games. Det skulle vara som att veckohandla i en nattöppen bensinmack där en liter mjölk kostar 25:-

Säg inte det du! Det sa jag tills jag hittade en del fina priser i affären, djupt undangömda, men ändå. Dessutom gillar jag att ha en kartong til spelet.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Kan du ge exempel på vad som menas med "lite kul lull-lull i kartongerna"? Är det typ en model av en av spelets karatärer i plast eller en affich? Vad beträffar online så tycker jag att det är bättre utan MP än med en slarvigt gjord.

Tja, det kan vara lite vad som helst, egentligen. Bara nåt som visar att lite kärlek har gått åt till att formge det hela. Inte *bara* kodandet. Om du förstår vad jag menar. Det behöver naturligtvis inte vara mastodontpaket a'la WAR collector's edition varje gång hehe. Men *lite* mer än ett fjuttigt DVD fodral och en 4-sidig "manual" vore skoj.

Och självklart har jag hellre välgjorda offlinespel än halvhjärtade skitspel med CTF hehe. Jag spelar visserligen aldrig online förutom när det gäller rena MMO spel. Men det finns ju annat skoj man kan ha online förutom "pvp", så att säga. Achievements, bonus material etc etc. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.


signatur
Medlem

jag håller med om att de gör en höna av en fjäder. lite som med "bankkrisen". "nej nu måste vi höja räntan för vi har så dåligt med pengar (så höjer vi lite extra så kanske vi kan tjäna några miljarder på det hehehehhee, men säg det inte till nån!)"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Dom är ju inte annorlunda i den bemärkelsen att hela anledningen till deras existens är att profitera.

Missförstå mig rätt - profit är ingenting jag har problem med. Vare sig i praktiken eller rent ideologiskt.

Problemet infinner sig när profithungern går så långt att den biter handen som föder dom. I det läget får dom fan skylla sig själva.


signatur
Inaktiv

Så här är det. Spelindustrin växer sig bara större och större och visar inget tecken på att bromsa. Spel som GH, Singstar, Wii tjänar massor av pengar. De kallas idag för mainstreamer spel. Vad beträffar icke maninstreamer spel så går det inte lika bra och företagen får ge upp PC och sattsa på wii och TPS istället. Det räcker inte för Epic att göra någon nörd pangare till PC. Det håller inte rent ekonomiskt. Spel ska vara lätta och barmvänliga. Kanske om man kan få alla riktiga gamers att betala för det de spelar så kan vi alla få ha kvar de nördigare spelen. Det är ivarje fall vad jag tror


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nice inlägg theHarmlessWarrior!!!

Ett problem spelindustrin har tror jag är att deras målgrupp till för stor del är ungdomar (utan jobb/som studerar). Denna målgrupp har inte råd att lägga 1000-1500 kr i månaden på spel och spel är ju inte som t.ex. en mobiltelefon, det är rent nöje, inte nytta och majoriteten vill/"måste" ha flera spel i månaden medan en mobil ofta räcker ett helt år om inte mer.

Kanske göra som bilindustrin gör med sina "icke mainstream"-bilar (Porsche, Lamborghini osv.), ge hardcore gamers ett icke mainstream spel, som inte är barnsligt simpelt, men kanske till ett högre pris då målgruppen inte spås vara så stor.

(Men det kanske inte lär fungera heller då PC-folket har så barnsligt enkelt att ladda ner saker och ting och få det gratis, och vad jag förstått ofta innan spelen ens släppts i butikerna)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Låter som en god ide Werzion.
själv så gnäller jag rätt mycket på dagens "simplare" och "fördummande" spel, mera hard-core spel JA TACK!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Kommer jag med ett "problem" till:

Vad är "för simpelt" och "fördummande"?
Är WoW för simpelt? är EVE hardcore? för komplicerat? Är Q3 för simpelt? Q3 för svårt?

Det blir ju en subjektiv definitionsfråga, och dom är svåra att knäcka generellt :S

Men visst skulle det vara riktigt härligt med ETT hardcore spel, kanske kosta 1000 kr, men man vet att "alla" hardcore gamers lirar det, och utvecklarna stannar kvar vid spelet och utvecklar det vidare, så det inteblir tråkigt och dör ut efter någon månad.
(ett spel i nivå med Q3, UT, CS osv.)
Visserligen även detta en stor utopi, då vissa vill ha krig i skog, vissa vill ha "strid-i-bebyggelse", andra vill ha hardcore-simulator, andra sci-fi, andra snabb arcade osv... men men.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

COD3-4 är bra exempel där.

hardcore är absolut EvE!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja, CoD 4 har i min åsikt allt som krävs av ett spel. Hardcoresnubbar kan skaffa sig sina überskills och perfekta klasser, alla andra kan ha kul ändå.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

1
Skriv svar