"NASA Pheonix" Väldigt dålig kamera?!

Medlem
"NASA Pheonix" Väldigt dålig kamera?!

Alltså seriöst, man skickar en miljarddollars rymdfarkost till Mars för att upptäcka en planet lite närmare och vad kommer man med?! Ett par odetaljerade bilder som denna som är meningslösa och visar detaljer från långt håll(vilket min canon kamera har bättre kvalitetsbilder än det). Man skulle helst vilja se de viktigare detaljer som hur ytan ser ut i närmare håll osv. Och nu kommer man med skit info som det snöar i Mars och man har hittat is på ytan utan nån jäkla bild på från roboten eller farkosten över planeten som inte visar ett dugg. Sen så finns det teknik som Videoinspelning, är det jag som har missat nån video demo på den riktiga planeten Mars från robotens vy eller har dom verkligen glömt bort att montera en videokamera på roboten?!. Jag vet att det mesta kan ha hemligstämplats och man visar inte allt. Men ett par fjuttiga bilder säger verkligen inget för min del, därför tycker jag detta är väldigt skrattretande.

Jag tycket bara att det är för lite info som kommer från den forskningen. För lite filmer och bilder på den här viktiga uppdraget som kan vara livsviktig och ganska lärorik.

Posta gärna video och bilder från forskningen som ni har sett.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Skribent
Skrivet av Krayze:

Alltså seriöst, man skickar en miljarddollars rymdfarkost till Mars för att upptäcka en planet lite närmare och vad kommer man med?! Ett par odetaljerade bilder som denna som är meningslösa och visar detaljer från långt håll(vilket min canon kamera har bättre kvalitetsbilder än det). Man skulle helst vilja se de viktigare detaljer som hur ytan ser ut i närmare håll osv. Och nu kommer man med skit info som det snöar i Mars och man har hittat is på ytan utan nån jäkla bild på från roboten eller farkosten över planeten som inte visar ett dugg. Sen så finns det teknik som Videoinspelning, är det jag som har missat nån video demo på den riktiga planeten Mars från robotens vy eller har dom verkligen glömt bort att montera en videokamera på roboten?!. Jag vet att det mesta kan ha hemligstämplats och man visar inte allt. Men ett par fjuttiga bilder säger verkligen inget för min del, därför tycker jag detta är väldigt skrattretande.

Jag tycket bara att det är för lite info som kommer från den forskningen. För lite filmer och bilder på den här viktiga uppdraget som kan vara livsviktig och ganska lärorik.

Posta gärna video och bilder från forskningen som ni har sett.

Jag tror knappast din kamera har bättre tålighet och bildkvalite än den som är utrustad på Phoenix. Kameran utsätts konstant för extremt låga temperaturer, damm och annat otyg som förpestar all elektronik.

Forskare har förmodligen ingen nytta av videokamera på Mars. Vad ska de filma? Även den begränsade bandbredden, det otroliga avståndet och batterierna begränsar hur mycket data som kan skickas mellan Jorden och Mars.

Medlem

Det är värt pengarna, tro mig. Snart hittar vi en alien


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Vad du måste tänka på är att man måste optimera vikten/utrymmet/energibudgeten otroligt mycket. En vanlig optisk kamera fyller ingen större vetenskaplig funktion. Den kommer med mest för PR-syften. Därmed kan den inte tillåtas ta upp 50% av lasten och 90% av den genererade elen.

Problemet med begränsad bandbredd har tagits upp ovan.

Att det snöar på mars, och att det finns fruset vatten där är en av de största vetenskapliga upptäckterna det här århundradet.

Inaktiv

japp...NASAs forskare skickar nog dit alltihopa för att tillfredställa dina behov av bra fina bilder, jag antar att den här makapären inte bara tar kort utan kan göra en massa annat också, men den informationen (diagram, analyser osv osv) fattar varken du eller jag

kom igen, det här projektet kostar sjukt mycket pengar klart att dom inte "glömt" att sätta dit en videokamera, klart att det finns en anledning varför dom inte skickat med en super HD kamera med inbyggd Blueray brännare...

Medlem
Skrivet av Krayze:

Alltså seriöst, man skickar en miljarddollars rymdfarkost till Mars för att upptäcka en planet lite närmare och vad kommer man med?! Ett par odetaljerade bilder som denna som är meningslösa och visar detaljer från långt håll(vilket min canon kamera har bättre kvalitetsbilder än det).

Men snälla, antingen är du ett troll eller dum i huvudet... Dom där bilderna är helt sjukt bra kvalle på med tanke på att dom tagit flera tusen mil bort på en annan planet. Jag skulle vilja se din canon ta bättre bilder på mars.

Medlem
Skrivet av bastard:

Jag tror knappast din kamera har bättre tålighet och bildkvalite än den som är utrustad på Phoenix. Kameran utsätts konstant för extremt låga temperaturer, damm och annat otyg som förpestar all elektronik.

Forskare har förmodligen ingen nytta av videokamera på Mars. Vad ska de filma? Även den begränsade bandbredden, det otroliga avståndet och batterierna begränsar hur mycket data som kan skickas mellan Jorden och Mars.

