Finnar av skärmstrålning?

Youtube-proffs
Finnar av skärmstrålning?

Jag tar hand om min hud, har vissa krämer och typ sandpapperskrämer som scrubbar huden you name it.

Nej jag är inget gay utan jag behöver ta hand om min hud för att må bra.

Hur som helst, sitter en del vid datorn (laptopen) och skriver på FZ och andra sidor etc etc.

Men för 3 dagar sedan installerade jag wow på min stationära och det tog en dag tills hela mitt ansikte blomstrade ut i x antal små finnar. Vad fan är detta undrar jag. Blir lite förbannad och när jag säger det till tjejen så berättar hon att skärmstrålning kan stå för finnar.

En del på hennes förra jobb fick tydligen en del finnar när de satt framför en datorskärm hela tiden.

Så min fråga är, stämmer detta? Egna erfarenheter?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Har då aldrig hänt för mig.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag spenderar rätt mycket tid framför burken och har inga finnar. Dock får jag torr hud men med krämer och så fixas det. Jag antar att det är individuellt eller kanske är det en kräm du inte tål eller som är för fet.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Youtube-proffs
Skrivet av Ariath:

det en kräm du inte tål eller som är för fet.

Nej jag har använt samma skit i flera veckor med perfekt resultat, men såfort jag hamnar framför dumburken så får jag finnar.

Kan iofs bli ganska varmt framför datorn med...
Nej jag vet inte, det är ett stort mysterium känner jag.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Enligt egna erfarenheter skulle jag vilja säga att det stämmer, dock inte glasklart. När jag och min familj spenderade en vecka i Bulgarien var min hy väldigt fin när jag kom hem (kan bero på mycket badande i saltvatten och mycket sol också) några dagar efter började jag få sämre hy igen.

Kan ju säga som så att jag har inte hela ansiktet fullt av finnar men några stycken och kan säga att man går ju hellre utan än med!

Medlem

Jag brukar få det av öl, skräpmat (=i princip all skit vår kropp inte behöver) men inte av skärmen. Även mjölk innehåller viss m'ngd hormoner har jag för mig som ger finnar. Jag drack sällan mjölk som ung och hade lite finnar medan andra jag känner som halsade mjölk hade problem det det.

Medlem

Frågan är om det verkligen är just skärmen, tror du har gjort fel orsakssamband. Har du ändrat på något annat? Ätit något särskilt? Har du suttit längre än vanligt? Om det är varmt svettas du ju mer, du kanske får smuts på fingrarna från tangentbordet och sedan kliar du dig i ansiktet och får mer skit på så vis.

Du får alltså bara finnar när du spelar just Wow? Inte om du spelar annat eller bara slösurfar?

Youtube-proffs
Skrivet av båtsman:

Frågan är om det verkligen är just skärmen, tror du har gjort fel orsakssamband. Har du ändrat på något annat? Ätit något särskilt? Har du suttit längre än vanligt? Om det är varmt svettas du ju mer, du kanske får smuts på fingrarna från tangentbordet och sedan kliar du dig i ansiktet och får mer skit på så vis.

Du får alltså bara finnar när du spelar just Wow? Inte om du spelar annat eller bara slösurfar?

Slösurfar jag så får jag det framför den stationära, inte vid laptopen.

Jag har väl spelat lite mer än längre, men har suttit framför laptopen och Xboxet bra längre än ad jag har gjort på sistone.

Fast nu när jag tänker efter så dricker jag oftast te vilket leder till att de blir varmt, samt kaffe.. då får man väl lite svettningar i ansiktet. Datorn står öppet och alstrar värme den med.

Kliar mig i ansiktet, nej. Då jag vet att de ger mig finnar om jag kliar mig.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Jag har väl spelat lite mer än längre, men har suttit framför laptopen och Xboxet bra längre än ad jag har gjort på sistone.

Tror det kan ha med saken att göra. Solljus brukar har jag hört ska fungera bra, dock orkar jag inte leta fram någon medicinsk artikel på ämnet just nu.;)

Citat:

Fast nu när jag tänker efter så dricker jag oftast te vilket leder till att de blir varmt, samt kaffe.. då får man väl lite svettningar i ansiktet. Datorn står öppet och alstrar värme den med.

Låter inte helt otroligt nej. Kanske inte kaffet eller teet i sig - men värmen överhuvudtaget.

Citat:

Kliar mig i ansiktet, nej. Då jag vet att de ger mig finnar om jag kliar mig.

Det behöver det inte göra, men har man smuts på fingrarna och kliar sig för man över den dit. Kanske även om man är "fet" om fingrarna (inte fet som i tjock). Vissa tror även att det är därför man får finnar av choklad - man kliar sig i ansiktet med "chokladiga" fingrar. För att man skulle få finnar bara av att äta det finns det inget som tyder på.

EDIT: http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_66.shtml

Där kan du hitta lite mer. Jag har ingen aning om hur mycket som stämmer - men det han säger är egentligen ganska grundläggande saker - så något tips kan man säkert få. Ta det dock inte som sanning, var en av förstaträffarna på Google - har inte orkat kontrollera validiteten.

Medlem

spontan fråga: Vad har den stationära för skärm? modern LCD eller gammal stor tung CRT-skärm?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Att få finnar framför en LCD-skärm låter inte troligt. Inte CRT heller för den delen.

