Spel jag minns: Delta

Flakmonkey
Spel jag minns: Delta

Tyckte att det var dags att återigen skriva om spel jag minns från min barndom, eller ja barndom är det kanske inte alla gånger men från förr är det i varje fall

Idag tänkte jag skriva lite om ett Commodore 64-spel som nog inte hör till de kändaste. Jag har åtminstone inte hört alltför många talat om det och har de gjort det så har det snarare varit för musikens skull än själva spelet. Hur som helst så heter spelet Delta och är en sidscrollande shoot 'em up från 1987 som utvecklades av Stavros Fasoulas. Som alla nog känner till var spel under den här perioden betydligt svårare än vad de är idag och det gällde i synnerhet den här genren. Kan inte minnas att jag klarade något shoot 'em up från 80- till mitten av 90-talet, men det gjorde inte spelen sämre utan snarare tvärtom - vilket kanske är svårt att förstå för de som inte var med då.

När jag tänker tillbaka på Delta så är det faktiskt svårt att komma på vad det var som gjorde att jag fastnade för det. Min storebror gillade det så kanske var det därför som jag också gjorde det, han är ju trots allt 7 år äldre så när jag var 7 vill jag ju såklart göra allt det han gjorde. När jag tittar på filmen nedan blir jag inte heller mycket klokare. Det var ju inte ensamt i genren och det gjorde inte direkt någonting för att stå ut. Varken miljön eller fienderna var inte särskilt upphetsande och detsamma kan sägas om vapenuppgraderingarna och "slalombanorna". Något måste dock ha funnits där eftersom spelade det så otroligt många gånger utan att komma i närheten av slutet. Kanske var det trots allt musiken som gjorde det såpass speciellt och som sett till att det för alltid kommer finnas i bakhuvudet. Den är ju trots allt komponerad av geniet Rob Hubbard och i min ringa mening är det ett av hans allra bästa stunder.

#blogg

KoP
Medlem
Spel jag minns: Delta

Aah Delta.. tyckte musiken var bättre än själva spelet dock. Odödlig.

Medlem

Håller med KoP, musiken är i en klass för sig på C64

Medlem

Musiken är jävligt catchig ju! Vill även minnas att jag har spelat någonting liknande på min allra första dator... minns inte vad det hette dock


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Huh. Spelade också en form/klon av detta i min ungdom, då på min supermoderna nokia 3310


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey

det är så skönt att alla återkommer till musiken.... alltså jag vill inte säga att all musik var bättre på den här tiden, men vilken spelmusik har blivit klassiker på senare år? jag är ingen expert på ämnet, men jag inte lagt någon musik på minnet på väldigt länge... atari 1040 STE... det var skiten det

KoP
Medlem

Håller med Nosnos. Av någon anledning så har långt mycket mer musik ifrån spel förr i tiden fastnat i huvudet. Minns inte direkt någon musik ifrån spel på senare år. Halo kanske. Kan det bero på att det skapades bättre melodier förr? Eller är all musik i spel idag bara generisk hissmusik?

1
Skriv svar