Finns det någon som kan lite om WW1?

Inaktiv
Finns det någon som kan lite om WW1?

Jag har WW1 prov på Imorgon eftermidag och jag har en lärare som kräver att man ska hitta en på en egen fråga som man får skriva ner och svara på. Det ska vara en MVG fråga och jag suger på att komma på MVG frågor. Kan någon av er ge mig en bra fråga?

Edit: Provet har redan varit så jag behöver ingen mer hjälp. Om ni ändå är sugna att hjälpa till så kan ni få svara på mina gymnasie frågor i botten av tråden


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Varför det startade. Det är inte helt självklart och kräver kunskap.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag tror det kan komma som en annan fråga på provet är jag rädd. Kan ni inte typ säga gemför och argumenter om den indiske generalen bla bla agerande i slaget vid bla bla. Eller något sånt. Ju mindre det står om det i boken destå bättre. Men tack för att du förökte Unix


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Ny fråga(ej relaterad till den gamla) finns det fler följder av ww1 än dessa sim ni kommer på:
En stor orsak till WW2 är de kassa vilkoren Tyskland fick i Versiallefreden
Krigsskadeståndet lädde till inflation i Tyskland
En mängd nua stater födds ur gamla Ryssland
Ryssland blir Soviet och kommunistiskt
Tyskland blir en demokrati i några år
NF kommer till
10 milj färre människor på jorden


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Vad det fick för effekter på världen?

Ett tankeexperiment, hur hade världen sett ut om första världskriget aldrig varit?

Vad jag kommer på nu...

Inaktiv

Och hur hade den sett ut då?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Och hur hade den sett ut då?

Det är inte jag som ska göra ditt prov. Men vanliga saker som tas upp brukar väl vara om Sovjet hade bildats, om Hitler skulle kommit till makten, om andra världskriget skulle ha startats osv. Bara att läsa på lite och hitta argument för olika världsbilder, det kan då vara bra att ha lite koll på kausalitet.

Du kan ju också diskutera kring alla de tekniska framsteg som gjordes på grund av kriget - om du kommer på en bra fråga till det.

Medlem

Du kan ju ställa dig själv frågan hur kriget fördes och hur alla gamla tankar om "hederliga krig där männen marscherar mot varandra" gjorde att förlusterna blev så enorma enbart i kriget i sig (borträknat alla effekter efter kriget och sjukdomar).

Fråga dig själv vilka efterföljder det här fick på det nationella psyket, hur hade det varit om inte alla ledare över dom inblandade länderna var trångsynta och naiva som blint trodde på att det franska/tyska/ryska/österrikiska/brittiska folket var överlägset sina motståndare rent fysiskt och psykiskt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Det är inte jag som ska göra ditt prov.

Helt korrekt men de andra sitter bara och frågar sin mammor om saken och jag inte har lust med det så vart går jag då? Till FZ så klart här finns det fullt med bildade människor.
Du ger frågan resten får jag komma på själv tänker du. Saken är den att eftersom deras über mammor ger perfekta svar så skulle jag och min lånade fråga med eget svar se väldigt dålig ut och därför ber jag dig snällt om du ville hjälpa mig.

Skrivet av båtsman:

Men vanliga saker som tas upp brukar väl vara om Sovjet hade bildats, om Hitler skulle kommit till makten, om andra världskriget skulle ha startats osv. Bara att läsa på lite och hitta argument för olika världsbilder, det kan då vara bra att ha lite koll på kausalitet.

Det kan funka om inget bättre dyker upp

Skrivet av båtsman:

Du kan ju också diskutera kring alla de tekniska framsteg som gjordes på grund av kriget - om du kommer på en bra fråga till det.

Vilka tekniska saker var de då? Pansar vagnen, bättre krigs flygplan, Stridsgas, Tjocka Bärta,


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Du kan ju ställa dig själv frågan hur kriget fördes och hur alla gamla tankar om "hederliga krig där männen marscherar mot varandra" gjorde att förlusterna blev så enorma enbart i kriget i sig (borträknat alla effekter efter kriget och sjukdomar).

Du menar hur det såg ut på västfronten gemente mor öst fronten när du säger hur kriget fördes?

Skrivet av Greger:

Fråga dig själv vilka efterföljder det här fick på det nationella psyket, hur hade det varit om inte alla ledare över dom inblandade länderna var trångsynta och naiva som blint trodde på att det franska/tyska/ryska/österrikiska/brittiska folket var överlägset sina motståndare rent fysiskt och psykiskt.

Och vad är svaret på den frågan


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Skriv om Nationalismen, Imperalismen, Socialdarwinismen.

