Uppsägningar på Grin?

Inaktiv

Jävlar vilken bitsk tråd, take a chill pill och sluta med personangreppen som inte är tillåtet på FZ btw.

Grin e sämst

Dice e bäst ända sen dom gjorde pinball spel.

Medlem

Om man kollar vilka av de 3 spelen som nyligen kom så kan man se ett mönster.
Bionic Commando gjordes av Grin på uppdrag av Capcom.
Wanted och Terminator gjordes av Grin på uppdrag av filmbolag.

Filmlicens spel är i regel dåliga, inte nödvändigtvis pga. dålig utvecklare utan att det är filmbolag som sätter budget och begränsningar genom att de ofta vill att spelet ska vara ute i samband med filmen och liknande.

Att folk får gå och att kontor stängs har ju inget med Grins förmåga att göra spel, det har med världens ekonomi och som slartibartfast nämnde tidigare så är det förmodligen för att ett eller flera projekt har blivit nerlagda.

Det funkar helt enkelt inte att ha personal till ex. 4 spel och sedan endast utveckla 2.

Medlem

Att spelföretagen säger upp folk med jämna mellan rum är ju just pga att dom jobbar i projekt! Dom hyr in folk under tiden och mycket av de nya mindre spelbolagen vill ju konsultera sitt jobb åt större bolag för att finansiera sina egna mindre projekt! Så att skriva att bolagen säger upp folk pga att det går dålig är oftast inte helt sant! Snart har dom en ny titel på gång och behöver folk igen, dom som jobbade där och fick sluta nu visste antagligen om det eftersom dom var där för att jobba på Bionic, Terminator och Wanted. Sen finns det ju alltid dom som har sina fasta anställningar på företagen.

Medlem

'ven om spelen solt okej so slepper dom ofta folk i slutet av stora projekt.. nu har dom nyss avslutat 3 spel och derfor er det sekert so att speltestare osv har fott go. plus lite till som inte behovs lengre.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ni snackar om Grin som om de vore Sveriges sämsta utvecklare?? Den titeln innehar Avalanche!!

Jag fattar inte hur människor som inte gillar spel kan bli spelutvecklare...

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Fjornsvavne:

Tyvärr så som spelutveckling går till, så som slartibartfast säger, märks dess slutgiltiga kvalité först senare i ledet. Beror dessutom oftast enbart på budgeten som titeln blivit tillgiven.
Finns en anledning varför Blizzard och Valve gör de bästa spelen i världen, för att de har budgeten att sitta med sina spel den tid de behöver.

Jag gillar när folk utanför spelutvecklingsindustrin försöker berätta hur spel blir till.

Det är oerhört fel att tro att det beror på budgeten -- visst, risker kan man ta med mindre budget men hurvida ett spel är kvalitativt (jag vet ej riktigt vad du menar med kvalité) vet man förmodligen redan innan produktion har börjat. Jag har varit med i för många prototyper / pitchar för att ha illusionen om att företag slänger 20 miljoner kronor på ett projekt med så liten säkerhet till finansiell vinst.

Att spel är dåliga är alltid och förblir ett fel i människans förmåga att inte inse att man har fel. Hade alla personer varit ärliga i ett projekt hade alla spel blivit 'kvalitativa'.

Och till sist, nej, pengar har inget med Blizzard och Valves framgång att göra. Det är deras förmåga att ha ärliga producers, management och leads.

Du har ganska många fel faktiskt, det märkts att du har jobbat inom spel. Men att tro att budget och tid inte har med saken att göra är en väldigt udda åsikt. Att ärlighet är det viktigaste i produktionen. Vad menar du med det, egentligen?

Att valve och blizzard gör bra spel är för att dem har råd att utveckla spel och sen lägga ner dem eller göra om dem ner förstår att det inte kommer bli bra.

Tror du folk på grin inte fattar att terminator inte blev så bra? Man har helt enkelt inte tid eller pengar att stanna upp och ändra.

Skrivet av pazu:

Jag fattar inte hur människor som inte gillar spel kan bli spelutvecklare...

Jag fattar inte hur man kan göra så urpuckade påståenden...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av pazu:

Jag fattar inte hur människor som inte gillar spel kan bli spelutvecklare...

Jag fattar inte hur man kan göra så urpuckade påståenden...

Så du påstår att de på Grin tycker om spel? Då borde de veta när ett spel är bra eller inte.

Skrivet av Arrax:

Tror du folk på grin inte fattar att terminator inte blev så bra? Man har helt enkelt inte tid eller pengar att stanna upp och ändra.

Men var det verkligen där det gick fel? Det du pratar om här är möjligheterna att rätta till fel när de gått så långt att det börjar bli uppenbart för hela teamet. Själva misstagen begås betydligt tidigare än så. Och duktiga utvecklare har förmågan att upptäcka misstag, erkänna dem och rätta till dem innan det gått så långt att det skulle krävas extra budget och förlängning av projektet för att styra upp.

Skrivet av pazu:

Så du påstår att de på Grin tycker om spel? Då borde de veta när ett spel är bra eller inte.

