ArmA 2 - svårt buggigt

Medlem

Det här var inte oväntat lol


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Givetvis beror det enbart på spelets komplexa natur.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Sen kan man ju undra om PC gamer tyskland bara är en bunt snorungar eller om dem fått fel recensions utgåva då spelet redan testats av sidor som Eurogamer, m.m och fått grymt bra betyg.

Jag började faktiskt söka efter recensioner men lyckades inte hitta någon?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av zauii89:

Sen kan man ju undra om PC gamer tyskland bara är en bunt snorungar eller om dem fått fel recensions utgåva då spelet redan testats av sidor som Eurogamer, m.m och fått grymt bra betyg.

Jag började faktiskt söka efter recensioner men lyckades inte hitta någon?

http://www.eurogamer.net/articles/arma-ii-hands-on

Finns fler att gräva fram det är mixat previews och reviews om vartannat lite överallt så har ingen 100%ig pejl på vilka som har vad.

Medlem

Jag har faktiskt hört blandade rapporter. Vissa säger att det funkar mer än godkänt, medan andra säger motsatsen.

Medlem

Tja, vi kan jämföra storlek på spelstudio. Bohemia Interactive har ca 30 anställda. Jämför det med andra spel som ofta har mycket större budget och 60+ personer på ett spel.

Jag är föga förvånad över buggar, men sen brukar de släppa väldigt bra patcher, och de släpper patcher även flera år efter spelens release. Plus att moddar brukar fixa de buggar de kan. ArmA fungerar för tillfället bättre för mig än de flesta spel, och jag tror samma sak kommer hända med ArmA2.

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Tja, vi kan jämföra storlek på spelstudio. Bohemia Interactive har ca 30 anställda. Jämför det med andra spel som ofta har mycket större budget och 60+ personer på ett spel.

Jag är föga förvånad över buggar, men sen brukar de släppa väldigt bra patcher, och de släpper patcher även flera år efter spelens release. Plus att moddar brukar fixa de buggar de kan. ArmA fungerar för tillfället bättre för mig än de flesta spel, och jag tror samma sak kommer hända med ArmA2.

Vad han sa.


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Tja, vi kan jämföra storlek på spelstudio. Bohemia Interactive har ca 30 anställda. Jämför det med andra spel som ofta har mycket större budget och 60+ personer på ett spel.

Jag är föga förvånad över buggar, men sen brukar de släppa väldigt bra patcher, och de släpper patcher även flera år efter spelens release. Plus att moddar brukar fixa de buggar de kan. ArmA fungerar för tillfället bättre för mig än de flesta spel, och jag tror samma sak kommer hända med ArmA2.

Bohemia patchar sina produkter i flera ar efter, tillskillnad fran en del andra utvecklare som slapper en patch i basta fall o sen fortsatter till nasta produkt for att krama ut pengar...
Patchar e den basta sortens goodwill imo.
Bohemia lyssnar pa communityt och hanger pa forumen till skillnad fran andra Devs som i basta fall kanske snokar runt lite men sallan svarar pa fragor.

btw lite ingame videos fran Arma 2 tagna av fans.
http://www.armaholic.com/forums.php?m=posts&q=6697

btw

Quote Maruk :
After many years of hard work, with recent weeks being really extreme, tomorrow ARMA2 1.00 is shipping in the stores across Germany. Note that German version is in German language only!

Our next plans:

* we plan to release patch 1 for the German version very soon

* in the same time we are also finalizing an updated version of the game that should be the version to be released later next month in other territories (including North America, the official announcements coming soon)

* there is a lot of work ahead to fully support the editing and multiplayer community (full editing tools, command references, dedicated servers) which will keep us busy next few months

Btw om ni kollar lanken med videos sa har det redan borjats konvertera moddar fran Arma 1 till Arma 2 :heart:

Medlem

Lustig inställning de verkar ha ändå... "Oj nu gick den igenom kompileringen. Release!"