Hela bakrunden bakom WW1, bra att kunna, om du inte visste det redan.

Håller själv på med WW1 i skolan med


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Inaktiv
Skrivet av Jericho:

Skriv om Nationalismen, Imperalismen, Socialdarwinismen.

Hela bakrunden bakom WW1, bra att kunna, om du inte visste det redan.

Håller själv på med WW1 i skolan med

Hur lyder en sådan fråga?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Greger:

Du kan ju ställa dig själv frågan hur kriget fördes och hur alla gamla tankar om "hederliga krig där männen marscherar mot varandra" gjorde att förlusterna blev så enorma enbart i kriget i sig (borträknat alla effekter efter kriget och sjukdomar).

Du menar hur det såg ut på västfronten gemente mor öst fronten när du säger hur kriget fördes?

Ja ungefär, och även varför man höll sig fast vid sina gamla tankar om ära och med sakta frammarscherande män över no mans land (ja, dom fick marschera på led och inte springa fram som dom behagade) när det helt enkelt var självmord.

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Greger:

Fråga dig själv vilka efterföljder det här fick på det nationella psyket, hur hade det varit om inte alla ledare över dom inblandade länderna var trångsynta och naiva som blint trodde på att det franska/tyska/ryska/österrikiska/brittiska folket var överlägset sina motståndare rent fysiskt och psykiskt.

Och vad är svaret på den frågan

Det får du själv tänka över, du ville ha hjälp med några vettiga frågor du kunde ställa dig själv, nu får du tänka efter lite själv och se vad du svarar på den frågan.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vilka tekniska saker var de då? Pansar vagnen, bättre krigs flygplan, Stridsgas, Tjocka Bärta,

Pansarvagnar var inte något nytt, om jag inte missminner mig så har liknande saker funnits innan (häst och vagn var forna dagar som en pansarvagn, elefanter likaså).
Krigsflygplan var dock något nytt, men själva idén med att flyga var ju ganska gammalt, stridsgas räknas som biologisk krigsföring och sådant höll man även på med under t.ex medeltiden (ruttna kor är ett ganska bra exempel) och tjocka bärta var ju helt enkelt bara ett tyngre artilleri.

Jag tror att båtsman menar tekniska framsteg som har hjälpt oss i det civila, krig har alltid grundat för snabbare teknologiska framsteg än vad fredstider har gjort (tyvärr).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Jericho:

Skriv om Nationalismen, Imperalismen, Socialdarwinismen.

Hela bakrunden bakom WW1, bra att kunna, om du inte visste det redan.

Håller själv på med WW1 i skolan med

Hur lyder en sådan fråga?

Såg nu att du skulle ha provet i morgon och det krävs en "längre" tid att läsa in allt det, tyvär.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

fråga vilka länder som uppkomm efter www1, och skriv detta.
om det är för mycket, så ta Österrike-ungern och skriv vilka länder som uppkom efter det riket.

eller vilka områden som ryssland och tyskland i den första freden kom överens över.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Greger:

Du kan ju ställa dig själv frågan hur kriget fördes och hur alla gamla tankar om "hederliga krig där männen marscherar mot varandra" gjorde att förlusterna blev så enorma enbart i kriget i sig (borträknat alla effekter efter kriget och sjukdomar).

Du menar hur det såg ut på västfronten gemente mor öst fronten när du säger hur kriget fördes?

Ja ungefär, och även varför man höll sig fast vid sina gamla tankar om ära och med sakta frammarscherande män över no mans land (ja, dom fick marschera på led och inte springa fram som dom behagade) när det helt enkelt var självmord.

För att det var den själv klara grejen att göra?

Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Greger:

Fråga dig själv vilka efterföljder det här fick på det nationella psyket, hur hade det varit om inte alla ledare över dom inblandade länderna var trångsynta och naiva som blint trodde på att det franska/tyska/ryska/österrikiska/brittiska folket var överlägset sina motståndare rent fysiskt och psykiskt.

Och vad är svaret på den frågan

Det får du själv tänka över, du ville ha hjälp med några vettiga frågor du kunde ställa dig själv, nu får du tänka efter lite själv och se vad du svarar på den frågan.

Inte så stor lust att joina armen. Mer desertering? Falkenhyns plan skulle inte tänkt under Verdun,

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vilka tekniska saker var de då? Pansar vagnen, bättre krigs flygplan, Stridsgas, Tjocka Bärta,

Pansarvagnar var inte något nytt, om jag inte missminner mig så har liknande saker funnits innan (häst och vagn var forna dagar som en pansarvagn, elefanter likaså).
Krigsflygplan var dock något nytt, men själva idén med att flyga var ju ganska gammalt, stridsgas räknas som biologisk krigsföring och sådant höll man även på med under t.ex medeltiden (ruttna kor är ett ganska bra exempel) och tjocka bärta var ju helt enkelt bara ett tyngre artilleri.

Jag tror att båtsman menar tekniska framsteg som har hjälpt oss i det civila, krig har alltid grundat för snabbare teknologiska framsteg än vad fredstider har gjort (tyvärr).[/quote]Känner inte till några sånna upplys mig


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Jericho:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Jericho:

Skriv om Nationalismen, Imperalismen, Socialdarwinismen.

Hela bakrunden bakom WW1, bra att kunna, om du inte visste det redan.

Håller själv på med WW1 i skolan med

Hur lyder en sådan fråga?

Såg nu att du skulle ha provet i morgon och det krävs en "längre" tid att läsa in allt det, tyvär.

Du är så pessemistisk. Det enda jag behöver göra är att få er att ställa en fråga och få den besvarad och sedan memorera den. Precis som de andra frutom att ni inte är min mamma


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Herregud theHarmlessWarrior, du vill ju helt enkelt att vi ska göra ditt skolarbete...

Requesting backup, WHERE IS MY GODDAMN BACKUP POLISH?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

fråga vilka länder som uppkomm efter www1, och skriv detta.
om det är för mycket, så ta Österrike-ungern och skriv vilka länder som uppkom efter det riket.

eller vilka områden som ryssland och tyskland i den första freden kom överens över.

Ledsen att behöva säga det men jag tror att det är en g fråga om inte det här kan funka...
Näm typ 6 länder som föddes ur Rysk-tyska freden och varför var det tog inte Tyskalnd över den marken istället för att låta det bli nya nationer (halv nya).
Svar: T ex Findland, Estland Lettland, Litauen, Polen. Nu behöver jag bara veta varför de gjorde så. Hjälp tack


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Herregud theHarmlessWarrior, du vill ju helt enkelt att vi ska göra ditt skolarbete...

Requesting backup, WHERE IS MY GODDAMN BACKUP POLISH?

Vadå skolarbete? Det här räknas inte som fusk! Det enda jag frågar efter är att få ta del av er underbara kunskap


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Har alla gått och lagt sig eller var det en dum ide att berätta vad denan tråd riktiga syfte var?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Har alla gått och lagt sig eller var det en dum ide att berätta vad denan tråd riktiga syfte var?

Jag kan bara tala för mig själv: Jag känner inte för att lägga ner tid för att du ska klara ett prov, om du inte tänker lägga ner någon tid själv. Du har fått flera tips om olika saker att skriva om, försök att ta reda på något om dem och kom på en fråga som passar dig utifrån det istället för att säga åt oss att göra det.

Sen att alla dina kompisars mammor gör det åt dem tror jag inte på, låter som något alla ungdomar (jag själv inräknat när jag var yngre) säger: "men alla andra...". Vill du verkligen lära dig något ska du ta reda på det och försöka förstå, inte memorera in ett svar någon annan gett dig över internet. Skulle du ens kontrollera vad vi sa? Annars skulle vi kunna hitta på vad som helst.

Inaktiv

Nu tvingas jag läsa igenom 15 Sidor NE på jakt efter något ni skulle kunna svara på direkt. Oj vilka as ni är:evil: (skämt)


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Ja, visst är vi as! Speciellt Greger, som svarade flera gånger! Fan ta dig! Sen han Iceman, som inte kom på en tillräckligt svår fråga, bäst vi slår honom hårt!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Har alla gått och lagt sig eller var det en dum ide att berätta vad denan tråd riktiga syfte var?

Jag kan bara tala för mig själv: Jag känner inte för att lägga ner tid för att du ska klara ett prov, om du inte tänker lägga ner någon tid själv. Du har fått flera tips om olika saker att skriva om, försök att ta reda på något om dem och kom på en fråga som passar dig utifrån det istället för att säga åt oss att göra det.

Fasen jag visste att det var en dum ide att säga som det var

Skrivet av båtsman:

Sen att alla dina kompisars mammor gör det åt dem tror jag inte på, låter som något alla ungdomar (jag själv inräknat när jag var yngre) säger: "men alla andra...".

Det kanske finns 5 undantags fall men i överigt så är det så det ser ut

Skrivet av båtsman:

Vill du verkligen lära dig något ska du ta reda på det och försöka förstå, inte memorera in ett svar någon annan gett dig över internet. Skulle du ens kontrollera vad vi sa? Annars skulle vi kunna hitta på vad som helst.

Alltså jag har lärt mig det jag egentligen ska i kursen men det är alltid roligt att komma med en fråga vars svar inte finns i boken. Eftersom ni bara skulle knyta ihop faktan och inte lassa in med så mycket nytt så är det behöver jag nog inte kolla upp så mycket nej


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av båtsman:

Ja, visst är vi as! Speciellt Greger, som svarade flera gånger! Fan ta dig! Sen han Iceman, som inte kom på en tillräckligt svår fråga, bäst vi slår honom hårt!

Ja fyfan vilka as vi är!

Skrivet av båtsman:

Jag kan bara tala för mig själv: Jag känner inte för att lägga ner tid för att du ska klara ett prov, om du inte tänker lägga ner någon tid själv. Du har fått flera tips om olika saker att skriva om, försök att ta reda på något om dem och kom på en fråga som passar dig utifrån det istället för att säga åt oss att göra det.

Sen att alla dina kompisars mammor gör det åt dem tror jag inte på, låter som något alla ungdomar (jag själv inräknat när jag var yngre) säger: "men alla andra...". Vill du verkligen lära dig något ska du ta reda på det och försöka förstå, inte memorera in ett svar någon annan gett dig över internet. Skulle du ens kontrollera vad vi sa? Annars skulle vi kunna hitta på vad som helst.

Ungefär det jag skulle velat ha sagt om jag skulle skrivit något gensvar själv, men eftersom jag är ett sånt as så skiter jag i det


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Ungefär det jag skulle velat ha sagt om jag skulle skrivit något gensvar själv, men eftersom jag är ett sånt as så skiter jag i det

That's a new dimension of being an ass!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Ja, visst är vi as! Speciellt Greger, som svarade flera gånger! Fan ta dig! Sen han Iceman, som inte kom på en tillräckligt svår fråga, bäst vi slår honom hårt!

Måhända att han svarade flera gånger men jag vet att han skulle klarat att svara på bara en post. Nu gör han det här bara för att han inte orkar samla sina tankar och skriva ner det och för att han inte vill hjälpa mig till räckligt mkt.

Angående Iceman så tror jag att det var ett tag sen han sluta skolan så man kan förstå honom om han inte bryr sig ett skvat om betyg nu för tiden


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av båtsman:

Ja, visst är vi as! Speciellt Greger, som svarade flera gånger! Fan ta dig! Sen han Iceman, som inte kom på en tillräckligt svår fråga, bäst vi slår honom hårt!

Ja fyfan vilka as vi är!

Skrivet av båtsman:

Jag kan bara tala för mig själv: Jag känner inte för att lägga ner tid för att du ska klara ett prov, om du inte tänker lägga ner någon tid själv. Du har fått flera tips om olika saker att skriva om, försök att ta reda på något om dem och kom på en fråga som passar dig utifrån det istället för att säga åt oss att göra det.

Sen att alla dina kompisars mammor gör det åt dem tror jag inte på, låter som något alla ungdomar (jag själv inräknat när jag var yngre) säger: "men alla andra...". Vill du verkligen lära dig något ska du ta reda på det och försöka förstå, inte memorera in ett svar någon annan gett dig över internet. Skulle du ens kontrollera vad vi sa? Annars skulle vi kunna hitta på vad som helst.

Ungefär det jag skulle velat ha sagt om jag skulle skrivit något gensvar själv, men eftersom jag är ett sånt as så skiter jag i det

Vänta du missa min fyndiga svar på den


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av båtsman:

Ja, visst är vi as! Speciellt Greger, som svarade flera gånger! Fan ta dig! Sen han Iceman, som inte kom på en tillräckligt svår fråga, bäst vi slår honom hårt!

Måhända att han svarade flera gånger men jag vet att han skulle klarat att svara på bara en post. Nu gör han det här bara för att han inte orkar samla sina tankar och skriva ner det och för att han inte vill hjälpa mig till räckligt mkt.

Angående Iceman så tror jag att det var ett tag sen han sluta skolan så man kan förstå honom om han inte bryr sig ett skvat om betyg nu för tiden

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det ska vara en MVG fråga och jag suger på att komma på MVG frågor. Kan någon av er ge mig en bra fråga?

Du frågade efter några frågor som skulle kunna ge dig MVG, jag gav dig dessa frågor.

Och sedan så kräver du att jag ska svara på något som skulle ta mig mellan 30 minuter till en timme att skriva något vettigt? Nej du, jag tänker inte göra om det man gjorde i 9an för att du är för lat att tänka för dig själv.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

123
Skriv svar