Uppsägningar på Grin?

Robot
Medlem
Uppsägningar på Grin?

Slänger man ut skit som Terminator kommer det väl inte som en överaskning Skämt åsido ... tycker det bara bra. Behövs kylas ner lite ... så otroligt mycket skit som släpps så man bara vill gråta. De som kan sin sak och släpper spel av hög kvalite gång efter gång är kvar, skiten ut ... Survival of the fittest

Medlem

Av vad jag förstått så är det rätt normalt att folk får gå när spel är färdiga, och sedan så nyanställer man senare när grundarbetet på nästa spel gjorts?

Och nu så släpper ju Grin Bionic Commando, Wanted och Terminator så det kanske inte finns många uppgifter att göra för tillfället?

Fast att två kontor stängs ner låter ju lite mer extremt och inte så normalt.

Medlem

Inte förvånad efter att ha brännt igenom bionic command på två kvällar och insett att det var ytterst mediokert, okay gameplay men story som en b-film haha
Trist anyway!

Medlem

Alla 3 nya spel de har givit ut är skit enligt mig. Det är inte förvånande att de har fått säga upp personer. Nu kanske de skärper sig.


signatur

I got a Goldenshower.

Skrivet av Kazutoyo:

Av vad jag förstått så är det rätt normalt att folk får gå när spel är färdiga, och sedan så nyanställer man senare när grundarbetet på nästa spel gjorts?

Och nu så släpper ju Grin Bionic Commando, Wanted och Terminator så det kanske inte finns många uppgifter att göra för tillfället?

Fast att två kontor stängs ner låter ju lite mer extremt och inte så normalt.

Om det skulle varit anledningen så skulle folk fått gå under den period där man skalar ner teamen och går in i beta-fasen (vilket bör varit i vintras). I den här relativt färska intervjun nämns att de hade tre nya signade projekt och ett fjärde på G. Troligtvis gick två av dessa i stöpet.

Om de sparkade 30 pers från stockholmskontoret återstår ett hundratal, och det är ungefär lagom mycket folk för att ha ett projekt i produktion och ett annat i förproduktion.

Medlem

Första gången jag hörde talats om Grin. Trist att dom kanske är på KK-vägen.

Medlem

Tycker det är synd. Ghost Recon Advanced Warfighter 1 o 2 är ju riktigt bra spel. Fokusera på dem.

Medlem

Håller man på och utvecklar ren skit får man nog räkna med att lägga ner inom en inte allt för avlägsen framtid. Hur man ens vill jobba med utveckling av ett spel som helt uppenbart kommer bli kasst är för mig ett mysterium.

Skrivet av Spectral:

Håller man på och utvecklar ren skit får man nog räkna med att lägga ner inom en inte allt för avlägsen framtid. Hur man ens vill jobba med utveckling av ett spel som helt uppenbart kommer bli kasst är för mig ett mysterium.

man upptäcker inte att det kommer bli kasst förrän relativt sent i produktionen.

Medlem

Känner folk som mist jobbet i och med detta, och det kan man väl aldrig tycka är särskilt roligt.

Personligen tycker jag, utan att vara partisk, att man sänker sig till en dum nivå när man häver ur sig saker som onämnd ovan att man medvetet skulle göra dåliga spel. Du, herrn, är dum i huvudet. Tyvärr så som spelutveckling går till, så som slartibartfast säger, märks dess slutgiltiga kvalité först senare i ledet. Beror dessutom oftast enbart på budgeten som titeln blivit tillgiven.
Finns en anledning varför Blizzard och Valve gör de bästa spelen i världen, för att de har budgeten att sitta med sina spel den tid de behöver.

Visst, sedan finns ju denna promille av utvecklare som medvetet ger ut Big Rigs, men det är de få som bekräftar regeln.

Jag har inte satt händerna i något dåligt ifrån Grin, men så har jag bara spelat GRAW 1, 2 och BC Rearmed. Mer än så kan jag dock varken tala för eller emot.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Perfekt, så slutar dom flina kanske

Medlem

Man kan väl bara inte förlora jobb sådär i Sverige?
Om jag inte har fel för mig, så om man kickar fler än 10pers, så måste Arbetsförmedlingen informeras och alla ha minst 1månads uppsägningstid. Kickar man fler enligt vissa regler, så har dom längre uppsägningstid etc.