Medlem

Vill inte säga att jag väntade mig det, men vill inte säga att det var särskilt oväntat heller. Jag menar, någon gång måste de ju bättra sig... eller?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Nemo:

Lustig inställning de verkar ha ändå... "Oj nu gick den igenom kompileringen. Release!"

Det är ju vardagsmat idag med spel som patchas vid release. Det är regel snarare än undantag att släppa ofärdiga spel och patcha bort de värsta felen under första veckan.

Inaktiv
Skrivet av ace84:
Skrivet av Inkompetent:

Tja, vi kan jämföra storlek på spelstudio. Bohemia Interactive har ca 30 anställda. Jämför det med andra spel som ofta har mycket större budget och 60+ personer på ett spel.

Jag är föga förvånad över buggar, men sen brukar de släppa väldigt bra patcher, och de släpper patcher även flera år efter spelens release. Plus att moddar brukar fixa de buggar de kan. ArmA fungerar för tillfället bättre för mig än de flesta spel, och jag tror samma sak kommer hända med ArmA2.

Bohemia patchar sina produkter i flera ar efter, tillskillnad fran en del andra utvecklare som slapper en patch i basta fall o sen fortsatter till nasta produkt for att krama ut pengar...
Patchar e den basta sortens goodwill imo.
Bohemia lyssnar pa communityt och hanger pa forumen till skillnad fran andra Devs som i basta fall kanske snokar runt lite men sallan svarar pa fragor.

Bra att du upprepar precis vad Inkompetent sa, jag förstod inte första gången.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Spel av Bohemia buggiga? Nej! Säg inte att det är så! SÄG INTE ATT DET ÄR SÅÅÅÅÅÅ!!

Meh, vem bryr sig.


signatur

Kokade Åsikter, tillgänglig både på Svenska och Engelska.

Medlem

Jag är lite smygförälskad i det här spelet. ♥


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

lol @ syftningsfel "Bohemia Interactive är lika hyllade för sina ypperliga krigssimulatorer som sin oförmåga att släppa dessa i någorlunda buggstädat skick."

Jag visste inte att de hyllades för sin oförmåga att släppa buggstädade spel.

Medlem

unoffical fan teaser trailer <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/K_RtT9fjYP0&rel=0&color1=0x3a3a3a&co..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/K_RtT9fjYP0&rel=0&color1=0x3a3a3a&co..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Medlem
Skrivet av zauii89:

Inte så farligt som de låter. ( ja jag har spelet )
Ni får ju tänka på att de inte är något jävla cod där Ain kan vara path-programerad in i centimeter rörelserna.

Tyska versionen av spelet saknar patchen som redan är färdig som kommer att vara inkluderad i internationella versionen. Spelet är grymt mycket bättre än Arma 1 och mer av en värdig uppföljaren mot OFP än vad 1an var.

OFP2DR har inte en chans mot detta i realismen, sen i rolighetsfaktorn det kan jag inte avgöra men jag älskar simulatorer så..

Sen kan man ju undra om PC gamer tyskland bara är en bunt snorungar eller om dem fått fel recensions utgåva då spelet redan testats av sidor som Eurogamer, m.m och fått grymt bra betyg.

Hur tyckte du att ljuden i arma 2 var? Skulle va grymt roligt att få höra.

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Fisse:

Kommer med 100% säkerhet bli samma ospelbara skit som dess föregångare var. Visste man ju dock redan innan denna nyhet. En gång värdelösa kodare, alltid värdelösa kodare.

Ja, Operation Flashpoint var jättedåligt. Det var därför det INTE vann Game of the Year.

Arma o OFP är väl inte samma serie ditt nöt...

Medlem
Skrivet av Fisse:

Arma o OFP är väl inte samma serie ditt nöt...

