Bank i konkurs!

Medlem
Bank i konkurs!

Vad var det som orsakade Lehman brothers konkurs egentligen?
[http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3317294.ab]
Jag vet inte vvarför det gick i konkurs:/ har letat på internet men ingen säger vad det var som hänt.. Vet någon av er? Det enda jag vet är att detta kommer att ha stort inflytande på världsekonomin.. Negativt


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

^- För dom har givit lån till människor till att köpa hus, som egentligen inte har några tillgångar att backa upp lånen med.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- För dom har givit lån till människor till att köpa hus, som egentligen inte har några tillgångar att backa upp lånen med.

Dessutom räcker det att gå ifrån huset när man inte kan betala, man blir inte skyldig att följa upp sin skuld till banken - vilket innebär att banken lånar ut pengar för att köpa hus och de gör det generöst, folk får råd att betala mer, priserna stiger, folk lånar mer och när folk inte har råd att betala kan de lämna ifrån sig huset och dra... där står banken med en halvsunkig fastighet som de betalat överpris för.

Rätta mig om jag har fel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det är delvis som du säger Castor förutom att lånen är är lättare att få, men har högre räntor och andra små elakheter och man gjorde inte alltid nån realistisk kalkyl eller såg till att folk förstod vad dom faktiskt gjorde när dom tog lånet.

Sen blir det som du säger: man lämnar bostaden i säkerhet, kan inte betala av när räntorna stiger, blir utsparkad osv, bostadspriserna stiger artificiellt och bankerna skriver upp sina tillgångar en massa, sen spricker bubblan, folk måste överge sina hem för de kan inte betala sina räntor, bankerna tar över bostäderna, men hoppsan, det fanns ingen som kunde köpa bostäderna längre, priserna går ner, bankerna måste skriva ner sina tillgångar, bankerna har gamblat för mycket, bankerna går i putten. Vilken idiot som helst borde kunnat förutse ett liknande scenario, men vem vill tänka längre än nästa kvartalsrapport?

Medlem

Jag har aldrig gillat systemet med AB företag och Börsen, som i mina öron bara är gissningar och låssas pengar.
Kul att man får rätt ibland :>


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Dumma amerikaner, snart kommer säkert ännu en stor depression.
Varför ska de alltid behöva kriga...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

"Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world"

Medlem

Centralbanken har väl påbörjat en depression.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Om man delar ut lån utan tillräckliga säkerheter är risken stor att man går i konkurs.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Det handlar mera om att man har hittat på saker med bostads handladet, och gjort så folk kan köpa å sälja låssas saker på börsen, sen är det mycket som faller när det faller långt där nere. Gillar verkligen inte börsen jag.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Börsen påminner lite om att spela finns i sjön och bluffpoker.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

Aktier har ju ett visst inneboende värde (så till vida att varje aktie är en del (om än liten) av ett företags kapital - likvida eller ej) så att handla med dom har väl en viss logik.

Men sättet det sker på - stora börser som styr och ställer - har svullnat och blivit alltför otympligt. Ett bolag står och faller med vad som, i princip, är en skock får. Om ett får blir skrämt av något (som kanske är helt ovidkommande och inte ens är ett hot) och bräkande springer till skogs så följer dom andra efter - för säkerhets skull. Det kan ju bara sluta illa.


signatur
Medlem

detta är inget nytt fenomen direkt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Dumma amerikaner, snart kommer säkert ännu en stor depression.
Varför ska de alltid behöva kriga...

Va?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av tysonayt:

Dumma amerikaner, snart kommer säkert ännu en stor depression.
Varför ska de alltid behöva kriga...

Va?

Bara någon som är missnöjd över att det är måndag:P


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

Ja, typ men man har ju inte lust med en börskrasch


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

puckojänkare


signatur

yolo

Medlem

Klockren förklaring av situationen:

http://www.youtube.com/watch?v=mzJmTCYmo9g

(Väldigt rolig också )

Medlem
Skrivet av Döbringer:

puckojänkare

Snygg försök men... ingen cigarr.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Nu är det ju inte bara i staterna som bankerna har gjort dumheter...

Vi hade ju faktiskt en fastighets kris här i Sverige på 90-talet, det slutade med att marginalräntan (dagens reporänta) stod på 500% under en kväll

Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Dumma amerikaner, snart kommer säkert ännu en stor depression.
Varför ska de alltid behöva kriga...