Medlem

Det luktar dåligt management.. tre stora titlar och därefter stänga 2 av 3 kontor? Lägg undan pengar i högkonjuktur istället så att de kan ta marknadsandelar under lågkonjuktur, busines ABC.. Alternativt tycker dom detta är ett "smart" sätt att spara pengar.. det tycker inte jag.

Inaktiv
Skrivet av Fjornsvavne:

Tyvärr så som spelutveckling går till, så som slartibartfast säger, märks dess slutgiltiga kvalité först senare i ledet. Beror dessutom oftast enbart på budgeten som titeln blivit tillgiven.
Finns en anledning varför Blizzard och Valve gör de bästa spelen i världen, för att de har budgeten att sitta med sina spel den tid de behöver.

Jag gillar när folk utanför spelutvecklingsindustrin försöker berätta hur spel blir till.

Det är oerhört fel att tro att det beror på budgeten -- visst, risker kan man ta med mindre budget men hurvida ett spel är kvalitativt (jag vet ej riktigt vad du menar med kvalité) vet man förmodligen redan innan produktion har börjat. Jag har varit med i för många prototyper / pitchar för att ha illusionen om att företag slänger 20 miljoner kronor på ett projekt med så liten säkerhet till finansiell vinst.

Att spel är dåliga är alltid och förblir ett fel i människans förmåga att inte inse att man har fel. Hade alla personer varit ärliga i ett projekt hade alla spel blivit 'kvalitativa'.

Och till sist, nej, pengar har inget med Blizzard och Valves framgång att göra. Det är deras förmåga att ha ärliga producers, management och leads.

GRIN kommer på fötterna igen -- det är jag säker på. Jag tycker synd om personerna i fråga, men för att citera Batman Begins; Why do we fall, sir? So that we might learn to pick ourselves up.

Medlem

mm det e väll inte så ovanligt att en viss personal omsättning i spelbranschen, folk byter företag konstant mellan varje projekt har jag för mig,..
fast iofs. weird att dem stänger kontor, hell hade ju tänkt söka till göteborg

Medlem

Men är det inte så att den inhyrda personalen är just frilansare, när uppdraget är slut, ja, då får man gå vidare. Så är det i livet... Vilken spelutvecklare sitter på samma plats i tio år?

Inaktiv
Skrivet av depthless:

Men är det inte så att den inhyrda personalen är just frilansare, när uppdraget är slut, ja, då får man gå vidare. Så är det i livet... Vilken spelutvecklare sitter på samma plats i tio år?

Så är inte fallet nej, Sverige har för dålig arbetsmarknadpolitik för att kunna göra något sådant lönsamt.

Medlem

Synd, med tanke på att man hade tänkt köpa Bionic Commando till PC nu när det snart kommer (tror jag kommer sitta och lira multiplayer rätt mycket).

Inaktiv
Skrivet av ogglord:

Det luktar dåligt management.. tre stora titlar och därefter stänga 2 av 3 kontor? Lägg undan pengar i högkonjuktur istället så att de kan ta marknadsandelar under lågkonjuktur, busines ABC.. Alternativt tycker dom detta är ett "smart" sätt att spara pengar.. det tycker inte jag.

Har man inget att göra ska man väl inte ha ett jobb? Är det meningen att de ska få pengar för att hacka lite sporadisk kod? Se bara hur det gick för Volvo, de har ju jobbat på välgörenhetsteorin länge...
Andra företag tar säkert tacksamt emot de stackars datadårarna som Grin så fint tränat upp.

Medlem

Tja... Wanted sög rätt fett... Terminator med... Men Bionic Command var bra :). Dom borde satsa mindre på filmlicenser tbh.

Medlem

konstigt eller.. gör man skit spel så håller det ju inte, speciellt i hårda tider som nu.

