Valves snygga fintar

Skägg.
10 Chambers
Valves snygga fintar

Idag släpper #Valve den gamla #Unreal Tournament 2004-modden Alien Swarm gratis på Steam och hela världen älskar dem. Även om folk som aldrig har spelat den kooperativa slakten på rymdinsekter älskar dem. De släpper ju ett spel gratis, halleluja amen!

Jag vågar inte spekulera i det exakta antalet timmar som har lagts ner på titeln. eftersom de har anställt moddgänget bakom spelet sedan tidigare var det nog en ganska liten sak att putsa till den existerande koden och porta den till Source.

Vinsten, allas kärlek, går ändå inte att räkna i pengar och jag tycker att det är snyggt hur de fintar bort all negativ fokus från ett fortsatt saknat #Half-Life 2: Episode Three. Goodwill-faktorn är enorm fastän de egentligen bara har släppt något som redan var gratis, gratis. De som står på tur att ladda hem det har redan spelat det tidigare, utan att betala en krona.

Men, de har säkert någon kompis som de vill spela med som kanske inte har ett Steam-konto och vips får Valve ett par tusen nya medlemmar. Medlemmar som mycket väl kan spendera pengar i deras butik när de ändå är inne. Vi får heller inte glömma dem som inte använder sitt konto så ofta men som får nys om detta tilltag och tittar in, råkar se en rea på ett gammalt favoritspel som förlorats i någon flytt och helt plötsligt har Valve tjänat pengar på sitt gratisspel.

Helt jävla genialiskt. Som vanligt.

#blogg


signatur
Medlem
Valves snygga fintar

Genialiskt helt klart. Men de har ju lagt ner lite tid, portat spelet till source motorn och lagt till persistent levling mm. Så det är ju inte exakt samma spel som modden.

Medlem

Ett företags enda syfte är att tjäna pengar, och Valve är förhållandevis mycket duktiga på att göra det. Den här gången har de bara valt ett annorlunda sätt att öka vinsten på. "Helt jävla genialiskt. Som vanligt."

Skägg.
10 Chambers

Jag hatar inte Valve för att de vill tjäna pengar, det är ju en sund affärsmodell. Jag vill bara belysa hur duktiga de är på att generera goodwill. Bitterheten är 100% trån efter EP3.

Eruku, självklart har de lagt ner lite tid men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är väl kalkylerad tid mot de faktorer jag nämner. Som sagt, de vill ju tjäna pengar


signatur
Skägg.
10 Chambers

Det finns säkert fler lager. Kanske är det excellent marknadsföring kombinerat med Source-träning för de nyanställda som tidigare arbetat med Unreal-motorn. Nu har de fått betald träning, som i sig betalar sig själv så att de är redo att ta sig an ett riktigt uppdrag. Vavava?


signatur
Medlem

"...Source-träning för de nyanställda som tidigare arbetat med Unreal-motorn."

Whut!? är det nå jäkla nubs som kodat ihop det!?
Nu jäklar avbryts nerladdningen!

Skägg.
10 Chambers

Moddgänget som skapade originalet jobbar numera hos Valve


signatur
Medlem
Skrivet av jucklo:

"...Source-träning för de nyanställda som tidigare arbetat med Unreal-motorn."

Whut!? är det nå jäkla nubs som kodat ihop det!?
Nu jäklar avbryts nerladdningen!

Det är lungt, de två grabbarna har hunnit med att jobba på Left 4 Dead och Portal 2, så de är nog kvalificerade.

Medlem

Inte hälsosamt,
Kanske var moddarnas ide att släppa det gratis? modden hade ju inte kostat pengar ialla fall mer än UT

Medlem

Det var ett par år sedan som dom påbörjade arbetet med Alien Swarm Infested till Source motorn, men deras tanke var att släppa det som ett betal-spel på den tiden (precis som Natural Selection 2, fast dom gjorde sin egen motor istället).

Men dom hann väl bli anställda utav Valve innan dom kom så långt och den blev gratis istället. Så nej, det är ingen mod. Sen att man får källkoden + deras verktyg till priset av 0 kr.. är svårt att toppa!

Självklart är spelet en ingångsportal till SteamWorks och Source motorn för indie-utvecklare, men dom ville väl inte vara sämre än Epic med deras UDK. Visserligen så har inte Epic släppt ett komplett spel med källkod till UDK, dom har andra slavar som gör det åt dom.

Medlem

Fan man skulle ha blivit moddare back in the days så man hade kunnat få fylla på kaffe åt Mr Gabe


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Medlem

"Buhu företaget ger inte bort pengar."

Du brukar skriva bra recensioner men...