Jag kan få en finne eller så om jag äter för mycket ost.

Dåligt med sömn och stress är troligare att man får finnar av än skärmarna på jobbet.

I ditt fall är det nog ryssfemmorna dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Oh intressant tråd. Har finnar på hakan som vägrar försvinna och det kan ju bero på att jag för jämnan stödjer huvudet mot handen när jag sitter och läser. Good to know.


signatur

osv.

Youtube-proffs
Skrivet av Werzion:

spontan fråga: Vad har den stationära för skärm? modern LCD eller gammal stor tung CRT-skärm?

LCD skärm sitter jag vid.

Nej castor jag knaprar inte ryss5or! Aldrig gjort aldrig göra, läste du inte 18årstråden där jag hade en gemensam front mot droger?

Hur som helst, solljus tar borta mina finnar helt och hållet, samt solarium. De funkar bäst mot mina finnar.

Men att jag sitter och är småvarm framför datorn kan ju ha en förklarande orsak, att man hela tiden är lite fuktig i ansiktet öppnar väl porerna och skit kommer in, vilket i sin tur leder till finnar.

Problem solved?


signatur

Calle säger att jag är influencer

00a
Medlem

Har hört från flera håll att choklad ska ge finnar. kanske inte på alla då, men de som lätt får finnar kanske påverkas av choklad.

Medlem
Skrivet av Joel1992:

Har hört från flera håll att choklad ska ge finnar. kanske inte på alla då, men de som lätt får finnar kanske påverkas av choklad.

Citat:

Du får inte finnar av choklad eller starka kryddor. Eller, visst, det får du, men inte för att du äter sådant. Du får finnar av choklad för att du tar dig i ansiktet när du äter choklad. När du tar dig i ansiktet med smutsiga fingrar

Om man ska tro länken jag postade tidigare. Vad han säger verkar stämma ganska bra överrens med vad man hittar på andra ställen.

Medlem

jag tror att du hamnade i pubertetsstadiet när du installerade wow.
Lösning: sluta spela wow


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag tror att du hamnade i pubertetsstadiet när du installerade wow.
Lösning: sluta spela wow

Youtube-proffs

Ser ut som jag får ta fighten i egna händer. För WoW kommer jag inte sluta spela.. än!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Medlem

Färdigmålad till Halloween HAHAHA:D


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag brukar få det av öl....

Tror att öl innehåller mkt B vitaminer som är bra för huden så det borde ha motsatt effekt!

Medlem

Herregud skyl dig!
Ärligt talat dock, så nej inga finnar.

Medlem

Spänn på bara!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

låter jävligt otroligt att få finnar av skärmen, om ni nu inte redan fattat det

lycka till med krigsmålningen!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

^^ jag har faktiskt hört att man kan få finnar av dataskärmar. Speciellt av det äldre ej platta!

Medlem

hehe

Skrivet av Kresko:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag brukar få det av öl....

Tror att öl innehåller mkt B vitaminer som är bra för huden så det borde ha motsatt effekt!

Du jag har inte koll på det. Men det kan inte vara så att man får nedsatt immunförsvar av att dricka öl och därigenom kan mindre infektioner i huden som normalt inte visar sig blossa upp?

Medlem

Och man får fyrkantiga ögon av att sitta framför TV:n.

Edit: Eftersom de allra flesta TV-apparater idag är widescreen, betyder det att man får rektangulära ögon?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

hehe

Skrivet av Kresko:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag brukar få det av öl....

Tror att öl innehåller mkt B vitaminer som är bra för huden så det borde ha motsatt effekt!

Du jag har inte koll på det. Men det kan inte vara så att man får nedsatt immunförsvar av att dricka öl och därigenom kan mindre infektioner i huden som normalt inte visar sig blossa upp?

det här med öl är en fråga i sig, jag har börjat bli känslig för öl tror jag.
Till en början var det bara att jag var täppt i näsan dagen efter, så jag tänkte att det kanske är nån konserveringsmedel som de använder i billigare öl som jag är känslig för så jag testade med lite dyrare flasköl istället och jag blir inte täppt i näsan längre, men nu har jag börjat få röda irriterade prickar (liknande finnar) på överkroppen och börjat fundera på om det är öl eller nåt annat som gör det.
Varför jag misstänker öl är för att jag har för mig att jag fått det efter helgen ibland.
Jag har inte riktigt kommit i underfund med det här än så jag kommer att få experimentera lite mer innan jag säger att det är ölet som gör det

Samtidigt har jag börjat känna mig täppt när det gäller viss vin också, så misstankarna går mot nåt konserveringsmedel.

Några idéer nån?


signatur

thank you, come again

Medlem

Vet själv hur svårt det är att reda ut sådant. Har inte ens svar på mina egna besvär än men får nog ta och göra allergitester.

Du skulle i princip kunna reagera på aluminium, ha kvalster i sängen och vara allergisk mot dem samtidigt som du är har viss överkänslighet mot något i vinet (typ vindruvan?)

So sorry, ingen konkret hjälp kan jag bidra med.

Medlem

Tvätta händerna och framförallt tangentbordet. Tangentbord är ofta det skitigaste som finns i ett hus, t.om skitigare än under kanten på toaletter.


signatur

In war, truth is the first casualty

1
Skriv svar