Tro mig, både Grin och Avalanche och alla andra utvecklare som gjort halvbra spel är medvetna om vilken kvalitet spelen de gör har. Och om du tror att de medvetet gör dåliga spel så är du riktigt naiv.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Arrax:

Tror du folk på grin inte fattar att terminator inte blev så bra? Man har helt enkelt inte tid eller pengar att stanna upp och ändra.

Men var det verkligen där det gick fel? Det du pratar om här är möjligheterna att rätta till fel när de gått så långt att det börjar bli uppenbart för hela teamet. Själva misstagen begås betydligt tidigare än så. Och duktiga utvecklare har förmågan att upptäcka misstag, erkänna dem och rätta till dem innan det gått så långt att det skulle krävas extra budget och förlängning av projektet för att styra upp.

Om du frågar utvecklarna så lär var och en ha sin egen åsikt på "när/var det gick fel". Och tyvärr så beror det väldigt mycket på huruvida man har kapacitet/resurser/tid att rätta misstagen OM man upptäcker dem i tid. Att rätta misstaget att en fiende inte är så kul kanske kostar tid som annars skulle lösa 10 crashbuggar.

Och, visst, duktiga utvecklar gör som du påstår, men det är också naivt att tro att man efter preproduktion har ett spel som är "felfritt" Graden av fel man lyckades rätta till beror också på hur mycket tid man hade på sig att slipa bort alla "fel". Återigen kommer det ner till tid, talang, resurser.

Det är en soppa

Skrivet av Arrax:

Och, visst, duktiga utvecklar gör som du påstår, men det är också naivt att tro att man efter preproduktion har ett spel som är "felfritt" Graden av fel man lyckades rätta till beror också på hur mycket tid man hade på sig att slipa bort alla "fel". Återigen kommer det ner till tid, talang, resurser.

Det är en soppa

Indeed. Så länge man gör nya spel (och inte samma projekt om och om igen) så kommer utvecklarna göra fel. Nyckeln är flexibilitet och kunna anpassa den fortsatta produktionen efter misstagen. Tyvär är ju finansiärerna inte alltid så pigga på detta när kontrakten är skrivna.

Jag har lite onda aningar om att detta är ett av de största felet med filmlicensspel. Kan det vara så att filmbolagen inte riktigt förstår vilken organisk process spelutveckling är?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Arrax:

Och, visst, duktiga utvecklar gör som du påstår, men det är också naivt att tro att man efter preproduktion har ett spel som är "felfritt" Graden av fel man lyckades rätta till beror också på hur mycket tid man hade på sig att slipa bort alla "fel". Återigen kommer det ner till tid, talang, resurser.

Det är en soppa

Indeed. Så länge man gör nya spel (och inte samma projekt om och om igen) så kommer utvecklarna göra fel. Nyckeln är flexibilitet och kunna anpassa den fortsatta produktionen efter misstagen. Tyvär är ju finansiärerna inte alltid så pigga på detta när kontrakten är skrivna.

Jag har lite onda aningar om att detta är ett av de största felet med filmlicensspel. Kan det vara så att filmbolagen inte riktigt förstår vilken organisk process spelutveckling är?

Japp!

Medlem

Med tanke på alla idiotiska kommentarer det finns i den här tråden tänkte jag komma med en viss insikt i hur det faktiskt är för oss som fått gå

Med tungt hjärta säger jag Adjö till alla på kontoret och det är först då man inser och känner
att de man jobbat ihop med i ett år är så mycket mer än bara arbetskamrater, många är mina vänner
Man håller god min, skakar hand eller kramar om och försöker göra det så smärtfritt som möjligt
Tänker stundvis "Fan, det här händer bara inte, det är inte sant! Det är ju rent av löjligt!"

Lämnar in access-kort, kramar om de sista och säger sedan hej då
Får en knut i magen när jag inser att nu är det faktiskt dags att gå
När dörren stängs igen bakom mig rinner några tårar ner för min kind
kallar på hissen och konstaterar att det här var verkligen en sorgens dag för Grin


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Skrivet av Drevlin:

Med tanke på alla idiotiska kommentarer det finns i den här tråden tänkte jag komma med en viss insikt i hur det faktiskt är för oss som fått gå

Med tungt hjärta säger jag Adjö till alla på kontoret och det är först då man inser och känner
att de man jobbat ihop med i ett år är så mycket mer än bara arbetskamrater, många är mina vänner
Man håller god min, skakar hand eller kramar om och försöker göra det så smärtfritt som möjligt
Tänker stundvis "Fan, det här händer bara inte, det är inte sant! Det är ju rent av löjligt!"

Lämnar in access-kort, kramar om de sista och säger sedan hej då
Får en knut i magen när jag inser att nu är det faktiskt dags att gå
När dörren stängs igen bakom mig rinner några tårar ner för min kind
kallar på hissen och konstaterar att det här var verkligen en sorgens dag för Grin

Hoppas det går bra och du får nytt jobb i Sverige, vi behöver talang som din när det går uppåt igen!

12
Skriv svar