Tv-/data spel: Aspekter och Effekter

Inaktiv
Tv-/data spel: Aspekter och Effekter

Hej!

Jag går sista året i gymnasiet och håller på med projektarbetet.
Projektet heter 'Tv-/dataspel: aspekter effekter' och ska handla om i princip det här:

- Påverkningar av spelandet.
Vad händer när man spelar (i kroppen och knoppen)? måttligt/extremt spelande.
Varför blir vissa beroende? Ev. missbruk och dess följder.

- Samhällspåverkan.
Allmän syn på tv-spel, varför spelar folk? Tror folk att tv-spel leder till våld? - leder det till våld?

Varför säger jag det här till er? Jo just nu håller vi på och samlar fakta som vi ska ha som grund i projektet, och det skulle vara väldigt schysst om vi fick lite tips på böcker, filmer, sidor osv. som innehåller fakta som kan vara bra för oss och gärna inom de områdena vi behandlar.

Vi är väldigt tacksamma för alla idéer och tips!

Medlem

Inget litet arbete ni har gett er in på, vissa punkter skulle nästan kunna vara ett eget projektarbete.

Börja med att läsa allmänt om missbruk - bara att fråga på skolbiblioteket så får ni tips. Läs lite olika böcker, för det finns olika teorier om vad som ligger bakom ett missbruk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez/

Där kan ni söka efter olika vetenskapliga rapporter om ämnet.

Vad har ni tänkt använda för metod? Vilka avgränsningar har ni? Viktigt att bestämma sådant först, så att arbetet inte blir för stort.

Viktigt att ni inte nöjer er med att läsa bara på ett ställe, utan verkligen tar reda på hur det ligger till.

Det är bara att fråga om ni behöver mer hjälp. Men framför allt, lycka till!

Medlem

Har ni fått upplägget godkänt? Jag tycker det låter som ett alldeles för omfattande arbete. Glöm inte bort att dela med dig av resultatet när ni är klara.

Sök och läs uppsatser på ämnet - det lär finnas en hel del bra material i deras källförteckningar.

Skapa en egen enkät.

Intervjua någon som haft problem med spelandet, nästan alla gamers känner någon som spelar/spelat för mycket.

Lycka till!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En liten notis bara:

Vad som avgör om en människa blir beroende/missbrukar eller inte är INDIVIDUELLT, inte något som drabbar hela målgruppen så som politiker och massmedia mer än gärna vinklar ting till det!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

En liten notis bara:

Vad som avgör om en människa blir beroende/missbrukar eller inte är INDIVIDUELLT, inte något som drabbar hela målgruppen så som politiker och massmedia mer än gärna vinklar ting till det!

Det finns saker som är återkommande när det gäller beroenden och missbruk.

Medlem

Googla på Tv-/dataspel: aspekter effekter och sen finns det en PDF länk som heter Data och tv-spel. Fanns väldigt mycket info där.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

låter som någon som ska doktorera i några år skulle ge sig in i.
mitt tips: försök dra ner det till en mer "lagom" nivå för gymnasiet.
jag hade tyckt det hade vart roligt att göra ett projektarbete som endast skulle handla om varför människor väljer att bygga upp sina liv kring ett datorspel som wow.
eller nåt... i dunno. mitt projektarbete handlade om hur FAKTUM hjälper hemlösa i göteborg


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hoho... först kan jag säga, kolla på en film som heter VIDEODROME. Den är väl inte den nyaste men oj oj. Andra filmer finns ju också som Wargames och ehm... fler jag inte minns just nu.

Böcker har jag inga direkta... finns massa "kul" litteratur men tror inte ni vill punga ut 500kr för en astråkig bok på gymnasiet

Och egna erfarenheter... när stora MMOs släpps så bör man leva på annat än nudlar och powerking. Man känner pressen att leva upp till folks förväntningar och nöter som en galning så mycket som bara går under dygnet och det bör väl ses som ett visst beroende. Skola etc halkar efter som konsekvens vilket inte är så bra.

Varför man spelar: Min teori är att man gör det för att antingen koppla av eller fly verkligheten. Ibland båda. Om man är flera så är det ett alternativt sätt att umgås.

Hoppas något av detta är till hjälp. Försök iaf att få tag på Videodrome och kolla på den :>


signatur

osv.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Werzion:

En liten notis bara:

Vad som avgör om en människa blir beroende/missbrukar eller inte är INDIVIDUELLT, inte något som drabbar hela målgruppen så som politiker och massmedia mer än gärna vinklar ting till det!

Det finns saker som är återkommande när det gäller beroenden och missbruk.

Men till skillnad ifrån andra beroenden som ofta är dyra så är det inte precis att en dataspelberoende sitter och lånar/stjäl saker för 100 000kr varje månad för att ha råd med sitt missbruk.

Dessa personer isolerar sig ofta för att slippa bli avbrutna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Werzion:

En liten notis bara:

Vad som avgör om en människa blir beroende/missbrukar eller inte är INDIVIDUELLT, inte något som drabbar hela målgruppen så som politiker och massmedia mer än gärna vinklar ting till det!

Det finns saker som är återkommande när det gäller beroenden och missbruk.

Men till skillnad ifrån andra beroenden som ofta är dyra så är det inte precis att en dataspelberoende sitter och lånar/stjäl saker för 100 000kr varje månad för att ha råd med sitt missbruk.

Dessa personer isolerar sig ofta för att slippa bli avbrutna.

...Och sen när dom inte går till jobbet så blir dom sparkade, och börjar gå på bidrag.
Det är väl kanske inte stöld på hundratusentals kronor, men fortfarande stöld eftersom dom gör ju inget alls för att börja jobba igen.
(Om ni inte förstog så är det här inte menat till dom som blivit arbetslösa pga nedskärningar, dom har ju inte orsakat situationen själva.)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

1
Skriv svar