Så att pappa Bush får in miljarder till sina oljebolag


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av lillhenke:

Nu är det ju inte bara i staterna som bankerna har gjort dumheter...

Vi hade ju faktiskt en fastighets kris här i Sverige på 90-talet, det slutade med att marginalräntan (dagens reporänta) stod på 500% under en kväll

Nej nej nej, här inne klankar vi inte ned på Sverige, det är USA som är korkade och enbart dom. 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

svenska banker är involverade bla tror det var swedbank , kundernas pengar ska dock vara säkrade exakta detaljer har jag inte,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Läste i tidningen att bl.a. SEB har lånat ut stora mängder pengar till Lehman Brothers. Det verkar inte som att de får tillbaka de pengarna. ¨

Det här håller ju på att bli en liten fin depression á la 30-talet. Frågan är om USA kommer resa sig som en ekonomisk stormakt igen fteråt, eller om platsen kommer vara tillsatt av Indien / Kina?


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av Oddman:

Läste i tidningen att bl.a. SEB har lånat ut stora mängder pengar till Lehman Brothers. Det verkar inte som att de får tillbaka de pengarna. ¨

Det här håller ju på att bli en liten fin depression á la 30-talet. Frågan är om USA kommer resa sig som en ekonomisk stormakt igen fteråt, eller om platsen kommer vara tillsatt av Indien / Kina?

Börserna i Asien rasar just nu då de är beroende av USA. Om det går dåligt för USA går det dåligt för Asien.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd

Ett ord: girighet! Det ordet kan förklara hela den ekonomiska krisen i USA.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Oddman:

Läste i tidningen att bl.a. SEB har lånat ut stora mängder pengar till Lehman Brothers. Det verkar inte som att de får tillbaka de pengarna. ¨

Det här håller ju på att bli en liten fin depression á la 30-talet. Frågan är om USA kommer resa sig som en ekonomisk stormakt igen fteråt, eller om platsen kommer vara tillsatt av Indien / Kina?

Börserna i Asien rasar just nu då de är beroende av USA. Om det går dåligt för USA går det dåligt för Asien.

en stor orsak är även att många asiatiska banker lånat ut en hel del pengar till lehman.

För de svenska bankernas del är det nog mer oroande hur det ligger till i baltikum där bankerna har lånat ut massvis med pengar och där inflationen nu ligger på 10%.

Det här är inget nytt utan man har vetat ett bra tag om läget i baltikum, men det har inte stoppat de här två bankerna.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av andman:

Klockren förklaring av situationen:

http://www.youtube.com/watch?v=mzJmTCYmo9g

(Väldigt rolig också )

haha, underbart!

Det där återger en riktigt bra bild av denna patetiska cirkus.
Det tragiska är att inte förrän alla vanliga människor förlorat det de äger som media plötsligt börjar uppmärksamma problemen och upplysa folket om vad som precis skett. Det gör man genom att rapportera om att
"Din röv har just blev ägd. Ha en bra dag. Och glöm inte att stänga fönstret efter dig."

Youtube-proffs

Jag är mer nyfiken på vad för konspirationsteorier det kommer efter de här.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Jag är mer nyfiken på vad för konspirationsteorier det kommer efter de här.

Nu är det inga konspirationer utan faktum är att Federal Reserve (USA's centralbank) tjänar astronomiska summor just nu samtidigt som dom kan gå in och mer eller mindre ta över bolag efter bolag. Detta pga dom ger ut nödlån till andra banker och bolag. Oavsett om dom behåller styrräntan på 2,0% eller sänker den så tjänar dom sjuka summor pengar. Så sent som idag har dom tagit över 80% av AIG (American International Group) som är en av de största försäkringsbolagen i USA som har runt 400 (en tredjedel av forbes lista) av USA's rikaste personer som kunder. Katjing!

Sen att nu Federal Reserve är ett privatägt bolag av folk som ständigt nämns i konspirationsteorier och att inflationen som nu råder har förutsetts av flertalet konspirationsteoretiker är ju en annan sak. Men det är väl bara slumpen som vanligt, den verkar ju styra precis allting annars så varför inte nu också.

Skriv svar