Inaktiv

Jag gillade iaf GRAW 2 ganska mycket, kändes lite som stress jobb (Som GRAW 1 som verkligen var ett hafs jobb.) men är kul att lira, AI:n skulle behövt en del mer arbete samt kartdesignen är ganska medioker, om jag vill spela korridor skjutare spelar jag COD. En del kartor var dock okej, men en del kunde dom lika gärna ha satt en räls under fötterna på en. Synd bara att dom inte fick göra ett GRAW 3 då dom säkert kunde ha fått ordning på det mesta.

Inaktiv

dom senaste var dock bara mediokra consol-räls-arkad-shooters.
ett stort "meh." typ

vilket är lite synd då både Graw(1) och 2 var riktigt bra.
Det var ett av domdär spelen som jag visste fanns på konsol och när jag jag körde pc versionen så var jag tvungen att stanna upp och brista ut ett: "va!? vänta nu? det är ju inte alls en rak portning? dom har faktiskt anpassat spelet till en annan platform!?! wow!? varför kan inte alla göra såhär?"

Medlem
Skrivet av Fargo:

Tja... Wanted sög rätt fett... Terminator med... Men Bionic Command var bra :). Dom borde satsa mindre på filmlicenser tbh.

Jag tycker ALLA ska satsa mindre på filmlicenser. Men det är mycket enkla pengar i dom spelen, iallafall barnsppelen/filmerna.

Medlem

Förstår inte hur man kan vara så okänslig och omogen som vissa här är. På vilket sätt är det kul att folk förlorar sina jobb? När ni någon gång i framtiden har flyttat ut ur era pojkrum och själva har jobb, som ni förlorar. Känn efter då.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Håller man på och utvecklar ren skit får man nog räkna med att lägga ner inom en inte allt för avlägsen framtid. Hur man ens vill jobba med utveckling av ett spel som helt uppenbart kommer bli kasst är för mig ett mysterium.

Att du ens kommenterad dumma människa, nog för att wanted inte var någon höjdare och terminator ser ju bra ut men har inte spelat det så ska inte säga mer.
Där emot bionic som fått god kritik och ser jävligt underhållande ut är väl jävligt dumt och kalla ren skit? Sen har vi ju GRAW 1&2 som är jävligt bra med!

Vet inte hur det ligger till riktigt men tror de tog åt sig mer än vad de kunde hantera nu under finanskrisen och allt.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skrivet av iramirion:

Att spel är dåliga är alltid och förblir ett fel i människans förmåga att inte inse att man har fel. Hade alla personer varit ärliga i ett projekt hade alla spel blivit 'kvalitativa'.

Intressant sätt att se på saken, för det ligger helt klart en stor portion sanning i det. Oärligheten befinner sig knappast på planet att man går omkring och ljuger på jobbet, utan snarare handlar det om att man inte är helt ärlig mot sig själv och inte förstår sina misstag förrän det är för sent.

Men, så kommer det förbli så länge det är människor som gör spel. Det som behövs för att göra det bästa av våra svagheter är modet att erkänna sina snedsteg när man inser att man begått dem, flexibilitet och förstående från resten av teamet och en stor portion tur så att man upptäcker misstagen innan det är för sent.

Fördelen med obegränsad budget är det inte finns något "för sent".

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Fjornsvavne:

Tyvärr så som spelutveckling går till, så som slartibartfast säger, märks dess slutgiltiga kvalité först senare i ledet. Beror dessutom oftast enbart på budgeten som titeln blivit tillgiven.
Finns en anledning varför Blizzard och Valve gör de bästa spelen i världen, för att de har budgeten att sitta med sina spel den tid de behöver.

Jag gillar när folk utanför spelutvecklingsindustrin försöker berätta hur spel blir till.

För att han kanske har insikt i den genom utbildning, vänner som jobbar på aktuella företag med insider information etc? Jag gillar när folk försöker spela viktigpetter utan att veta en persons bakgrund, utbildning, jobbposition etc

Medlem

mm tips till Grin, gör en ny graw eller nåt för o rädda skutan o släpp på Steam eller nåt

12
Skriv svar