Negativ fokus från EP3? Det verkar bara vara folk som har något litet ont emot Valve som ständigt tjatar om att EP3 inte har kommit än. Vem bryr sig när vi fått Orange Box, L4D, Alien Swarm och Portal 2 är påväg? Dom har ingen skyldighet till att göra klart EP3 den närmsta tiden.
EP3 kommer när det kommer och när det väl kommer så kommer det att ha en metascore på 90+ och alla kommer vara lyckliga.

Jag ser hellre att företagen tjänar pengar på att släppa spel som Alien Swarm gratis än att de tjänar pengar på att släppa fem banor från ett föregående spel till ett nätt pris på 150kr.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mikzarn:

"Buhu företaget ger inte bort pengar."

Du brukar skriva bra recensioner men...

Negativ fokus från EP3? Det verkar bara vara folk som har något litet ont emot Valve som ständigt tjatar om att EP3 inte har kommit än. Vem bryr sig när vi fått Orange Box, L4D, Alien Swarm och Portal 2 är påväg? Dom har ingen skyldighet till att göra klart EP3 den närmsta tiden.
EP3 kommer när det kommer och när det väl kommer så kommer det att ha en metascore på 90+ och alla kommer vara lyckliga.

Jag ser hellre att företagen tjänar pengar på att släppa spel som Alien Swarm gratis än att de tjänar pengar på att släppa fem banor från ett föregående spel till ett nätt pris på 150kr.

Jag kanske låter mer butter än vad jag faktiskt är, jagvill bara belysa att inget är gratis, precis som jag gnällde på Dice för deras Onslought.

Det är också intressant att se hur olika utvecklare har olika status. Valve kan inte göra något fel medan andra stora utgivare (jag ser dem som det i det här fallet) får skit bara de andas. NBCs kan helt enkelt se saker för vad de verkligen är.

Jag försvarar heller inte att fyra banor kan kosta 150 kronor men samma sak gäller där, så länge tillräckligt många är beredda att betala så att det täcker utvecklngskostnaderna (och mer) kommer det att fortsätta. Makten ligger hos konsumenten men den kan inte utövas med bittra inlägg eller onlinenamnlistor (ej riktat mot dig).

Den gamla klyschan there is no suck thing as à free lunch sitter som en smäck.


signatur
Medlem

Tvivlar på att detta spelet har tagit tid från Ep3, så du behöver inte vara butter på gratisliret Alien Swarm. Var istället arg på alla de gratis uppdateringar vi får till Team Fortress 2. Eller, var arg på dem för att de håller alla Steam-servrar igång och vi får tanka hem våra spel oändligt många gånger, utan att det kostar någon månadsavgift. Osv osv osv.

Du ser var jag går med det. Valve får sätta hur mycket delay de vill på Episod 3 för min del, och så länge de ger oss gratis spel, DLC osv, så tänker jag absolut inte klaga.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Skägg.
10 Chambers

Jag klagar inte på att de släpper gratis innehåll till sina spel, tvärtom, men vi måste också förstå varför (eller hur) det är gratis. Att de håller håller Steam-servarna igång är knappast ren välvilja, det är trots allt en digital  butik de tjänar pengar på. Ett driftstopp vore kostsamt.

Att valve ses (och förmodligen är) the good är inte så konstigt, det finns för många andra aktörer som kör med massa fula knep. 


signatur
Medlem

På Alien Swarms Steam-forum har folk redan börjat klaga på att spelet är för kort. Snacka om att skåda given häst i mun.

F.ö. var Alien Swarm det bästa spel jag spelat på länge. Har betalat dyrt för spel som har varit betydligt sämre. Frågan är bara vad det säger?

När det gäller Ep 3 får jag citera Matti från Ronja Rövardotter angående Skalle-Pärs bortgång; "Han fattas mig" och ja, med Ep 3 känns det precis likadant. Det fattas mig!

Medlem

Jag är osäker på varför du är bitter.
Är det för att de släpper en nyversion av ett projekt med uppiffad grafik och nya features, för att inte nämna fet polish, som liksom modden är gratis?
Är det för att de kör med bra marketing metoder för att få folk att använda en tjänst som i slutändan är ganska grym?
Jag förstår verkligen inte varför du är bitter såvida det inte handlar om Episod3 men det har så lite fokus i inlägget att jag bara är förvirrad.

Du skrev att inget är gratis i ett svar men... AS:I är onekligen gratis. Ja, Valve kan komma att tjäna pengar på det för att de lockar fler kunder men vi, som kunder, blir inte lidande av det. Så återigen: Varför är du bitter?


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Skägg.
10 Chambers

Bitterheten, som är mildare än vad jag ger uttryck för är nog både grundad i EP3-saknad och det jag nämnde tidigare, att fler inte inser varför vissa saker är gratis.

Som sagt, det är helt jävla genialiskt och jag applåderar dem.

Sidenote: att kritisera saker som är gratis är inte fel, bara inte särskilt rumsrent.


signatur
1
Skriv svar