Nej då. ArmA och Operation Flashpoint (orginalet, inte Dragon Raping) hör inte alls ihop, eftersom att ArmA är byggt på samma spelmotor som OFP, även om grafikmotorn är ny, det är samma företag som gjort det, och enda anledningen till att ArmA heter ArmA är för att utgivaren av orginalet (Codemasters) äger rättigheterna till varunamnet (dock inte till själva koden).

Medlem
Skrivet av Fisse:

Arma o OFP är väl inte samma serie ditt nöt...

Om man är ett nöt för att man har rätt, så är jag ett ärkenöt. Skämt åsido, det är samma team bakom OFP och ARMA, och båda spelen hade buggproblem i början, men blev mycket roliga spel efter lite patchar och fan-updates.

Det du och dina Kalle Anka-actionsimulatorgelikar inte begriper är just hur mycket mer komplicerat ett spel som OFP/ARMA/ARMA2 är jämfört med era "Counter Strajk" och "BEE EFF TVÅ". Ser vi sedan på studiornas storlekar så är det också en orsak.

Men något som få andra studior gör (med undantaget Blizzard kanske) är att fortsätta att patcha spelen åratal efter de släppts. Detta har byggt en mycket lojal fanskara just för att tillverkarna älskar spelen lika mycket som spelarna.

Haha, nöt. Den var rolig. Supernöten strikes back!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Det du och dina Kalle Anka-actionsimulatorgelikar inte begriper är just hur mycket mer komplicerat ett spel som OFP/ARMA/ARMA2 är jämfört med era "Counter Strajk" och "BEE EFF TVÅ". Ser vi sedan på studiornas storlekar så är det också en orsak.

Åja, dra inte oss alla över samma kam.

Visst, när jag var yngre så älskade jag OFP, och andra "tunga" simulatorer. Men då hade jag gott om tid.

Nuförtiden så har jag tack vare universitetsstudier och extra-jobb inte alls lika mycket fri tid. Jag skulle gärna vilja sätta mig in i en helikoptersimulator som Black Shark exempelvis, men det är inte rimligt för mig att lägga så mycket tid på att lära sig finesserna med en simulator.

Därför uppskattar jag ett snyggt och smooth action-spel med lagom mycket realism. Jag vill bli underhålld och rimligt utmanad, av spel som inte tar veckor att lära sig bli bra på. Därför så blir det nog snarare Ofp2 som jag satsar på...

Dock, grattis till er med tillräckligt mycket disponibel tid och tålamod att spela dessa ultra-realism spel. Enjoy it while it lasts.

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av fisk:

Det du och dina Kalle Anka-actionsimulatorgelikar inte begriper är just hur mycket mer komplicerat ett spel som OFP/ARMA/ARMA2 är jämfört med era "Counter Strajk" och "BEE EFF TVÅ". Ser vi sedan på studiornas storlekar så är det också en orsak.

Åja, dra inte oss alla över samma kam.

Visst, när jag var yngre så älskade jag OFP, och andra "tunga" simulatorer. Men då hade jag gott om tid.

Nuförtiden så har jag tack vare universitetsstudier och extra-jobb inte alls lika mycket fri tid. Jag skulle gärna vilja sätta mig in i en helikoptersimulator som Black Shark exempelvis, men det är inte rimligt för mig att lägga så mycket tid på att lära sig finesserna med en simulator.

Därför uppskattar jag ett snyggt och smooth action-spel med lagom mycket realism. Jag vill bli underhålld och rimligt utmanad, av spel som inte tar veckor att lära sig bli bra på. Därför så blir det nog snarare Ofp2 som jag satsar på...

Dock, grattis till er med tillräckligt mycket disponibel tid och tålamod att spela dessa ultra-realism spel. Enjoy it while it lasts.

Disponibel tid har inget med detta att göra, enligt mig iaf. Jag har fru och två barn och en villa att sköta om så jag har tur om jag får 3-4 tim per vecka till spel. Då väljer jag ju helhjärtat spel som jag _tycker om att spela_ och i mitt fall handlar det nästan uteslutande om någon av Bohemias militärsimulatorer.

För övrigt köpte jag ArmA 2 via digital nedladdning igår kväll och jag måste ge en fet eloge till utvecklarna för deras ansträngningar som resulterat i denna ypperliga produkt Har kört några uppdrag på kampanjen och om jag har tur kan jag fortsätta ikväll, när familjen sover

(förresten, någon som vill köpa mitt boxade tyska ArmA 2 som anländer på onsdag 3/6, som jag inte orkade vänta på?)


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem

Man ska inte lita på det där allt för mycket. Den tyska releasen av ArmA 2 var mer eller mindre en beta version.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Visst, när jag var yngre så ... <insert dösnack här>

Dock, grattis till er med tillräckligt mycket disponibel tid och tålamod att spela dessa ultra-realism spel. Enjoy it while it lasts.

Kom tillbaka när du är 30+ och klar med din Master, pojkvasker. (Du är seriöst född i mitten av 80-talet och försöker låta som du är torr bakom öronen?)

Bra spel är bra spel, oavsett hur lite eller mycket tid man har för dem.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Har snabbtestat den tyska versionen...

Som väntat så är det ganska buggigt och laggar nåt så förbannat på annat än "low" och kort siktesavstånd i inställningarna. Dock är min gamla dator (opteron 148, 2 GB ddr och 8800GTS (640MB) inte riktigt nog för detta spel så skatteåterbäringen kommer att investeras i ett i7 system (dock så använder spelet inte särskilt mycket minne, det är snarare processorn som får härdsmälta).

Efter att alla inställningar dragits ner så är det spelbart med undantag för vissa mer intensiva bitar

t.ex. den intensiva korta strid där du är en Chernarussian precis i början av spelet, som laggar nåt så inåt h*lvete. Det slog mig även att den biten faktiskt hade "full grafik" på , trots mina inställningar

. Så fort jag gör någonting och någon talar direkt till mig så laggar/stammar de så att Janne Boklöv framstår som en stor talpedagog i jämförelse.

Med högre inställningar så ser spelet t.o.m. bra ut (men är ospelbart för mig). I "low" så är det inte direkt snyggt (inte för att man kan förvänta sig det heller) utan ser lite väl kalt ut då t.ex. gräs och små buskar saknas.

Man vet inte alltid vad man skall göra i enspelarkampanjen då det inte alltid automatiskt går vidare när du når en "checkpoint".
Vad det gäller AI:n så kan den väl snarast beskrivas som ett gäng nerrökta uteliggare på sömnmedel.

I det första uppdraget så kan man rädda en professor, de som vaktade honom var i princip stillastående måltavlor. Nåja, den nu fritagna professorn vägrade helt enkelt att följa efter mig fast jag sa det till honom, så det delmomentet misslyckades givetvis.

Det värsta är dock ett grafikproblem som gör att det i "motljus" och på skuggsidan av t.ex. en bergssluttning kan vara becksvart mitt på dagen. Med becksvart menar jag becksvart, jag har emellanåt fått använda ljusförstärkare mitt på dagen för att se framför mig

edit: ja just ja. Det är fortfarande orderljud i form av: Move..........to..........that.........house. Inget flyt alls i talet. Detta är tråkigt då det är en så lätt grej att fixa.

Utöver dessa problem så ser jag stor potential i spelet. Världen i sig är stor och det finns mycket byggnader i byarna och städerna. Många ställen att gömma sig och utöva skytte mot rörligt mål ifrån, hehe.

Många fordon och sedvanligt svårlandade helikoptrar.

Det blir nog bra det här bara patchningen kommer igång ordentligt.

MFZ
Medlem

för korta deadlines och för mycket krävande spelare som SKA. HA. SPELET. NU!


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

12
Skriv svar