Jag håller med att kameran är säkert mer tålig för kyla osv. Men jag syftade mer på kvalitén, och att sända sedan bilderna till stationen över Mars har man bra teknik som infra röd eller nåt annat som går ganska så snabbt vilket jag tror dom redan har den eftersom jag läst om deras kommunikations teknik lite. Filma är ganska viktigt tycker jag, tänk dig vad många händelser det sker som stormar eller om det skulle va nåt levande man missar men inte kan filma det. Är ganska viktigt att filma när man för första gången landar på en ny planet man inte vet mycket om hur det ser ut live inom forskning. Men det är vad jag tycker:)


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Askamaia:
Skrivet av Krayze:

Alltså seriöst, man skickar en miljarddollars rymdfarkost till Mars för att upptäcka en planet lite närmare och vad kommer man med?! Ett par odetaljerade bilder som denna som är meningslösa och visar detaljer från långt håll(vilket min canon kamera har bättre kvalitetsbilder än det).

Men snälla, antingen är du ett troll eller dum i huvudet... Dom där bilderna är helt sjukt bra kvalle på med tanke på att dom tagit flera tusen mil bort på en annan planet. Jag skulle vilja se din canon ta bättre bilder på mars.

Vaknat på fel sida? eller glömt ta din medicin? Jag tolererar inte "är du ett troll eller dum i huvudet" snack. Så du får hoppa i ett annat tråd o spy på folk.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Problemet med att filma är att det är ganska stor brandbredd på det, som dessutom är ganska känsligt för förlorad data. Film är inte så simpelt som du vill få det att låta, iallafall brandbredsmässigt


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Krayze:

Filma är ganska viktigt tycker jag, tänk dig vad många händelser det sker som stormar eller om det skulle va nåt levande man missar men inte kan filma det. Är ganska viktigt att filma när man för första gången landar på en ny planet man inte vet mycket om hur det ser ut live inom forskning. Men det är vad jag tycker:)

Det finns redan ganska mycket fotomaterial från tidigare landningar på Mars, så frågan är hur mycket mer som behövs. Jag tror den tar mycket bilder, frågan är dock hur många som publiceras. Det finns viktigare saker, till exempel olika prover och andra former av undersökningar.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Krayze:

Filma är ganska viktigt tycker jag, tänk dig vad många händelser det sker som stormar eller om det skulle va nåt levande man missar men inte kan filma det. Är ganska viktigt att filma när man för första gången landar på en ny planet man inte vet mycket om hur det ser ut live inom forskning. Men det är vad jag tycker:)

Det finns redan ganska mycket fotomaterial från tidigare landningar på Mars, så frågan är hur mycket mer som behövs. Jag tror den tar mycket bilder, frågan är dock hur många som publiceras. Det finns viktigare saker, till exempel olika prover och andra former av undersökningar.

Aa isåfall så är det som så att mycket av det som filmas/fotas just nu är bara nåt som man kan publicera för tillfället eller att det bara är hemligt helt enkelt. Ville därför kolla om det verkligen är så eller om det var nåt som dom verkligen va dumma nog att inte lägga till som alternativ på roboten nu när den är där. Är väldigt intresserad av det uppdraget och därför blir jag lite små arg på att dom inte skickar så mycket info o material på forskningen när det är just vad det går ut på dels.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av WildThing:

Problemet med att filma är att det är ganska stor brandbredd på det, som dessutom är ganska känsligt för förlorad data. Film är inte så simpelt som du vill få det att låta, iallafall brandbredsmässigt

Hehe nej jag vet att det tar mer utrymme och energi. Men idag så finns det 8 GB flashminne som väger knappt 40 g och teknik som genererar ny ström eller få energi via solen. Vilket finns ute på marknaden att köpa.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Grejen är väl att dem måste skicka informationen, då dem inte kan få tillbaka roboten, eller hur? Och att skicka den data som behövs för den dataström som behövs för att få en bra bild är relativt stor för det avståndet. En DVD exempelvis har 4 mbs bitrate (Rätta mig gärna om jag har fel), och ett DV band du har i din egen hemkamera använder 25 mbs. HD ska vi inte ens tala om.

Fast visst kan dem säkerligen skicka film om dem absolut ville det, men är det inte bättre att skicka en högupplöst bild på 20 mb eller vad dem kan ligga på än 10 sekunder film som bryter upp hela tiden. Bara för att tekniken finns så måste du dessutom minnas att det inte direkt är en stor marknad för utrustning som ska kunna fungera att resa till en annan planet och dessutom överleva att landa på den. Även om nasa forskar friskt om allt så är det ändå konkurrens som driver utveckling framåt ^_^


signatur

Videomupp

Medlem

Men det vi har i marknaden var ett exempel, sen vad NASA har är minst 3 steg före oss konsumenter på teknik. Som sagt så är inte minnet något problem, utrymme finns i små enheter som inte väger nåt. Eftersom bilderna kan man skicka just för dom är mindre men samtidigt filma o lagra det o sen skicka det vilket dom har tid med eftersom roboten skickats dit för att stanna i flera månader. Ladda upp filmen sålänge är lösningen. Kanske låter enkelt men du fattar vad jag menar?!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

jag hajar precis vad du menar Krayze

faktist så kan jag hålla med dig där så ^^


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar