Skolmassaker i Finland.

Youtube-proffs
Skolmassaker i Finland.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=446962

Ja där ser man. IGEN.

När kommer detta fenomen landa i Sverige? Varför händer just detta i Finland? Någon som vet?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag är helt övertygad om att det kommer till Sverige med, det är bara en fråga om när.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det är tragiskt...

Men jag tror inte det har med landet att göra, tyvärr så handlar det nog bara om fel person på fel ställe är jag rädd. Kan hända var somhelst, Finland hade inte turen på sin sida bara.

Sen så finns det såklart faktorer som spelar in, tex hur lättilgängligt vapen är osv.

Avstängd

Det är ju såna här nyheter som får en att känna obehag och begynnande rädsla. "Tänk om det drabbar min skola". I och för sig så lurar döden bakom vartenda hörn, så man kan inte gå och vara rädd för allt, men det här är lite mer konkret.

Medlem

Finland skämmer ut hela Europa med sin slapphet och inkompetens.
Att människor som det här drägget skall ha tillgång till vapen, lagligt är pinsamt.
Den största faktorn är tillgängligheten på vapen är jag helt övertygad om.

Handeldvapen borde inte få anvädas av någon, förutom polis och militär.
De är knappast ämnade för jakt, och tvivlar på att man kan anse att hobbyskyttarnas rätt till sin verksamhet är skäl nog för att acceptera att detta händer.

Usch vad jag tycker illa om Finland överhuvudtaget.
Språket, människorna, kulturen, allt.
Känns som en extra baltstat, fast med bättre levnadsstandard.

Medlem

finland winland lulz.

Medlem
Skrivet av BigD:

Finland skämmer ut hela Europa med sin slapphet och inkompetens.
Att människor som det här drägget skall ha tillgång till vapen, lagligt är pinsamt.
Den största faktorn är tillgängligheten på vapen är jag helt övertygad om.

Handeldvapen borde inte få anvädas av någon, förutom polis och militär.
De är knappast ämnade för jakt, och tvivlar på att man kan anse att hobbyskyttarnas rätt till sin verksamhet är skäl nog för att acceptera att detta händer.

Usch vad jag tycker illa om Finland överhuvudtaget.
Språket, människorna, kulturen, allt.
Känns som en extra baltstat, fast med bättre levnadsstandard.

eh.... va?

Medlem

Det oroar mig att detta blir allt vanligare.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Det oroar mig att detta blir allt vanligare.

Hur kan du säga att något som händer så sällan blir "vanligare"?

Medlem
Skrivet av xhosa:
Skrivet av WaltX:

Det oroar mig att detta blir allt vanligare.

Hur kan du säga att något som händer så sällan blir "vanligare"?

Mindre ovanligt då?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Blir det verkligen mer vanligt?

Jag har ingen direkt koll, men HÄR finns en lista över skolattacker - så om någon orkar gå igenom den kanske vi kan komma fram till något och inte anta en massa.

Medlem

Jag upplever att det inträffar allt oftare. Två stycken attacker inträffade för inte så länge sedan i USA och Finland, och nu igen på kort tid.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Av listan att döma verkar frekvensen på skolattacker ha ökat rejält de senaste 20 åren. Undrar vad det kan bero på... Friarre vapenlagar eller kanske...Spelen!!! (OBS! Ironi kan återfinnas i sista meningen)


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Ensamma idioter med storhetsvansinne och tillgång till vapen är ett recept på katastrof. Frågan är väl bara vad som är enklast, hålla koll på idioterna eller på vapnen.

Enligt ryktet skall killen ha lagt ut en video på youtube om vad han planerade vilket borde ha gjort polisen vaksam och gett dem möjligheter att stoppa honom. Men det är kanske bara en mediagrunka.!?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

failland.

nu kommer det vanliga whinet börja: "han sa detta och detta" "han antydde till detta och detta" "han läste den här och den där boken" osv.
wellwell.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

GTA made him do it

Man blir så snuskigt arg på dessa människor som tar andras liv bara för att de är korkade och tycker synd om sig själva.

Bara för att han är för dum för att se en anledning att leva ger honom inte rätten att mörda andra.

Han förtjänar allt hat han får. Det är inte synd om honom, även om psykvården och skolan skulle kunna göra ett mycket bättre jobb.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

aaaah , You will die next.

Vafan , ska de haffa alla som gör sådana här videos så skulle ju halva youtube sitta i finkan.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Bara för att han är för dum för att se en anledning att leva ger honom inte rätten att mörda andra.

Han förtjänar allt hat han får. Det är inte synd om honom, även om psykvården och skolan skulle kunna göra ett mycket bättre jobb.

+1.
Detta är mycket tragiskt, man hoppas ju att han inte "inspirerar" andra att göra liknande saker. (Speciellt inte i Sverige.)


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Från BBC;

"1.6m firearms in private hands
-Only the US and Yemen have higher civilian gun ownership
-All gun owners are required to have a licence
-Minimum age for buying a gun is 15"

Precis som jag befarade, tillgängligheten är problemet.
Lackar nån ur här kan man inte bara gå och plocka fram pistolen, och innan man hunnit lyckats få tag på vapen om man ens lyckas, har man sannerligen lugnat ner sig.

Nästan lika vidriga vapenlagar som USA, inte undra på att det händer. Skäms på er.

Har absolut inga höga tankar om Finland efter detta.

Stackars oskyldiga människor som får offra livet på grund av enfaldiga politiker.

Medlem

Seriöst, Finland är fan sjukt, vapenlicens går att få vid 15 år och fastän de där videorna vad uppe på nätet och polisen tog in honom för förhör så beslagtog de inte hans vapen.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Man borde få vapenlicens när man är minst 25 och har genomgått en noggrann bakgrund check.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Han är inte nödvändigt vis korkad. Smarta och samtidigt glada personer är en av de sälsynaste typer i världen. Är var tillräkligt missnöjd för att skuta sig själv.

Och Finland äger Sverige dag och natt för den delen.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Han är inte nödvändigt vis korkad. Smarta och samtidigt glada personer är en av de sälsynaste typer i världen. Är var tillräkligt missnöjd för att skuta sig själv.

Och Finland äger Sverige dag och natt för den delen.

Om man inte kan njuta av livet, det enda man har, så är man korkad enligt mig. Att vara tillräckligt smart för att inse att livet inte har någon mening alls och hur deppigt det kan vara utan att göra något av det, är IQ nerspolad i toan.

Hur många mattetal en självömkande tonåring än kan klara av, så är han ("or she, thank you Loretta") fortfarande dum och otacksam som kastar bort det.

Detta är dock mer än åsikt än en vetenskaplig definition av smarthet.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Avstängd

Det är skillnad på klok, vis och intellektuell. Om du är klok har du kunskap. Om du är vis vet du vad du ska göra. Om du är intellektuell är du bra på logik.

Även om man spikar alla matteproven så kan man fortfarande bete sig som en dåre.

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Seriöst, Finland är fan sjukt, vapenlicens går att få vid 15 år och fastän de där videorna vad uppe på nätet och polisen tog in honom för förhör så beslagtog de inte hans vapen.

Sen när är det olagligt att ha sådana här videor ute på nätet? Dom släppte han för att han bara verkade vara en normal snubbe med ett intresse för vapen. Finns hur många sådana filmer som helst på youtube.

Medlem

Kedjereaktion

Medlem

Jag säger inte att det är olagligt, men de frågar sig ju själva varför de inte gjorde det, undrar också.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av båtsman:

Blir det verkligen mer vanligt?

Jag har ingen direkt koll, men HÄR finns en lista över skolattacker - så om någon orkar gå igenom den kanske vi kan komma fram till något och inte anta en massa.

Kollar man på den listan så ser man hur dödssiffrorna stigit och att det har ökat med attacker sedan 2000-talets böjan. Jag tror mycket väl att det beror på tillgängligheten av vapen. I USA går du ner till 7-11 o köper ett gevär i princip.

Nästan förvånad att de inte ger bort handeldvapen med happy meals på mcdonalds..

Medlem

Jag vet inte mycket om denna massaker, mitt recept är att inte bry mig nämnvärt - Jag tycker synd om alla drabbade, jag är ombord på initiativ för att förhindra att liknande saker händer igen osv, osv - Jag orkar bara inte lyssna på mediahype. Jag klarar att höra nyheten en, två gånger allt utöver det handlar bara om spekulation, sensation och onani.

Vill man ha en någorlunda korrekt bild av vad som hänt och varför, kolla upp händelsen om en vecka eller två.

Men fenoment i sig beror definitivt på tillgången till vapen och brister i vårt moderna... jag vill säga "skolsystem" men jag tänker på mer än bara skolan - Det måste finnas mer utrymme och befogenheter att kliva in och styra upp rent felaktiga beteenden hos individer utan att folk börjar hosta om kränkningar osv. En bra början är att ge lärare utökade befogenheter och stöd. Och högre löner så att rätt folk vill vara lärare.

Parantes, jag har en vän som är lärare som skrattandes påpekade att han och hans familj (småbarn) blir dödshotade av hans elever när han försöker få dem att ta fram matteböckerna. Jag blir så sjukt förbannad när jag hör detta... Dels för att allt han kan göra är att skratta åt det, dels att det finns kids därute som tror att det är godtagbart att betee sig så. Att gå åt det hållet skall svida så in i helvete att man snabbt styr upp sitt felaktiga, svinaktiga och barnsliga beteende.

Jag låter som en dålig kopia av en tv-journalist i ett sunkigt samhällsmagasin men hur mycket skit skall hända innan vi börjar ta tag i utvecklingen? Det håller inte att någon kärring anklagar datorspelande och Marylin Manson - Jag tror att svaren finns hos vi som är yngre, inte hos folk som inte förstår att "GTA made me do it" är skämt.

Ok, jag är 30+ men fortfarande "yngre".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar